De același autor
Când vorbim despre represiunea comunistă, ne gândim în primul rând la închisorile comuniste și la oamenii politici interbelici care au fost închiși în spatele gratiilor după 1945. Statul comunist a folosit însă pe scară și mai largă un alt instrument represiv, ale cărui victime principale au fost, în mare parte, oameni obișnuiți, țărani, muncitori, pentru care politica nu era principala preocupare, dar au fost identificați de regim ca „dușmani ai poporului“. Este vorba despre unitățile și coloniile de muncă, un fel de lagăre de muncă forțată, în care oamenii erau închiși, în general, extrajudiciar, pe baza unei proceduri administrative controlate de Securitate.
Unităţile şi coloniile de muncă au fost un important instrument represiv utilizat de autorităţile comuniste împotriva tuturor celor care erau consideraţi „duşmani ai regimului“. Internările administrative în aceste unităţi în care era folosită muncă forţată se făceau pe baza unor acte normative abuzive, secrete şi în urma unor anchete şi decizii ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI), fără să fie nevoie de o decizie în justiţie. Funcţionarea acestor instituţii recluzionare scoate în evidenţă cel mai bine dimensiunea totalitară a statului comunist şi puterea discreţionară a acestuia.
Planul coloniei de muncă de la Iţcani (sursa: CNSAS)
Unităţile de muncă au fost înfiinţate prin Decretul nr. 6/1950, fiind menite să contribuie la „reeducarea elementelor duşmănoase R[epublicii] P[opulare] Române“. Decretul lăsa loc la abuzuri prin definiţia vagă dată categoriilor de persoane ce urmau a fi internate în unităţi de muncă: erau vizaţi „[a]cei care prin faptele sau manifestările lor, direct sau indirect, primejduiesc sau încearcă să primejduiască regimul de democraţie populară, îngreunează sau încearcă să îngreuneze construirea socialismului în R.P. Română, precum şi acei care în acelaşi mod defăimează puterea de stat sau organele sale, dacă aceste fapte nu constituiesc sau nu pot constitui prin analogie infracţiuni“. Urmau a mai fi sancţionaţi „[c]ondamnaţii pentru infracţiuni împotriva securităţii Republicii Populare Române care la expirarea executării pedepsei nu se dovedesc a fi reeducaţi“. Abuzivă era şi procedura de internare: nu era nevoie de un verdict al justiţiei, decizia fiind luată de Ministerul de Interne, pe baza unei anchete a Securităţii sau Miliţiei. Durata detenţiei era de 6 luni până la 2 ani, cu posibilitate de extindere până la 5 ani1. Intervalul scurs de la momentul arestării până la terminarea anchetei (care putea să varieze de la o lună la câţiva ani) nu era socotit în decizia de internare administrativă.
Prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 1554/1952, unităţile de muncă erau transformate în colonii de muncă (în acelaşi decret erau reglementate şi batalioanele de muncă şi domiciliul obligatoriu)2. Comisia desemnată de ministrul Afacerilor Interne Alexandru Drăghici (prin Decizia 744/1952) să facă internările în colonii era compusă din adjunctul ministrului, Gheorghe Pintilie, ofiţerii de Securitate Alexandru Nicolschi, Aurel Corin, Francisc Butica, Vintilă Marin, Wilhelm Einhorn şi ofiţerul de Miliţie Iosif Erdei3.
Cine erau dușmanii poporului
Categoriile de persoane vizate pentru a fi trimise în colonii de muncă au fost detaliate în Ordinul nr. 100/1950 şi completate prin HCM nr. 1554/1952. Astfel, în primă instanţă erau avuţi în vedere cei care răspândeau zvonuri „alarmiste, tendenţioase, duşmănoase“ sau informaţii auzite la radiouri occidentale; „Toţi cei care aduc injurii P.M.R., conducătorilor săi, Guvernului, Uniunii Sovietice şi conducătorilor săi şi ţărilor de democraţie populară“; cei care aveau contact cu reprezentanţii sau manifestările propagandistice ale unor ţări considerate ostile; instigatorii la manifestări rasiale şi şovine, la nesupunere şi neexecutarea măsurilor privind comunizarea agriculturii; prozeliţii religioşi ostili regimului etc.4. Prin HCM nr. 1554/1952, au fost adăugate 10 noi categorii: cadrele fostelor formaţiuni democratice şi fasciste, responsabilii din toate serviciile de informaţii care au activat în perioada interbelică şi în timpul războiului, cei care au încercat să fugă din ţară după 1945 şi rudele celor care au fugit, chiaburi care se împotriveau măsurilor luate de autorităţi, condamnaţii pentru sabotaj şi speculă după 1945, cei care ieşeau din închisoare fără a fi fost consideraţi reeducaţi etc.
Oficial, coloniile de muncă au fost desfiinţate prin HCM nr. 337/19545 (completată în 19576 şi 19607), fiind menţinut doar regimul de domiciliu obligatoriu în cazul celor care „nu s-au reeducat“. Noul val de teroare de după revoluţia din Ungaria a dus la reintroducerea muncii forţate în „locuri de muncă anume destinate“ (prin Decretul nr. 89/1958 al Marii Adunări Naţionale8). HCM nr. 282/1958 preciza că măsura se aplica în cazul unor categorii de foşti legionari şi al celor care primejduiau ordinea de stat9. În fapt, reţinerile s-au făcut ca şi înainte, pentru orice tip de acţiune sau declaraţie care era considerată ostilă regimului. Pedeapsa era între 2 şi 6 ani, internarea fiind decisă de o comisie compusă din doi adjuncţi ai ministrului Afacerilor Interne şi un adjunct al procurorului general.
Câți au fost închiși
Conform statisticilor ţinute de Securitate identificate la CNSAS, în perioada 1950-1966 au fost internate în unităţi şi colonii de muncă, din motive politice, peste 25.000 de persoane10 sau, conform altei cifre, aproximativ 29.000 de persoane11. Distribuţia internărilor pe ani arată astfel12:
1950 - 5.154;
1951 - 2.519;
1952 - 11.913;
1953 - 2.422;
1954 - 69;
1955-1957 - oficial, nu au fost făcute internări;
1958 - 946;
1959 - 1.954;
1960 - 113;
1961 - 516;
1962 - 116;
1963 - 18.
Ca să avem o comparație, iată care este situația statistică a cronologiei arestărilor deținuților politici. Folosim o statistică realizată de Securitate tot în contextul anchetelor de la sfârşitul anilor ’60, care trebuie luată cu anumite rezerve sub aspectul cifrelor nete, dar este foarte utilă în a ne arăta trendul măsurilor represive13:
1950 - 6.635;
1951 - 19.236;
1952 - 24.826;
1953 - 4.730;
1954 - 5.073;
1955 - 3.332;
1956 - 2.357;
1957 - 3.257;
1958 - 6.362;
1959 - 8.910;
1960 - 1.711;
1961 - 2.232;
1962 - 657;
1963 - 223;
1964 - 240;
1965 - 258.
Aşadar, perioada de vârf, și în cazul arestărilor, și în acela al internărilor în colonii de muncă, a fost 1950-1953. În cazul internărilor administrative, lucrurile s-au schimbat pentru o vreme după moartea lui Stalin, când numărul celor închiși a scăzut gradual şi până când măsura a fost suspendată. Un raport al Securităţii ne lămureşte că „[n]umărul mare de elemente trimise în colonii de muncă în anul 1952 este format din persoane ce au lansat svonuri alarmiste cu ocazia reformei monetare din acel an, membrii legionari reţinuţi conform ordinului M.A.I. în perioada 18-19 iulie 1952, persoanele din conducerea fostelor partide burgheze conform ordinului nr. 490/1952 Cabinet şi altele“14.
Un martor ne arată locul gropii comune din cimitirul de la Şcheia (Suceava), unde au fost îngropaţi deţinuţii morţi în colonia de muncă.
Dacă ne uităm pe structura profesională a celor 22.077 de persoane trimise în unităţi şi colonii de muncă între 1950-1954, vedem că cea mai mare parte a acestora erau ţărani (4.865), muncitori (4.624), funcţionari (3.423) şi avocaţi (1.968)15. La aceştia, se adăugau deţinuţi recidivişti de drept comun, înregistraţi separat în evidenţele MAI. Eliberarea s-a făcut la cerere, mai rar, sau la termen, dar cei mai mulţi au fost eliberaţi prin HCM nr. 337/1954. În perioada 1958-1963 au mai fost internate 3.663 persoane. Dintre acestea, 1.899 erau ţărani, 436 muncitori, 207 profesori şi învăţători, 241 funcţionari etc.16 În perioada 1949-1964, conform statisticilor Securităţii, au fost dislocate şi s-a stabilit domiciliu obligatoriu unui număr de circa 60.000 de persoane. Vârful a fost în anul 1951, cu deportarea în Bărăgan a aproximativ 44.000 de persoane din zonele de la frontiera vestică în plină ofensivă propagandistică anti-titoistă. Numărul celor care au fost victima unor măsuri precum deportarea şi fixarea domiciliului obligatoriu a rămas mare şi în anii următori: circa 9.000 în 1952 (în special cei dislocaţi din aşa-zisele „centre aglomerate“), 890 în 1953 şi 685 în 195417. În intervalul 1949-1961, pe lângă cei deportaţi în 1951, au mai fost dislocate 2.000 de familii de „moşieri“ cu aproximativ 3.000 de membri, 6.000 de familii cu aproximativ 9.000 de membri în 1952 şi alte 4.052 de persoane în baza unor decizii individuale18.
Trebuie ţinut cont de faptul că statisticile Securităţii au fost întocmite preponderent în a doua parte a anilor 1960, pe baza unor rapoarte oficiale incomplete. Mii de fişe de evidenţă pentru persoanele internate administrativ au fost distruse din ordinele Securităţii încă din anii ’50. Prin urmare, nu se ştie deocamdată cu precizie numărul persoanelor internate în unităţi şi colonii de muncă, la fel cum nu este cunoscut cu exactitate numărul deţinuţilor politici din închisorile comuniste.
Procedurile extrajudiciare
Deciziile de internare în colonii de muncă evidenţiază dimensiunea totalitară a regimului comunist, oamenii fiind lipsiţi de libertate, în multe cazuri, doar pentru delict de opinie. Internarea se făcea în urma unor anchete sumare ale MAI, uneori fără forme legale. Sancţiunile „administrative“ au fost considerate abuzive chiar de către autorităţile comuniste, la sfârşitul anilor 1960, atunci când activitatea aparatului de represiune a fost investigată la cererea PCR (Hotărârea Plenarei PCR din iunie 1967). Rapoartele din acea perioadă observau că măsura internării în unităţi şi colonii de muncă era neconstituţională şi nu respecta norme de drept elementare. Conform aceloraşi rapoarte, actele normative care reglementau utilizarea muncii forţate nu erau publice, unele nu aveau număr şi dată de emitere, nu prevedeau căi de atac şi erau formulate în termeni vagi, care lăsau loc la abuzuri. Pe baza lor, au fost realizate reţineri categoriale ale unor loturi întregi de persoane care au făcut parte, înainte de instalarea comunismului, din partide politice şi diferite instituţii. De asemenea, au fost reţinuţi mii de ţărani care se opuneau colectivizării şi cotelor, deşi legal intrarea în colectiv trebuia să fie voluntară. Ancheta din 1967-1968 a scos în evidenţă „uşurinţa gravă cu care se decidea, într-o singură zi, soarta a sute de oameni prin decizii discreţionare, nesupuse niciunui control“19.
Iată ce susţine un raport din această perioadă:
„În privinţa legalităţii internării în unităţi de muncă, în perioada 1950-1954, a celor 22.077 persoane, s-a constatat că pentru marea majoritate a acestora măsura nu a fost justificată. Această concluzie rezultă din faptul că până în 1954, când s-au desfiinţat unităţile de muncă, 20.477 persoane au fost puse în libertate, iar pentru 1.600 persoane s-au emis mandate de arestare, în vederea efectuării anchetei penale; dintre acestea, numai 509 persoane au fost trimise în justiţie, pentru restul cauza fiind clasată. Nejustificată apare şi măsura de internare în unităţi de muncă a majorităţii celor 3.663 persoane în perioada 1958-1963, deoarece dintre acestea 777 au fost internate după executarea unor condamnări, când de fapt urmau să fie puse în libertate, întrucât nu comiseseră alte infracţiuni. O mare parte din restul persoanelor a fost arestată şi internată ca urmare a funcţiilor deţinute în fostele partide burgheze şi pentru manifestarea unor nemulţumiri în legătură cu cooperativizarea agriculturii“20.
În toate penitenciarele şi coloniile de muncă se găseau persoane deţinute fără forme legale, numai pe bază de adrese şi tabele nominale. Interviurile de istorie orală şi memoriile publicate după 1989 confirmă caracterul abuziv al internărilor administrative şi regimul de detenţie infernal din coloniile de muncă.
Regimul de detenție
Au existat câteva zeci de unităţi şi colonii de muncă, până într-o sută. Marea majoritate erau plasate în estul României, în actualele judeţe Constanţa, Brăila, Tulcea şi Călăraşi. Unele dintre cele mai cunoscute se găseau la Canal (Poarta Albă, Capul Midia, Cernavodă, Saligny, Castelul, Galeş, Peninsula, Noua Culme, Taşaul etc.), Balta Brăilei (Periprava, Salcia, Grindu, Giurgeni, Ostrov, Chilia Veche, Florica etc.) şi în exploatări miniere (Baia Sprie, Cavnic, Nistru). Colonii de muncă au funcţionat şi pe lângă penitenciarele importante.
Regimul de muncă era extrem de aspru. Internaţii din coloniile de muncă erau folosiţi la muncă brută, cu mijloace rudimentare, în domenii precum construcţii, minerit, agricultură sau amenajarea teritoriului. Normele fixate erau foarte greu sau imposibil de îndeplinit. Deţinuţii erau ţinuţi în condiţii improprii, de cele mai multe ori în barăci insalubre, care nu îi protejau nici de frig, nici de căldură. Mâncarea era puţină şi proastă. Oamenii erau supuşi bătăilor, torturii, violenţelor psihologice şi muncii extenuante. Ei mai aveau de suferit din cauza frigului sau căldurii, a izolării sau supraaglomerării. Ca o regulă, deţinuţii erau deprivaţi de odihnă, apă, mâncare şi medicamente. În toate coloniile, rata mortalităţii era ridicată. Persoanele decedate din cauza regimului de detenţie erau îngropate de obicei în morminte nemarcate sau în gropi comune. Au fost situaţii în care oamenii au fost îngropaţi de vii sau în care cadavrele au fost profanate21. Astfel de cazuri au fost evidențiate de o anchetă la colonia Salcia, în anii 1954-195522. De asemenea, condițiile inumane de trai au fost confirmate de cercetări de istorie orală și arheologie contemporană pe care le-am făcut în zona fostei colonii de muncă de la Ițcani (1952-1953), în 2011 cu o echipă, cu sprijinul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilulului Românesc (în mandatul Vladimir Tismăneanu – Ioan Stanomir).
Iată ce ne povestea un martor (Păcurari Silvia, n. 1940, interviu din 11 august 2012, Șcheia, locul unde se află cimitirul cu groapa comună în care au fost înhumați deținuții morți la Ițcani):
„Eu am stat aproape de cimitir când eram domnișoară. Aveam în chirie un gardian de la colonie, că eram obligați să ținem în chirie, pe unul Vasile Mezei [milițian din corpul de pază, conform documentelor de la CNSAS, n.n.] care era din Brăila. Majoritatea deținuților de la Ițcani erau politici. Căruța cu cadavre trecea pe la noi pe la poartă. Iarna mai veneau cu sania. Morții erau înveliți în rogojini, mulți nici nu mai erau îmbrăcați. Odată când a venit Mezei cu sania cu cadavre, a intrat în casă pentru că avea ceva de vorbit cu nevasta. Iar noi copiii am alergat la poartă. Atunci avea vreo șapte cadavre, dar din aceia vreo doi mișcau. Și eu am plâns, că «De ce duceți oameni vii?». Și milițianul mi-a spus «Taci, că aiasta nu se discută!» Și eu le-am zis că «Sunteți niște câini, îngropați oameni vii!...» și atunci a scos pistolul și a tras pe lângă mine. Apoi și-a cerut scuze, că nu știa că are cartuș pe țeavă, și a trebuit să dea declarații. Puteam să fiu moartă. Așa era atunci. Cu morții veneau de obicei seara, doi deținuți săpau groapa. Făceau niște gropi mari, adânci și de doi metri, și aduceau mai mulți deodată. Morții erau îngropați în stânga față de intrare, cam la 20 de metri pe lângă gard“.
Note:
1. Decret nr. 6/1950 pentru înfiinţarea unităţilor de muncă, în ACNSAS, fond Documentar, dosar D 53, vol. 30, f. 66.
2. Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 1554/22.08.1952 pentru înfiinţarea coloniilor de muncă, a domiciliului obligatoriu şi a batalioanelor de muncă, în ibidem, ff. 54-57. Hotărârea a fost semnată de Gheorghe Gheorghiu-Dej în calitate de şef al Executivului.
3. Decizia nr. 744/1952, în ibidem, f. 69.
4. Extras din Ordinul 100 Cabinet din 03.04.1950, în ibidem, ff. 67-68.
5. Hotărârea nr. 337/11.03.1954 pentru abrogarea HCM nr. 1554/1952, în ibidem, f. 58.
6. Hotărâre din 12.02.1957 pentru completarea articolului III din HCM nr. 337, în ibidem, f. 59.
7. Hotărâre din 2.08.1960 pentru modificarea pct. IV din HCM nr. 337, în ibidem, f. 60.
8. Decret nr. 89 din 17.02.1958 pentru instituirea unor măsuri privind asigurarea ordinei de stat, în ibidem, f. 70.
9. Hotărâre cu privire la aplicarea Decretului nr. 89, în ibidem, f. 71.
10. Ibidem, vol. 26, f. 2.
11. Ibidem, vol. 51, part. I, f. 62.
12. Ibidem, vol. 26, ff. 2-3.
13. Ibidem, dosar D 52, vol. 26, f. 1.
14. Ibidem, vol. 30, f. 44.
15. Ibidem, vol. 21, f. 72.
16. Ibidem, f. 108.
17. Ibidem, vol. 26, f. 3. În cifra de 44.000 din 1951 intră persoanele dislocate în baza Deciziei nr. 200/1951 din raioanele Sânicolaul Mare, Timişoara, Deta, Reşiţa, Oraviţa, Mehadia şi raioanele Băneasa şi Constanţa. Mai precis, conform Securităţii, 10.099 familii, însumând 43.899 persoane. În 1952, conform Deciziei MAI nr. 239, au fost deportate 6.000 de familii din oraşe, precum Bucureşti, Petroşani, Braşov, Constanţa şi altele, care aveau probleme la dosar (ibidem, vol. 30, f. 40).
18. Ibidem, f. 42.
19. Vezi Documentar privind internarea unor persoane prin măsuri administrative în unităţile de muncă, colonii de muncă, locuri de muncă obligatorie şi stabilirea domiciliului obligatoriu, semnat de preşedintele Consiliului Securităţii Statului Ion Stănescu, în ibidem, vol. 51, part. I, ff. 62-79.
20. Ibidem, vol. 21, f. 79; vol. 26, f. 4.
21. Mai vezi Cristina Roman, Represiune şi regim concentraţionar în România comunistă (1945-1965), în Andrei Muraru (coord.), Dicţionarul penitenciarelor din România comunistă (1945-1967), Polirom, Iaşi, 2008, pp. 19-71; Cristian Troncotă, Colonia de muncă, în Arhivele Totalitarismului, anul I, nr. 1/1993, pp. 169-181.
22. ACNSAS, fond Documentar, dosar D 54.