Pe aceeași temă
La 25 de ani de la căderea comunismului, am ajuns să cunoaştem tot mai bine modul diabolic în care a funcţionat Securitatea. Metodele ei sunt devoalate, angajaţii sunt deconspiraţi, faptele lor, supuse judecăţii instanţelor şi opiniei publice. Rolul fundamental pe care l-a avut în menţinerea la putere a regimului comunist, până în ultima clipă, este de necontestat.Dar dacă Securitatea nu a fost doar un instrument ideologic? Dacă, de fapt, românii nu au fost deposedaţi doar de drepturi şi libertăţi, dacă au fost constrânşi la foame şi mizerie şi pentru altceva decât construirea socialismului? Cum ar fi să luăm în calcul ipoteza că poliţia politică s-a transformat într-o organizaţie criminală în slujba unui clan mafiot instalat la conducerea ţării?
Anul 1987 a început prost pentru lucrătorii de la AVS1. Pe adresa ROMTRANS din Bucureşti sosise pe 7 ianuarie un telex trimis de un anume Brunner, reprezentantul unei firme din Basel. Acesta pretindea că o altă firmă elveţiană, cu care românii aveau relaţii apropiate de afaceri, îi datora suma de 180.000 franci elveţieni. În cazul în care nu primea banii, „(...) vom da în vileag toată documentaţia din aceşti ani. Ne vom îngriji să vă afectăm prestigiul şi vom determina oficialităţile occidentale să acţioneze”2. Şantajul era evident.
Ce motive ar fi putut avea un om de afaceri elveţian să ameninţe una dintre onorabilele firme aflate sub umbrela celebrei ICE DUNĂREA? Şi, mai ales, la ce documente făcea aluzie? Un indiciu era cuprins în textul din rubrica Referinţă: „Contrabandă cu ţigări şi alte mărfuri / Falsificarea de documente / Declaraţii false etc. către Italia / Spania etc., Via Austria / R.F.G. / etc.”.
În mod normal, o astfel de acuzaţie gravă trebuia de îndată lămurită, iar impertinentului om de afaceri imperialist i s-ar fi spus ritos că întreprinderile de comerţ exterior ale României Socialiste nu se ocupă cu asemenea afaceri ilegale, ci cu desfacerea produselor româneşti pe piaţa liberă, activitate care contribuie direct la prosperitatea ţării şi la creşterea nivelului de trai al poporului. Un astfel de răspuns, care să reafirme principiile sănătoase ale comerţului socialist, nu a fost formulat niciodată. Telexul a fost trimis la AVS.
Ameninţarea cu divulgarea întregii afaceri pare să fi cântărit mult pentru că, la 19 mai 1987, şeful AVS, maiorul Eftimie Gelu (pe numele său real Constantin Anghelache), întocmeşte un Raport, pe care îl înaintează generalului-locotenent Traian Tăulescu, secretar de stat la DSS pentru probleme externe. În document se menţionează faptul că operaţiunea Mediaş, constând în „tranzitarea confidenţială de ţigări”, începuse în anul 1981, cu aprobarea conducerii DSS. Maiorul propunea sistarea temporară a acţiunii, valorificarea prin ICE COMTURIST a stocului de 250 de lăzi de ţigări rămase în depozit şi căutarea de rute noi pentru continuarea traficului. Un calcul scurt arăta că prin revânzarea stocului de ţigări către piaţa internă se obţinea un profit de 107.500 dolari. În ciuda impedimentelor temporare, specialiştii de la AVS nu doreau să lase din mână o afacere bănoasă.
Colonelul „Arnăutu” primeşte „o ofertă de nerefuzat”
Biografia fostului şef al Compartimentului AVS, Andronic Stelian Octavian-Ioan, este în general cunoscută astăzi. Personaj prizat în mediile care promovează imaginea foştilor lucrători ai serviciilor externe ale Securităţii, în versiunea „profesionişti ai spionajului şi apărători ai patriei”, el este şi autorul unor dezvăluiri bine ţintite.
Confuzia în privinţa naturii activităţilor desfăşurate de această instituţie, confuzie generată de interpretări contradictorii, supuse periodic unor reevaluări (nu toate de bună-credinţă), a permis foştilor angajaţi ai Securităţii să se erijeze în surse autorizate, consultate ori de câte ori se doreşte un plus de expertiză pentru anumite subiecte de presă. Invitaţi la emisiuni de televiziune, conferinţe şi lansări de carte, foştii securişti îşi exprimă public şi în mod liber opiniile, bucurându-se din plin de beneficiile democraţiei pe care zeci de ani ni le-au interzis tuturor. Atunci când nu îşi supraevaluează post-factum rolul în cadrul organizaţiei şi nu pozează în deţinătorii unor secrete zguduitoare pentru societatea românească, majoritatea foştilor ofiţeri de Securitate se străduiesc să schimbe percepţia publică despre ei şi despre instituţia în care au lucrat. E suficient să amintim una dintre ideile recent lansate pe piaţă, referitoare la rolul „disident” al Securităţii în timpul regimului Ceauşescu, pentru a înţelege universul paralel în care trăiesc aceşti oameni şi armata de creduli dispuşi să-i ia în serios. Motivaţia acestor dezvăluiri de culise e un subiect în sine. Totuşi, dată fiind deschiderea arhivelor, lectura documentelor devine obligatorie şi cu siguranţă de preferat vehiculării unor informaţii preambalate.
Un astfel de document, semnat în aprilie 1981 de colonelul „Arnăutu Nicolae” (unul dintre numele conspirative ale lui Stelian Andronic), ilustrează elocvent începuturile traficului cu ţigări de contrabandă sub umbrela Securităţii. Într-un mod lipsit de echivoc, şeful AVS spulberă orice altă interpretare privind natura operaţiunii, anunţându-şi superiorii că a fost contactat de reprezentanţii Mafiei din Nordul Italiei. Aceştia i-au propus să se implice în „asigurarea tranzitării cantităţilor de ţigări destinate Italiei”3 prin intermediul unei firme din Basel, înfiinţată special pentru această operaţiune. La data respectivă, mafioţii italieni aveau în funcţiune două reţele de tranzit, una prin Albania, cealaltă prin Bulgaria, şi doreau să se extindă. Calculele preliminare ale lui „Arnăutu” arătau că la un tranzit de 3.000 cartoane (un carton conţinea 50 de cartuşe) pe săptămână, cu un comision propus de 30 de dolari/carton, se puteau obţine 2.000.000 dolari pe an. Suma i-a mulţumit pe superiorii colonelului, şi operaţiunea a debutat sub numele de cod Mediaş.
Pentru a asigura fluiditatea traficului, urma să fie folosit un depozit aflat la 17 kilometri de frontieră, ascuns într-o fostă popicărie. Amenajarea s-a făcut cu mijloace proprii: 10 militari în termen de la Comandamentul Trupelor de Securitate au fost detaşaţi la lucrări din ordinul generalului Zagoneanu, secretar de stat la MI şi adjunct al şefului CIE. Ulterior, şefii Securităţii vizând construirea unor depozite de capacitate mai mare la Bucureşti, care să dispună şi de linii de tren pentru încărcare. Gândeau deja la scară mare şi, pentru a îndeplini sarcinile de plan, „Arnăutu” a primit mână liberă să negocieze aspectele practice ale afacerii. În dorinţa de a obţine un avantaj la stabilirea preţului, l-au autorizat să ofere partenerilor italieni, contra unui comision, posibilitatea ca românii să-i influenţeze şi pe iugoslavi pentru a accepta şi ei să fie parte a combinaţiei.
Această ultimă idee nu s-a mai concretizat pentru că, în mai 1981, un emisar al firmei elveţiene, sosit la Bucureşti, l-a informat pe colonelul „Arnăutu” că italienii se grăbeau să înceapă afacerea şi îl invitau în iunie la Zürich. După consultări cu superiorii, Arnăutu a hotărât să înceapă imediat operaţiunea, fără varianta iugoslavă, dar cu menţiunea că riscurile transportării mărfii în afara teritoriului RSR cad în sarcina italienilor.
Și Securitatea învăța din greșeli
Graba cu care a demarat acţiunea Mediaş avea să se dovedească de rău augur. O telegramă trimisă la 30 mai 1981 de rezidenţa CIE de la Roma anunţa că organele vamale italiene reţinuseră şase camioane româneşti, iar judecătoria din Trieste ceruse instituirea sechestrului asupra bunurilor a două firme, ROMTRANS şi TERRA, ambele ţinând de ICE DUNĂREA, sub acuzaţia de contrabandă cu ţigări. Suma pe care autorităţile italiene o estimau ca prejudiciu era de 13.496.133.820 lire şi, pentru a rezolva situaţia, se solicita trimiterea unui avocat din ţară. Mai mult, în iunie 1981, Ministerul de Finanţe italian a emis o circulară către organele vamale în care acestea erau prevenite să controleze serios toate transporturile provenite din RSR, iar documentele de însoţire să fie trimise la Roma spre analiză.
Fără să se lase descurajat de greutăţile începutului, cu aprobarea ministrului de Interne, Tudor Postelnicu, „Arnăutu” a plecat la Zürich, să-şi întâlnească partenerii.
Directorul firmei din Basel, care în documentele acţiunii a primit numele conspirativ „Patrik”, i-a făcut o scurtă prezentare a afacerii, menţionând că pe filiera bulgară colabora tot cu organe de securitate, iar după două zile de negocieri au stabilit comisionul de 30 dolari / ladă (superior celor 25 dolari percepuţi de bulgari şi celor 18 dolari ceruţi de albanezi). Motivaţia preţului mai mare era dată şi de amploarea traficului, a cărui primă etapă urma să se desfăşoare pe calea ferată, în containere, pe ruta România-Italia, cu marfă de acoperire, şi pe mare, ruta Constanţa-Genova, în containere de tip matrice. Pentru a-şi dovedi buna credinţă, „Patrik” s-a oferit să rezolve situaţia camioanelor sechestrate, menţionând că are pe lista de plăţi câţiva miniştri din guvernul de la Roma, care puteau influenţa hotărâri judecătoreşti. În plus, s-a arătat dispus să iniţieze şi alte tipuri de afaceri cu produse supuse embargoului, de exemplu, armament.
S-ar putea crede că, mulţumiţi de rezultate, lucrătorii de la AVS s-au concentrat pe finalizarea operaţiunii Mediaş în bune condiţii. Totuşi, la câteva luni de la debutul afacerii, colonelul „Arnăutu” întocmeşte un nou Raport4 în care menţionează că, în ziua de 28 septembrie 1981, s-a organizat la Bucureşti o întâlnire cu un alt cap Mafiei din Nordul Italiei, Gilbert Lorens, zis Marcelo, care propunea deschiderea altor rute de trafic cu ţigări prin Austria şi Italia, cu transportul asigurat de autotrenuri, puse la dispoziţia românilor.
După precizarea făcută de generalul Pleşiţă, cum că această nouă operaţiune nu trebuie să perturbe acţiunea Mediaş, AVS a înregistrat filiera cu numele conspirativ Crişul.
Organizarea noii rute de tranzit s-a dovedit mai dificilă pentru partea română. Pentru că transporturile se făceau pe şosea, era nevoie ca AVS să pună la dispoziţie şoferi pentru cele două autotrenuri marca Volvo şi Mercedes, furnizate de partenerul italian. Au fost selectaţi doi ofiţeri, cărora li s-au întocmit acte de identitate şi permise auto false şi au fost instruiţi să se ferească de orice posibile provocări de-a lungul traseului. În mod curent, activitatea acestor cărăuşi consta în preluarea mărfii din Elveţia şi străbaterea teritoriului Austriei, RFG şi Ungariei, până în România. În depozitul AVS ţigările erau reambalate, apoi disimulate în lăzi cu marfă de acoperie (granule PVC, pahare sau chiar ceapă!) şi expediate în Italia, via Iugoslavia. Pentru această activitate, şoferii erau remuneraţi cu suma de 1.000 de dolari/transport, bani care proveneau din profitul net al traficului.
„Aşadar şi prin urmare / Ei făceau comerţ pe mare...”
În februarie 1982, „Arnăutu” pleacă din nou în Elveţia, ca să verifice situaţia conturilor deschise pentru operaţiunile curente ale AVS. Cu această ocazie, la întâlnirea cu „Patrik”, colonelul propune reorganizarea operaţiunii Mediaş, în sensul deschiderii unei rute noi, pe mare. Ţigările urmau a fi aduse de români până în porturile Constanţa sau Tulcea, de unde puteau fi preluate de italieni, pe vase. Profitul urma să se dubleze, la un singur transport partea română încasând 300.000 de dolari. Un alt amănunt, deloc neglijabil, era riscul mai mic de interceptare a transporturilor.
Textul telexului de ameninţare expediat în 1987 (foto: CNSAS)
Până la stabilirea detaliilor, transporturile clasice pe calea ferată au continuat. La 10 martie 1982, a fost expediat primul transport de 750 lăzi de ţigări, având ca acoperire pahare de sticlă, transport urmat de altele, într-un ritm de două-trei pe lună. Pentru a maximiza profitul, marfa de acoperire era furnizată de români, care puteau plasa în felul acesta şi produse care se vindeau mai greu pe piaţă, de tipul reziduurilor PVC, paharelor, ambalaje de sticlă etc. Participanţii la operaţiune erau şi ei recompensaţi. Colaboratorul „Ionel”, angajat la o societate mixtă din Elveţia, deţinută în coproprietate de Securitate şi Mafia italiană, a primit pentru „aportul constant” suma de 3.500 de lei, în vreme ce partenerilor li se ofereau cadouri tradiţionale: soţia lui „Patrik” a primit o ie în valoare de 1.000 de lei.
Potrivit unui raport din iulie 1982, operaţiunea Mediaş adusese până la acea dată un profit net de 688.000 de dolari. Raportul menţiona intenţia fermă a conducerii Securităţii privind „continuarea şi intensificarea acţiunii Mediaş, în maniera executată până în prezent, cu toate riscurile pe care le implică astfel de acţiuni”5. Soliditatea afacerii era dovedită şi de faptul că profitul estimat a început să fie inclus în cifrele de plan ale AVS. Pentru anul 1983, se dorea obţinerea a 7-8 milioane dolari. Şi dacă era vorba de „plan”, atunci era de la sine înţeles că trebuia îndeplinit şi depăşit.
Ca parte a strategiei de extindere şi diversificare, în aprilie 1983 se declanşează operaţiunea Vedeta.
Colonelul „Arnăutu”, însoţit de locotenent-colonelul „Hogaş Gheorghe” (nume real Horotan Gheorghe), se deplasează la Şantierul Naval Mangalia, unde, contra sumei de 450.000 de dolari, vând italienilor o şalupă rapidă, destinată traficului de ţigări pe mare, cu destinaţia Grecia. Nava fusese modificată special pentru acest tip de operaţiune în şantierul naval şi predată echipajului grec, care urma să o opereze.
În mai 1983, la Şantierul Naval Sulina are loc o întâlnire între conducerea Administraţiei portului, reprezentantul lui „Patrik” şi şeful AVS. A rezultat o schimbare în desfăşurarea operaţiunii Mediaş, constând în refuzul românilor de a mai trimite marfa direct în Italia şi solicitarea ca livrările să se facă pe rute ocolitoare. Noua variantă era expedierea ţigărilor în containere, pe numele unor firme austriece, maghiare etc., care aveau depozitate mărfuri în zona liberă. În felul acesta, se putea folosi la expeditor firma străină şi se evita întocmirea de declaraţii vamale şi completarea rubricilor din documente cu privire la autorizaţia de export, mărfurile expediate fiind considerate în tranzit pe teritoriul vamal al RSR. De asemenea, se puteau trimite containere cu ţigări pe mare, cu adresa Portul Liber Sulina, ele fiind descărcate pe parcurs şi ajungând goale la destinaţie. Documentele falsificate de recepţie a mărfii erau întocmite de partea română.
Traficul pe mare şi-a dovedit eficienţa, astfel încât, în anul 1984, Securitatea şi „partenerii” ei iniţiaseră rute maritime de contrabandă în containere de 20 şi 40 de picioare, pe rutele Constanţa–Haifa–Napoli şi Constanţa-Pireu-Napoli. În paralel, rutele pe şosea şi pe calea ferată au fost menţinute şi extinse, aşa încât au fost incluse în traseu şi ţări ca Olanda şi Spania. Profiturile erau mult mai mari şi, în ciuda faptului că periodic unele transporturi erau interceptate de autorităţile occidentale, se părea că afacerea merge de la sine. Portofoliul a fost îmbunătăţit cu traficarea de arme către zone de conflict (Iran, Irak etc.), tranzacţii finalizate tot prin intermediul Mafiei italiene. Se vindea armament din ţări occidentale, românii asigurând, contra comision, tranzitul mărfii sau direct armament românesc (tancuri, muniţie, armament uşor). Această extindere avea să se dovedească fatală întregii afaceri.
Intervin „oficinele imperialiştilor”
În septembrie 1986, şefii Securităţii au citit cu îngrijorare Buletinul Informativ întocmit de Unitatea Specială „R”, care monitoriza transmisiile Europei Libere. Sinteza menţiona că, în cadrul emisiunii Radiomagazin a postului amintit, a fost prezentat pe larg un film difuzat de Televiziunea Franceză. Filmul era rezultatul unei investigaţii jurnalistice şi expunea operaţiuni de trafic cu arme, pe teritoriul francez, prin intermediul unei firme bulgăreşti. Jurnaliştii urmăriseră camioanele firmei până la Marsilia şi reuşiseră să stabilească contacte cu şoferii bulgari, care le mărturisiseră că jumătate dintre ei erau ofiţeri de Securitate, iar armele aveau ca destinaţie Iranul şi Irakul.
În ciuda protestelor Ambasadei Bulgariei, filmul a fost redifuzat şi s-a bucurat de un impact puternic la publicul francez, sensibilizat de un val de atentate în Franţa, atribuit unor facţiuni islamiste. Preocuparea jurnaliştilor francezi era legată de posibilitatea ca filiera descoperită să-i fi alimentat şi pe autorii acestor acţiuni.
La Bucureşti, îngrijorările erau de altă natură. Dezvăluirile presei franceze loveau indirect afacerile prospere ale AVS cu Mafia italiană. Dacă „partenerii” italieni erau expuşi, atunci cădea întreaga afacere, inclusiv traficul cu ţigări. Ceea ce s-a şi întâmp
Deşi au continuat să expedieze ţigările pe rutele obişnuite, expunerea mediatică şi reacţia tot mai hotărâtă a autorităţilor occidentale, care reuşeau să intercepteze un număr crescând de transporturi, i-au determinat treptat pe lucrătorii de la AVS să ia în considerare sistarea operaţiunii. Lovitura de graţie dată acţiunii Mediaş a venit, aşa cum am văzut, în anul 1987.
Codificări folosite în corespondenţa AVS-Mafie (foto: CNSAS)
Când unul dintre „partenerii” italieni, conspirat sub numele „Renato”, a încercat să-i contacteze din nou pe cei de la AVS în 1989, şeful compartimentului, maiorul „Eftimie Gelu”, a dispus închiderea dosarului acestuia, motivând că „(...) a întrerupt legătura cu noi timp de doi ani. Nu cunoaştem cauzele. A revenit surprinzător de insistent. Ştim că este în atenţia organelor fiscale din Elveţia”6.
Securitatea nu mai era interesată de menţinerea legăturii cu foştii săi colaboratori de afaceri. Învăţase tot ce era de învăţat şi îşi putea deschide propriile filiere...
Note:
1. Compartimentul Aport Valutar Special, care funcţiona în cadrul UM 0544 (Centru de Informaţii Externe).
2. ACNSAS, Dosar OVS nr. 51400, vol. 20 f. 191.
3. ACNSAS, Dosar OVS nr. 51400, vol. 21, f. 5.
4. ACNSAS, Dosar OVS nr. 51400, vol. 21, f. 3-4.
5. ACNSAS, Dosar OVS nr. 51400, vol. 21, f. 105-106.
6. ACNSAS, Dosar SIE 53433, f. 1.