Pe aceeași temă
Securitatea aranjase cu un afacerist englez pe nume Henry Jakober o tranzacţie prin care câtorva cetăţeni români li se permitea să plece din ţară, în schimbul aducerii unor animale de rasă. În fond, schimbul în produse era inima comerţului socialist. Liderii de la Bucureşti mai aveau un motiv să îmbrăţişeze oferta lui Jakober şi acesta era dat de natura produselor solicitate: cetăţenii români pentru care se ofereau animalele erau etnici evrei.
Oameni de vânzare. Povestea unei afaceri de 210.000.000 de dolari. Articolul jurnaliştilor americani Arthur şi Norma Woodstone, apărut în anul 1962, prezenta lumii civilizate o ştire şocantă: în spatele Cortinei de Fier exista o reţea bine organizată care se ocupa cu traficul de vize de ieşire din România. Rezidenţa din SUA a DIE fotocopiază articolul şi îl expediază urgent spre studiu în „Centrală“. Cea mai secretă şi profitabilă afacere a Securităţii tocmai fusese expusă lumii întregi şi nu se putea estima care dintre consecinţe era cea mai rea: lovitura propagandistică pe care au dat-o imperialiştii, expunând corupţia şi ipocrizia regimului de la Bucureşti, sau faptul că publicitatea nedorită seca o sursă atât de importantă de valută. Tocmai când totul mergea aşa de bine...
Articolul jurnaliştilor americani Arthur şi Norma Woodstone, Oameni de vânzare. Povestea unei afaceri de 210.000.000 de dolari, apărut în anul 1962 (foto: CNSAS)
Prietenii incomozi. Varianta românească
Cu doi ani în urmă, în aprilie 1960, Securitatea aranjase cu un afacerist englez pe nume Henry Jakober o tranzacţie prin care câtorva cetăţeni români li se permitea să plece din ţară, în schimbul aducerii unor animale de rasă. Ideea de barter le păruse şefilor Securităţii şi conducătorilor Partidului o modalitate perfectă de abordare. În fond, schimbul în produse era inima comerţului socialist. Liderii de la Bucureşti mai aveau un motiv să îmbrăţişeze oferta lui Jakober şi acesta era dat de natura produselor solicitate: cetăţenii români pentru care se ofereau animalele erau etnici evrei.
În ciuda suferinţelor îndurate de-a lungul timpului, în România încă exista o comunitate evreiască puternică - 375.000 la sfârşitul războiului, după estimările lui Radu Ioanid1 - a doua ca număr după cea din URSS. Deşi clama egalitatea şi rolul minorităţilor în dezvoltarea societăţii, regimul comunist român, prin liderii săi naţionalişti, a fost şi a rămas, până la sfârşitul său, xenofob. Prezenţa evreilor în structurile de conducere ale Partidului, Securităţii şi altor instituţii importante ale regimului a fost puternic detestată de facţiunea naţionalistă. Văzuţi ca o inserţie necesară etapei de instalare a regimului, datorită abilităţilor intelectuale şi organizatorice şi, mai ales, legăturilor cu Moscova, ei s-au transformat treptat într-un obstacol în calea acaparării puterii absolute. Gheorghiu-Dej, ca şi Nicolae Ceauşescu, mai târziu, a jucat cu abilitate cartea naţionalismului pentru a se debarasa de aceşti adversari redutabili, având grijă însă să nu îşi exhibe antisemitismul. Căderea liderilor comunişti de origine evreiască, în 1952, urmată de epurarea treptată a tuturor etnicilor din structurile importante ale statului a fost întâmpinată cu o bucurie nedisimulată de majoritatea membrilor aparatului de partid, care ani la rând trebuiseră să îşi ascundă resentimentele şi ostilitatea faţă de cei care, prin simpla prezenţă, le blocau accesul la funcţii importante. Comunismul românesc a fost special. Antisemitismul lui, de asemenea.
Majoritatea evreilor din RPR au avut neplăcuta surpriză să constate că sfârşitul războiului nu a coincis cu perioada de linişte la care sperau. Era din ce în ce mai evident că nici noua ordine nu avea loc pentru ei. Sigur, beneficiau de uriaşul avantaj moral al supravieţuitorilor Holocaustului, unii dintre ei ocupau funcţii la care nici nu ar fi visat înainte de 1945, oficial erau protejaţi şi încurajaţi ca vechi tovarăşi de suferinţă ai comuniştilor în lupta contra fascismului (o grosolană uzurpare care era menită să fure din capitalul de simpatie şi compasiune al victimelor reale ale naziştilor).
Treptat, regimul s-a întors în mod deschis împotriva lor. Mai întâi le-a confiscat afacerile, acuzându-i că sunt exploatatori, apoi banii, acuzându-i de trafic de valută, apoi aurul şi bijuteriile pe care, chipurile, le deţineau ilegal, apoi casele, considerate prea mari pentru nevoile lor. Recalcitranţii au fost trimişi în închisori, sioniştii erau urmăriţi şi arestaţi. Liderii comunişti îi doreau integraţi în societatea controlată pe care doreau să o construiască şi încă aveau nevoie de ei ca să menţină în funcţie spitalele, întreprinderile şi instituţiile de tot felul (în special comerţul extern), dar nu erau deloc optimişti în privinţa posibilităţii ca o comunitate cu puternice legături internaţionale, liberală în gândire şi ocupaţie, să devină vreodată un tovarăş de nădejde.
Evenimentele internaţionale au părut să ofere o rezolvare a problemei. Înfiinţarea statului Israel, în mai 1948, a oferit justificarea perfectă pentru aprobarea exodului, mai ales că URSS îi împingea de la spate pe români să permită emigrarea în masă, cu speranţa că evreii din ţările de democraţie populară vor constitui nucleul unui viitor stat comunist evreu. Chiar şi în acest context, disputele din Biroul Politic al PMR între susţinătorii şi adversarii emigrării erau acerbe şi se recurgea frecvent la arbitrajul ambasadorului Moscovei.
Valul antisemit, care a precedat moartea lui Stalin, crunta dezamăgire suferită după ce tânărul stat israelian nu s-a alăturat democraţiilor populare în lupta împotriva imperialiştilor şi pierderea sprijinului politic intern, prin înlăturarea de la putere a susţinătorilor emigrării, a redus drastic numărul celor care plecau de la câteva mii la câteva sute, în decurs de câţiva ani.
În acest timp, situaţia comunităţii din România se deteriorase dramatic şi atitudinea majorităţii trecuse de la ostilitate tăcută la acuze făţişe: aduseseră comunismul, din cauza lor lucrurile mergeau prost şi nu se găseau alimente, voiau să trădeze ţara şi să fugă la mai bine, erau spioni şi vânduţi imperialiştilor etc. Deşi liderii români se fereau să împărtăşească public aceste opinii (în joc fiind şi rolul pe care intenţionau să îl joace în relaţia cu Israelul şi Statele Unite), nu făceau nimic pentru a le opri să devină un adevăr împărtăşit de majoritatea societăţii. Dovadă că unele dintre aceste vinovăţii au supravieţuit în mentalul colectiv, şi nu numai, ani în șir (a se vedea încercările, încununate de un oarecare succes, de a pune în sarcina exclusivă a evreilor şi altor etnici abuzurile săvârşite de Securitate în primii ani de funcţionare, în contrast cu Securitatea românească, bună şi blândă).
Nu este surprinzător că, atunci când autorităţile române au decis, în 1958, să redeschidă robinetul, s-au trezit cu 100.000 de cereri de emigrare. Supăraţi că evreii vor să plece, comuniştii s-au răzbunat - pentru ceea ce ei considerau un afront -, suspendând definitiv emigrarea, arestând sute de sionişti şi ameninţându-i pe liderii comunităţii. Pe cei mai mulţi, trecerea pe liste i-a costat slujba şi au intrat în atenţia Securităţii, fiind urmăriţi ca inamici ai statului. Frustrat, Maurer i-a explicat rabinului Rosen că el intenţionase „să rezolve problema“ şi că nu dorea să se simtă ca „un director de penitenciar“ (!?!), dar că nu se aşteptase la numărul imens al celor care voiau să emigreze „mai rău ca pe vremea persecuţiilor naziste“2.
Prietenul incomod trebuia să plece, dar pe furiş, ca să nu deranjeze imaginea de gazdă bună.
Interesantul domn Jakober
Contextul în care Henry Jakober intrase în negocieri cu ofiţerii Direcţiei 1 nu putea fi mai prielnic. De altfel, negustorul, născut la 20 octombrie 1900 în localitatea Munkács, nu era un novice al aranjamentelor de tot felul din ţările estice. Directorul societăţii Cookson Oilkakes & Oilseeds Company Ltd. călătorea des în Estul Europei, iar în RSR avea deja afaceri în derulare cu întreprinderi ale comerţului exterior ca Agroexport, Prodexport, Metalimport sau Petrolexport. Aşa cum aflăm dintr-un Referat3 întocmit de locotenentul-major Drob Eugen din Direcţia 1 (Informaţii Externe), „Jakober, împreună cu fratele său Mihail, au fost proprietarii unei firme comerciale din Satu-Mare, firmă care se ocupa cu comerţul de cereale şi oleaginoase. În anul 1929, firma s-a mutat la Viena, lăsând la Bucureşti o filială, care în anul 1933 s-a transformat în Sar Vegetalio, condusă de Katz Mauriciu, şi în care cea mai mare parte a acţiunilor o deţineau fraţii Jakober. În perioada anilor ’30 numitul Jakober Henry s-a stabilit în Anglia, continuând să menţină legăturile de afaceri cu diferite reprezentanţe comerciale din ţara noastră, atât în perioada dinaintea şi în timpul războiului cât şi după război“. Vizitele dese ale lui Jakober nu scăpaseră Securităţii, care prin Direcţia 2 (Contraspionaj) îl supraveghea la fiecare sosire în ţară.
Chestionar completat de Henry Jakober înaintea unei vizite în Republica Populară Română, în 1960 (foto: CNSAS) |
Totuşi, în afară de câteva detalii picante - că era afemeiat şi îi plăceau petrecerile -, profilul său rămăsese în mare parte necunoscut. Aşa se face că, în momentul în care Direcţia 1 căutase informaţii mai precise, pentru a se lămuri cu cine are de a face, s-a pomenit cu o serie de date confuze: Jakober era spion englez (conform Direcţiei 2), afacerist lipsit de scrupule, cu interese strict economice (conform informaţiilor date de angajaţii Agroexport şi Prodexport), un tip curtenitor cu femeile şi extravagant în cheltuieli (din informaţiile surselor de la Athénée Palace, unde era cazat), un admirator sincer şi dezinteresat al regimului democrat popular (pe care îl aprecia zgomotos la întâlnirile cu oficialii români). Pentru a mări bătăile de cap ale partenerilor săi, Jakober se comporta în timpul vizitelor în România cu nonşalanţă: avea multe cunoştinţe pe care le vizita sau îl vizitau, vorbea la telefon şi în camera de hotel (înţesată de microfoane) fără să se ferească, făcea fără jenă curte tuturor femeilor cu care intra în contact, comenta situaţia politică, având în general un comportament atipic străinilor cu care Securitatea avea de a face de obicei.
Pentru că miza afacerii pe care se pregătea să o deruleze era imensă, Alexandru Drăghici nu s-a sfiit să apeleze la serviciile frăţeşti pentru a obţine cât mai multe informaţii despre excentricul afacerist. Rezultatele au fost surprinzătoare. Locotenent-colonelul dr. Carel Comarec, şeful Direcţiei Interne a Ministerului Afacerilor Interne al RS Cehoslovace, îl informează, în februarie 1960, că ei îl cunosc pe Jakober şi că „poziţia lui de intermediar este atât de solidă, încât RS Cehoslovacă nu poate să cumpere marfă din România decât numai prin intermediul lui. Marfa din România poate fi cumpărată de la Jakober chiar mai ieftin faţă de preţul cerut de RPR“4. (!?!) Românilor li se solicită orice informaţie deţin despre acesta. Cehii erau şi ei în ceaţă.
Mielke, şeful Stasi, îi oferă lui Drăghici informaţii mai concrete: firma pe care o reprezintă Jakober a dat faliment în 1957, banca londoneză Hambros - Bank Ltd. preluând 51% din acţiuni. Relaţiile afaceristului ajungeau până în cercurile parlamentare britanice, deputatul Clement Davies, şeful Partidului Liberal, fiind unul dintre foştii preşedinţi ai firmei. Se arată că „(...) pare să fie foarte priceput în treburile sale. Probabil el dispune de relaţii bune întrucât este mereu la curent cu problemele şi în situaţii extrem de grele se descurcă“5.
De departe, cel mai complet profil este cel întocmit de maghiari: „Jakober este un om de afaceri extrem de capabil, ambiţios, în caz de necesitate ia toate măsurile pentru a calomnia cu sânge rece pe concurenţi. Ungurilor le vorbeşte despre sentimentele sale patriotice, însă patriotismul său se reduce exclusiv la faptul că-i plac mâncărurile, vinurile şi femeile din Ungaria, însă dacă e vorba de comerţ, sus-numitul, fără să clipească, poate să joace o festă intereselor comerţului exterior maghiar. Cehilor le spune că este de naţionalitate cehă, românilor că este român, iar referitor la Transilvania îşi exprimă faţă de maghiari concepţiile sale şovine. (...) Peste 90% din mărfurile cumpărate de el în Ungaria nu ajung în Anglia, iar mărfurile respective le revinde altor ţări prin diferite afaceri de compensare şi barter. Se foloseşte cu pricepere de deficienţele ce există în activitatea CAER“6. Galambos Iozef, adjunctul ministrului de Interne al RP Ungare, propune ca românii, ungurii şi cehii să îşi unească eforturile pentru a-l contracara pe Jakober. Drăghici nu răspunde la solicitare. Interesul său era de altă natură.
Când sovieticii îl întreabă dacă nu cumva Securitatea cunoaşte un anume „Tacober“, afacerist din Londra, care cumpăra sume mari în ruble de la marinari ruşi, îi informează amabil că pe respectivul îl cheamă „Jakober“ nu „Tacober“, dar nu ştie nimic de ruble şi nici nu poate oferi alte date.
Securitatea, artista şi... evreii
Pentru că informaţiile despre Jakober erau atât de contradictorii, Securitatea a decis să sape mai mult, încercând să descopere date relevante despre anturajul său din perioada anilor ’40, când acesta vizita des România. Una dintre legături le-a atras atenţia, mai ales că sursele Direcţiei 2 de la Athénée Palace relataseră desele întâlniri între ea şi omul de afaceri. Informatorii o recunoscuseră uşor pentru că era o celebritate în epocă. Numele ei era Maria Tănase.
Biografia celebrei cântăreţe, un roman în sine, o adusese de nenumărate ori în atenţia Securităţii. Legăturile cu legendarul şef al SSI-ului, Eugen Cristescu, implicarea ei destul de neclară în complicatele intrigi ale spionajului german şi britanic din timpul războiului, contactele cu diplomaţii vestici după 1946, anturajul format din oameni pe care regimul îi considera duşmănoşi şi faptul că nu se sfia să comenteze în public ceea ce i se părea aberant în politica partidului erau tot atâtea motive pentru care orice cetăţean român ar fi fost arestat în anii ’50. Dar Maria Tănase era protejată de la vârf şi Securitatea închidea ochii la excentricităţile ei. Simpatia de care se bucura din partea conducătorilor RPR, care lăcrimau şi ei la melodiile interpretate de artistă la chefurile în cerc restrâns, avea şi o motivaţie practică. În căutarea legitimităţii, comuniştii români au intuit că exploatarea filonului popular ar fi un important câştig propagandistic şi au investit masiv în sprijinirea tuturor artiştilor care ar fi putut să-i ajute să câştige inima poporului. Şi ce altă voce ar fi putut să o facă mai bine, dacă nu Maria Tănase, cea mai iubită interpretă a epocii! Chiar şi după standardele scăzute ale societăţii staliniste, ea era un star.
Nimeni însă, nici chiar Maria Tănase, nu putea evita la nesfârşit barierele ideologice ale regimului. Obligată să participe la şedinţe inepte de partid (de care îşi bătea joc) şi trimisă să cânte prin fabrici texte imbecile despre producţie şi muncitori, artista şi-a pierdut treptat răbdarea şi a devenit tot mai acidă. Deteriorarea condiţiilor de viaţă, arestarea prietenilor şi teroarea tot mai vizibilă impusă de regim au izolat-o şi, chiar dacă primise titlul de artistă emerită, era suspectată şi supravegheată constant.
La 2 decembrie 1959, Direcţia 3 (Informaţii Interne) deschide un dosar de verificare pe numele ei, fiind semnalată de sursa „George“ că „discută despre situaţia internă şi internaţională în mod defavorabil“7. Materialele de arhivă, strânse cu grijă de-a lungul anilor, au arătat că era bănuită de spionaj, numele ei fiind menţionat în interogatoriile celor arestaţi în procesul Legaţiei britanice la Bucureşti. După ce s-au primit informaţii că a interpretat un cântec cu conţinut interzis şi a afirmat că artiştii mor de foame, s-a decis transformarea dosarului de verificare în acţiune informativă: Maria Tănase devenise „un element reacţionar“.
În aceeaşi perioadă, Direcţia 2 primeşte o notă informativă de la sursa „Elena“, în care se arată că Jakober a fost vizitat la Athénée Palace de Maria Tănase, cu „care s-a îmbrăţişat şi a vorbit prieteneşte“, informaţia despre legăturile între cei doi fiind reluată la 14 decembrie 1960 de sursa „Carol“. Apariţia artistei în anturajul afaceristului englez a fost considerată importantă şi, la 9 mai 1961, locotenentul-major Sali Isac este trimis să discute cu ea la Teatrul „C. Tănase“ şi să afle natura relaţiilor cu Jakober. Reticentă, artista i-a relatat ofiţerului de Securitate că îl cunoaşte pe englez de peste 20 de ani şi că acesta i-a propus la un moment dat să se căsătorească cu el. S-a întâlnit de multe ori cu el la Bucureşti şi a cunoscut-o şi pe soţia lui, cu care a făcut schimb de cadouri. În încheiere, i-a precizat tânărului ofiţer că va suna la Securitate şi se va interesa dacă el chiar a fost trimis de aceştia, pentru că ea cunoaşte un alt ofiţer cu care discută din când în când.
Sali Isac o caută din nou în ianuarie 1962 şi îi cere să-i spună dacă s-a mai întâlnit cu Jakober. Artista răspunde afirmativ, povesteşte că s-a văzut cu el la restaurantul Bucureşti şi relatează un episod în care o cunoştinţă a sa (pictor evreu) l-a abordat pe englez pentru a-i plasa spre vânzare două tablouri. Ofiţerul îi solicită să continue să îi sprijine în legătură cu Jakober, dar nu obţine decât o promisiune vagă că îi va ajuta „în măsura posibilităţilor“. Superiorii îi cer să îi dea un număr de telefon unde să poată suna şi să o anunţe de fiecare dată când Jakober vine în ţară. În nici un caz, să nu fie introdusă într-o casă de întâlniri. Nu era de încredere.
Rolul pe care ar fi urmat să-l joace Maria Tănase în afacerea dintre Securitate şi Jakober a rămas nedistribuit pentru totdeauna. La 24 iunie 1963, căpitanul Sali Isac îşi informa superiorii că „La data de 22 iunie 1963, Maria Tănase a decedat şi a fost înmormântată la cimitirul Belu“.
Şefii Securităţii au înregistrat ieşirea din scenă a artistei, dar nu au considerat-o o catastrofă pentru operaţiunea în desfăşurare. Între timp, găsiseră o altă posibilitate să pătrundă în anturajul lui Jakober - o tânără sursă a Direcţiei 2. Numele ei conspirativ era „Irina“.
(Va urma)
Note:
1. Radu Ioanid, Răscumpărarea evreilor. Istoria acordurilor secrete dintre România şi Israel, Ed. Polirom, Iaşi, 2005, f. 42
2. Radu Ioanid, Răscumpărarea evreilor. Istoria acordurilor secrete dintre România şi Israel, Ed. Polirom, Iaşi, 2005, f. 105
3. ACNSAS,Dosar OVS, nr. 2871, vol. 4, f. 40-43
4. ACNSAS, Dosar OVS, nr. 2871, vol. 4, f. 366-367
5. ACNSAS, Dosar OVS, nr. 2871, vol. 4, f. 372-373
6. ACNSAS, Dosar OVS, nr. 2871, vol. 4, f. 382
7. ACNSAS, Dosar I 157076, vol. 1, f. 2
CITIȚI ȘI