De același autor
Abandonez în ediția prezentă temele rezervate rubricii Media Culpa, pentru a relata o călătorie pe calea ferată din România secolului XXI. Ruta: Timișoara-București și retur.
Gara de Nord, București. Aștept Intercity-ul de Timișoara. Mă întorc acasă după întâlnirea cu studenții de la Jurnalistică, în programul Serile FJSC, organizat de Universitatea din București în colaborare cu Asociația Ziariștilor Independenți - AZIR. Am discutat despre deriva presei, vizibilă în fenomene ca ofițeri acoperiți, șantajiști, manipulatori. Ai zice că tot ce e rău în media s-a adunat. S-a adunat, rămâne un risc pentru democrație, responsabilitatea presei e de netăgăduit, dar e greu de găsit azi un sector care funcționează bine, curat, eficient. Coada politicului e băgată peste tot.
Pe tabelul de Sosiri, cursa plecată din Timișoara dimineața la 5:30 are întârziere 110 minute. O fi un accident, ceva, îmi spun, și urc optimistă în trenul care trebuie să ajungă la stația finală la o jumătate de oră după miezul nopții. Drumul e lung, peste nouă ore, așa că m-am dotat cu reviste, cărți, biscuiți, cafea și apă. Locuri berechet, așa că poți sta singur într-un compartiment sau într-o alveolă. Temperatura e plăcută. N-are rost să te uiți pe fereastră, e așa de murdară încât vei fi tentat să urmărești desenele aleatorii din mâzgă. Oricum, peisajul nu-i fain, rampele de cale ferată au devenit, pe sute de kilometri, locuri de aruncat gunoaie. Vine controlul cu supracontrolul. După „oficiali“ vin negustorii care îți bagă pe gât Integrame, Click!, biscuiți, jucării. Apare și „mutul“ care înșiră pe banchetă oferta de mici obiecte inutile, apoi le adună. Dacă nu caști ochii, îți adună și telefonul sau borseta. Urmează cerșetorii: cel mai cunoscut e „ologul“. Mă întreb cum o fi urcat, trenul nu are rampe speciale, dar îl văd cum sare sprinten din trenul în mișcare și nu mă mai întreb nimic. Până pe la Craiova nu scăpăm de foșgăiala asta pestriță. Se face cald. Inevitabil, pe coridoare și în compartimente se infiltrează mirosul de la WC, unde găsești, totuși, o jumătate de săpun și hârtie igienică roz-bombon. Sorbul toaletei funcționează bine, hăpăind cu zgomot conținutul. Se înserează și verific dacă îmi funcționează lanterna, nu se știe niciodată.
Cititul în tren este o îndeletnicire minunată, fie pe carte, tabletă, laptop. Poți să și scrii. Poeții invocă inspirația pe care le-o induce ritmul roților. O fi, o zice și un șlagăr de prin anii ’80, Glasul roților de tren. În ce mă privește, voi rămâne cu acest țaca-țaca în cap și a doua zi, ca un ecou. În alveola vecină, trei puștoaice moldovence povestesc cu voce tare și explozii de râs ce au mai agățat ele pe unde au călătorit. Ronțăie biscuiți din Austria. O gureșă vorbește fără să respire vreo 25 de minute. Asta da, performanță! Părăsesc lecturile academice și scot Muște pe parbrizul vieții a lui Radu Paraschivescu, mai potrivită cu contextul. Aflu, din catalogul de perle, de la candidații la bacalaureat, că „Țăranii lui Creangă vorbesc o limbă fără greșeli de ortografie“, că „Domnul Goe se dădea foarte cool“, iar „Inima este cel mai important organ genital al omului“.
Îndată ce-a trecut de Turnu-Severin, bănățeanul se simte deja acasă, așa că lumea se uită mai des la ceas. Nu mai e mult. Câteva ore. Întrebat, controlorul recunoaște că s-au acumulat vreo 35 de minute întârziere. Nu-i bai, unde se duc nouă ore, ducă-se și 35 de minute! La Găvojdia, la câțiva kilometri de Caransebeș, trenul se poticnește: s-a stricat locomotiva! Așteptăm alta în loc. Ca să nu creeze nervozitate, controlorul zice că schimbul durează mai puțin de 20 minute. N-are cine se enerva. E miezul nopții, călătorii s-au întins pe banchete și sforăie ușurel sau sonor, după cum îi ține trompeta. Înlocuirea locomotivei ține mult, ca în bancul unde rusul schimba locomotiva pe vodcă. În fine, spre 1 noaptea pornim mai departe. Lunga călătorie ia sfârșit puțin înainte de ora 2. Am avut noroc: numai 82 minute întârziere, față de cele 110 de dimineață. Cum ziceam, călătorii n-au pic de indignare în ei. Își adună somnoroși sacoșele, valizele, boccelele, rucsacurile, laptopurile, trolerele și coboară resemnați în gara timișoreană populată de homeleși instalați pe bănci, la dormitor. Oricum nu aveau mari așteptări de la CFR Călători. Că doar nu suntem în Japonia! Am rămas eu să cârcotesc, dacă tot n-am putut dormi.
P.S. Știu că nu te poți băga în politica și în strategiile, uneori de supraviețuire, ale televiziunilor. Totuși, să te descotorosești de jurnaliștii profesioniști nu e semn de bună strategie. După Mădălina Pușcalău, care a dat clasă Realității TV în interviurile prezidențiabililor, este acum invitat să plece Cătălin Prisecariu, unul dintre puținii moderatori care știe să pună întrebări. Se practică în schimb importul de jurnaliști-traseiști (Cătălin Striblea). Cine face selecția? Iarăși politicul?