Conflictul fundamentalismelor: Islamul și modernitatea

Radu Preda 03.02.2015
SHARE 6

De același autor

Câtă vreme Occidentul va reprezenta pentru musulmani spațiul contestării radicale a identității, în mod real sau închipuit, tot ceea ce se va petrece aici în virtutea canonului normativ al modernității va alimenta replica brutală a celuilalt fundamentalism.

 

Recentele atacuri teroriste de la Paris au șo­cat, pe bună dreptate, lumea occi­den­tală. La fel, actele de cruzime ale re­pre­zentanților așa-zisului Stat Islamic. Unii dintre comentatorii ori­bi­lelor evenimente s-au gră­bit să indice religia drept sursă primară de violență. Dacă până de curând re­li­gia era opiu, iată că vulgata exegetică o transformă, sub urgența momentului, în glonț pentru popor. Se ui­tă, voit sau nu, că există un potențial violent în mai toa­te tipurile de credință sau atașament: de la huliganismul fanilor din campionatul de fotbal la furia dis­tructivă a grupurilor anarhiste.

 

Cu titlu preliminar, se impun câteva pre­cizări. În primul rând, invocarea religiei ca temei pentru crimă este un abuz re­to­ric, așa cum crimele comunismului, de pil­dă, s-au dorit justificate de dorința ins­ta­u­rării egalității fără rest. În logica per­versă a comunismului, mai multă egalitate se pu­tea realiza doar cu și mai multă vio­len­ță, spirala omorului atingând astfel di­men­siuni patologice, înspăimântătoare. Prin­cipial și practic, pretextul nu este me­reu ilustrarea textului. Dimpotrivă. Pe cât de dramatic se derulează evenimentele con­crete, pe atât de mare devine distanța față de cauza teoretică. Raportul dintre ideal și mo­dul lui impur de concretizare este un laitmotiv cunoscut și folosit, de regulă, ca scuză a abaterii grosolane de la teorie. Cum mai poți justifica însă abu­zul, când însăși ideologia de referință este, direct sau indirect, criminală?

 

În ceea ce privește evenimentele din ca­pi­tala Franței, tensiunea dintre realitate și ideal este evidentă. Iată de ce ar trebui să se dea un răspuns clar dacă textele fon­da­toare ale Islamului încurajează sau nu cri­ma, dacă avem în practica interpretativă, mai ales în cea de azi, recomandări ex­plicite legate de fo­lo­sirea, fie și ca ultima ratio, a violenței. Pâ­nă acum, văzând re­ac­țiile lumii islamice din Europa, dar și din Orientul Apropiat, din Africa de Nord și de aiurea, constatăm că există cel puțin do­uă prezentări ale Is­lamului: religie a păcii versus religie in­tolerantă. Înainte de a fi o problemă pen­tru alții, asemenea schi­zofrenie reprezintă o problemă pentru musulmanii înșiși. Re­ceptarea diametral opusă a celor petrecute s-a văzut în chiar timpul transmisiei de la fața locului. În spa­tele unui jurnalist, grupuri de tineri mu­sulmani dintr-un cartier parizian fă­ceau spre cameră sem­nul victoriei. Dincolo de chestiunea liber­tății de exprimare, faptul cri­mei în sine nu părea să-i preocupe pe cei care se bucurau de o ineptă „victorie“. De un­de vin toate acestea?

 

A doua precizare: potențialul violent al unei convingeri sau credințe iese la ivea­lă în funcție de contexte date. Nu este se­cundar dacă o comunitate, precum cea mu­sulmană din Franța, are me­ca­nis­mele cul­tu­rale și emo­țio­nale de a înțelege culturi străine, dacă se simte sau nu acceptată, dacă osci­lează între fanatism și re­lativism, dacă are sau nu formatori de opinie mo­derați, dacă practică sau nu o minimă lo­ialitate față de sistemul social în mijlocul căruia trăiește etc. Asemenea precizări nu se constituie într-un catalog de scuze ale crimei! Ne ajută să vedem mai în adânc din ce anume se hrănește în­clinația dis­tructivă. Erupția violentă de acum are cauze cu­mu­lative de la care ar tre­bui să pornească orice ana­liză ones­tă. Ceva nu a funcționat în mod fun­da­mental în ra­por­tul dintre in­di­genii euro­peni și alo­genii musulmani sosiți ma­siv în postcolo­nia­lism. Vinovăția nu este exclusiv în seama celor dintâi, așa cum cei­lalți nu pot fi con­si­de­rați victime prin ex­celență care ac­țio­nează „în legitimă apă­rare“. Cum am pu­tea detensiona situația?

 

În fine, este suspect ca instrumentalizarea de către teroriști a religiei să hrănească ins­trumentalizarea în general a religiei de către antireligioși. Cei care procedează ast­fel își divulgă o paradoxală afinitate cu te­roriștii care strigă cu patimă „L-am răz­bunat pe Dumnezeu!“. Și unii, și alții pro­duc proba necunoașterii, a superficialității. Religia cade de două ori victimă. Într-o ase­menea situație, devine imposibil re­cur­sul la pluralismul valorilor și la concordia socială. Mereu cineva va fi sacrificat și, ime­diat sau după o vreme, răzbunat, în­treținând cercul diabolic al urii.

 

Creștinism și Islam: două forme de secularizare

 

Dincolo de excesul retoric, conflictul des­chis la care nu doar asistăm, ci din care facem parte, este şi de natură teologică. Astfel, spațiul euro­pean, Orientul și Oc­cidentul său deo­po­trivă, este format în cadrele culturii evan­ghelice. Or, în cen­trul mesajului lui Hris­tos, în afară de le­gea iubirii și a corolarului său antropologic – omul nu mai este de­finit după sorgintea etnică sau locul în so­cietate –, se află se­pararea fermă între ce­le ale lui Dumnezeu și cele ale Cezarului, dintre autoritatea spi­rituală și puterea politică (vezi Evanghelia după Marcu 12, 13-17). Într-o lume pre­creș­­tină marcată de ierarhii solide, în care destinul in­di­vi­dual este predeterminat de factori aflați în afara orizontului de în­tre­bări, de formele de conducere „agreate“ de Dumnezeu (nu­me generic), ajungând pâ­nă la mult citata teocrație, afirmația lui Hris­tos contrazice flagrant ordinea lu­cru­rilor. Distingând con­secvent între planuri, El acre­ditează, în termeni moderni, o vi­ziune se­cu­la­ri­zată, sfera religioasă ne­mai­fiind tri­butară datului politic, așa cum aces­ta ră­mâ­ne originat în voința divină, dar cu ti­tlu prag­matic, organizatoric (vezi Epistola către Ro­mani 13). O reașezare de ase­me­nea an­vergură nu va fi metabolizată uşor, alimentând conflictele din sânul Creș­ti­nă­tă­ții. În timp ce Bizanțul va opta pentru mo­delul simfonic, Patriarhul de Cons­tan­tinopol fiind lider exclusiv al co­mu­nității religioase, iar Îm­păratul, capul co­mu­ni­tă­ții civile, Apusul eu­ro­pean se va antrena în­tr-o con­cu­ren­ță multiseculară în­tre pa­pa­li­tate și re­ga­li­tate. Dacă pe ma­lul Bos­fo­rului se aplica for­mula com­ple­mentarității (și, și), pe malul Tibrului se va pune ob­se­dant ches­tiunea supremației (ori, ori). De un­de și că­ile diferite ale modernității: ins­tru­men­talizării naț­iona­liste a Bisericii în Est i-a co­respuns în Vest excluderea di­men­siunii re­ligioase din pla­nul cons­truc­ției statale.

 

Islamul instituie un cu totul alt tipar. Mai noua religie propagă domnia nemijlocită a lui Dumnezeu (în arabă, Allah), spiritualul și lumescul formând o unică și inex­tri­cabilă sferă. Fără cler și laicat, aparent li­beră de constrângeri ierarhice, promițând după moarte ceea ce în viața de aici este strict interzis, un exemplu: vinul, trans­formând toate ale cotidianului în ocazii de aplicare a preceptelor coranice, de unde și caracterul predominat juridic al exegezei Cărții Sfinte, Islamul refuză creației un atri­but esențial în tradiția biblică: liber­ta­tea. Allah este mai gelos pe propria lui cre­ație decât Yahweh, încât nici măcar nu îi îngăduie să caute, să bântuie, să se abată, să greșească sau să aibă dubii. De aici vine o anumită intransigență, tradusă, printre altele, în refuzul distincției dintre ordinea autonomă și cea dictată nemijlocit de Dum­­nezeu. În alți termeni, dacă în creș­ti­nism secularizarea rezidă în separare, în Is­lam ne confruntăm cu o ipostază pa­ra­doxală: contopirea fără rest. Din acest punct de vedere, Islamul este, oricât de sur­­prinzător, o religie profund se­cu­la­ri­za­tă. Dimensiunea lui secularizată rezidă în transformarea lumescului în expresie a re­ligiosului, unul împrumutând legitimitatea celuilalt, iar acesta pretinzând monopolul asupra expresiilor celui dintâi.

 

Islam și modernitate: două forme de fundamentalism

 

Din perspectiva acestei albii inițiale a Isla­mului se pot înțelege evoluțiile ulterioare. Iarăși, comparația cu creștinismul este uti­lă. Cum se știe, rezistența creștină la pre­tențiile modernității de tip iluminist a du­rat, din punctul de vedere al istoriei teo­logice, mai bine de două secole. Concret, antimodernismul catolic a reprezentat un curent intelectual major, indiferent dacă a avut sau nu mereu dreptate. Mai mult: po­zițiile antimoderne au ajutat modernitatea europeană ca atare să își corecteze din mers anumite excese. Exemplar, în Ger­mania lui Bis­marck s-a declanșat un ve­ritabil Kultur­kampf. În joc se afla adap­tarea reciprocă a catolicismului de secol XIX la rigorile sta­tului de drept şi a aces­tuia la depozitul doc­trinar al Bisericii. Prin Kulturkampf se exprima o dublă ina­decvare. Statul nu ştia cum să îşi impună autoritatea, trans­for­mând secularizarea în agresivitate, iar Bi­serica nu ştia cum să se apere, trans­for­mând majorităţile catolice în instrumente politice. Altfel spus, fie­ca­re se folosea de argumente improprii. Do­vadă că, odată cu revenirea în fire a sta­tu­lui la funcţia lui şi a Bisericii la vocaţia ei, au putut fi gă­site modalităţi de co­exis­ten­ţă fructuoasă, majoritatea valabile şi azi.

 

În ceea ce îl privește, Islamul are un ra­port belicos cu modernitatea, percepută ca fiind exclusiv un fenomen de import. De la aplicarea pe textul coranic a metodei istorico-critice la separarea juridicului de religios și re­cu­noașterea demnității per­soanei umane, te­ologia musulmană are di­ficultăți masive de poziționare. Impasul este adâncit de co­liziunea frontală cu in­transigența cons­ti­tutivă a modernității în­seși. Ne aflăm în fața unui conflict al fun­damentalismelor. Doar așa se explică agre­sarea sistematică a sensibilității religioase și, drept răspuns, recursul la violență al ce­lor vizați. Fără a simplifica vinovat com­plexitatea realității, spirala violenței pare programată. Câtă vre­me Occidentul va re­prezenta pentru mu­sulmani spațiul con­testării radicale a identității, în mod real sau închipuit, tot ceea ce se va petrece aici în virtutea ca­nonului normativ al mo­dernității va ali­menta replica brutală a ce­luilalt fun­da­mentalism. Modernitatea și Is­lamul sunt fundamental puse pe ceartă. De­talierea aici a agendei disputelor ar re­clama însă un alt text.

Comentarii 6

Piedone - 02-05-2015

Nu are rost sa facem pe desteptii tocmai noi, din fundul Europei. Arsul pe rug sau decapitarea au fost folosite pe scara larga de catre crestini pentru a-si impune religia. Iar Biserica si Statul / Securitatea au fost pana de curand mana in mana. Ati uitat cum isi acopereau capul femeile noastre pana de curand, iar la tara si acum? Sau cum erau prinsi barbatii pe strada cu par mai lung si tunsi la chelie pantru ca imitau degeneratii de rockeri din Occident? Ori interzicerea muzicii, filmelor ori a cartilor occidentale? Ca sa nu mai vorbesc de fundamentalismul religios de tip legionar ori de coruptia ca religie de stat. Mai bine sa ne uitam in oglinda si in grada proprie inainte sa de umflam in pene cu modernismul nostru.

Răspunde

Felix - 02-04-2015

Ca unii regi, papi sau patriarhi si-au dorit vreodata ca Biserica si Statul sa fie una, asta nu contest. Nu contest nici ca au fost regi supusi preotilor sau oreoti supusi fideli ai regelui. Insa, la crestini, ca si la iudei, regele nu slujea in altar. Nici cand regele era prooroc asa cum a fost David. Si nici preotul fie el si Papa sau Patriarh, cu conducea cetatea. (Vaticanul si statul Papal sunt o exceptie, neglijabila numeric - sa ma ierte catolicii:))). Aceste simple fapte permiteau regelui sa pedepseasca preotul cu mijloacele regale si permiteau preotului sa pedepseasca regele cu mijloace ecleziale. Amandoua s-au intamplat. Sigur ca nu era pe atunci vorba de separare intre biserica si stat, insa samanta separarii a fost intotdeauna prezenta si conforma cu textul biblic. Si samanta asta a rodit uneori copaci mai mari, alteori arbusti, dar ceva ceva a rodit mereu.

Răspunde

profesoru - 02-04-2015

Ma bucur ca ai inteles la ce se referea Iisus. Imperiul era pagan. Sigur ca Biserica ERA separata de stat. Asa cum mai tarziu bisericile crestine erau separate de statul otoman. Nu stiu cum ar fi vazut Iisus relatia Biserica-stat condus de crestini. Nu cred ca ar fi fost pro-secularizare.// In luptele dintre imparatii bizantini/romano-germani versus patriarhi/papi nu e vorba de secularizare. Ci de lupta pentru suprematie asupra comunitatii simfonice stat-biserica. // Din punctul de vedere al unor imparati bizantini Biserica Ortodoxa era eretica si datoria lor era sa lupte impotriva ereziei, tocmai pentru a asigura simfonia stat-biserica (Biserica pe care o sustineau ei) // Problema separarii intre stat si biserica s-a pus abia cand REGII au intrat in conflict cu papii. Un rege, spre deosebire de imparat, nu avea pretentia sa conduca INTREAGA crestinatate, ci doar regatul sau. Dar din punct de vedere religios supusii sai se subordonau unui centru de putere EXTERIOR regatului - papa de la Roma. De-aia cred ca prima afirmare a statului laic este lupta lui Filip al IV-lea cel Frumos al Frantei impotriva papei Bonifaciu al VIII-lea pe la 1300.// Deloc intamplator, teoria statului laic se regaseste in "raison d*etat" a lui Richelieu (cardinal totusi!): "Omul este nemuritor, salvarea ii vine in viata de apoi. Statul nu este defel nemuritor, el poate fi salvat acum ori niciodata". In sens machivellic Richelieu spune ca omul de stat tebuie sa faca in interesul statului si acte ne-crestine: sa minta, sa insele, sa faca aliante cu protestantii sau cu turcii impotriva Habsburgilor catolici etc. Credinta e o problema strict personala si trebuie separata de politica.

Răspunde

Felix - 02-03-2015

Si mie mi se pare ca Iisus constata o stare de fapt. Daca insa ai sa te uiti in istoria Bizantului sau a Romei timpurii, o sa vezi ca separarea a continuat si dupa decretul de la Milan. Nu rareori Imparatul era oprit de la Impartasanie sau chiar oprit sa intre in biserica, daca facea pacate mari. Nu rareori Imparatul sustinea o confesiune crestina minoritara si eretica impotriva Bisericii, declansand persecutii. Nu rareori puterea lumeasca chiar ortodoxa (in sensul propriu, in care si papa era drept credincios pe atunci) intra in conflict cu Biserica, exemplu martiriului Sfantului Ioan Gura de Aur e graitor.

Răspunde

profesoru - 02-03-2015

Cand Iisus a spus "Dati Cezarului ce-i al Cezarului si lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu", nu a CERUT separarea statului de Biserica, ci a constatat o stare de fapt - Imperiul era pagan - si le-a cerut crestinilor sa se adapteze situatiei. De cand crestinii au preluat puterea - sec IV, Biserica a facut tot posibilul pentru ca separarea dintre stat si Biserica sa NU se intample. Secularismul occidental isi are originea altundeva, la un mileniu si mai mult distanta: in lupta monarhilor (Filip al IV-lea cel Frumos de ex.) impotriva papalitatii (centru de putere rival), in doctrina lui Machiavelli (monarhii trebuie sa fie capabili sa faca raul, pentru a asigura binele societatii) si in Iluminism.// Paradoxal, secularizarea lumii islamice este ingreunata de lipsa unui centru de putere religios si a unui cler in sensul in care le au crestinii (adica musulmanii nu au de cine sa se delimiteze). In plus, modernizarea si corolarul ei, secularizarea, sunt percepute ca inventii diabolice ale inamicilor occidentali.

Răspunde

Tomasso Campanella - 02-03-2015

Induiosator, numa ca sunteti subtirel si cam anemic in substanta fata de marii corifei ai diverselor teorii intru sustinerea uneia sau alteia dintre religii. Semintele confuziei si ale deciziei de a pune mana pe bata, pe topor, pe sabie, pe muscheta, pe mitraliera si, iata azi, pe racheta este, firava dar rea, si-n articolasul domniei voastre! Hiba este in nastrusnicia tuturor aparatorilor si preotilor tuturor religiilor care innoculeaza adeptilor ideea unicitatii si maretiei religiei de ei propavaduita. Probabil ca iadul pentru aceste fiinte a fost plasmuit si, stiind ele acest lucru, ni-l ofera si noua aici pe pamantul lui Dumnezeu si nu a unei anume religii; e loc pentru toti, a crezut Creatorul, noi nu!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22