De același autor
Acum exact o luna publicam in paginile acestei reviste (17-23 iunie 2008) un articol despre ortodoxia Mitropolitului Nicolae. Cele patru saptamani scurse de atunci au adus in prim plan mai multe fenomene tipice pentru varsta sociala a Romaniei de azi. Inainte de toate, prea putini dintre cei care au scris in presa despre acest caz au si inteles cu adevarat despre ce este vorba. Confuzia a dominat categoric reflectarea jurnalistica a unui episod eminamente eclesial. La aceasta confuzie au contribuit chiar unii reprezentanti catolici (de ambele rituri), prin pozitii, comunicate de presa si scrisori mai curand populist-emotionale si prea putin responsabile din punct de vedere eclesial. Apoi, oamenii de cultura sau din alte domenii, care si-au exprimat solidaritatea cu Mitropolitul Nicolae, nu au fost mai bine informati decat cei din media. Ei au invocat argumente complet improprii, adunand merele cu perele pe simplul motiv ca sunt fructe. De aici s-a nascut si intretinut nu doar ideea unui relativism unionist, dar si impresia complet falsa a unui conflict intre ortodocsi si greco-catolici sau chiar dintre ortodocsi si toti heterodocsii Romaniei si ai universului. Refuzand asumarea problemei in profunzime, partizanii acestui ecumenism superficial, la limita dintre ignoranta militanta si corectitudinea politica, au preferat analizei serioase gherila mediatica. Cum era de asteptat, ferocitatea pacifica a unora a primit drept raspuns, cu cateva exceptii notabile, duritatea apologetica a celorlalti. Tacerea vinovata a Mitropolitului, in tot acest rastimp, a alimentat procesul uluitor de convertire a infractiunii bisericesti in eroism civic pe socoteala unei periculoase polarizari intre presupusii fundamentalisti si declaratii (sau doar suspectatii) ecumenisti din BOR sau din spatiul social, pana de curand, neutru confesional. Mai departe, nu este mai putin adevarat ca, asa cum se intampla in perioade de cumpana, cele patru saptamani au fost utile si au despartit apele, au oferit ocazia unor atitudini clarificatoare si au coagulat opinii disparate, au scos la iveala deficite de gandire si de comunicare sau pur si simplu de caracter. Cu toate acestea, continua sa uimeasca absenta cvasitotala a vocilor teologice din confesiunile implicate. Canonistii, dogmatistii si titularii cursurilor de ecumenism tac in mod nejustificat. Indarjita lor tacere explica tristul paradox care defineste atat de bine varsta sociala (si spirituala) a Romaniei de azi si care face posibil sa avem o criza reala, dar nu si o dezbatere autentica.
Prezumtia de canonicitate
In zilele de 8 si 9 iulie 2008, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Romania a luat in dezbatere cazul Mitropolitului Banatului si pe cel al Episcopului Oradei. Aici se impun cateva cuvinte despre procedura adoptata, simptomatica pentru maniera in care Biserica noastra gestioneaza astfel de momente. De la bun inceput, reactia oficiala a BOR a fost rezervata, evident marcata de dorinta de a castiga timp. Miza nemarturisita era ca, odata cu trecerea zilelor, scade si interesul, atentia publica fiind indreptata spre stirile de ultima ora. Este o metoda cultivata intens in mai toate structurile decizionale profane, mai ales cand sunt nevoite sa dea explicatii la esecuri, dar care se aplica, asa cum s-a vazut in ultimii ani, si atunci cand este vorba ca Biserica sa raspunda unor chestiuni concrete precum pozitia fata de CNSAS, Agentia Nationala pentru Integritate sau implicarea clericilor in politica. Daca aceste teme sunt formulate oarecum din afara spatiului eclesial, amanarea unui raspuns la o problema de disciplina canonica, adica interna, nu mai poate fi justificata. Paralela involuntara dintre tergiversarea de acum (in cazul unor episcopi) si promptitudinea aplicata la Tanacu (in cazul unui preot si al unor maici) nu poate decat sa trezeasca suspiciuni fata de standardul sinodal in materie canonica. Asa cum s-a vazut, ragazul de timp castigat nu a fost menit sa clarifice intr-un fel crizele de la Timisoara si Oradea. Adeziunile sustinatorilor Mitropolitului Nicolae, masurile in forta luate de Episcopul Sofronie de a se asigura de sustinerea clerului sau, memoriile unor asociatii (obscure) de laici, dar si ale unor manastiri de traditie, mesajul staretilor athoniti si reactiile din partea altor Ortodoxii locale - toate acestea au generat o atmosfera puternic tensionata. Mai mult: Sinodul s-a vazut pus, pe zi ce trecea, din ce in ce mai evident, in situatia de a spune da sau nu. Unii au denuntat aceasta "presiune" uitand ca, la urma urmelor, sinodalii nu se intalnesc doar pentru a se vedea unii pe altii, ci pentru a da expresie clipei istorice a Bisericii in toata plenitudinea definitiei acesteia.
Cu toate ca deja Sinodul Permanent din 6 iunie s-a distantat cu regret de gestul Mitropolitului Nicolae, Sinodul plenar din 8 iulie a inceput ca si cum problema aceasta ar fi fost una printre altele. Or, asa cum stim din practica multiseculara a sinodalitatii, la nivel oikumenic (adica universal) sau local, un sinod nu poate sa ia decizii inainte de a lamuri suspiciunile legate de un membru al sau. Altminteri, deciziile respective pot fi respinse in procesul ulterior de receptare de catre corpul eclesial. Garantia unor hotarari inspirate de Sfantul Duh nu rezida doar in lucrarea Acestuia, ci are la baza sinergia sinodalilor care isi propun drept tel spiritual realizarea intre ei, cu ajutorul lui Dumnezeu pe care il cer deja in slujba de inceput, tocmai a comuniunii care defineste raportul ce domneste in sanul Sfintei Treimi. Aceasta ancorare in sus deosebeste in mod esential o intalnire sinodala de orice alta sedinta, summit, consiliu de administratie sau adunare generala a actionarilor. Este motivul pentru care integralitatea nestirbita a credintei participantilor la actul sinodal este o conditie preliminara fundamentala a legitimitatii hotararilor respectivului sinod. Or, in cazul nostru s-a aplicat prezumtia de canonicitate in ciuda faptului ca gesturile avute in vedere erau publice, documentate video si foto, cunoscute, comentate si interpretate. In acest context eclesiologic, nu este de mirare ca viciul de procedura a culminat intr-o decizie viciata.
Complicitatea consensuala
Hotararea finala a Sinodului se bazeaza pe un neadevar verificabil de oricine si promoveaza o contradictie de proportii. Neadevarul este legat de justificarea clementei: "(...) Sfantul Sinod a luat act de regretul si pocainta acestora sa celor doi ierarhit, pe care le-a primit ca prim semn de indreptare". Or, in cele patru saptamani avute la indemana, niciunul dintre ierarhii cu pricina nu a dat vreun semn ca ar avea dubii in legatura cu justetea faptelor sale. Dimpotriva. Amandoi au mizat pe solidaritatea extraeclesiala, reusind astfel sa sublinieze tocmai caracterul antieclesial al pozitiei lor. Duplicitatea aceasta s-a tradus foarte concret in tentativa, incununata de succes, de aparare a locului in ierarhia bisericeasca prin folosirea exclusiva a argumentelor pe care Biserica nu ar avea cum sa le accepte. Manipularea deopotriva a opiniei publice din afara Bisericii Ortodoxe (prin prezentarea imaginii falsificate a ecumenismului), dar si a propriilor colegi sinodali (prin mimarea dreptei credinte) a fost o reusita exemplara. Declaratia Mitropolitului Nicolae, imediat dupa Sinod, este deosebit de sugestiva in acest sens. Mai mult, s-au ars etapele procesului de penitenta si s-a stabilit un record mondial la viteza: in doar cateva secunde, cei in cauza au trecut de la faza de neclintit la regret, au facut spontan pocainta la fata locului si au primit imediat iertarea scontata. Deviza momentului a fost simpla si eficienta: ziceti ca noi si faceti ca voi. Chiar daca Sinodul nu era dispus sa aplice pedeapsa prevazuta de canoane (caterisirea), absenta completa a unei masuri cu adevarat de indreptare (de exemplu cateva luni la manastirea de metanie), care sa sublinieze gravitatea duhovniceasca a faptelor savarsite, uimeste si provoaca indignare. Evitarea oricarei consecinte neplacute pentru cei doi ierarhi indisciplinati si cvasiunanimitatea cu care s-a decis acest lucru adancesc impresia ca, de fapt, am asistat la o farsa posibila doar prin traducerea brutala a consensului sinodal in complicitate. Cu alte cuvinte, printr-o comparatie inevitabila cu viata politica de azi, asa cum pentru parlament toti cetatenii Romaniei sunt egali in fata legii, mai putin unii precum Mitrea si Nastase, tot astfel, pentru Sinod, toti sunt obligati sa respecte canoanele, mai putin ierarhii Corneanu si Drincec.
Contradictia pe care o promoveaza hotararea sinodala deriva din laxitatea anterioara. Afirmand categoric caracterul anticanonic al oricarei forme de intercomuniune, dar iertandu-i generos pe cei care au provocat aceasta reiterare a principiilor de baza ale eclesiologiei ortodoxe (dar si catolice), Sinodul lasa impresia de a institui doar pe 9 iulie 2008 reguli cunoscute deja de mai bine de un mileniu si jumatate. In loc sa isi asume provocarea lansata indirect de cei doi ierarhi anomici si sa se angajeze cu responsabilitate intr-un efort hermeneutic, la capatul caruia prevederile canonice formulate in contexte istorice si eclesiale diferite sa fie actualizate (si aplicate) potrivit varstei de acum a Bisericii, sinodalii s-au refugiat intr-o contradictie care afirma, cu aceeasi tarie si in acelasi timp, atat valabilitatea canoanelor, cat si posibilitatea incalcarii acestora. Hotararea Sinodului este discutabila si din alta perspectiva: interdictia oricarei forme de concelebrare (inclusiv la nivelul ierurgiilor, de exemplu: inmormantari) ii pune in mare incurcatura pe toti clericii eparhiilor din diaspora. Sa inteleaga acestia ca de acum inainte nu mai au cum celebra (legal) cununii mixte, ca nu mai pot boteza sau inmormanta persoane care nu fac parte din Biserica Ortodoxa? Cum ramane, de pilda, cu recunoasterea, inclusiv de catre Mitropolia noastra din Germania, a Botezului heterodocsilor? Sunt doar cateva intrebari la care, in mod cert, hotararea contradictorie a Sinodului nu ofera niciun raspuns.
Testul modernitatii
Incercand sa sintetizam morala acestei crize inca in derulare, am putea spune ca ortodoxia noastra locala a fost pusa in fata unui test al modernitatii (raportarea identitara la pluralismul constitutitiv al societatii) si a dat (cine se astepta la aceasta?) un raspuns cat se poate de postmodern. Adica a ridicat contradictia la rang de criteriu al Adevarului, pe care este menita si obligata sa il pastreze, sa il inteleaga si sa il marturiseasca. Asa cum notam si in articolul de acum o luna, paguba pe termen mediu si lung a celor petrecute la Timisoara si Oradea, amplificata intre timp de contradictia sinodala, rezida in radicalizarea pozitiilor: de acum inainte, orice tentativa de dialog interconfesional va fi suspectata de sincretism, asa cum afirmarea dreptei credinte se va face in detrimentul echilibrului si al deschiderii iubitoare fata de lume. Incompatibilitatea indusa fortat dintre ortodoxie si dialog va ingreuna nu doar efortul de refacere a unitatii crestine, ci si pe acela al pastrarii unitatii din interiorul aceleiasi Biserici. Nesocotirea caracterului eliberator si normativ in acelasi timp al fundamentului dogmatic duce, in mod inevitabil, la fundamentalism si relativism. In loc sa ne ajute sa iesim din fatalitatea acestei logici, Sinodul nostru ne ofera toate premizele unor viitoare si inutile lupte fratricide.