De același autor
„Avem sarcină să avem grijă ca, dacă sunt patru mesaje negative la un articol, noi să postăm patru pozitive, adică să se ajungă la un 50–50% măcar.“ (Un „postac“ al lui Dan Voiculescu, citat de Adrian Halpert)
Spectacolul dizgrațios al concubinajului dintre politică și mass-media continuă zilele acestea cu un nou episod: „postacii“ deghizați în jurnaliști sau în „consultanți“. Fenomenul era cunoscut jurnaliștilor, au existat câteva analize pertinente la Deutsche Welle, pe HotNews sau pe Reporter virtual, dar de data aceasta avem o confirmare oficială, din dosarele DNA. Confruntarea Elenei Udrea cu fostul ei anturaj a relevat că parte din banii negri din campaniile electorale sau dintre alegeri se opreau în buzunarele unor „postaci“ coordonați de un editorialist de la EvZ, Cristian Călugăru, remunerat cu 3.000 euro lunar. Definiția o avem în referatul DNA, care spune că persoanele pentru care se folosea titulatura de „postaci“ aveau rolul de a posta „comentarii sub identități fictive pe paginile de internet ale unor ziare sau portaluri de știri. Aceste persoane primeau zilnic de la persoana care s-a ocupat de coordonarea echipei de comunicare mesajele pe care trebuiau să le promoveze, după care accesau paginile de internet care le erau indicate și comentau articolele relevante pentru a canaliza opinia participanților la aceste discuții în direcția dorită. «Postacii» erau plătiți în funcție de numărul comentariilor formulate, pe baza unor statistici ținute de acest coordonator“. Imaginea sclipitoare pe care o obținea finanțatorul se datora unei acțiuni de manipulare pe Facebook, pe site-uri și forumuri, plătită în cazul grupului cu 10.000 euro lunar sau, după prețul pieței, cu 30-50 de bani pe postare. „Meseria e relativ relaxantă. Un profesionist veritabil poate să lucreze, lejer, de acasă, îmbrăcat în pijama și cu o pungă de cipsuri lângă tastatură“, conchide ironic Deutsche Welle.
Cine să fie „profesioniștii veritabili“? În parte, studenți (de la SNSPA, spune un martor), în parte, tineri dornici de un câștig facil, dar conduși din avanpost de un coordonator din zona media. Faptul că numitul Cristian Călugăru și-a găsit tocmai studiourile Antenei 3 pentru a se autodenunța arată cât de precar moral poate fi un „postac-șef“. Fiindcă Antenele sunt ele însele instrumente perfide de manipulare, cu hoarde de „postaci“ coordonate din interior în beneficiul turnătorului condamnat Voiculescu. Adrian Halpert de la Reporter virtual a reușit să facă un interviu cu un postac înregimentat la Felix, retras de greață: „Nu l-am cunoscut niciodată pe Dan Voiculescu. Noi eram prea mici ca să ne bage în seamă (…) Mesajele sunt, de obicei, standard, avem câteva mesaje pe care trebuie să le aruncăm pe diferite site-uri schimbând din când în când cuvintele. Dacă e câte unul mai deștept i se lasă libertatea să «creeze», dar rareori se întâmplă asta (…) Postăm ori de acasă, ori de la diverse sedii și trebuie să avem grijă să nu postăm de prea multe ori de pe același IP, așa că folosim dispozitive fixe, mobile, net furnizat de operatorii de telefonie mobilă și servere proxy free din străinătate (…) Eu câștigam cam 7 milioane pe lună. Colegii, de obicei, între 5 și 10 milioane, dar poți să ajungi și la 12–15, de exemplu, în campania electorală, când activitatea este intensă (…) De ce suntem puși să facem asta? Păi, obiectivele sunt clare: 1. Echilibrarea imaginii negative a lui Dan Voiculescu și avem sarcină să avem grijă ca, dacă sunt patru mesaje negative la un articol, noi să postăm patru pozitive, adică să se ajungă la un 50–50% măcar și 2. Influențarea opiniei publice în favoarea clientului, adică a lui Dan Voiculescu (…) Țintele sunt site-urile mari, dar nu numai. Trebuie să avem activitate permanentă. Stăm tot timpul cu Google folosind opțiunea «ultimele 24 de ore» sau «ultima oră», ca să avem tot timpul articolele proaspete în fața ochilor (…)“.
De „postaci“ se folosesc toate partidele. PSD este, de departe, campionul minciunii și al manipulării. Hrebenciuc explica flegmatic în 2012 cum au manipulat masele să iasă la proteste, mărturisind că, în bătălia pentru bazele de date, unii umblă după CNP-uri, iar el după adrese de e-mail. Crin Antonescu avea și el pregătite echipe de postaci, care au trecut după căderea sa la alți candidați, cum ar fi Iohannis. Jurnalistul Vlad Ursulean s-a infiltrat în 2009 printre „postaci“ și a devoalat sistemul, fiind premiat de Freedom House. „Primeam, zilnic, pe email, 30-40 de linkuri către articole din presa online, dar și către bloguri și forumuri... mai primeam și o listă cu mesaje pe care trebuia să le transmit prin comentariile mele. De exemplu, că Traian Băsescu este de vină pentru toate în țara asta sau că Mircea Geoană a făcut cutare iregularitate. Adică, atacuri directe la candidați“, relatează Ursulean.
Fenomenul este mai amplu, corelându-se cu mutații impardonabile: jurnaliștii transformați din realizatori de emisiuni, editorialiști și comentatori în „consultanți“ politici, compromițând grav statutul de jurnalist. Rareș Bogdan se întâlnea cu Vanghelie fiindcă spera „să-şi facă cât mai repede partidul, să constituie majoritate şi să-l dea jos pe Ponta, pentru că acest individ este un pericol pentru România“. Asta e treaba jurnalistului? Sau, de fapt, aici nu e vorba deloc de jurnalism. Mai ales că întâlnirile nu erau gratis, cum zicea inculpatul Marian Vanghelie în interceptări.