De același autor
Cu trecerea timpului, mă neliniștește gândul că prea multe ipostaze declarate ale iubirii sunt, de fapt, niște cutii cu fundă roșie, goale pe dinăuntru. Din care lipsește tocmai darul. Ce mă face să pun sub semnul întrebării felul cum iubesc (iubim) azi? Pur și simplu, teama că aș putea persista în eroare, în risipire, în ceață. Astfel, nevoia de a pune sub lupă delicata chestiune s-a accentuat, cu atât mai mult cu cât e foarte probabil să nu rămân singură în acest exercițiu de luciditate. Suntem foarte numeroși într-o lume a ecranelor de tot felul - între noi și în noi. Cuvântul iubire e pe toate buzele și tocmai de aceea e bine să fim cu luare aminte. Chiar despicând firul în patru, pentru a nu pierde înțelesul acestui concept volatil, care definește însăși evoluția conștiinței noastre existențiale. Antropologii și filosofii știu mai bine cum iubeau cei din vechime. Cât și cum conștientizau sau exprimau acest patrimoniu înnăscut al firii lor. Cu siguranță altfel decât noi, cei din era post–adevărului.
O tristă remarcă este că mai tot ce depășește iubirea în cuplu, în familie, în intimitate, adică ceea ce nu este iubire „cu retur“, devine dintr-o dată mult prea vag. Dincolo de avatarurile erosului și ale reciprocității perfecte, iubirea tinde să se reducă la o idee, fără a mai fi cu adevărat nutrită. Ci doar gândită, plănuită. În afara coconului amoros (generic numit așa) devenim tot mai leneși în trăirea celei mai misterioase coordonate umane, deși, paradoxal, o invocăm, o teoretizăm ori de câte ori se ivește ocazia. Prea multă ideologie vs. tot mai puțină practică spirituală individuală – iată combinația care marchează procesul de abstractizare a relației cu omul de lângă noi, cu natura și cu Dumnezeu. Nici atunci când constatăm acest neajuns sau resimțim acea secătuire profundă care îl însoțește, nu străpungem plafonul inerției sufletești. Vorbim de iubire mereu, dar formal. Iubirea de țară și neam a devenit un clișeu, fiind abuzată retoric. Iubirea concretă pentru cineva - nevoiaș, bolnav sau încarcerat, pentru slăbănogul din lumea a treia sau pentru alte ființe - se confundă frecvent cu un soi de compasiune distantă a celui care își îngrijește de fapt propria imagine sau datorie morală. Greu concepem iubirea desprinsă de un motiv (iubesc fiindcă...) sau de un scop (iubesc ca să...). Cum să cunoaștem însă „dulceața“ acestui liant universal, atât timp cât ne socotim vedete absolute ale unei societăți care și-a renegat misterul și deci dimensiunea interioară?
Interogația aceasta nu duce neapărat într-o fundătură. Precum în cazul altor dileme, creștinul deține un set de repere care îi permit să înțeleagă iubirea infinită ca „imagine a renunțării creatoare a lui Dumnezeu“ - cum spune Simone Weil. Pentru a gusta măcar câte o fărâmă dintr-o asemenea calitate a trăirii e însă necesară condiția elementară a ieșirii din (orice) rol și a (re)cunoașterii de sine. Înlocuind oglinda cu icoana, putem scăpa din încurcăturile infernale ale ego-ului și pregusta disponibilitatea către tot ce ne înconjoară, fără bariere artificiale, fără reflexii deformante, saturate de mândrie. Dar, așa cum frumos vede alt creștin al Europei moderne, C.S. Lewis: „Numai Dumnezeu poate coborî găleata în adâncurile fântânii noastre“. Iar întru aceasta, vehicolul neobosit rămâne rugăciunea – terenul etern al comuniunii, din care provin și aceste ecouri ale Sfântului Simeon Noul Teolog: „Știi mulțimea răutăților mele, știi și bubele mele și rănile mele le vezi, dar și credința mi-o știi, voința mi-o vezi, și suspinurile mi le auzi. Nu se ascunde înaintea Ta, Doamne Dumnezeul meu, nici picătura de lacrimi, nici din picătură vreo parte. Cele încă nesărvârșite de mine le-au cunoscut ochii Tăi și în cartea Ta se află scrise și cele încă nefăcute de mine“. Exigența firească a lui Dumnezeu merge pe acest drum până foarte departe, acolo unde descătușarea din povara sinelui, până la adevărul ultim, face posibilă (fie și ca țintă virtuală)... iubirea de vrăjmași. „Căci dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată veți avea? Oare nu fac și vameșii același lucru? Și dacă îmbrățișați numai pe frații voștri, ce faceți mai mult? Oare nu fac și păgânii același lucru? Fiți, dar, voi desăvârșiți, precum Tatăl vostru cel ceresc desăvârșit este.“ (Mt. 5, 43-48) Cât de logic devine îndemnul de a ne autodepăși inerțiile, de a interioriza raportul cu aproapele, de a scoate din formalism iubirea, pentru a adăuga frumusețe lumii! Se va spune: bine, dar cum să iubești răul? Nuanța care ne ridică deasupra unei asemenea nedumeriri este că Mântuitorul nu ne îndeamnă să prețuim răutatea sau păcatul, ci să iubim ceea ce este perfectibil în orice om. Ocrotindu-i această șansă. Așa cum El însuși a dovedit-o, cât se poate de concret, de atâtea ori. Sensul univoc-dăruit al iubirii creștine atinge altă aleasă ipostază în ceea ce duhovnicia ortodoxă numește tăierea voii proprii - întotdeauna ca deschidere către ceva superior (sieși), nicidecum ca autoflagelare, așa cum poate unii consideră. Deseori mi se întâmplă, când „scanez“ o persoană sau o situație cu dispreț, neplăcere sau excesiv spirit critic (chiar dacă rațional am evaluat corect), să mă cuprindă gustul sălciu al finitudinii și să realizez că am ciuntit încă o ocazie de a străpunge ecranul convențiilor de fațadă. Al ipocriziei. Al egolatriei.
Divorțul între lumea dezvoltată și mister constituie una dintre traumele insidioase ale timpului nostru, iar o consecință directă este reificarea iubirii. Ruperea de inefabil. Transformarea ei în simplu instrument de acțiune sau plăcere. Se schimbă, cu vremurile, iubirea? Sâmburele ei divin, încastrat în fiecare ființă - în nici un caz. În schimb, se pot modifica percepția, manifestarea, accesul la acest sâmbure. C.S. Lewis mai scrie, în Treburi cerești, că „sinele meu aparent – acest clovn sau erou sau figurant – este, pe sub machiaj, o persoană reală cu viață dincolo de scenă (...) Încercarea mea nu este de a evada din spațiu și timp, din starea de subiect confruntat cu obiectele, ci de a redeștepta conștiința acelei stări. Iar asta devine, în orice moment, o posibilă teofanie. Rugul aprins e aici“ (p. 165.).
Găsirea de sine însuși e oricând o miză dură. Poate mai mult ca niciodată aceasta se verifică la omul nou occidental care, prin zelul de stăpân al universului, s-a făcut rob sieși, fără a vrea să o recunoască. Și cu atât mai puțin să se cunoască, fiindcă fuge speriat de propriile adâncimi. Pentru a sparge abstracțiunea în care am închis-o, iubirea cere: spațiu vital lăuntric, autenticitate, bunătate. Toate, în conexiune cu rădăcina cerească de nesmuls. Dacă nu va mai fi căutată și dorită în veritabila sa lumină, ne vom împotmoli într-un confuz „jeu de rôles“, mimetic. Uitarea, ca anti-iubire, va triumfa asupra unor cugete rigide. Exilându-i pe Sfinți în necredință, vom fi mult mai singuri. Iar copiii de mâine vor înseta amarnic, fără a ști măcar de ce...