Pe aceeași temă
Rezistenţă: Totalitatea acţiunilor desfăşurate de populaţie şi de formaţiunile de rezistenţă din teritoriul vremelnic ocupat împotriva forţelor străine şi a administraţiei instaurată sau pe cale de a fi instaurată de invadator. (Lupta de rezistenţă în cadrul războiului de apărare a patriei, Revista Securitatea, nr. 1 (85), martie 1989)
În noaptea de 20-21 august 1968, forţele armate ale Uniunii Sovietice, Republicii Democrate Germane, Poloniei, Ungariei şi Bulgariei au invadat Cehoslovacia. În câteva ore, Primăvara de la Praga s-a terminat, iar lumea întreagă a primit un mesaj fără echivoc. Nu va exista o reformă a comunismului, decât dacă ea vine de la Răsărit, iar sateliţilor nu li se va permite ieşirea din front. Era Război Rece, Moscova nu renunţase încă la ideea de a-l câştiga şi, dacă nu a putut să îi convingă pe cehi şi pe slovaci cu vorba bună, tancul, ca mijloc de negociere şi simbol al puterii sovietice, era, încă de pe vremea lui Stalin, o soluţie eficientă. Iar de tancuri, cum s-a văzut, URSS nu ducea lipsă.
Lui Nicolae Ceauşescu i s-a făcut frică
Nu este exclus ca absenţa lui Nicolae Ceauşescu de pe lista celor solicitaţi să-i asiste pe ruşi în operaţiune să fi fost o regie marcă înregistrată KGB. De genul celei jucate, cu aceleaşi mize, în timpul Revoluţiei maghiare din 1956, cu Dej şi Tito în rolul băieţilor buni, care l-au manipulat şi apoi l-au livrat Moscovei pe Imre Nagy. Sovieticii deciseseră deja, de ceva vreme, că România era perfectă în rolul de dizident inventat şi că pentru ei rezultatele acestui joc erau nepreţuite (în termeni proprii, dacă ne referim, spre exemplu, la tehnologiile agricole procurate de DIE contra vânzărilor de evrei, saşi sau români şi apoi trimise la Moscova).
Tocmai de aceea s-au lipsit de aportul românilor în operaţiunile militare din Cehoslovacia, urmărind o miză mai importantă: aceea de a-l vinde pe Nicolae Ceauşescu democraţiilor occidentale ca dizident şi de a avea o soluţie de rezervă pentru negocieri, în caz că lucrurile ieşeau la fel de prost cu Dubček cum ieşiseră cu Nagy.
Manevra a reuşit dincolo de cele mai optimiste estimări de la Lubyanka. Nu numai că absolut toată lumea occidentală a înghiţit minciuna că tânărul Nicolae Ceauşescu s-a opus ruşilor şi că el este calul troian pe care trebuie să mizeze, dar i-a asigurat acestuia şi adulaţia propriei populaţii, convinsă că ia parte la un act patriotic. Până şi foştii deţinuţi politici au crezut că sunt răzbunaţi, iar intelectualii au abandonat lupta cu cenzura ca să se înscrie în nou formatele Gărzi Patriotice. Acest episod a constituit mitul fondator al cultului personalităţii lui Nicolae Ceauşescu, iar consecinţele lui au fost, pentru români, mai dramatice decât o invazie străină.
Nicolae Ceauşescu, Ion Gh. Maurer, P. Niculescu-Mizil şi ceilalţi membri ai CC al PCR la adunarea populaţiei din Capitală, în legătură cu situaţia creată de evenimentele din Cehoslovacia - 21 august 1968 (Fototeca online a comunismului românesc, cota 176/1968)
Cu siguranţă, planificatorii de la Moscova nu i-au împărtăşit, din motive evidente, liderului român toate detaliile operaţiunii. De aceea, aşa cum reiese din dezvăluirile lui Mihai Pacepa, curajosul voievod a avut o noapte de coşmar. Poate că imaginea sa, în pijamaua mototolită, bâlbâit şi dezorientat, a fost o licenţă caricaturală menită să crească vânzările Orizonturilor Roşii, dar e sigur că în acea noapte lui Nicolae Ceauşescu chiar i-a fost frică. Nimeni nu îi putea garanta, după ştiinţa lui, că cele 7.000 de tancuri sovietice (suficiente să ajungă la Paris, dacă şi-ar fi propus) nu vor face şi o scurtă plimbare până la Bucureşti. Mai ales că în toată perioada fusese ţinut în întuneric, iar oferta sa de a participa cu trupe a fost refuzată, ceea ce părea a echivala cu o dizgraţie. S-a calmat abia când a fost informat că nu există nicio intenţie de invazie sovietică şi că mizele erau altele. Mimând curajul, care i-a uimit chiar şi pe cei mai apropiaţi colaboratori, majoritatea dintre ei fiind convinşi că era veritabil, a ieşit la balconul CC să-i anunţe pe români că se opune invadării Cehoslovaciei.
Totuşi, când evenimentele s-au terminat, Nicolae Ceauşescu a rămas cu o dilemă, una care îi va crea un acut sentiment de nesiguranţă pentru tot restul vieţii: ce va face dacă ruşii, mânaţi de cine ştie ce calcule, vor hotărî să procedeze la fel cu el?
Doctrina de apărare a RSR. O cetate asediată
Legea nr. 14/28.12.1972 privind organizarea apărării naţionale a Republicii Socialiste România (publicată în MO nr. 160 din 29 decembrie 1972) era menită să răspundă nevoii de a găsi o soluţie concretă la ipoteza unui atac militar asupra teritoriului naţional. Nu era nimic nou sau original în ideea centrală a documentului, şi anume că, dacă va exista un război convenţional, România nu va fi în altă situaţie decât aceea de a se apăra. Era logic şi de bun-simţ să presupui că inamicul va veni din toate direcţiile şi va beneficia de o covârşitoare superioritate aeriană şi terestră, care nu va putea fi compensată, decât parţial şi pe termen scurt, de firavele mijloace ale Armatei Române. Indiferent că era vorba de un ipotetic atac NATO sau unul (mult mai plauzibil) al fratelui de la Răsărit ajutat de ceilalţi fraţi mai mici.
Interesant este faptul că documentul nu insistă prea mult asupra organizării forţelor convenţionale de apărare reprezentate de Armată şi Ministerul de Interne, mulţumindu-se să enumere câteva generalităţi şi recunoscând implicit rolul formal al acestora în viziunea „Comandantului Suprem“. Sigur că Nicolae Ceauşescu se baza pe Armată şi pe Securitate, dar rolul decisiv în lupta care va veni îi revenea întregii populaţii condusă de Partid şi „strâns unită în jurul Conducătorului“. De unde conceptul de „război al întregului popor pentru apărarea patriei“. Şi nu era vorba despre un simplu enunţ propagandistic.
O lectură atentă a textului ne arată că prevederile sale depăşesc limitele doctrinare ale unei strategii militare şi reprezintă mai degrabă un proiect de societate: una în care absolut toţi cetăţenii sunt înregimentaţi într-o formă sau alta. Rolul fundamental nu este jucat de forţele militare active, ci de o formă de luptă ideologică, care este modelată să corespundă structurilor organizatorice ale Partidului. Recunoaştem fără efort sursele de inspiraţie în modelul nazist (Wehrmacht - Armată; SS - Securitate, Waffen-SS – Trupele de Securitate; Volkssturm - Gărzi Patriotice; Hitlerjugend - pionieri), cel sovietic al luptei „întregului popor“ pentru apărarea Mamei Rusia în 1941 şi cel maoist al gherilelor populare (adoptat cu succes în toată zona Asiei de Sud-Est). Comparaţiile pot părea forţate, dar plagiatul va fi completat de introducerea, în anii ’80, a conceptului de „cetate de muncă, luptă şi apărare“ (Festung, în accepţiunea nazistă), care în esenţă însemna că localităţile din RSR (se înţelege că populaţia va rămâne în ele şi nu va fi evacuată în caz de război) vor deveni fortăreţe ale unei rezistenţe disperate.
Un amplu material documentar apărut în Revista Securitatea, nr. 2 (74), din iunie 1986, ne arată că Cetatea de luptă reprezenta: „transformarea cetăţenilor din fiecare localitate în adevăraţi revoluţionari, în luptători activi pentru traducerea în viaţă a politicii Partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Noţiunea mai presupune, totodată, contribuţia, prin diverse modalităţi, a tuturor localităţilor în întărirea capacităţii de apărare a patriei, educarea cetăţenilor în spiritul patriotismului socialist [!?!], astfel încât să fie gata în orice împrejurări să-şi dea viaţa pentru cauza partidului, a socialismului şi comunismului, pentru independenţa patriei“. Destul de clar ce aştepta Nicolae Ceauşescu de la cetăţenii RSR. Iar comparaţiile nu mai par atât de hazardate.
Deşi multe dintre prevederile Legii 14/ 1972 sunt extrem de interesante şi ar merita o analiză amănunţită (îndeosebi cele referitoare la organizarea Gărzilor Patriotice şi rolul lor într-un ipotetic război), ne vom opri la un singur aspect. Articolul 18 detaliază atribuţiile consiliilor locale de apărare, organele teritoriale de conducere a apărării ţării. La litera h) se precizează că aceste consilii „constituie şi pregătesc unităţi, subunităţi şi grupuri ale luptei de rezistenţă în condiţiile ducerii acţiunilor de luptă pe teritoriul vremelnic ocupat de inamic şi conduc acţiunile acestora în timp de război“. Pare a fi vorba despre ideea constituirii ad-hoc a unor forţe care să opereze în spatele liniilor inamice în ipoteza în care o parte a teritoriului naţional ar fi ocupat. De fapt, textul legii face referire la o structură pregătită în timp şi deplin conspirată.
Dacă aflăm „de ce“ şi „cum“, vom afla şi „cine“
Cea mai plauzibilă ipoteză luată în calcul, după 1968, de planificatorii lui Nicolae Ceauşescu era cea care pornea de la premisa că inamicul va ocupa, de la debutul acţiunilor militare, o parte sau părţi ale teritoriului naţional. Ipoteză logică, având în vedere că exista o mare probabilitate ca atacul să fie realizat prin surprindere şi organizat astfel încât să lovească ţintele de maximă importanţă, pentru a anihila, încă de la începutul ostilităţilor, posibilităţile defensive ale RSR.
Eforturile de a rezolva această problemă nu au fost dirijate exclusiv spre găsirea unor variante de retragere şi de pregătire a apărării. Printre cele mai importante decizii a fost, de pildă, microfilmarea întregii arhive a Securităţii şi depozitarea acestor microfilme în locuri secrete, de unde ar fi putut fi transportate cu uşurinţă sau distruse, după caz.
Fuga soţilor Ceauşescu cu elicopterul de pe acoperişul clădirii CC - 22 decembrie 1989
O foarte mare importanţă a fost acordată, în cadrul acestor planuri, conceptului de „luptă în teritoriul ocupat vremelnic de inamic“. Cine urma să ducă această luptă? Formaţiunile de rezistenţă, aşa cum ne spune Legea 14/1972. Ce erau ele? Pentru a răspunde, nu vom invoca teoriile existente deja în mediile conspiraţioniste (care pornesc de la realităţi, dar mistifică sensul lor), ci vom prezenta un document care atestă, fără dubii, nu numai existenţa acestor formaţiuni, ci şi probabilitatea ridicată ca ele să fi fost responsabile de fenomenul terorist din decembrie 1989.
În revista Securitatea, nr. 1 (85), a fost publicat, în martie 1989, sub semnăturile cpt. Nicolae Catană şi lt.col. Alexandru Tudor, un articol cu titlul Lupta de rezistenţă în cadrul războiului de apărare a patriei. Particularităţi ale participării unităţilor centrale şi teritoriale de securitate la organizarea luptei de rezistenţă pe teritoriul vremelnic ocupat de inamic.
Înainte de a prezenta cele mai interesante aspecte ale studiului, trebuie să precizăm că apariţia lui în martie 1989 nu este rezultatul vreunei conspiraţii. Tema era discutată de mai mulți ani şi au existat numeroase şedinţe şi dezbateri la care participau cadre din Securitate, Armată, Gărzi Patriotice şi partid. Au fost elaborate variante de lucru şi s-au adus îmbunătăţiri periodice ale planurilor, în funcţie de realităţile schimbătoare de-a lungul timpului. Textul nu reprezintă un indiciu al unei conspiraţii care pregătea evenimentele, ci doar o expunere a unor planuri existente. De asemenea, deşi el priveşte doar rolul Securităţii, care era doar o parte a mecanismului, conţine şi aspecte cu caracter general valabil.
Lupta de rezistenţă este descrisă de la bun început ca fiind: „un procedeu strategic al războiului întregului popor (...) cu un conţinut profund patriotic şi exprimă contradicţia antagonistă şi ireconciliabilă dintre naţiunea care se apără şi forţele inamice agresoare“. Succesul acţiunilor duse de formaţiunile de rezistenţă depindea de aplicarea unor principii esenţiale: „conducerea de către Partidul Comunist Român a luptei de rezistenţă, adeziunea maselor populare, organizarea teritorială în raport cu desfăşurarea luptei de rezistenţă, voluntariatul, conspirativitatea, oportunitatea, continuitatea, mobilitatea acţiunilor şi surprinderea“.
Structura organizatorică era concepută în funcţie de factori care ţineau de numărul combatanţilor, posibilităţile de înzestrare cu armament, complexitatea misiunilor şi zona de acţiune. Era, în principiu, formată din nuclee de rezistenţă, echipe, grupuri şi detaşamente. Nucleul de rezistenţă se constituia în fiecare sat sau comună, iar în oraşe în fiecare întreprindere, instituţie, cartier şi era compus din 3-5 luptători „stabiliţi pe timpul decretării stării de necesitate, care vor fi comandanţii viitoarelor formaţiuni de rezistenţă“. Echipa de rezistenţă era alcătuită din 15-30 luptători şi putea acţiona pe 2-3 grupe a câte 5-10 luptători. Grupul de rezistenţă era alcătuit din 3-5 echipe de rezistenţă, care îndeplineau acţiuni de luptă sau erau specializate în transmisiuni, geniu, chimie, cercetare-informare, tehnică, asigurare materială. Grupul era gândit ca o formaţiune teritorială.
Unitatea tactică de bază era Detaşamentul de rezistenţă, care avea un comandant, 3-5 grupuri de rezistenţă, echipe independente şi grupe pe diferite specialităţi. Bazele de dispunere ale unităţilor de rezistenţă erau create din timp „de un număr restrâns de luptători, care prezintă maximă încredere“ şi trebuiau să conţină strictul necesar de mijloace necesare supravieţuirii şi ducerii operaţiunilor militare. Ele cuprindeau spaţii de cazare, depozite de armament şi muniţii şi puteau fi amplasate fie în localităţi, fie în afara acestora. Pe lângă baza principală se prevedea şi existenţa a 1-2 baze de rezervă.
În privinţa procedeelor de luptă, studiul precizează că acestea au un „pronunţat caracter ofensiv, bazându-se pe o largă manevră de forţe şi mijloace, pe impetuozitatea şi oportunitatea declanşării acţiunilor, precum şi pe o desăvârşită conspirativitate“. Atacurile „sunt de scurtă durată şi violente, având aspectul unor lovituri fulgerătoare; vizează obiective ale inamicului de o dezvoltare mai redusă, dar de mare importanţă pentru acesta; au un pronunţat caracter de independenţă, ducându-se în condiţiile lipsei unor vecini apropiaţi şi ale sprijinului altor forţe militare; se desfăşoară cu forţe relativ reduse; necesită o minuţioasă şi uneori îndelungată pregătire a luptătorilor participanţi la acţiune; (...) se desfăşoară, de regulă, noaptea şi în condiţii grele de stare a vremii“. Procedeele de acţiune erau: atacul cu obiectiv limitat, incursiunea, raidul, ambuscada, capcana, pânda, supravegherea, barajele şi distrugerile.
Rezistenţii de la Securitate
Cea mai importantă misiune a Securităţii în cadrul acţiunilor de luptă ale Rezistenţei era „asigurarea securităţii Preşedintelui RSR, Comandantul Suprem al Forţelor Armate, a membrilor familiei prezidenţiale, a celorlalţi tovarăşi din conducerea superioară de partid şi de stat, a conducerii Ministerului de Interne şi Departamentului Securităţii Statului“.
În acelaşi timp, pe teritoriul ocupat de inamic urmau să rămână „numai acele forţe şi mijloace din aparatul de securitate, conform planurilor speciale de întrebuinţare“. Aceste forţe trebuiau să îndeplinească următoarele misiuni: culegerea de informaţii despre inamic necesare luptei de rezistenţă şi acţiunilor militare de pe front; desfăşurarea unor acţiuni de dezinformare a inamicului cu privire la acţiunile forţelor proprii; culegerea unor date despre comandanţii militari, cadrele serviciilor de informaţii şi poliţiei inamicului, pentru realizarea unor combinaţii şi acţiuni care să ducă la neutralizarea acestora; „asigurarea securităţii şi protecţiei unor cadre din conducerea de partid şi de stat, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul rezistenţei; îndeplinirea unor acţiuni de sabotaj, diversiune, de luptă şi speciale în obiectivele politice, militare şi economice ale inamicului şi în alte locuri importante pentru activitatea acestuia; organizarea evadării unor persoane capturate de inamic“ şi a prizonierilor de război; „executarea, la ordin, de incursiuni, raiduri, ambuscade şi acţiuni directe pentru eliberarea cadrelor de conducere deţinute de agresor, capturarea sau lichidarea unor comandanţi militari“, „şefi ai serviciilor de informaţii şi ai poliţiei inamicului, distrugerea, avarierea şi incendierea unor obiective ale acestuia“.
Efectivele rămase în teritoriul controlat de inamic urmau să fie organizate de conducerea Rezistenţei „cât mai diversificat, în nuclee, grupe, subunităţi sau detaşamente de acţiune“, cu recomandarea ca în componenţa acestora să fie incluse cadre active din structurile municipale şi judeţene ale Securităţii, care „cunosc populaţia şi caracteristicile raioanelor de acţiune încredinţate“.
Securitatea era responsabilă şi de „organizarea şi menţinerea legăturii cu conducerea Rezistenţei, în scopul asigurării unui flux informaţional eficient şi operativ“. Legăturile se realizau „pe verticală“, prin radio, fir, agenţi, legături impersonale (căsuţe poştale), semnale, toate transmisiunile fiind cifrate sau codificate.
Cadrele de Securitate trebuiau să „asigure apărarea contra-informativă a formaţiunilor de rezistenţă şi a acţiunilor acestora împotriva încercărilor inamicului de a obţine informaţii despre acestea şi a infiltrărilor de agenţi“.
În încheiere, suntem asiguraţi că aceste indicaţii reprezintă „doar un cadru general, evoluţia situaţiei operative putând să determine adoptarea şi altor forme de organizare, acţiune şi conducere a acestei lupte legitime, dusă de întregul popor împotriva agresorului“.
Planul lui Ceauşescu. Şi ce s-a ales de el
În discuţia intensă referitoare la existenţa unor conspiraţii şi lovituri de stat puse la cale de cercuri oculte în decembrie 1989 este ignorată în mod bizar ideea că şi Nicolae Ceauşescu putea să fi avut un plan. Am îndrăzni să spunem că era cel mai bun dintre toate, fie doar şi pentru că era cel mai vechi, cel mai bine pregătit şi cel mai uşor de aplicat din poziţia pe care o avea. Scopul lui era unul extrem de clar: păstrarea puterii cu orice preţ.
Cei care consideră că Nicolae Ceauşescu era în 1989 un bătrân decrepit şi total depăşit de evenimente au doar parţial dreptate. Este suficient să privim scena din balconul CC din 21 decembrie, imediat după busculada creată de detonarea de către forţele de ordine a unei GELA (grenadă cu efect luminos şi acustic, aflată în dotarea USLA) în încercarea de a-i speria pe tinerii care încercau să pătrundă în Piaţa Palatului pentru a strica mitingul oficial. În ciuda faptului că cei din jurul său erau panicaţi şi îi cereau imperativ să intre în clădire, instinctul de animal politic al lui Nicolae Ceauşescu a ieşit la iveală aproape neverosimil. I-a oprit ferm pe cei din balcon („Ho, bă!“) şi, intuind că nu există niciun pericol real, a aşteptat ca forţele de ordine să îi împingă la loc în piaţă pe tovarăşii speriaţi şi şi-a continuat discursul improvizând creşteri de alocaţii, pensii şi salarii. Dacă i-ar fi ascultat pe cei din jurul lui, ar fi trebuit să îşi pregătească elicopterul de pe 21 decembrie.
De asemenea, trebuie să luăm serios în considerare acţiunile sale din perioada premergătoare lui 22 decembrie. Nu a fost rodul exclusiv al paranoiei sale (absolut reală, de altfel) şi nici întâmplător faptul că Nicolae Ceauşescu a prezentat mereu evenimentele începute la Timişoara ca fiind pregătirea unei intervenţii străine. De fapt, ceea ce făcea era să schimbe intenţionat obiectivele planurilor concepute începând din 1968, modificând un singur cuvânt: inamic.
Mai precis, i-a desemnat ca inamici şi agenţi ai puterilor străine pe toţi cei ieşiţi în stradă. Aceasta i-a permis să transmită Armatei indicativul „Radu cel Frumos“ (alarma parţială de luptă, folosită doar în cazul declanşării unei invazii iminente a unor forţe armate străine) şi să o trimită de fapt să tragă în timişoreni şi, în aceeaşi logică, să activeze şi Rezistenţa, cu toate componentele ei, mai mult sau mai puţin secrete. Evident, evenimentele s-au desfăşurat cu totul altfel decât ar fi putut să anticipeze orice strategie confecţionată anterior, în special datorită ieşirii spontane a populaţiei pe străzi, care i-a obligat pe toţi actorii evenimentelor să-şi improvizeze din mers acţiunile.
Planul de rezistenţă al lui Nicolae Ceauşescu din decembrie 1989, modificat pentru a fi îndreptat împotriva duşmanului din interior, a eşuat. El nu a putut fi eliberat din cazarma de la Târgovişte de luptătorii Rezistenţei, o parte a celor care ar fi trebuit să lupte până la moarte nu au făcut-o, şefii Securităţii şi ai Armatei (care ştiau sigur ce se întâmplă) au jucat dublu şi au ales, în final, partea câştigătoare, activul de partid a dispărut, iar „cetăţile de muncă, luptă şi apărare“ au rămas pe hârtie.
Preocuparea pentru găsirea „teroriştilor“ din decembrie 1989 va continua, fără îndoială, nu numai pentru că este cerută în mod perfect justificat de familiile sutelor de morţi şi răniţi de la Revoluţie, ci şi pentru că societatea în general are nevoie de răspunsuri care să închidă chirurgical şi dincolo de orice dubiu rana traumatizantă deschisă atunci. Problematica lor identificare (aşteptată de mulți ani ca un fel de cheie a întregii probleme) nu va aduce după ea şi rezolvarea tuturor întrebărilor legate de evenimente. Teroriştii nu sunt un element central, sunt un detaliu al unuia dintre planurile care s-au suprapus şi s-au amestecat atunci.
Tocmai de aceea, este imperios necesar ca cercetarea evenimentelor din decembrie 1989, dacă scopul ei declarat este să prezinte adevărul, să nu se limiteze strict la zilele Revoluţiei. Şi, eventual, să încetăm să punem întrebările greşite. Pentru că vom primi, încontinuu, răspunsuri greşite...