De același autor
România este o ţară săracă. A doua cea mai săracă din Uniunea Europeană. Salariile demnitarilor trebuie să fie pe măsura acestei sărăcii. Decizia de a tripla veniturile legale principale ale clasei politice autohtone e inacceptabilă.
O ştire umple paginile ziarelor tot mai puţin interesante din România: guvernul condus, în absenţa lui Victor Ponta, de vicepremierul Gabriel Oprea (general fără isprăvi de arme, combinagiu politic bun la toate şi om de sistem cu identităţi incerte) a anunţat – prin ordonanţă de urgenţă, cum altfel? – că triplează salariile demnitarilor! Aşa, zis şi făcut! Gata cu mult hulita austeritate sau măcar cu moderaţia în ceea ce priveşte cheltuielile publice, bineînţeles, axate prioritar pe investiţii, nu-i aşa? – economia „duduie“ din nou! (după cum s-a exprimat plastic, pe riscul tuturor, un alt înalt demnitar de tristă amintire nu demult), deşi rata şomajului a crescut cu 10% în prima jumătate a acestui an, chiar şi INS a revizuit în jos prognoza de creşterea economică oricum şubredă pe anul în curs, iar economia vecină a Zonei Euro este pe buza unor turbulenţe de proporţii care nu ne pot ocoli. Quid agis?
Această decizie de a tripla indemnizaţiile pentru 48 de categorii de demnitari de rang înalt, în frunte cu preşedintele statului, primul ministru, preşedinţii celor două Camere ale parlamentului şi de necoliţii „şefi de servicii“, pe scurt, de a tripla veniturile legale principale ale clasei politice autohtone reprezintă – în condiţiile macroeconomice schiţate lapidar – o măsură populistă inacceptabilă, ba chiar, aşa cum vom explica imediat, o măsură populistă de o neruşinare strigătoare la cer, dacă ea nu ar fi tipică pentru comportamentul predominant al celor câteva mii de oameni, nu de puţine ori dubioşi şi penibili, care au capturat şi căpuşat în mod demagogic statul românilor de-a lungul ultimele două decenii şi jumătate.
Câteva statistici comparative sunt necesare pentru a înţelege tupeul care se ascunde în spatele acestei măsuri oficiale cu pretenţii de respectabilitate şi chiar de raţionalitate tehnică. După triplarea salariilor demnitarilor – adică al politicienilor autohtoni, adesea mult sub nivelul acceptabilităţii, ca să nu vorbim de performanţă –, România va deveni ţara în care raportul dintre salariul lunar al celui mai important demnitar, în speţă preşedintele, şi salariul minim pe economie al celui mai mărunt cetăţean va fi cel mai ridicat, cu alte cuvinte, cel mai inegal din Europa: 20,43 la 1 versus 14,54 la 1 în Franţa (fără a pune la socoteală că, din 2012, preşedintele francez şi-a redus cu 30% salariul!), 11,55 la 1 în Germania (deşi Angela Merkel poate şi-ar permite o creştere salarială) sau 11,05 la 1 în Marea Britanie (unde premierul David Cameron a avut, de asemenea, salariul redus în 2010). Cu alte cuvinte, într-o ţară în care un procent foarte ridicat din forţa de muncă câştigă salariul minim pe economie (o treime) şi un procent similar câştigă doar puţin peste salariul minim pe economie, politicienii români şi-au adoptat un salariu de aproape 21 de ori mai mare decât câştigul celui mai umil plătitor de impozite, un caz fără corespondent printre marile economii din Europa, unde oricum numărul de persoane care câştigă salariul minim sau doar puţin peste salariul minim este mult mai mic! Numai în Statele Unite ale Americii, o ţară în care există o toleranţă mai mare pentru inegalitatea salarială şi în care procentul de populaţie care câştigă salariul minim federal este încă mai mic, raportul dintre salariul lunar al persoanei numărul unu în stat şi venitul celui mai sărac contribuabil depăşeşte cifra de 20. Este oare România Statele Unite ale Americii?!
Cum se poate atunci explica această extrem de inegalitară triplare – nu dublare, nu o creştere cu încă jumătate, ci o aproape triplare! – a salariului clasei noastre politice, căci demnitarii reprezintă o categorie de politicieni indemnizaţi sau stipendiaţi, distinctă de funcţionarii publici, care alcătuiesc angajaţii oficiali şi deplini ai statului? Argumentul oferit de vicepremierul Oprea, în buna tradiţie a europenismului de paradă, fără fond, demagogic şi anticerebral care a devenit o modă în România, cum că măsura reprezintă o aliniere la „standardele europene“ de salarizare a politicienilor, nu stă în picioare, după cum am demonstrat mai înainte – ea este de fapt exact contrariul, o excepţie de la standardele europene! Desigur, când domnul Oprea îşi compară venitul la rate de schimb curente şi preţuri asemenea cu omologul său din Marea Britanie, Franţa sau Germania, el câştigă indubitabil sub „standardele europene“, dar ăsta nu este un argument pentru ca dumnealui să obţină o triplare a salariului, ci se datorează faptului că gestionează o ţară care este sub standarde europene, în bună măsură şi din cauza clasei politice din care dânsul face parte.
Apărarea pe care o face, de bunăvoie, preşedintele Klaus Iohannis măsurii în cauză este într-un fel şi mai jignitoare pentru cetăţeanul onest şi inteligent din această ţară. În opinia distinsului preşedinte, triplarea salariilor clasei demnitarilor politici – oameni care au, de regulă, beneficii mai serioase decât un automat de cafea la birou şi apă minerală obligatorie pe timp de caniculă în şantier (diurne, maşină şi/sau şofer de serviciu, chirii de protocol, dineuri de gală, cantine cu preţuri care i-ar face pe toţi studenţii invidioşi etc.) – reprezintă nici mai mult şi nici mai puţin decât o măsură de prevenire a corupţiei! Curat idealism în serviciul public, n-am ce zice! Să nu înţelegeţi greşit lucrurile: autorul rândurilor de faţă nu este atât de naiv încât să nu înţeleagă că aspectele economice joacă un rol important de încurajare sau de descurajare în ce priveşte corupţia, dar, în condiţiile în care mare parte din clasa politica actuală – cu casele, maşinile, firmele, terenurile, doctoratele, proprietăţile mătuşelor, fiilor şi ficele ş.a.m.d., averi făcute din tribuna parlamentului şi a televiziunii de ştiri, din biroul de stat sau cel de partid – are deja nişte probleme sau suspiciuni penale care depăşesc cu mult „mărunţişul“ de circa 2.000 de euro pe care această majorare îl presupune, afirmaţia preşedintelui este de-a dreptul o insultă la adresa inteligenţei acestui popor, oricât de prudenţi am fi când facem o apreciere a IQ-ului naţional colectiv. Marea corupţie politică, să o spunem pe şleau, ţine de traficul de influenţă, interesul de grup care subminează doza necesară de interes public şi abuzul de putere în decizii cu efecte socio-economice complexe şi în dosare de achiziţii şi de investiţii pentru care 2.000 de euro la salariul ministrului nu înseamnă decât costul cadoului primit pentru o discuţie discretă în toaleta ministerului! Să mai afirmi, totodată, în sprijin pentru argumentul „salariile triplate la demnitari egal, de fapt, o necesară mită oficială“, că punerea sub acuzare sau condamnarea mai multor politicieni în ultima vreme de către sistemul de justiţie autohton ţine doar de salarizarea mulţumitoare a magistraţilor (care, între paranteze fie spus, chiar au uneori nişte salarii şi pensii puţin obscene pentru omul obişnuit şi, în plus – aşa cum a fost cazul în trecut –, o cerbicie greu de întâlnit aiurea în a judeca şi interpreta pro domo legea şi Constituţia în propriile diferenduri salariale), deci să afirmi că asanarea sistemului de justiţie se datorează doar salariilor mai mari ale magistraţilor ţine iarăşi de o logică de gândire şi de argumentare întortocheată şi autosubminantă, ba chiar uşor descalificantă pentru un şef de stat şi vexantă la adresa multor oameni care l-au votat.
România este o ţară săracă. A doua cea mai săracă din Uniunea Europeană. Salariile demnitarilor trebuie să fie pe măsura acestei sărăcii. În condiţiile în care marea majoritate a învăţătorilor, profesorilor, asistenţilor medicali şi medicilor din ţara asta au salarii de 300-500 de euro, parlamentarii, miniştrii şi preşedinţii de stat sau de Camere ale parlamentului nu pot pur şi simplu câştiga – din punct de vedere moral, politic şi economic – 3.000-5.000 de euro! Se spune că ar exista nişte înalţi funcţionari publici subordonaţi miniştrilor, probabil pe la nişte agenţii guvernamentale independente mai tehnice sau regii autonome, care câştigă mai mult decât ministrul – ei, asta este o cu totul altă chestiune, care se întâmplă şi în alte ţări şi care ar trebui analizată de la caz la caz şi ţinută sub control. Ea nu este însă un argument în favoarea unei creşteri atât de mari a salariilor clasei politice. La urma urmei, dragi demnitari şi politicieni, dacă nu vă convin salariile astea mici, cu toate beneficiile suplimentare şi puterea care vin cu ele, nimeni nu vă forţează să prestaţi atâta muncă la statul acesta sărac, dacă doriţi şi puteţi câştiga în altă parte mai bine. Oricum, „productivitatea“ şi „valoare adăugată“ care să justifice o triplare a stipendiilor actualei clase politice nu se vede prea bine în PIB.