De același autor
Rezistența la schimbare a sistemului educațional are, cred, cauze mult mai profunde decât prezentul pe care îl criticăm mereu.
Nu cred că există persoană în țara mea care să creadă sincer în sistemul educațional românesc și să fie mulțumită de el. Mai mult, nu cred că sunt mulți cei care pot susține, cu argumente, că educația din România are rezultate comparabile cu cele ale sistemelor din alte țări comunitare. Profesorii sunt nemulțumiți de sistem, părinții îi critică pe profesori, angajatorii serioși își organizează propriile programe de formare a personalului, iar copiii..., ei bine, ei sunt victimele acestei stări de fapt!
Pe de altă parte, în cele mai multe luări de poziție publică, îi auzim pe profesori spunând că sunt mulțumiți de munca lor și de rezultatele elevilor. Aceasta se întâmplă chiar dacă doar 40-50% dintre aceștia promovează un examen; dar vina nu e a profesorilor, ea poate fi, cel mult, a sistemului, pentru că, este știut, atunci când ne referim la învățare, vina și responsabilitatea sunt atribuite părinților și elevilor, în niciun caz profesorilor.
Părinții, dacă sunt întrebați care le sunt cauzele nemulțumirilor, răspund, la nivel individual, dar nu au curajul unei abordări coerente și colective, spunând că le este teamă de repercusiunile ce s-ar putea abate asupra copiilor lor. Sincer, îi înțeleg, pentru că în școala românească rolul părinților nu este unul major. Ei nu au dreptul să intervină în tot ceea ce înseamnă managementul școlii (chiar dacă au reprezentanți în consiliul de administrație al acesteia) pentru că, nu-i așa, nu au cunoștințe solide de management educațional.
Dar oare câți dintre directori chiar au cunoștințele și competențele necesare unei conduceri profesioniste a școlilor? Zilele trecute, o directoare de școală îmi povestea despre programul de formare în domeniul managementului educațional pe care îl terminase. Am întrebat-o ce a învățat nou și ce va schimba în școală, ca urmare a timpului investit în acest program. Răspunsul a fost unul absolut șocant: „Nimic, nu de asta am mers la cursuri, ci pentru certificatul cu credite, că, altfel, nu voi mai putea fi directoare...“. Mai mult, părinții înșiși nu cred că ei chiar ar putea avea un rol esențial în ceea ce privește calitatea serviciilor educaționale oferite de școală, dacă s-ar uni și s-ar implica în mod real. Desigur, este greu să te gândești la așa ceva în școlile din mediul rural, unde nivelul de instrucție și educație al părinților este mai scăzut, iar dependența de factorul politic este cea care definește orice comportament și inițiativă civică.
Din nefericire, nici profesorii, nici părinții, nici angajatorii și, cu atât mai puțin, decidenții politici nu conștientizează că miza în educație sunt copiii noștri și viitorul nostru, al tuturor! Fără îndoială, sunt și excepții! Avem în țară școli minunate, cu profesori dedicați și pasionați de ceea ce fac și care au înțeles că schimbarea trebuie să înceapă în clasă, de la fiecare dintre ei, la fel cum avem și directori de excepție care pot fi numiți lideri educaționali. Nu vreau să minimalizez meritele acestor oameni, doar că ei reprezintă niște insule izolate de excelență care reprezintă excepția, nu regula!
De ce este educația din România altfel? Aceasta este întrebarea la care caut răspuns de mulți ani – ani cu multe frământări, cu eforturi intense de conștientizare a profesorilor și a părinților de nevoia de schimbare. Rezistența la schimbare a sistemului educațional are, cred, cauze mult mai profunde decât prezentul pe care îl criticăm mereu... Încerc câteva răspunsuri la întrebarea de mai sus, asumându-mi toate reacțiile negative din partea celor care gândesc altfel.
Discrepanța dintre realitate și reprezentarea acesteia este, cred eu, o primă cauză a faptului că sistemul educațional românesc este altfel decât cele către care aspirăm și pe care le apreciem. Realitatea este una care nu ne place, dar este una în care fiecare dintre noi își are partea și la care contribuie cu ceea ce face sau cu ce nu face. Acceptarea realității înseamnă să admiți faptul că și tu ai contribuit la ce nu funcționează, pe de o parte, dar și că trebuie să începi să faci altfel lucrurile, pe de altă parte. Acesta este unul dintre cele mai dificile aspecte din sistemul educațional românesc – asumarea la nivel personal a ceea ce eu pot face altfel. Și atunci, pentru că nu ne place realitatea, avem fiecare reprezentările noastre care reflectă ceva ce noi am dori sau ne-ar plăcea să fie. Altfel spus, se confirmă ceea ce Daniel David evidențiază în Psihologia poporului român: neconcordanța dintre cum am putea fi, cum suntem în realitate și cum ne-am dori să fim.
România este o țară cu o întârziere socio-culturală de câteva secole, comparativ cu celelalte state europene, spune istoricul Lucian Boia. Acest lucru este evident și în sistemul educațional al țării. Noi nu avem încredere în instituții (deci nici în școală) și pentru faptul că acestea au apărut foarte târziu. Până prin secolul al XIX-lea vorbim despre o civilizație în special rurală, cu boieri și țărani, în care raporturile erau mai ales la nivel personal și foarte puțin la nivel instituțional și așa s-au păstrat, în mare parte, până în zilele noastre. La nivelul școlii, de exemplu, fiecare părinte își rezolvă singur problema, chiar dacă ea este una generală și abordarea ei la nivel colectiv ar putea contribui substanțial la creșterea capacității instituționale a școlii. Comunismul a mărit neîncrederea în instituții, iar perioada de după 1989 a sporit și mai mult această lipsă de credibilitate instituțională.
Politizarea sistemului educațional este un alt aspect care face educația din țara noastră altfel, în sens negativ, desigur. Unul dintre motivele pentru care educația nu s-a schimbat aproape deloc în ultimii 25 de ani are legătură cu schimbările pe criterii politice de la nivelul inspectoratelor și al școlilor. Suntem singura țară din spațiul comunitar în care schimbarea puterii politice conduce la schimbări la nivelul școlilor. Acest lucru determină o lipsă de profesionalism și de competență în conducerea școlilor, a inspectoratelor și a altor instituții cu roluri în administrarea sistemului educațional. La toate acestea se mai adaugă lipsa unui proiect de reformă pe termen lung, o legislație schimbată la fiecare numire de ministru, fără a fi elaborate studii și analize care să susțină măsurile propuse.
Centralizarea excesivă a educației ne plasează pe primul loc în Europa și face ca educația din România să fie altfel... Suntem țara cu sistemul educațional cel mai centralizat, deși peste tot în lume s-a demonstrat că descentralizarea conduce la îmbunătățiri substanțiale ale serviciilor educaționale. Un studiu al Băncii Mondiale din anul 2000 scotea în evidență nevoia de descentralizare a sistemului educațional și indica pașii pe care trebuia să-i urmăm. Mai mult chiar, au fost atunci desemnate opt județe pilot în care să înceapă procesul. Din păcate, am parcurs doar câțiva pași din acel demers și i-am parcurs în stilul nostru, adaptând și schimbând, în funcție de context și de vremuri, legi și oameni.
Cultura formelor fără fond este ceea ce ne diferențiază de restul lumii, chiar și în educație. Discursurile celor care conduc sistemul de educație ne arată acest lucru, discuțiile cu profesorii confirmă că vorbim mult și nu spunem nimic. Mass-media, pe de altă parte, nu se concentrează asupra aspectelor esențiale din educație, iar părinții sunt într-o confuzie totală. Fiecare vobește o altă limbă și, în final, este abordată forma, și nu fondul problemelor. Facem multe, dar doar la un nivel aproximativ. Este, așa cum spune Lucian Boia, „un deficit de disciplină, de organizare și de responsabilitate. Avem legislaţie şi instituţii după modelul occidental, dar, când trecem la aplicare, vedem că totul devine mai vag, mai aproximativ şi mai nesigur“.