De același autor
În cei 23 de ani scurși de la evenimentele din 1989, cultura noastră s-a îmbogățit cu o veritabilă bibliotecă națională paralelă, constând într-un remarcabil corpus de evocări ale represiunii comuniste.
Libertatea de exprimare câștigată după cinci decenii de căluș ideologic a generat un fenomen de o amploare unică în fostul bloc sovietic: literatura carcerală sau memorialistica închisorilor. Zeci, poate sute de titluri au venit în întâmpinarea celor dornici să-și exercite dreptul la memorie, iar altele noi continuă să apară, în ciuda posturii vitrege pe care societatea noastră o alocă azi acestui capitol al identității sale. Dacă, la începutul anilor ‘90, când publicațiile apăreau încă în condiții grafice deosebit de precare, mărturiile de acest tip erau devorate de un public avid să cunoască adevărul despre sistemul politic decapitat, ulterior interesul s-a diluat, invers proporțional cu ameliorarea calității editoriale și cu dezvoltarea conținutului documentar.
Paradoxul face că în România, unde disidența fățișă la regimul comunist a fost aproape absentă, se consemnează câteva fenomene singulare de maximă intensitate, precum lupta partizanilor în munți și rezistența prin spirit față de represiunea extremă a reeducării, în penitenciare. Revelată în mărturiile de detenție, aceasta din urmă se regăsește și în poezia închisorilor, uimitoare sublimare a răului ca formă de supraviețuire. Calitatea bibliografiei carcerale românești acumulate în ultimele două decenii se explică atât prin densitatea experiențelor trăite în raport cu perioada istoric limitată pe care o acoperă (1946-1964), cât și prin factura umană a celor încarcerați. Dacă imaginăm plasa celor 44 de penitenciare și 72 de lagăre de muncă de pe întreg cuprinsul țării, e necesar să conștientizăm că aceia care le populau proveneau, în marea lor majoritate, dintr-o contraselecție perfectă (în termeni de ficțiune, o veritabilă distopie). Cei care, din punctul de vedere al regimului opresiv, erau „dușmani sau uneltitori contra ordinii politice“ reprezentau cel mai adesea, dacă nu elita societății, partea ei demnă, laborioasă, curajoasă - fie că erau țărani, preoți, profesori, ingineri, avocați, scriitori, medici, filosofi sau muncitori, elevi sau studenți. Cu alte cuvinte, un uriaș potențial profesional, creator, spiritual era scos din uz în mod programatic (sub acuzații mincinoase), tocmai pentru a nu-și mai putea exercita influența asupra societăţii în curs de anexare ideologico-politică. Pe lângă virtuțile intrinseci ale acestor persoane capabile, care peste noapte deveneau deținuți politici, jertfindu-și viitorul, credința în Dumnezeu a fost probabil liantul cel mai intens, elementul cel mai greu tolerat de cerberi, dar și calea cea mai sigură de a înfrunta până la capăt coșmarul, căci numai „urmarea lui Hristos“ îl putea face pe om să creadă fără a vedea ieșirea din chin sau chiar să creadă, în pofida ororilor văzute, simțite, auzite. În această logică, înțelegem de ce evocările vieții în temniță nu iau niciodată naștere din narcisism, împăunare sau resentiment, ci numai din spirit de jertfă, îndatorirea funciară a memoriei și nevoia mărturisirii de credință. Vindicta fiind cu totul străină acestor mărturisitori, ea se transfigurează, de cele mai multe ori, în iertare. În lanțul firesc al responsabilităților, datoria evocării se leagă însă de cea a lecturii, care ne priveşte direct, ca și de obligația cunoașterii asumate a unui fragment de istorie încă labil, atât istoriografic, cât și ideologic.
Bibliografia închisorilor abundă de cărți de căpătâi. Unele cumulează atâtea virtuți, încât devin simboluri ale unei realități care depășește ficțiunea. Dacă ar fi să propun unui tânăr câteva texte edificatoare în acest orizont, aș include imediat: Întoarcerea la Hristos de Ioan Ianolide (Ed. Christiana, 2006), 20 de ani în Siberia. Amintiri din viață de Anița Nandriș-Cudla (Humanitas, 2012) și antologia bilingvă româno-franceză de poezie a închisorilor, realizată de Paula Romanescu (Unde sunt cei care nu mai sunt?, Ed. Betta, 2011). De ce această triadă? Fiindcă ea acoperă exemplar zonele vitale ale spațiului concentraționar românesc. Ianolide, bunăoară, „deținut de conștiință“ o tinerețe întreagă, din 1941 până în 1964, trecut prin reeducările de la Aiud, Pitești și Tg. Ocna, pus apoi la index de Securitate până la moarte, în 1986, găsește puterea și curajul de a-și redacta pe ascuns mărturia, în plin comunism, numărându-se de altfel (alături de Marcel Petrișor sau Dumitru Bacu) printre puținii care își asumă această sarcină înainte de 1989, când se aflau încă în vizorul autorităților. Premisa creștină asumată a demersului său face ca Întoarcerea la Hristos să evite fără niciun efort capcana autobiografică egolatră de tip laic, pentru a deveni în schimb fresca istorico-spirituală a unei întregi generații carcerale, marcate (în cazul dat) de prezența iluminată a lui Valeriu Gafencu, „sfântul închisorilor“. Cât despre Anița Nandriș, afină în multe privințe cu ruda sa spirituală Ianolide, ea ilustrează o categorie a victimelor comunismului mult mai rar consemnată în texte scrise, din simplul motiv că deportații (în Siberia sau altunde) ajungeau rareori să poată redacta sau povesti cruntele experiențe ale dezrădăcinării. Cu atât mai neprețuit se dovedește legendarul caiet cu Amintiri din viață al acestei țărănci cu trei clase primare de lângă Cernăuți, smulsă din ograda familială în iunie 1941, după anexarea Bucovinei de Nord, împreună cu cei trei fii (dar fără bărbat) și mutată din lagăr în lagăr, până dincolo de Cercul Polar, timp de 20 de ani... Miraculos revenită acasă, ea deapănă cu un talent nativ parcă predestinat şi fără a bănui succesul editorial de peste ani o carte fundamentală din biblioteca represiunii, un manual implicit de moralitate în fața destinului. De altfel, sursa inepuizabilă de modele pe care o asigura această bibliografie se regăseşte în altă ipostază şi în recenta antologie bilingvă de poezie a închisorilor alcătuită și tradusă în franceză de Paula Romanescu. Volumul Unde sunt cei ce nu mai sunt? Ou sont-ils, ceux qui ne sont plus? oferă tânărului meu interlocutor imaginar panoplia emoționantă a 89 de deținuți politici (de la Radu Gyr și Andrei Ciurunga la Corneliu Coposu sau Haig Acterian), pentru care poezia a fost mod de existență și cale de salvare mentală din agresiunea absurdului. Preponderent religioasă, poezia închisorilor a reunit sub aripa sa cam toate categoriile socio-profesionale de practicanți, generând texte valoroase și din punct de vedere literar, căci o asemenea autentică încărcătură de trăire și sens nu avea cum să nu se convertească într-o expresie înaltă. Caracterul sinoptic al memorialisticii de închisoare creează un important sistem de recurențe, atât în plan documentar, cât și spiritual, iar din acest punct de vedere putem spune că ea generează o comunitate de valori din care fac parte personalități modelatoare majore, alături de valoroși anonimi. Citindu-i pe cei care au povestit, aflăm despre alții care n-au apucat să povestească, putând totodată corobora informația. Să-i citim și recitim așadar cu folos pe: N. Steinhardt, Petre Țuțea, Al. Zub, Radu Ciuceanu, Arsenie Papacioc, Dumitru Bacu, Virgil Ierunca, Valeriu Anania, Lena Constante, Nicole Valery Grossu, Gh. Calciu Dumitreasa, Iustin Pîrvu, Adrian Făgețeanu și pe ceilalți mulți, asemenea lor... Pentru trăitorii-supraviețuitori ai represiunii comuniste, termenul just este, de fapt, acela de mărturisitori, și nu de memorialiști, căci niciunul dintre ei nu caută altceva decât comuniunea prin adevăr. Oricât ar fi acesta de crud.
În fața atâtor beneficii ale corpusului de texte despre viața și moartea în universul concentraționar românesc, întrebarea care se ridică este: de ce oare nu beneficiază de un un statut pe măsură, fiind parcă tot mai mult împins într-un con de umbră? Responsabilitatea e multiplă, clasa politică fiind prima răspunzătoare. Recenta respingere în parlament a propunerii legislative privind crearea unui Muzeu al Comunismului, în Capitală, vădește nu atât grija față de eventualele costuri sau dificultăți logistice, cât mai ales frica față de un simbol care ar actualiza daunele profunde create societății de regimul totalitar, incomodându-i teribil pe cei care azi îi sunt încă tributari și care ar suporta greu realitatea strivitoare a martiriului din închisori. Gestionarea imatură a memoriei (la propriu și la figurat) este, la noi, o persistentă problemă de cultură socială, manifestată și în 2007 prin felul ostil cum era receptat, în (același) parlament, Raportul Comisiei prezidențiale privind crimele comunismului – rămas de altfel literă moartă, în ceea ce privește organizarea vieții publice. Dacă clasa politică marcată de corupție și spirit de trib nu are deci niciun interes să se oglindească în imaginea unui trecut dramatic, mai puțin firească e lipsa de interes pentru domeniul memorialisticii carcerale din partea formatorilor de opinie. E suficient să menționăm insuficienta exegeză destinată acestei veritabile specii literare apărute după 1990, dar și ignorarea potențialului traductibil al unor scrieri de detenție, care și-ar găsi fără îndoială cititori în străinătate! Nici istoriografia actuală nu fructifică îndeajuns valoarea mărturiilor de temniță, care acoperă o tranșă de realitate greu de reconstituit altfel. Ce interesantă ar fi grila hiperlucidă a profesorului Boia, aplicată rezistenței anticomuniste între 1946-1964! Sau cât de utilă s-ar adeveri studierea sociologiei carcerale din gulagul românesc! După cât se pare, însă, acest domeniu de căutare nu „dă prea bine“... Nu e la modă. Greu de spus în câteva cuvinte de ce - ar fi o temă de discuție aparte. Cert este că, din pricina unei insidioase percepții politic-corecte, chiar și cei cu merite reale în domeniul salvgardării acestui patrimoniu imaterial se simt izolați sau deseori neputincioși. Măcar enumerarea unora dintre aceste conștiințe este o datorie de onoare: Academia Civică și Memorialul Sighet, Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului, al Academiei Române, studiile și cercetările consecvente ale doamnelor Ruxandra Cesereanu și Ioana Diaconescu, asociațiile creștine pentru memoria închisorilor, editurile implicate în restituirea memoriei comuniste (Humanitas, Christiana, Areopag, Polirom etc.) și, nu în ultimul rând, realizatori de filme documentare esențiale, precum Nicolae Mărgineanu sau Alexandru Solomon.
Dacă ostilitatea explicită față de memoria dramatică a închisorilor nu ezită să se manifeste pe numeroase canale media sau la tribune prestigioase, cei care cred altfel au și ei datoria să-și aducă ferm contraargumentele. Unul dintre acestea poate fi rezumat în cuvintele inspirate ale părintelui D. Stăniloae: „Uitarea naște nesimțirea, iar nesimțirea, odată născută, naște la rândul ei uitarea“. //