Pe aceeași temă
Considerându-se un negociator înnăscut, Nicolae Ceauşescu refuzase o reglementare oficială a problemei despăgubirilor, avansând ideea că va accepta să discute doar la pachet şi fără să se semneze vreun act oficial. Pe scurt, voia ca statul vest-german să ofere o sumă globală (şi cât mai mare) pentru despăgubiri, pensii, morminte şi emigrarea etnicilor germani, care să fie transferată în conturile controlate de Securitate, urmând ca el să decidă cine şi cât primea.
„De ce încredinţează întotdeauna altora rezolvarea problemelor lor, cei care au fost loviţi? De ce nu-şi iau în sfârşit soarta în propriile lor mâini? Astfel nu numai că şi-ar uşura rezolvarea problemei lor personale, dar ar uşura şi sarcina celor care luptă în mod dezinteresat pentru cauza lor.“ (Űj Kelet, nr. 6.547/29 ianuarie 1970, Tel Aviv)
Sinteza din presa apărută în Israel, din care face parte şi fragmentul de mai sus, a fost anexată dosarului întocmit de Securitate pentru informarea conducerii PCR în chestiunea despăgubirilor de război. Sub titulatura „Acţiuni Evreieşti“ erau grupate câteva luări de poziţie în legătură cu modalităţile prin care statul vest-german negocia compensarea materială a victimelor prigoanei naziste.
O abordare diplomatică
Problema la ordinea zilei o constituia îndepărtarea discriminării faţă de evreii din ţările socialiste, care „nu puteau să exprime după dorinţă unde doresc să trăiască şi când doresc să-şi părăsească domiciliul anterior“. Pentru situaţia acestora se preconiza modificarea termenului acordării despăgubirilor şi după data de 31 decembrie 1965 (cum prevedea iniţial legea germană), o iniţiativă susţinută de Martin Hirsch, membru în Bundestag şi fost preşedinte al Comisiei Parlamentare Germane pentru Despăgubiri.
Dacă pentru comunitatea evreiască iniţiativa reprezenta o reparaţie necesară înlăturării unei situaţii administrative forţate, pentru conducerea de la Bucureşti ea reprezenta o veste excelentă. Din cu totul alte motive.
În perioada 1969-1970, Securitatea (fie direct, fie sub acoperire diplomatică) tatonase reprezentanţi ai autorităţilor federale pe linia celor trei acţiuni amintite („Recolta“, „Recunoştinţa“ şi „Monumentul“). Rezultatele i-au fost prezentate lui Nicolae Ceauşescu la 6 martie 1972, într-o Notă1 comună semnată de ministrul Afacerilor Externe, Corneliu Mănescu, şi de preşedintele CSS, Ion Stănescu.
Pe baza „aprobărilor superioare“, fuseseră întocmite un număr de 155.126 dosare individuale privind cetăţeni români care suferiseră persecuţii din partea regimului nazist în perioada 1941-1944, documentaţia fiind predată părţii germane prin Ambasada de la Köln, la 2 martie 1971. Cele 27 de containere conţineau, conform inventarului aflat în arhiva CNSAS, pe lângă legislaţie privind persecuţiile politice şi rasiale, documente privind „presiunile politico-economice ale Germaniei naziste asupra guvernelor din România, 1938-1941“, persecuţiile din Transilvania de Nord şi deportarea evreilor şi ţiganilor în Transnistria. S-a întocmit un index alfabetic, pe judeţe, şi un centralizator cu numărul de dosare. Pretenţiile financiare ale părţii române erau cifrate la 180.000.000 de mărci germane, fără a se preciza modalitatea de calcul sau dacă suma era rezultatul unei investigaţii a autorităţilor în cazul fiecărei persoane în parte.
Demersul a fost întâmpinat de autorităţile germane cu toată atenţia, discuţiile preliminare fiind susţinute la 2 aprilie 1970, la Köln, cu Georg Ferdinand Duckwitz, secretar de stat în Ministerul de Externe. Duckwitz era o personalitate de prim rang, al cărui rol în salvarea evreilor danezi de la Holocaust avea să fie răsplătit de guvernul israelian, în martie 1971, cu acordarea titlului Drept Între Popoare şi includerea în memorialul Yad Vashem. Desemnarea sa pentru discuţii indica importanţa pe care autorităţile germane o acordau demersului Bucureştiului, ştiut fiind că secretarul de stat era un apropiat al cancelarului Willy Brandt.
Duckwitz l-a informat pe ambasadorul român că partea germană este de acord să ia în consideraţie chestiunea şi crede că ea poate fi reglementată printr-o înţelegere de la guvern la guvern. RFG încheiase un acord de despăgubire cu RP Ungară (106 milioane de mărci germane) şi propusese RSF Iugoslavia o sumă globală de 400 de milioane de mărci germane, astfel încât părea că începerea negocierilor cu România era iminentă.
Cu toate acestea, la 11 mai 1971, Constantin Oancea, ambasadorul de la Bonn, a fost informat că guvernul vest-german nu era în măsură să dea un răspuns la propunerea părţii române până nu va avea rezultatul studiului, care va fi efectuat de o comisie formată de guvern, privind volumul despăgubirilor. Ce anume determinase schimbarea de atitudine a autorităţilor germane?
Ceauşescu se implică direct
În primul rând, implicarea directă a lui Nicolae Ceauşescu. Considerându-se un negociator înnăscut, conducătorul român refuzase o reglementare oficială a problemei despăgubirilor, avansând ideea că va accepta să discute doar la pachet şi fără să se semneze vreun act oficial. Pe scurt, voia ca statul vest-german să ofere o sumă globală (şi cât mai mare) pentru despăgubiri, pensii, morminte şi emigrarea etnicilor germani, care să fie transferată în conturile controlate de Securitate, urmând ca el să decidă cine şi cât primea. Când a fost informat că sumele provin din fonduri diferite (de la Ministerul de Interne - pentru vize, de la Ministerul de Finanţe – pentru despăgubiri, de la asociaţiile veteranilor de război – pentru îngrijirea mormintelor) şi că guvernul federal nu poate şi nu doreşte să plătească pauşal, mai ales fără acte justificative, a acuzat autorităţile germane de rea-credinţă şi tergiversare. I se părea incredibil că bugetul unui stat nu este la dispoziţia conducătorului lui şi că orice cheltuială trebuia justificată. A cerut să se treacă la ameninţări şi şantaj.
Carol Herald, preşedintele Uniunii Populare pentru Îngrijirea Mormintelor, a fost informat, în iulie 1971, că rezolvarea problemei îngrijirii mormintelor este legată de acordarea despăgubirilor şi a fost îndemnat să-i scrie cancelarului, pentru a-l îndupleca să accepte cerinţele românilor. Ambasadorul RFG la Bucureşti a fost convocat de trei ori în aceeaşi perioadă şi i s-a cerut să intervină pentru un răspuns favorabil. Mai mult, la 12 octombrie 1971, dr. Husch, negociatorul german în problema emigrărilor, a fost informat că „această problemă, cât şi cea a pensiilor şi mormintelor sunt strâns legate de atitudinea pe care o vor adopta autorităţile statului său în reglementarea despăgubirilor“2. Mesajul a fost transmis de locotenent-colonelul Lepădat Virgil (alias „Bogdan Dorin“), ofiţer DIE acoperit ca secretar II în Ambasada Română din RFG.
Presiunile şi ameninţările Bucureştiului nu au avut niciun rezultat, cu excepţia profundei iritări a părţii germane, care vedea cum o problemă de interes umanitar se transformă într-o târguială de talcioc. După o perioadă de schimburi dure de replici (pe canalele diplomatice şi pe cele ale DIE), negociatorii români au trebuit să cedeze şi să accepte că problemele pensiilor, acordării vizelor şi mormintelor soldaţilor germani nu pot fi folosite ca şantaj în negocieri. Riscau să piardă o importantă sursă de valută. Acţiunile „Recunoştinţa“ şi „Monumentul“ şi-au urmat cursul separat.
Nicolae Ceauşescu nu dorea însă să renunţe şi la acţiunea „Recolta“. Dacă guvernul federal continua să-şi menţină poziţia în negocieri, atunci, „printr-o acţiune organizată, persoanele îndreptăţite la despăgubiri să fie îndrumate să adreseze memorii unor instituţii vest-germane ca: Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul de Finanţe, Cancelaria Federală, Ambasada RFG din Bucureşti“. Apoi vor fi ajutaţi să se adreseze unor case de avocatură pentru a solicita în nume personal despăgubiri. În fond, aşa cum fusese informat prin Nota-Raport din 19683 a lui Ion Stănescu, exista deja un precedent care putea fi folosit. Mayer obţinuse 2.000.000 de dolari drept compensaţie şi cu siguranţă se vor putea obţine mulţi bani în felul acesta. Poate mai mulţi decât ar fi dispus statul german să plătească printr-un acord guvernamental.
Crezând că a găsit o portiţă pe care să o exploateze, Nicolae Ceauşescu a legat soarta tuturor celor 155.126 de dosare individuale de cazul Mayer – bazat pe falsuri, cum am văzut în articolul precedent –, o decizie cu consecinţe catastrofale pentru cei care suferiseră persecuţiile naziste şi aveau tot dreptul să primească despăgubiri. Asta şi pentru că unele informaţii din Nota-Raport a lui Stănescu nu erau chiar adevărate.
Moşteniri şi prăjituri de casă
Biografia lui Kohn Noe Zenob nu conţinea lucruri extraordinare înaintea anului 1967. Născut la 1 martie 1898 în comuna Ditrău, judeţul Harghita, a lucrat din 1916 până în 1940 ca muncitor la diverse fabrici din România. În anul 1940 pleacă la Budapesta, unde rămâne până la sfârşitul războiului, apoi, din 1945, se stabileşte la Bucureşti şi se angajează la diferite cooperative şi întreprinderi de stat. Un destin asemănător cu al altor mii de evrei, în perioada tulbure a anilor de după război.
În anul 1957 intră pentru prima dată în conflict cu autorităţile, fiind arestat pentru „delapidare şi abuz în serviciu“, dar este achitat la recurs şi eliberat în 1959. Se angajează ca patiser la cofetăria Hotelului Athénée Palace (laboratorul „Prăjituri de casă“), nodul gordian al afacerilor de tot felul şi pentru toate gusturile, în anii comunismului. Frecventat în special de afacerişti occidentali, hotelul devenise un adevărat fief al Securităţii, care avea un număr impresionant de informatori în rândul staff-ului (se zvonea că practic toţi angajaţii fie erau ofiţeri sub acoperire, fie lucrau pentru poliţia politică) şi instalase microfoane în toate camerele.
Pe Kohn Noe Zenob, trecutul l-a prins din nou din urmă sub forma unei convocări la Direcţia Generală a Miliţiei în anul 1962. Locotenentul-major Ilie Ion, din Direcţia Economică, i-a pus în faţă un material informativ din care rezulta că fusese semnalat ca deţinător ilegal de valută şi aur din „perioada când se îndeletnicise cu comerţul cu lemn“4. Ameninţat că poate fi arestat, acceptă să colaboreze cu organele de miliţie pe linia „aur-valută“ şi primeşte numele conspirativ „Unguru Ion“. Parteneriatul a fost, însă, de scurtă durată, pentru că, la 28 aprilie 1966, un dosar privindu-l pe Kohn Noe Zenob a ajuns pe biroul lui Nicolae Doicaru.
Materialul venise direct de la ministrul de Interne Cornel Onescu şi conţinea un Raport al Direcţiei Generale a Miliţiei, care menţiona: „Fiind sesizaţi că numitul Kohn este îndreptăţit la despăgubiri de război din partea statului german, am trecut la audierea acestuia, ocazie cu care am stabilit următoarele: în perioada anilor 1941-1945 a fost asociatul numitului Pataky Ştefan cu 50%, la o firmă en-gros de lemn şi cherestea din Budapesta. Întrucât sus-numitul era evreu, firma a fost luată de nemţi, împreună cu toate materialele şi valorile existente. După terminarea războiului, la o perioadă de timp, Pataky Ştefan s-a adresat Tribunalului din Bonn, pretinzând despăgubiri de război. Concomitent a întreprins şi o serie de măsuri pentru a-l găsi pe asociatul său Kohn. Reuşind să intre în legătură cu Kohn Zenob, iniţial i-a propus să vină în Germania, apoi i-a propus să vină la frontiera cu RSF Iugoslavia pentru a realiza devizele din această despăgubire. Din declaraţiile date rezultă că despăgubirile se ridică la peste 100.000 de dolari. Numitul Kohn Zenob a fost de acord să îndeplinească formalităţile necesare pentru realizarea devizelor din despăgubirile de război la care este îndreptăţit. Faţă de cele de mai sus propun ca materialul să fie predat la UM 0123/I pentru a lua măsurile ce se impun“5.
Motivul pentru care dosarul i-a fost trimis lui Doicaru nu era legat de problema despăgubirilor (care nu era în discuţie în 1966), ci de faptul că era vorba despre o posibilă încasare valutară, domeniu de competenţa exclusivă a DIE. Serviciul „Valută“ se ocupa deja, de ceva vreme, cu obţinerea de devize din Occident, din moşteniri, donaţii, proprietăţi, procese, bunuri de valoare etc. care implicau cetăţeni români. Practica uzuală era ca beneficiarii (reali sau inventaţi) să cedeze valuta obţinută la un curs impus, net defavorabil, şi să primească (atunci când nu puteau fi convinși să o cedeze statului) contravaloarea în lei. DIE se ocupa, în schimb, de detaliile tehnice: falsificarea actelor, inventarea de moştenitori fictivi, influenţarea tribunalelor etc. Pentru că toate acţiunile purtau nume conspirative, ansamblul activităţilor descrise mai sus au fost grupate sub numele de cod, voit ipocrit, „Moştenirea“.
„Kohn al nostru“
Înainte de a întreprinde orice demers în dosarul Kohn, Doicaru a cerut o analiză proprie a DIE asupra perspectivelor acţiunii şi l-a desemnat pe maiorul Drăghici Toma să studieze materialele şi să vină cu propuneri. Fost lucrător în Direcţia a VIII-a (Anchete Penale) înainte să fie transferat la DIE, acesta a început investigaţiile, cum era de aşteptat, solicitând anchetarea lui Kohn. Din procesele-verbale de interogatoriu, Drăghici a putut reconstitui întregul istoric al problemei.
Kohn fusese contactat în iarna anului 1965 de un emisar al fostului său partener de afaceri din timpul războiului, în holul Hotelului Athénée Palace. Pataky îi trimisese un pachet cu medicamente pentru soţie şi câteva pixuri prin intermediul unui anume Farkasch Daniel, inginer născut la Braşov şi stabilit în RFG. Acesta reprezenta mai multe firme vest-germane în relaţii economice cu întreprinderi de comerţ exterior şi călătorea frecvent în RSR. Prin intermediul său, Pataky îi solicita lui Kohn să caute martori pentru procesul deschis de el în RFG.
De fapt, în interogatoriul din 21 ianurie 1967, Kohn a mărturisit că ştia de existenţa procesului din anul 1962, când primise o scrisoare de la Pataky, care îl informa că introdusese o acţiune juridică pentru a fi despăgubit de statul german pentru o cantitate de cherestea „luată de trupele hitleriste în retragere în anul 1945“6 (formulările şi cronologia se vor dovedi esenţiale în derularea acţiunii, aşa că le vom cita cu exactitate).
La următorul interogatoriu, două zile mai târziu, când i s-a solicitat să dea mai multe detalii despre proces, menţiona că procesul priveşte „daunele pricinuite în anul 1944 de către armatele germane, când ne-au distrus acel depozit de cherestea pe care-l posedam amândoi la Valea Mureşului“. Pataky nu îl informase asupra procedurilor, dar în anul 1966 îi scrisese că procesul este ca şi câştigat, urmând ca ei să depună dovada pentru mărimea daunei pricinuite. Suma de despăgubire nu era menţionată, dar urma să fie împărţită în mod egal între foştii parteneri.
Schimbul de scrisori şi telefoane nu trecuse neobservat şi, atunci când Pataky i-a cerut să renunţe la o parte din despăgubire pentru a plăti cheltuielile de judecată, Kohn i-a răspuns că nu poate, deoarece informase deja organele de miliţie asupra procesului şi cedase deja toată valuta către Banca de Stat, în schimbul cursului oficial.
În vara anului 1966, Pataky i-a transmis, prin intermediul lui Farkasch, că, având în vedere că nu contribuise cu nimic la câştigarea procesului, ar trebui să renunţe la jumătate din suma ce i se cuvine şi i-a cerut să semneze o declaraţie de cedare a 50% din drepturile sale şi o împuternicire pentru ca el să încaseze suma de despăgubire. La rândul său, Farkasch a încercat să obţină un comision de 12% de la Kohn, în schimbul promisiunii de a „interveni prin relaţiile sale de la Bonn, pentru urgentarea plăţii“. Negocierile în trei au fost întrerupte la sfârşitul anului 1966, când Farkasch este arestat de Securitate sub acuzaţia de „instigare la subminarea economiei naţionale“ (aparent, mituise funcţionari ai Ministerului de Comerţ Exterior). În procesul-verbal de interogatoriu, el confirmă negocierile privind procesul, dar şi că i se reproşase că, din cauza întâlnirilor, Kohn fusese chemat la Securitate.
Ultima chestiune pe care maiorul Drăghici mai dorea să o afle era cât de multe cunoştea Miliţia din iţele afacerii. Într-o declaraţie semnată la 26 ianuarie 1967, Kohn l-a asigurat că, în afara unor discuţii cu tov. Ilie (ofiţerul de legătură), nu făcuse niciun raport scris despre negocieri sau despre Farkasch.
Probabil, Drăghici a considerat că aspectele uşor neclare ale procesului sunt neglijabile în raport cu beneficiile. Cert este că DIE a preluat cazul şi lucrurile au început să se mişte cu repeziciune. La 21 martie 1967, Serviciul „S“ este informat că, pe viitor, toată corespondenţa interceptată a lui Kohn va fi trimisă direct la UM 0123/I, iar la 1 aprilie 1967 Direcţia Paşapoarte primeşte indicaţia să îi acorde viză pentru RFG.
Căpitanul Sandu Florea, şeful Serviciului C41 din DIE, informa rezidenţa Frankfurt că „este în lucru în Centrală, cazul valutar privind pe Kohn Noe Zenob, caz care constă într-o valoare de 800.000 dolari. Kohn a fost instruit de organele noastre sub acoperire MAE asupra modului de comportare în RFG. (...) MAE nu are cunoştinţă de acest caz. Veţi raporta în Centrală toate datele“7.
Acelaşi Drăghici, avansat la gradul de locotenent-colonel, semnează, la 22 noiembrie 1967, Hotărârea de deschidere a dosarului individual Mayer în care se menţionează: „Am găsit că sus-numitul este îndreptăţit la o despăgubire – restituire de bunuri – din partea statului RFG în valoare de 700.000 dolari SUA şi prezintă interes pentru munca direcţiei noastre“. Şeful său, colonelul Bolânu Gheorghe, adjunct al DIE, aprobă documentul şi, într-o însemnare marginală, îşi exprimă îngrijorarea: „Să fim atenţi, să nu fie păcălit Kohn al nostru“.
Cu toţii se pregăteau să îşi unească eforturile pentru că mai trebuia depăşit ultimul obstacol în calea obţinerii valutei: Ministerul de Finanţe al RFG.
(Va urma)
* CNSAS, Direcția de Investigații
Note
1. ACNSAS, Fond SIE, nr. 52875, Anexa 1, vol. 1, f. 2-6.
2. ACNSAS, Fond SIE, nr. 52875, Anexa 1, vol. 2, f. 261.
3. Vezi Securitatea şi problema despăgubirilor de război (I).în revista 22, nr. 19, 12-18 mai 2015.
4. ACNSAS, Fond SIE, nr. 6683, vol. 1, f. 306.
5. ACNSAS, Fond SIE, nr. 6683, vol. 1, f. 8.
6. ACNSAS, Fond SIE, nr. 6683, vol. 1, f. 10.
7. ACNSAS, Fond SIE, nr. 6683, vol. 1, f. 68.