De același autor
Uităm că Timpul nu ne aparține și că Anul Nou e pur și simplu un dar. Încă unul, între atâtea altele, pentru care orice om politicos (nu neapărat credincios!) se cuvine să mulțumească.
Puțina înțelepciune a noastră, a oamenilor, are câteva ocazii de a se privi în oglinda adevărului și eventual a suspina în fața nemulțumitoarei priveliști. Unul din aceste momente, care fără greș ni se oferă, este pragul între anul vechi și anul nou. Furați însă de valul conformismului sărbătoresc, ignorăm sita care poate cerne, cu real folos, cele trăite. Orbiți sau copleșiți de bilanțuri sau best of-uri din toate domeniile vieții publice, ne reprezentăm viitorul ca o platformă de scenarii, avându-i drept protagoniști pe actorii ce suntem. Frica, graba, mândria, nerăbdarea de a bifa poziții cât mai onorante în competiția trecătoarelor jocuri de „putere“ ne alungă din sfera propriei deveniri. Banalizată doar fiindcă „nu se vede“, neglijarea omului dinăuntru față de cel din afară se hrănește din naiva impresie că ordinea cosmică ne stă cumva la picioare, pe termen nelimitat, asemenea unei cutii de plastilină, gata să fie (re)modelată în fel și chip. Uităm că Timpul nu ne aparține și că Anul Nou e pur și simplu un dar. Încă unul, între atâtea altele, pentru care orice om politicos (nu neapărat credincios!) se cuvine să mulțumească. Poate cineva privi în sine sau în jurul său fără a mărturisi cele ce i-au fost hărăzite? Vorbirea, gândirea, vederea, iubirea, mișcarea, ziua, noaptea, munții, marea, anotimpurile, semenii, copiii, priceperile, speranța... Nu cred că putem trăi, creștinește sau noncreștinește, fără a mulțumi încontinuu. Dar, pentru aceasta, e nevoie de răgaz. Pentru a realiza deplin că exiști prin(tre) daruri și, implicit, că ai datoria de a nu le strica sau batjocori, e necesar măcar acel time-out de reorganizare a sportivilor pe teren. Acel respiro la cumpăna dintre ani, atât de frumos slujit de verbul derivat „a cumpăni“.
Câte nu avem de cântărit, la trecerea dinspre Ieri către Mâine! Darul conștiinței și cel al memoriei ne copleșesc cu ofranda lor, când acceptăm ideea Revelionului ca trezire lăuntrică. Pe undeva, trezvia spre care îndeamnă duhovnicii. La trecerea în Noul Arc de Timp, privirea spre trecut este obligatorie. Nu pentru a alimenta nostalgii sau a plânge pe morminte, ci pentru a privi în față, cu distanțare sinceră, cele săvârșite sau gândite, până atunci. Degeaba facem planuri de viitor la scară mare, într-un tablou abstract, sau poate tocmai de aceea multe proiecte eșuează; fiindcă din peisajul respectiv lipsește angajamentul fiecăruia în parte, ca persoană lăuntrică. Dorința de a ne îmbunătăți. Dacă judecarea celuilalt, criticarea amănunțită a aproapelui este oricând un „passe-temps“ suculent, implicând inevitabila comparație favorabilă nouă, punerea sub lupă a propriei persoane este, de fapt, motorul binelui... comun. Astfel, de la un an la altul, de la un deceniu la altul sau, de ce nu, de la o lună la alta, trebuie să am curajul de a-i pune față în față pe cel care am fost și pe cel care sunt. De a constata ce am cizelat, ce am adăugat, ce am epurat din omul vechi, către cel nou. Ce am făcut, față de ceea ce aș fi putut făptui? Cum am gândit, față de cum ar fi trebuit să gândesc? Cât am ajutat din cât aș fi putut ajuta? Cât am învățat din câte aș fi avut de învățat? E limpede că răspunsurile vor fi nesatisfăcătoare. Se vor ivi calupuri întregi de deșertăciuni, capitole de viață trăită fals, iluzii inutile. Dar oglindirea trebuie dusă mai departe: cât am iubit (în anul trecut, bunăoară) din cât aș fi putut iubi? Cât m-am mândrit, față de cât m-aș fi putut smeri? Cât am primit, față de cât aș fi putut da? Ce am făcut cu talanții - i-am îngropat, i-am risipit, i-am înmulțit? Șirul acestor întrebări este de-a dreptul terapeutic pentru orice om cu-minte, adică pentru cel care știe că trăiește „dăruit“, nefiind stăpân absolut nici asupra nașterii, nici asupra bolii, nici asupra morții. El va înțelege că darurile existențiale (între care și Anii Noi) nu înseamnă acceptare inertă, ci arta drămuirii și folosirii lor; chiar dacă autoritate exclusivă avem doar asupra propriilor răspântii, a propriilor opțiuni. Ceea ce nu e puțin lucru, căci șantierul de sine presupune și măiestrie și jertfă.
„Nu sunteți ceea ce nu ați devenit“, spune Sf. Grigorie de Nyssa, realizând sinteza perfectă între ceea ce am primit și ceea ce avem de restituit. Folosind pragul anilor ca belvedere sau ca turn de control al călătoriei pământești, suntem singurii care putem ști de unde am plecat și unde am ajuns - în afara lui Dumnezeu însuși (în cazul în care Îl luăm ca martor); căci devenirea e unicul etalon concludent, la scara vârstelor, care ne poate arăta că am înaintat sau am stagnat, am sărăcit sau ne-am îmbogățit, că am avut, sau nu, rost. Dacă devenirea este a omului lăuntric, ascensiunea exprimă în schimb performanța vizibilă - profesională, economică, mondenă, socială - mult mai lesne de contabilizat, dar și cu limită de valabilitate redusă. Afirmația marelui teolog din sec. IV are în vedere potențialul rafinat al ființei noastre, pe care avem menirea să-l exploatăm și grație căruia decantăm ce e peren de ceea ce e trecător. Chiar dacă orice persoană inteligentă se va pune, la un moment dat, într-o astfel de ecuație, puține vor accepta rezultatul operațiunii. Închidem ochii și ne continuăm calea prin imperiul orbitor al aparențelor. Un posibil exemplu: ce am făcut din 2004 până în 2014? Enumerând realizări concrete, voi fi, desigur, mulțumit. Casă, prieteni, faimă, voiaje. Dacă însă voi avea răbdarea să observ cum m-am schimbat ca om în același interval, voi trăi un sentiment de cu totul altă natură, poate chiar fericirea. Rugându-mă, azi, pentru vrăjmașul pe care acum zece ani nu concepeam să-l iert, adoptându-l sufletește pe cel pe care îl disprețuiam, fiind atent la tot ceea ce treceam atât de ușor cu vederea și tot mai neîmpăcat față de propriile greșeli, primesc inefabil dovada că îmbătrânirea din afară poate fi întinerirea dinăuntru. Frivolitatea răstoarnă însă ușor o asemenea logică. Adesea, întinerirea cosmetică placată pe un vid interior trecut cu vederea duce la bătrânețe lăuntrică prematură și deznădejde. Faptul că, totuși, în cele din urmă, talerul devenirii va atârna mai greu decât cel al ascensiunii rămâne una dintre cele mai subtile dimensiuni ale ființei noastre.
La granița erelor, împăratul-filosof stoic Marc Aureliu afirma, de pe culmile gloriei, superioritatea omului lăuntric asupra celui „cazon“. În scrierea Gânduri către sine însuși (Humanitas, 2013) vedem uimiți cum stăpânul unui imperiu se coboară, din afară, înlăuntru, convins că numai acolo va găsi sensul lucrurilor: „Nu te purta ca și cum ai avea de trăit zece mii de ani. Necesitatea stă deasupra ta; cât timp trăiești, cât timp încă îți este îngăduit, încearcă să fii bun.“ (p. 123). „Sapă în interiorul tău. În interiorul tău este izvorul binelui și întotdeauna are puterea de a țâșni, dacă ai să sapi întotdeauna.“ (p. 225). Fără a fi creștin, cezarul întâlnește în cuget paradoxul fondator al religiei emergente, exprimat ca nimeni altul de Sf. Pavel în Epistola a II-a către corinteni: „Deci foarte bucuros mă voi lăuda mai ales cu slăbiciunile mele, ca să locuiască în mine puterea lui Hristos. De aceea mă bucur în slăbiciuni, în defăimări, în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări pentru Hristos, căci, când sunt slab, atunci sunt tare“.
Deși omenirea a vibrat din rărunchi în 2013, când descoperitorii bosonului Higgs (numit „particula lui Dumnezeu“) au primit Nobelul pentru fizică, trebuie să admitem că darul vieții rămâne la fel de nepătruns precum insondabilele fracțiuni de secundă care îl pot spulbera. Urmându-și cursul, fiecare An Nou adaugă taina care ne guvernează, oferindu-ne prilejuri mereu noi de a o mărturisi. //