De același autor
Istoricul Ioan Scurtu vorbeşte, în articolul Minciuni mass-media, publicat în decembrie 2011 (o dată aniversară) pe blogul său, despre problema victimelor revoluţiei de la Timişoara, în decembrie 1989. Articolul este susţinut cu argumente, dar el nu pare nici mai credibil, nici mai convingător decât pledoaria unui avocat strălucit într-o cauză controversată.
Este bine cunoscută tendinţa tuturor regimurilor autoritare şi totalitare de a minimaliza proporţiile acţiunilor represive la care se pretează prin însăşi natura lor - atunci când, desigur, propriile crime nu pot fi pur şi simplu decontate pe seama adversarilor eliminaţi şi reduşi la tăcere. Cazul masacrării militarilor polonezi la Katyń, pus de URSS pe seama Germaniei hitleriste după finalul războiului, este de notorietate mondială şi nu poate fi negat.
În documentul de acuzare de la procesul înscenat lui Ceauşescu, se avansa cifra de peste 60.000 de morţi. Mult exagerată, s-a afirmat ulterior. Peste 60.000 de victime a provocat regimul Ceauşescu pe toată durata existenţei sale, s-a spus în perioada următoare, iar mai târziu nici această versiune nu a mai circulat. În acelaşi timp, când evenimentele din decembrie 1989 erau în plină desfăşurare, mass-media din țări învecinate, ca Ungaria şi Iugoslavia (Duna TV, Radio Belgrad etc.), comunicau la rândul lor – pe baza informaţiilor obţinute de la martori sau din alte surse, precum un raport al Securităţii înaintat Elenei Ceauşescu în acele zile – cifre considerabile privind victimele represiunii comandate de regim la Timişoara şi în alte oraşe din ţară. La fel au procedat Europa Liberă şi mass-media occidentale. Or, documentele oficiale de azi consemnează modic 1.104 morţi (în toată ţara, dintre care 71 la Timişoara şi 543 la Bucureşti). Diferenţa între cele două cifre este atât de frapantă, încât se naşte un semn de întrebare: am fost induşi în eroare atunci sau suntem induşi în eroare acum?
Cifrele oficiale conţin adevărul în ochii unui om de bună credinţă, pentru că acestea sunt controlabile / atestate documentar. Numai că sunt situaţii când una este realitatea şi altul este modul ei de reflectare în documentele oficiale.
Putem face, însă, un mic exerciţiu de imaginaţie. Dacă revolta de la Timişoara ar fi fost înăbuşită, cu siguranţă că informaţiile difuzate de mass-media străine ar fi fost negate în totalitate şi nici măcar câteva victime ale represiunii sângeroase nu ar fi ajuns să fie recunoscute în vreo statistică oficială. La şcoală, elevii ar fi continuat să înveţe despre răscoala ţărănească din 1907 sau despre greva de la Lupeni din 1928, dar nimic despre greva minerilor din Valea Jiului din 1977 sau despre revolta timişorenilor din 1989. Aceste evenimente istorice nu ar fi existat pur şi simplu, precum în romanul 1984, de George Orwell, unde istoria este scrisă şi rescrisă permanent. Iar atunci când nu poate nega în totalitate, un regim totalitar minimalizează, relativizează, ocultează, pentru a induce în eroare.
Cine poate afirma cu probe câte victime a făcut în rândul protestatarilor din Piaţa Tiananmen regimul comunist chinez? Mister chinezesc. Dincolo de zid, e greu de pătruns. Se vorbeşte de mii de morţi, dar nu există niciun fel de documente care s-o confirme. Dar faptul că în loc de 200 de morţi într-o acţiune represivă a statului contra propriilor cetăţeni s-a plusat, din eroare sau dinadins, la 500, la 1.000, la zeci de mii de morţi etc. nu anulează realitatea celor 200 de morţi reali. În acest context intervine minimalizarea şi se poate oficial pretinde – când nu se poate total nega - că nu au fost 200 de victime, ci doar câteva, în mod cu totul izolat şi accidental, desigur. Mai trist este că asemenea practici au fost socotite utile şi în continuare. Exemple sunt destule.
Timişoara, decembrie 1989 |
Mineriada din 13-15 iunie 1990 a produs şase victime, potrivit datelor oficiale, deşi Asociaţia „21 Decembrie“ şi alte surse vorbesc despre un număr semnificativ mai mare de victime (peste 100). Prin iulie 1990, în România liberă, Sorin Roşca Stănescu semnala apariţia, îndată după evenimente, a unor morminte suspecte cu decedaţi neidentificaţi la o margine a oraşului, în Cimitirul Străuleşti II. Muşamalizarea faptelor urmăreşte, în general, păstrarea credibilităţii – de faţadă – a structurilor politice de conducere ale unui regim politic pentru care noţiuni precum „libertate“, „democraţie“ sau „demnitate umană“ nu înseamnă nimic în practică. Uitate sunt actele de violenţă şi barbarie petrecute trei zile şi trei nopţi, în văzul întregii lumi, pe străzile Bucureştilor în zilele represiunii din iunie 1990.
Dar revenind la tema iniţială: de ce ar putea fi puse la îndoială cifre mai mari ale victimelor în revolta de la Timişoara decât cele oficiale? Aşa cum o atestă înregistrarea teleconferinţei din 17 decembrie 1989, Ceauşescu însuşi plănuia o represiune cu mult mai amplă şi mai dură decât cea la care se dedase, în vara aceluiaşi an, regimul comunist din China contra protestatarilor din Piaţa Tiananmen, despre care era perfect informat. Din mărturiile celor implicaţi în protestele anticomuniste din Timişoara, rezultă aproape invariabil că au fost mult mai multe victime (morţi şi răniţi) decât s-a consfinţit după aceea în mod oficial (cf. Lucia Hossu-Longin, Memorialul durerii, Editura Humanitas, 2013). Dacă Ceauşescu se menţinea la putere, faza a doua a represiunii de la Timişoara (denumită codificat Tunetul şi fulgerul) ar fi putut duce la arestări masive şi la masacre care ar fi putut urca uşor numărul victimelor la mii şi zeci de mii de morţi. Unii au susţinut chiar că întreg oraşul de pe Bega ar fi urmat să fie ras de pe faţa pământului. Nu în mod întâmplător, agenţii forţelor represive (Securitatea) umblau prin spitalele din Timişoara în perioada 16-21 decembrie şi confiscau registrele de evidenţă a răniţilor şi decedaţilor aduşi din zonele fierbinţi ale oraşului, pentru ca apoi să le facă dispărute fără urmă.
Mărturiile participanţilor la proteste în legătură cu un număr mult mai mare de victime decât cel convenit ulterior în mod oficial pot fi taxate drept subiective şi trecute cu vederea, deşi sunt numeroase; dar înregistrările din documentele spitalelor ar fi fost greu să mai fie negate şi minimalizate, cum s-a întâmplat ulterior. De ce ar fi fost interesată Securitatea să ia registrele spitalelor, dacă nu tocmai pentru a şterge urmele represiunii, care tindea să ia proporţii de genocid? Ciudăţenia aducerii celor câtorva zeci de cadavre de la Timişoara la Bucureşti, pentru a fi incinerate la crematoriu şi azvârlite la Glina, într-o gură de canal, când ar fi putut foarte bine să fie făcute dispărute într-un loc mult mai apropiat de Timişoara, pare să aibă un tâlc al ei, aşa cum şi afacerea cu teroriştii are tâlcul ei, mereu răstălmăcit, pentru ca opinia publică să nu poată afla niciodată cu exactitate adevărul. Din mărturiile celor implicaţi în revolta timişoreană, rezultă că în zilele represiunii de la Timişoara cadavrele protestatarilor erau adunate de forţele represive şi îngropate în gropi comune din afara oraşului. Despre care nu se mai ştiu prea multe de atunci încoace. În schimb, s-a vorbit până la saţietate de cadavrele timişorenilor incineraţi la Bucureşti, ceea ce induce ideea că dracul nu a fost atât de negru şi că numărul celor ucişi la Timişoara nu poate fi cu mult mai mare, iar cifrele de câteva mii de morţi avansate atunci, la cald, pe diverse canale, ar fi fost pur şi simplu exagerări ori fabulaţii. Or, faptele cunoscute din numeroase mărturii şi documente parţial dezvăluite arată o cu totul altă faţă a adevărului.
În fiecare oraş din ţară se alcătuiseră liste negre cu persoane/personalităţi care ar fi urmat să fie arestate şi executate. O confirmă grupul de revoluţionari ieşeni care a încercat fără succes în 14 decembrie 1989 să declanşeze revoluţia în estul ţării, în ciuda precedentului istoric nefericit cu înăbuşirea în faşă a mişcării revoluţionare de la 1848. O mărturie în acest sens a fost dată de scriitorul Cassian Maria Spiridon, arestat, întemniţat şi maltratat de Securitate, împreună cu alţi iniţiatori ai protestelor: „Dacă regimul lui Ceauşescu nu cădea, noi am fi fost executaţi“, a afirmat el într-unul din interviurile date (cf. Lucia Hossu Longin, Op. cit., capitolul La Braşov şi la Iaşi s-a dat semnalul, pp. 372 – 385). Execuţie sumară, fără proces, ca în timpuri de holeră şi de război. Războiul lui Ceauşescu şi al susţinătorilor săi cu propriul popor, sub pretextul apărării patriei comuniste de invadatorii străini.
Nu este nici un fel de dubiu că aşa s-ar fi întâmplat dacă Ceauşescu ar fi revenit ori s-ar fi menţinut la putere. Stau mărturie reprimarea dură a minerilor grevişti din Valea Jiului în 1977 sau a muncitorilor grevişti braşoveni din 1987. Cine poate susţine că un şef de stat este animat de patriotism, atunci când dă ordin să fie ucişi cetăţenii ţării pe care o conduce? Cât de patriot putea fi Ceauşescu când demola biserici şi monumente istorice din Bucureşti? Cât de mult simţea el în jurul lui cu adevărat solidaritatea şi dragostea poporului pe care-l conducea, când vara, vila lui de la staţiunea Neptun semăna cu o fortăreaţă medievală, păzită de agenţi postaţi din sută în sută de metri de jur împrejur?...
Toate structurile militarizate ale regimului erau deopotrivă implicate în acţiunea represivă. Drept motivaţie pentru aceste acţiuni îndreptate împotriva populaţiei, autorităţile invocau – aşa cum şi astăzi invocă diverşii nostalgici – imixtiunea „agenturilor străine“, dar cei ucişi la Revoluţie au fost în majoritate absolută cetăţeni români, oameni care se săturaseră de regimul lui Ceauşescu, şi nu agenţi străini,„terorişti“ sau „turişti“ veniţi aici de peste hotare, ca să ne strice viaţa noastră minunată din patria comunistă. La Timişoara, la Cluj şi în alte oraşe, populaţia care protesta contra regimului a fost reprimată violent, pentru că Ceauşescu era decis să înece întreaga ţară în sânge, dacă ar fi fost cazul, pentru a se menţine la putere. A sugera, în acest context, ideea „patriotismului“ care l-ar fi animat pe Ceauşescu personal şi regimul său totalitar este un adevăr cel mult parţial. În realitate, Ceauşescu dorea să fie independent de URSS pentru a putea conduce în mod discreţionar, după metode staliniste, România, fără să dea nimănui socoteală, în beneficiul lui şi al susţinătorilor săi. Că în epoca invaziei Cehoslovaciei de către trupele Pactului de la Varşovia interesele naţionale şi cele ale regimului au coincis a fost doar o excepţie fericită care a confirmat regula. Conducătorii regimurilor totalitare, indiferent de culoare, nu se reprezintă decât pe ei înşişi şi nu se pot elibera (de servituţile condiţiei umane) decât pe ei înşişi, cum afirmă personajul lui Chaplin în finalul filmului Dictatorul. Mai mult decât atât ei nu pot face, dar propaganda lasă să se creadă contrariul.
Nu putem contesta că mijloacele de comunicare în masă pot exagera, din greşeală sau chiar cu intenţie. Dar, pe de altă parte, nu putem acredita ideea că regimul Ceauşescu era inocent şi patriotic şi că a fost în mod nemeritat abandonat şi aruncat la lada de gunoi a istoriei doar datorită vreunei conspiraţii oculte ori a „minciunilor mass-media“.