Pe aceeași temă
BOGDAN DIACONU
Probleme etice pe piata romaneasca
Banii sunt o marfa. Ca orice bun, ei se vand si se cumpara. Unii au nevoie de ei si cauta sa ii obtina cu imprumut. Altii au multi si cauta sa ii sporeasca, depozitandu-i, investindu-i ori dandu-i cu imprumut. Nevoia si oferta pun in miscare banii dupa o regula simpla, asemanatoare legilor fizicii. Surplusul tinde sa se distribuie catre locurile libere, asa cum vidul se doreste umplut de surplusul disponibil. De la creditor la solicitantul de credit, de la detinatorul de capital catre fondurile de investitii si depozitari, banii circula ca un fluid, pusi in miscare de dorinta de a avea a celor care nu au si de dorinta de a avea mai mult a celor care au.
Nevoia de bani si cererea de credite justifica orice?
Intr-o piata libera, raportul dintre cerere si oferta va determina, indeobste, conditiile in care solicitantul de credit obtine banii de la creditor. Uneori, insa, contexte nefericite, interventii sau reglementari neinspirate ori disproportia mare dintre cerere si oferta viciaza aceste conditii. Acest lucru devine vizibil in politici imorale, in practici incorecte si in oferte iresponsabile pe piata creditelor. Pietele mature isi creeaza instrumente de aparare care protejeaza indivizii si echilibrul economic. Pietele imature suporta lipsa de morala ca pe un cost al saraciei si subdezvoltarii. Insa pietele imature sunt tarile in curs de dezvoltare, tocmai cele care au nevoie mai mare de resurse. In aceste conditii, ce este acceptabil si ce nu este justificat pe piata creditelor?
Prea adesea, politicile de creditare, practicile in relatiile cu solicitantii de credite si cu debitorii, precum si portofoliul propriu-zis de produse si servicii de creditare sunt imorale si iresponsabile. In proportie covarsitoare occidentale, bancile si institutiile financiare nonbancare (IFN) din Romania adopta cu usurinta practici inacceptabile pe pietele vestice. Creditorii din Romania nu sunt deschisi la nevoile de dezvoltare ale comunitatilor, nu par interesati nici de contextul social in care isi dezvolta afacerile si nici de impactul social al produselor si serviciilor lor. Nu investesc in viitor si in schimbare, nu fac din progresul si dezvoltarea sustenabila a comunitatilor un obiectiv propriu.
Piata creditelor si democratia
Banii nu sunt doar o marfa. Ei alimenteaza economia, oferindu-i combustibilul necesar pentru a functiona si pentru a se dezvolta. In mare masura, buna functionare a unei economii depinde de usurinta cu care circula resursele de capital. Tot astfel, gospodarirea si dezvoltarea unei comunitati, precum si integrarea si functionarea indivizilor in societate depind in mare grad de accesul la resurse. Creditul este, deci, mai mult decat un produs ori un serviciu vandut pe piata. Functionarea pietei creditelor trebuie privita nu doar ca un rezultat natural al raportului dintre cerere si oferta, ci si din perspectiva impactului social generat. De fapt, industria creditelor este una dintre afacerile cu cel mai mare impact social. Acest gen de impact, alaturi de premisele care stau la baza relatiei dintre creditor si debitor, face din creditarea etica si responsabila social unul dintre indicatorii economiei de piata functionale si ai democratiei insasi. Simplu spus, sanatatea institutiei creditului este semnul unei democratii si al unei economii de piata functionale.
Alaturi de dreptul de proprietate, dreptul la munca, libertatea contractului sau dreptul de a inregistra o firma si de a efectua tranzactii comerciale avand ca obiectiv profitul, accesul egal la credit este unul dintre acele drepturi moderne care permit unor principii frumoase sa coboare din Constitutii si sa construiasca societati democratice, cu indivizi liberi si autonomi. Conform Principiilor Creditului Responsabil, formulate de European Coalition for Responsible Credit, creditul este esential pentru ca indivizii sa poata functiona pe deplin in societatea de azi. Toti indivizii trebuie sa poata beneficia de servicii de creditare corecte, transparente si accesibile.
Dimensiunea etica a creditarii
Pornind de la cele de mai sus, identific trei principii care dau dimensiunea etica a serviciilor de creditare: dreptatea si echitatea, transparenta si responsabilitatea sociala. Conform primului, indivizii trebuie sa se bucure de libertatea contractului, ce presupune egalitatea partilor semnatare ale unui angajament de credit, adica un raport just, echilibrat intre drepturile debitorului si cele ale creditorului. Tot aici vorbim despre nediscriminare in acordarea creditelor.
Conform principiului transparentei, solicitantii de credit si debitorii au dreptul de a fi informati corect cu privire la avantajele si dezavantajele serviciilor de creditare disponibile pe piata. Adevarul in publicitate si adevarul in promovarea creditelor sunt doua reguli importante in acest caz. Adesea, acestea sunt clar reglementate. Evident, o piata a creditelor trebuie sa isi creeze institutii care sa educe indivizii cu privire la drepturile lor, care sa urmareasca respectarea acestor drepturi si sa sanctioneze incalcarea lor.
Conform principiului responsabilitatii sociale, institutiile creditoare trebuie sa identifice strategii de profit care sa minimizeze impactul negativ si sa maximizeze beneficiile generate de aceste servicii in comunitate. Acest lucru presupune: strategii responsabile de management al riscului si politici de evitare a creditelor neperformante si a supraindatorarii; incurajarea investitiilor si a dezvoltarii pe termen lung, incurajarea creditelor pentru proiecte de dezvoltare sustenabila si de protectie a mediului; politici de credite preferentiale pentru zonele defavorizate, pentru IMM-uri, pentru proiecte antreprenoriale inovative si cu impact social semnificativ; credite preferentiale pentru studii.
Avand reperul acestor 3 principii, se pot identifica 5 mari tipuri de probleme in industria romaneasca a creditelor. Problema legitimitatii priveste inechitatile in raporturile dintre debitori si creditori. Drepturile debitorilor sunt adesea incalcate la diferite nivele: la nivelul contractelor de creditare, la nivelul asa-numitelor conditii generale de afaceri, care definesc cadrul de baza in care creditorii incheie contractele de creditare, dar si la nivelul practicilor si al conduitei in relatiile directe cu functionarii institutiilor financiar-bancare.
Problema accesului la credit porneste de la cateva intrebari esentiale in acest domeniu: cine are nevoie de credite si cine primeste credite pe piata in general si de la un anumit creditor in particular? Care sunt nevoile reale ale oamenilor si ale comunitatilor si in ce masura banii creditorilor sunt plasati in credite care raspund acestor nevoi? Au creditorii din Romania politici de credite preferentiale responsabile social? Care este impactul social al creditelor preferentiale pentru dezvoltare locala? Initiativele crearii unor credite destinate dezvoltarii locale si antreprenoriatului sunt mai degraba exceptii. Deocamdata, efectele lor sunt greu de sesizat si de evaluat.
Problema marketingului vizeaza adevarul si transparenta in promovarea produselor si serviciilor de creditare. In conditiile in care piata actuala a creditelor adresate populatiei este infinit mai complicata decat odinioara, in conditiile in care avem de a face cu o oferta mult mai diversa, cu produse si servicii sofisticate, implicand mai multe parti, intre care se creeaza raporturi contractuale si informale greu de inteles si de gestionat de catre solicitantul de credit, promovarea creditelor este cinica, nesincera si iresponsabila social.
Problema portofoliului de produse are in vedere creditele si serviciile propriu-zise de creditare oferite. In acest moment, pe piata romaneasca exista inca numeroase astfel de produse inadecvate contextului social in care ne gasim, inadecvate saraciei indivizilor si nevoilor comunitatilor, nevoilor de dezvoltare si de investitii pe termen lung. Printre produsele promovate in mod iresponsabil in Romania se numara creditele cu dobanda zero, creditele cu dobanda introductorie sau promotionala, creditele cu buletinul, cartea de credit si cardul de debit, creditul ipotecar pentru nevoi personale (altele decat cumpararea de locuinte sau de terenuri), creditul in monede exotice, creditele pe termen scurt. Prea adesea, aceste produse duc la supraindatorare, la incapacitate de plata, la nedreptati si drame.
In conditiile celor patru probleme de mai sus, cea de-a cincea, problema educatiei financiare a publicului larg si a pregatirii etice a functionarilor din institutiile de credit, pare de-a dreptul futurista. Practic, in Romania nu exista astfel de programe. In acest moment, niciuna dintre institutiile care au un rol sau altul in piata creditelor, de la banci si IFN-uri pana la asociatii bancare si Banca Nationala, nu pare dispusa sa isi asume astfel de responsabilitati.
Industria romaneasca a creditelor, banci si IFN-uri profita din plin si prospera prin toate practicile si ofertele de produse si servicii etichetate in Occident drept creditare pradalnica (predatory lending). In schimb, politici si concepte inovative, precum creditarea responsabila ori educatia financiara, experimentate si dovedite drept benefice si profitabile pe pietele mature, sunt notiuni inexistente pentru bancile si functionarii din bancile romanesti. Aceste lucruri sunt cu atat mai culpabile in conditiile in care in cea mai mare parte dintre creditorii din Romania sunt institutii occidentale.
Deocamdata, creditorii ofera pietei romanesti orice fel de credite si in orice conditii. In conditiile in care multe practici discutabile sunt adoptate de creditori occidentali reputati, este greu de spus cine sunt creditorii si cine sunt camatarii.
Creditorul-rege, debitorul-sclav
Interviu cu Alin Iacob, redactor-sef Conso.ro
Un diagnostic etic al pietei creditelor este mai mult decat necesar. Este momentul ca piata romaneasca a creditelor sa intre in Europa. Este momentul ca sistemul bancar - creditori, brokeri de credit, recuperatori de creante - sa isi asume minime standarde morale in relatiile cu debitorii.
D-le Alin Iacob, daca ar fi sa schitam un tablou al problemelor etice in piata romaneasca a creditelor adresate populatiei, cu ce ar trebui inceput?
Intai de toate, peste tot, in aceste relatii remarcam, ca un laitmotiv, lipsa codurilor de conduita sau de etica, fapt inadmisibil pentru momentul in care ne aflam, iulie 2008, cand Romania e membra a Uniunii Europene din ianuarie 2007. Astfel de coduri exista in marea majoritate a tarilor UE, fie ca e vorba de coduri de conduita bancara, de coduri de conduita ale brokerilor, ale recuperatorilor de creante sau de coduri specifice anumitor tipuri de produse. In 19 sau 20 din cele 27 de tari europene aceste coduri exista.
In Romania nu avem la dispozitie prea multe coduri de conduita, iar aceasta situatie nu este intamplatoare. Noi nu punem etica si standardele de conduita pe primul plan in relatiile dintre actorii de pe piata si nici macar in relatiile dintre actori si clientii lor. Asta e o problema serioasa, pentru ca nu stim nici macar care sunt standardele minimale pe care trebuie sa le urmam.
Sa luam pe rand fiecare dintre partile implicate in relatia creditor-debitor. Sa incepem cu debitorul restantier.
Restantierul este cel mai blamat. El e considerat a fi cel mai vinovat, de obicei. Restantierii sunt de mai multe categorii. Poti fi restantier pentru ca ti-ai falsificat actele sau chiar identitatea. Acestea sunt lucruri de o gravitate extrema, ce trebuie sanctionate fara discutie. La fel de vinovati precum cei din prima categorie sunt aceia care, odata ce isi obtin creditele, isi neglijeaza responsabilitatile in relatia cu bancile. Mai sunt cei care cauta sa pacaleasca bancile luand in aceeasi zi credite de la mai multe banci pentru ca in felul acesta sa nu figureze ca debitori sau restantieri la Biroul de Credit. Adesea, acestia ajung, ca la un moment dat, sa nu isi mai poata plati creditele.
In sfarsit, merita vorbit despre categoria celor bine intentionati care, nereusind sa isi administreze bugetul, se supraindatoreaza, ajungand in faza incapacitatii de plata.
Supraindatorarea rezulta, in principal, din consilierea data de finantatorul care ii "invata" pe solicitanti cum sa procedeze. Nu stiu in ce masura bancile sfatuiesc solicitantii sa nu se intinda mai mult decat le este plapuma. De asemenea, in momentul in care oamenii nu mai pot plati, intervine si o problema de cultura, anume, faptul ca multi nu se adreseaza bancilor pentru a gasi o solutie. Acestia ajung astfel pe mana unor asa-zisi recuperatori de creante. Se stie de cazuri in care oamenii sunt sunati de acesti recuperatori de creante, in moduri mai mult sau mai putin civilizate.
Sa continuam cu creditorii: ce este discutabil moral in politicile si in practicile de creditare ale bancilor?
Dupa un an si jumatate de la integrarea in UE, noi avem comportamente de piata si modalitati de abordare a publicului demne de cu totul alte regiuni, mult mai estice, ale Europei. In Romania, peste 90% din sistemul bancar este detinut de capital strain, in buna masura vestic si asta chiar dinainte de aderare. Cu toate astea, practicile sunt mai degraba orientale.
Foarte des, de pilda, se constata tendinta unor creditori de a-si insela clientii prin mesaje eliptice sau atat de complicate, incat esenta lor se pierde. In conditiile in care din 2005 avem un indicator privind costul creditului, dobanda anuala efectiva (DAE), era firesc ca toate reclamele si ofertele institutiilor financiare sa se concentreze in jurul acestui element. Deoarece acest indicator ia in calcul toate informatiile relevante despre un credit, clientul poate lua o decizie in cunostinta de cauza, comparand ofertele de pe piata. Acum, legea ii obliga pe creditori, ca in mesajele promotionale, sa mentioneze si DAE, insa in reclame aceasta informatie este prezentata in asa fel incat sa nu fie vazuta. Aceasta este o tentativa certa de inselare a oamenilor.
Exista doua incercari de a insela oamenii: nespunandu-le care e costul real al creditului si anuntandu-le doar un element de cost care e mai avantajos sau, tactica des intalnita in strainatate, oferindu-li-se clientilor foarte multe detalii astfel incat acestia sa se piarda si sa nu-si dea seama care e elementul care ii intereseaza. De aceea, cel mai corect este sa ne referim la un singur indicator general acceptat, care nu poate fi altul decat DAE. Acesta trebuie, insa, calculat de toti creditorii la fel, lucru care nu se intampla in Romania. Aici, Banca Nationala trebuie sa ne spuna de ce a lasat atat de multa libertate in calcularea acestui indicator.
Acestea ar fi cateva dintre problemele etice in marketingul creditelor. Sa ne referim si la raporturile contractuale dintre creditor si imprumutat.
Aici avem de-a face cu cele mai stufoase contracte de credit. Un contract are, de multe ori, pana la 8 pagini, cu termeni cumplit de complicati, cu ingrozitor de multe clauze, adesea greu de inteles chiar si pentru un jurist. Dau ca exemplu un contract de credit utilizat in reteaua Altex, un text redactat marunt, pe 4 pagini, fara niciun rand liber si fara niciun aliniat de sus pana jos, scris intr-un dispret suveran fata de cetateanul care trebuie sa ia act de el si sa il respecte.
Mai mult, in spatele contractelor propriu-zise exista conditiile generale de creditare ale bancilor, un set de clauze care impun un raport disproportionat intre drepturile creditorului si cele ale clientului.
Sunt de parere ca foarte multe clauze sunt echivoce, iar unele dintre ele sunt abuzive. Respectivele documente nici macar nu sunt prezentate clientului. El semneaza ca este de acord cu conditiile generale, dar nu le cunoaste. Printre acestea, exista anumite clauze care ar trebui trecute direct in contract sau care nici nu ar trebui permise sub forma unor conditii generale. Iata, ca exemplu, ce prevede o clauza din aceste conditii generale de creditare ale unei banci: "Banca este indreptatita sa modifice nivelul dobanzilor, comisioanelor, spezelor, fara o instiintare prealabila". Din aceasta prevedere rezulta clar ca cel creditat semneaza si e de acord sa plateasca orice, oricat, oricum i se nazare unei banci intr-o anumita perioada. E ca si un contract de sclavie intre cetateanul care se imprumuta si banca ce finanteaza, aceasta din urma avand dreptul sa faca tot ce doreste.
Este vorba de o impunere a unor conditii care duc riscul de afaceri aproape de zero in ceea ce priveste creditorul. Totusi, nu doar cetateanul e cel care ar trebui sa isi asume riscuri, ci si banca. Avem de a face aici cu clauze care ii dau finantatorului posibilitatea de a nu-si asuma niciun risc, chiar daca a lucrat prost sau nu a anticipat niste evolutii. Sa nu uitam lantul teribil de falimente bancare din anii ‘90, cand bancile nu au mai inapoiat oamenilor banii depusi, iar acestia si-au pierdut, uneori, toate economiile. Sigur, unii dintre ei au fost despagubiti de Fondul de Garantare a Depozitelor, institutie infiintata in 1996, dar altii au ramas fara bani. Bancile ce dau dovada de o proasta gestiune trebuie sa piarda si ele, nu doar cetatenii.
Principiile pe care se bazeaza contractele de afaceri spun ca partile implicate intr-un raport contractual trebuie sa fie relativ egale. In cazul contractelor de credit, noi suntem departe de situatia asta. In general, in cazul contractelor cu furnizori de servicii, furnizorul e rege, iar beneficiarii sclavi.
4 iulie 2008
Cazul UniCredit Tiriac Bank
In septembrie 2006, UniCredit Group, unul dintre liderii pietei bancare din Europa Centrala si de Est, anunta inceperea fuziunii dintre UniCredit Romania si HVB Tiriac Bank, aceasta din urma, rezultata, la randu-i, prin fuziunea dintre HVB Bank Romania si Banca Tiriac, ce a avut loc in iunie 2005. Noua entitate, UniCredit Tiriac Bank, decide sa uniformizeze anumite prevederi din contractele de creditare ale clientilor preluati de la cele trei foste banci. Conform Conso.ro, portal de informatie si analiza financiar-bancara, in decembrie 2007 clientii UniCredit Tiriac sunt instiintati ca, din ianuarie 2008, banca va alinia comisioanele creditelor preluate, ceea ce presupunea "recalcularea ratei lunare a creditului si intocmirea unui nou grafic de rambursare".
Decizia este discutabila atat din punct de vedere legal, cat si din punct de vedere moral. In cazul unora dintre contracte, asa-numitele Conditii Generale de Afaceri permiteau bancii sa modifice diferite costuri sau comisioane percepute. Totusi, arata Conso.ro, unii clienti sustin ca prevederile contractuale initiale nu justifica introducerea de noi comisioane in timpul derularii creditului.
Valeriu Togan, caruia fuziunea i-a adus o rata lunara mai mare cu 30 de euro, declara pentru Conso.ro ca la momentul semnarii contractului nu i s-a atras atentia asupra conditiilor generale. Mai mult, arata el, conform contractului de credit, conditiile generale permit bancii sa modifice alte comisioane decat cele marite in cazul sau. In urma unei plangeri depuse de Valeriu Togan, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) stabileste ca "majorarea comisionului de administrare de la 0,2% la 0,5%, in mod unilateral, constituie contraventie", astfel incat UniCredit Tiriac "a fost sanctionata cu amenda conform legislatiei pentru protectia consumatorilor".
Dincolo de disputa privitoare la legalitatea unor astfel de decizii, mai multe argumente pun sub semnul intrebarii moralitatea acestora: numarul mare al clientilor potential afectati, faptul ca sunt afectati bunii platnici ai bancii, practica invocarii unor conditii generale neaduse la cunostinta imprumutatilor si care favorizeaza bancile in dauna clientilor lor.
In lumea asta nu exista chilipiruri
Interviu cu Bogdan Baltazar, consultant financiar
Bancheri reputati admit ca exista inca practici iresponsabile pe piata romaneasca a creditelor. Bogdan Baltazar denunta metodele lipsite de scrupule folosite de unele banci pentru a-si promova creditele.
D-le Bogdan Baltazar, in tot mai mare masura, in spatiul public, se atrage atentia asupra unor practici discutabile in piata creditelor pentru populatie. Cum ati descrie, din aceasta perspectiva, raporturile dintre creditori si clienti?
Ne place sau nu, intre banci si clienti exista o relatie leonina. Bancile sunt entitati puternice, cu posibilitati de documentare foarte importante. Clientii sunt atomizati, in majoritatea cazurilor persoane fizice, companii mici, IMM-uri. Relatia dintre cele doua parti este, deci, funciarmente leonina, o relatie de putere inegala. Sigur, aceasta inegalitate poate fi atenuata. Acest lucru se poate face prin buna cunoastere a contractelor, a riscurilor la care se expun clientii individuali, nu numai in ceea ce priveste banca, dar si in privinta evolutiei cursului de schimb.
Se poate vorbi de banci multinationale care adopta, in Romania, practici inacceptabile pe pietele occidentale?
Eu nu am cunostinta de asa ceva. In cadrul BRD - Groupe Société Générale, de pilda, in Romania nu se aplica nimic deosebit de politica grupului.
In urma crizelor aparute pe pietele financiar-bancare occidentale, se promoveaza tot mai mult conceptul de creditare responsabila. Cum credeti ca ar putea fi adaptat acest concept pe piata romaneasca?
Creditare responsabila ar insemna, in primul rand, sa ne asiguram ca debitorul intelege conditiile de creditare, de rambursare, analizand, in acelasi timp, datele lui previzibile de venit si refuzand acordarea creditelor in alta valuta decat cea a veniturilor clientilor. Trebuie sa ne asiguram ca oamenii stiu ce semneaza si ca au in perspectiva capacitatea de a face fata datoriilor lor.
Insa, in Romania, conditiile generale de creditare sunt cuprinse in adevarate brosuri, uneori de 20-30 de pagini. De cele mai multe ori, ofiterii de credite nici macar nu mai fac efortul sa explice solicitantilor de credit aceste conditii.
Nu e adevarat acest lucru. Aceste conditii generale sunt documente validate de Banca Nationala. Nu avem cum sa facem versiuni prescurtate. De asemenea, multe dintre conditiile generale de creditare au un caracter alambicat juridic, care nu are o incidenta foarte puternica asupra contractului.
Asadar, considerati ca bancile din Romania au un comportament responsabil din punctul acesta de vedere?
Ma refer la bancile mari, care sunt filiale ale unor banci mari si mijlocii din Uniunea Europeana. Sigur, nu pot sa o spun cu o probabilitate de 100%.
Am putea spune ca in zona institutiilor financiare nonbancare (IFN) exista mai multe probleme de acest gen?
Da, sigur ca exista mai multe probleme. Pana la urma, IFN-urile sunt cele care au practicat creditul cu buletinul, foarte simplu, extrem de atragator, prin care o serie mare de obligatii erau escamotate. Da, este posibil, IFN-urile sunt mai greu de controlat, nu apartin unor structuri corporative europene.
In Occident se realizeaza campanii de educatie financiara, prin care oamenilor li se atrage atentia asupra responsabilitatilor si drepturilor pe care le au ca debitori. Cine ar trebui sa initieze, in Romania, astfel de campanii?
Aceasta ar fi o indatorire morala a Asociatiei Romane a Bancilor (ARB).
Cunoasteti astfel de campanii initiate de ARB?
Nu mai sunt direct in sistemul bancar, nu sunt la curent cu cine stie ce. Nu. Un singur lucru as vrea sa il recomand clientilor: de cate ori li se pare ca li se ofera un chilipir, sa fuga mancand pamantul. In lumea asta nu exista chilipiruri. Cand vad anunturi precum "Dobanda promotionala in primul an, 2%" sau "Dobanda 0 un an", sa stie ca acestea sunt niste mecanisme fara scrupule de atragere a oamenilor, care, ulterior, prinsi in contract, isi vad dobanzile majorate. In Occident exista legi foarte stricte privind adevarul in publicitate si adevarul in promovarea serviciilor de creditare. Aici ar merita sa existe niste reglementari foarte puternice care sa modereze imaginile false, chilipirurile.
Se poate vorbi, deci, in Romania, de practici iresponsabile in piata creditelor.
Exista practici iresponsabile. Ma refer la bancile mici, disperate dupa cota de piata.
10 iulie 2008
Cum sa ne respecte cineva un drept pe care nu il cerem?
Interviu cu Anca Bidian, presedinte al Asociatiei Romane a Brokerilor de Credite, CEO Kiwi Finance
Intr-o piata in plina dezvoltare, cu produse de creditare tot mai variate si sofisticate, consultantul sau brokerul de credite are un rol important. Nou infiintata Asociatie Romana a Brokerilor de Credite (ARBC) are misiunea de a defini si impune un set de standarde de bune practici pentru o profesie noua, dar indispensabila acum pietei romanesti a creditelor.
D-na Anca Bidian, care sunt, din perspectiva consultantului de credite, principalele probleme in relatiile dintre banci si clienti in piata romaneasca a creditelor pentru populatie?
O suferinta foarte mare e calitatea serviciilor catre client, iar asta se traduce si intr-o lipsa de transparenta si intr-un tratament inadecvat al clientului in relatia lui cu banca.
Dincolo de practici, se poate vorbi si de politici controversate in aceasta relatie? Ma refer, de pilda, la asimetria dintre drepturile debitorului si cele ale bancii existenta la nivelul conditiilor generale de creditare.
Categoric. Asta a fost si este problema cu contractele cu multinationalele. Este pretul platit pentru o economie emergenta. E vina noastra, pentru ca nu ne-am asezat niciodata pe un loc egal cu cei din afara. Ma refer aici si la banci. Daca eu ma asez la masa mic, cocosat si negru, cum sa ma astept ca partenerul meu sa ma trateze ca si cum as fi vertical? Cum sa ne respecte cineva un drept pe care nu il cerem?
Ce ar presupune, pentru solicitantul obisnuit de credit, servicii responsabile de creditare?
Sa fie informat clar, frumos si pe limbajul lui. Sa aiba o minima flexibilitate in negocierea conditiilor unilaterale dintr-un contract, inclusiv in cazul unei dificultati in a plati ratele, la rescadentare, la renegocierea de contract. Toate bancile din lumea asta fac eforturi pentru a ajunge, impreuna cu clientul, la o intelegere, pentru ca acesta sa nu-si taie venele, sa poata sa le plateasca datoriile, iar ele sa-si recupereze banii, chiar daca, uneori, nu cu acelasi profit. Au loc negocieri pe durata creditului, pe cost, pe dobanda, pe frecventa platii, in momentul in care i s-au schimbat clientului conditiile initiale de creditare.
La noi, de pilda, inca mai exista acel comision de rambursare anticipata, considerat abuziv de catre Comisia Europeana. Ei bine, din momentul in care s-a anuntat ca din 2010 acest comision nu va mai putea fi mai mare de 1% din valoarea creditului, creditorii l-au crescut foarte mult. E un exemplu de clauza unilaterala, pe care clientul nu are cum sa o negocieze.
Care este acum media acestui comision?
Intre 3 si 7%. Faptul ca bancile au crescut acest comision, in conditiile in care incepand cu 2010 Romania va trebui sa tina cont de reglementarea Comisiei Europene, nu sugereaza o atitudine responsabila. Fara sa stie toate conditiile contractului, la un an dupa ce a luat un credit, clientul afla ca dobanda este cu n puncte procentuale mai mare. Dobanda este marita discretionar. Clientul are dreptul sa se mute la o alta banca, insa i se percepe comisionul de rambursare anticipata.
In general, se spune, pur si simplu, ca e responsabilitatea clientului de a-si plati ratele. Dar creditarea responsabila este un lucru foarte important. Astazi, piata de credit este o normalitate. Din 2002-2003, cand creditele au fost accesibile la marea masa de oameni, ele au fost privite ca un rau necesar. Trebuie sa ne obisnuim cu aceste necesitati si cu aceasta forma de bunastare. Nu stim daca e cea mai buna, dar aceasta este singura cunoscuta in economiile dezvoltate, in societatile avansate. Ne place sau nu, aceasta este singura cale de progres.
8 iulie 2008
Educatia financiara este responsabilitatea tuturor institutiilor de pe piata creditelor
Interviu cu Raluca Dobre, analist financiar, IpoteciDirect
Analistii recunosc disproportia dintre ritmul lent cu care sistemul bancar adopta minime standarde de bune practici si ritmul alert cu care se dezvolta piata creditelor.
Domnisoara Raluca Dobre, sistemul bancar este recunoscut prin opacitatea sa. Credeti ca bancile din Romania sunt pregatite sa isi asume un grad mai mare de transparenta in relatiile cu clientii?
Intr-adevar, pana acum un an, un an si jumatate, bancile nu comunicau. Pe de-o parte era vina bancilor, dar pe de alta parte era si vina populatiei, care nu solicita informatii. Bancile nu aveau o motivatie pentru a oferi informatii. In momentul in care au inceput sa primeasca astfel de solicitari, cand oamenii au inceput sa-si puna intrebari si sa critice, bancile si-au dat seama ca nu pot continua asa, ca trebuie sa iasa in public, sa sustina anumite idei, sa iasa cu produsele la vedere. Ca atare, astazi website-urile bancilor nu mai sunt simple pagini cu informatii de contact. Acum produsele financiare sunt frumos expuse, exista calculatoare de credit si alte instrumente de consultanta online. Este o evolutie, si asta numai intr-un an, un an si jumatate.
Gradul de transparenta si instrumentele de comunicare sunt un indicator al nivelului bunelor practici in relatiile dintre banci si clientii lor.
Aici e de cautat nivelul de etica in relatia client-banca: bancile isi etaleaza produsele gradual, doar in conditiile in care anumite informatii sunt solicitate. Oamenii incep sa puna intrebari: "Puneti in vitrina aceasta dobanda, insa ce se intampla cu comisioanele?". Dupa o perioada de critici de genul acesta, bancile au inceput sa isi expuna si comisioanele. Apoi s-a pus problema asigurarilor: creditele care au nevoie de asigurare mai sunt incarcate si cu acest cost, iar bancile au omis sa le aminteasca. Acum, in momentul in care isi prezinta acele produse care necesita garantie, bancile ne spun: "Solicitam asigurare de viata-asigurare imobil", iar unele chiar ofera asigurari mai bune decat ale altor asiguratori. Apoi, s-au gandit sa profite la maximum de aceasta informatie si au venit cu promotii: "Va oferim acest credit, in conditiile in care noi suportam costurile asigurarilor". Asadar, bancile nu vin sa iti ofere pe tava toate aceste informatii, ci pur si simplu la cerere.
Daca avem in vedere aceasta sporire graduala a transparentei, putem spune ca bancile nu sunt niciodata proactive in relatia cu clientii.
Nu, cel putin nu pana acum.
Este nevoie ca presa, opinia publica sa faca presiuni. Abia in momentul acela bancile devin mai transparente.
Transparentizarea bancilor s-a facut in urma acestor presiuni ale opiniei publice, ale presei.
Data fiind aceasta inertie, cine si de ce si-ar asuma responsabilitatea educatiei financiare in Romania?
Cred ca toate institutiile implicate in piata creditelor ar trebui sa isi asume responsabilitatea educatiei financiar-bancare. Pentru ca, in final, cu totii avem de castigat. Ar trebui sa fie implicata BNR, care ar avea de administrat ulterior active de o calitate mai buna. Ar trebui sa fie implicate bancile, care ar avea mai multi clienti ce ar rula bani cu un risc mult mai scazut de incapacitate de plata.
Astazi, nivelul de trai al romanilor tinde sa creasca. In consecinta, oamenii isi permit sa ia un numar mai mare de credite. Asta nu inseamna ca si stiu ceea ce fac, nu inseamna ca sunt si responsabili de aceste contracte pe care le incheie cu bancile. De aceea, bancile ar trebui sa fie interesate de calitatea clientilor lor. Nu pot sa pretinda o calitate a clientilor atata vreme cat nu sunt implicate in programe de educare in scoli, in licee sau facultati. Este pacat, pentru ca deja, in sistemul bancar, majoritatea institutiilor a acumulat suficienta experienta si know-how, incat sa stie sa prezinte astfel de informatii, pe care publicul sa le perceapa in mod corect.
1 iulie 2008
Practici imorale in piata romaneasca a creditelor
Interviu cu Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului
Bancii Nationale a Romaniei
Sunt tot mai numeroase, tot mai lipsite de echivoc, declaratiile oficiale cu privire la practicile imorale si la comportamentele iresponsabile de pe piata romaneasca a creditelor. Mentalitatea de stapani ai banilor, a unora dintre functionarii bancilor, nu mai are viata lunga, spera oficialii Bancii Nationale.
D-le consilier, sa incepem prin a delimita granita dintre etica si lege in piata creditelor.
Etica nu-si prea afla loc in prim-planul afacerilor financiar-bancare. Intreaga activitate de imprumuturi bancare este organizata pe baza unor reglementari care nu iau in calcul etica in procesul de creditare. Desi, recunosc, etica este foarte importanta in relatia client-banca. La fel ca in orice alta afacere. Ne place sa spunem ca, in economia de piata, contractul ideal ar putea fi suplinit de o simpla strangere de mana. Din nefericire, insa, nicaieri in lumea de azi aceasta expresie frumoasa, etica in esenta, nu este si aplicabila. Pentru ca lumea s-a inrait. Si cand afirm asta am in vedere o realitate pe care o intalnim din America si pana in Japonia, pe toata planeta noastra. In conditiile in care mass-media sunt pline de "scandaluri" financiare, fiindca in afaceri tot mai multi incearca sa insele, sa pacaleasca, nu te mai poti lasa leganat de iluzia ca cel mai bun contract, in economia de piata, este o strangere de mana. Lumea afacerilor a devenit suspicioasa. Asa s-a ajuns la contracte stufoase, care merg pana la amanunte. Iar tot mai multe voci cer si reglementari amanuntite pentru pietele financiare.
Care sunt cele mai raspandite tentative de inselaciune in relatia dintre banci si clienti?
Incercari sunt si de o parte, si de alta. Debitorul, bunaoara, vrea sa isi cumpere o casa, si interesul lui este sa obtina un imprumut. Creditorul, care e o banca, are bani, si interesul lui este sa isi plaseze acesti bani, astfel ca este binevenita cererea debitorului care vrea sa isi cumpere o casa si care vine la el sa ceara bani. Niciunul nu este, insa, manat de impulsuri generoase.
Intr-un discurs public, guvernatorul Bancii Nationale spunea ca s-a ajuns la o situatie exasperanta, in care foarte multi solicitanti de credite, in nevoia de a obtine cu orice pret imprumutul dorit, recurg la tot felul de tertipuri, inclusiv la inselatorii pe baza de adeverinte; vin cu adeverinte prin care isi confectioneaza bonitati iluzorii.
Bonitatea exprima capacitatea unei persoane de a-si plati o datorie. Exista multi solicitanti de credite ce-si confectioneaza bonitati prin inselatorie, prin complicitatea functionarilor si a sefilor din companiile lor. Se practica deseori sistemul: pun un salariu mare pe 3 luni, eu platesc diferenta, ma duc cu adeverinta la banca, arat ca am 4.000 de lei (noi) salariu, desi am numai 1.000, si iau un credit "proband" ca pot sa il platesc dintr-un venit care e de patru ori mai mare decat venitul real.
Intr-o astfel de situatie, ce putem spune despre creditori?
Imoralitatea este si a celui care da creditul. El are bani si vrea sa-i dea cu imprumut. La urma urmei, e o chestiune de performanta pentru un functionar sa dea cat mai multe credite. Desi, pentru a da cat mai multe credite, el trebuie sa respecte cu strictete normele de creditare ce exista la fiecare banca. Iar aceste norme spun ca atunci cand ai de-a face cu o cerere de credit, trebuie sa te uiti ce venit net are persoana in cauza, un venit cert si permanent, din care sa scazi facturile la telefoane, la intretinerea locuintei, la chirie, plus alte datorii pe care le mai are. Inclusiv subzistenta. Abia de la suma rezultata incepe discutia despre ce credit poate primi respectiva persoana.
Deseori, functionarii de la banca au experienta in evaluarea clientelei, pentru ca de ani de zile "cantaresc" oameni; ei stiu dintr-o privire ca cel care intinde o adeverinta nu are 5.000 sau 10.000 de lei pe luna, cat scrie in adeverinta respectiva. Dar se prefac ca il cred, pentru ca ei pun hartia la dosar si si-au indeplinit astfel o "norma". Performanta lor este asigurata, au dat credite, mai iau o prima, ii lauda sefii, sefii sunt si ei linistiti ca banii bancii sunt plasati.
Dar daca imprumutatul intra in incetare de plati, vine banca si-i ia casa?
Aici incepe o alta poveste. Pentru ca se ajunge sub incidenta unei notiuni la care, in zilele noastre, tine foarte mult Comisia Europeana: riscul. Comisia Europeana vede cazand o ploaie de riscuri peste sistemul bancar, riscul de creditare fiind dintre cele mai grave. Exista mai multe tipuri de astfel de risc, dar o sa ma refer doar la unul, la care Comisia Europeana se raporteaza cu foarte multa insistenta: riscul de supraindatorare. Este foarte periculos. Iar daca ia proportii, se poate transforma intr-o bomba sociala. Nu trebuie sa ne punem prea mult imaginatia la lucru pentru a ne da seama ce inseamna asta. Daca mutam cadrul in Statele Unite ale Americii, vom vedea ce se intampla acolo. Si bancile lor au dat credite cu ochii inchisi. In momentul de fata, in America, un milion si jumatate de case sunt deja puse in executie. Mai sunt insa aproximativ douazeci de milioane de case cu sabia lui Damocles deasupra, pentru ca cei care au luat credite si au cumparat casele respective nu mai au bonitati.
Ati putea oferi cateva recomandari simple unui solicitant de credit? Ce trebuie sa aiba el in vedere in momentul in care decide sa se imprumute?
Intai de toate, oamenii trebuie sa isi identifice nevoile. Sa luam exemplul unui tanar: vrea o familie, are nevoie de o casa. Pentru a-si stabili nevoile, trebuie sa gandeasca altfel decat ar gandi parintii lui. La romani a existat ideea "pornim de la lingura" si ajungeam, pe la sfarsitul vietii, sa ne facem si casa. Ei bine, acum poti porni de la casa, vine banca si iti face casa.
Al doilea pas: ce trebuie sa faca acest tanar ca sa determine banca sa-i dea bani pentru casa? Daca speranta lui este sindicatul, care merge sa se lupte pentru o diferenta de salariu, atunci e pierdut pentru aceasta dorinta de a avea o casa. Capitalismul s-a dezvoltat promovand valori individuale. Echipa e un lucru foarte important, de la echipa de conducere pana la echipa de executie, dar initiativa individuala este fundamentala. Tanarul in cauza trebuie sa vada cum isi poate ordona viata in asa fel incat sa obtina casa de care are nevoie. Daca nu dispune de o dota substantiala din partea parintilor, apare in lumea lui de realitati banca. Dar banca vine cu pretentiile ei, iar tanarul trebuie sa vada cum poate determina banca sa ii acorde imprumutul pentru casa.
In al treilea rand, obtinand bonitatile necesare, trebuie sa se tina cu dintii de ideea de a le inmulti, nu de a le pierde. In sfarsit, dupa ce a facut lista de prioritati, el trebuie sa afle cum le poate sustine, cu ce venituri, prin colaborari sau slujbe. Trebuie sa-si stabileasca si un termen rezonabil pentru ceea ce si-a propus: in cat timp poate ajunge la ceea ce si-a propus? Sigur, grabind timpul si facandu-l sa lucreze mai repede pentru el.
Pentru a sistematiza discutia noastra, v-as ruga sa identificati exact cele mai rele practici pe piata romaneasca a creditelor.
As incepe, totusi, cu cel care se imprumuta. Si revin la pornirea lui, in unele cazuri, de a insela banca in privinta solvabilitatii. E vorba de responsabilitatea persoanei in imprumutul la care se angajeaza. Daca nu il poate duce la bun sfarsit, daca ia creditul fara sa stie exact cum il va plati, ar putea suferi cumplit. Si nu doar el, ci si familia lui. Acelasi rau si-l poate provoca singur daca isi face un cos de consum personal ce ii depaseste puterile, intinzandu-se dincolo de venitul cu care poate sustine acest cos. In ceea ce priveste creditorul, as incepe cu inchiderea ochilor cand solicitantul vrea sa il insele, punand pur si simplu la dosar actul adus de acesta, stiind foarte bine ca nu este real. Apoi, voi spune ca a ascunde conditii in contracte incifrate, pe care sa nu le priceapa clientii, cu intentia de a-i insela, este o mare injustitie. Nu in ultimul rand, amintesc diversificarea impovararii clientului prin dublarea dobanzilor de comisioane ce fac foarte mare costul creditului. As mai adauga aici necunoasterea unei reguli matematice demonstrata in toata lumea bancara - daca inseli un client, pierzi trei.
Eu as spune, insa, ca practica cea mai rea pleaca de la o mentalitate: dezvoltarea sistemului bancar din Romania a fost atat de lenta incat in mintea functionarului bancar s-a creat ideea ca omul vine la ghiseu sa ceara un imprumut si el este stapanul banilor, el ii da acesti bani dupa bunul sau plac, ii face contractul cum vrea el, ii ascunde un comision, ii mai pune un comision in plus pentru administrare sau gestionare. Aceasta idee a murit, treptat-treptat starea reala se schimba, iar de aici si mentalitatea se va schimba. Daca astazi inca omul vine la ghiseu si bancile au solutii foarte multe pentru a-si plasa banii, concurenta nefiind inca atat de apriga in Romania, in anii viitori nu va mai fi la fel. Deja suntem in tranzitie in aceasta privinta. Banca este acum cea care telefoneaza oamenilor, invitandu-i sa isi ia credite, pentru masina, pentru casa, pentru consum. Bancile vor incepe sa caute ele oamenii cu bonitati si sa ii atraga. Acesta este si motivul pentru care unii functionari bancari se bucura cand li se aduce o adeverinta falsa, doar ca sa iti dea credit, pentru ca au un interes, dar in mentalitatea lor inca nu s-a sters total ideea ca sunt suverani. Aceasta idee nu mai are insa viata lunga.
E doar o problema a functionarului bancar, a ofiterului de credite sau e vorba si de politici ale bancilor, care vand sau promoveaza in mod iresponsabil creditele?
Nu as spune ca e vorba de politici, ci de o meteahna. Actionariatul unei banci vede adeseori banca asemeni unei pravalii, iar pe functionar ca pe un vanzator, pe care il indeamna sa vanda. Banca Nationala, prin noile reglementari, vrea sa determine bancile sa puna in planul intai prudenta si abia in planul doi castigarea cotelor de piata.
Am putea spune ca exista, acum, in Romania, banci, din cele vizibile, care au practici imorale in ceea ce priveste creditele?
Da, raspunsul este categoric afirmativ, eu insa nu am niciun drept sa fac clasificari.
Dar ele exista.
Da, exista.
3 iulie 2008
Interviuri realizate de Mihaela Moga si Bogdan Diaconu