Analiza nimicului: ce-a lucrat CNA în timpul campaniei

Brîndușa Armanca 18.11.2014

De același autor

În 2009, CNA dădea semnale periodice despre conduita posturilor de radio și TV pe întreg parcursul procesului electoral. În 2014, CNA a luat poziția mutului.

 

Vă amintiți cu ce a început anul 2014 actuala conducere a Consiliului Național al Au­dio­vi­zua­lului? Cu o petiție online intitulată In­te­resul public mai presus de gustul publicului, un­de se asuma programatic că „Valul din ce în ce mai mare de mizerie propagat prin televiziuni poate zdrobi va­lorile națiunii“ și că „Dru­mul de la domnia bunului plac la cea a bunului simţ tre­ce şi pe la CNA. Nu trece, es­te concluzia celor doi ani de când instituția este condusă de nominalizata guvernului, Lau­ra Georgescu. Dacă „valorile națiunii“  s-au ținut bine, dovadă și rezultatul alegerilor prezidențiale de duminică, în schimb Legea au­diovizualului și Decizia 528/2014 privind reglementările electorale în audiovizual au fost zdrobite. Mediile protejate și-au făcut de cap nesancționate, sfidând nu doar bunul simț, ci și legea. O spun cel puțin doi membri ai Consiliului, opunând din interior o re­zis­tență fără speranță. Narcisa Iorga: CNA a fost, în anul 2014, doar un instrument de protecție a propagandei politice derulate pe televiziuni. Piața audiovizuală nu poate fi alt­fel decât este autoritatea care o re­gle­men­tea­ză și controlează. Nu televiziunile sunt prin­­cipalele vinovate pentru derapajele inad­mi­sibile, ci autoritatea care le permite“. Va­len­tin Jucan: „Manipularea, in­to­xicarea cu subiecte false, lip­sa de dezbateri pe temele cu adevărat importante într-o campanie electorală pre­zi­den­țială, denigrarea constantă a unor candidați, divizarea ro­mâ­nilor în tabere pro sau contra unui candidat au ca efecte fraudarea în au­dio­vi­zual a alegerilor. Toate aceste grave prejudicii care sunt aduse publicului nu s-au manifestat doar în această perioadă, ci de cel puțin doi ani, ceea ce se constituie în­tr-un act premeditat. În acest context, CNA este condus de o majoritate solidară cu ac­tuala putere politică, majoritate care, prin de­ciziile pe care le-a luat în decursul a doi ani, a favorizat înșelarea românilor și manipularea acestora. În complicitate, Parlamentul Ro­mâniei a preferat să accepte blocarea CNA în campania electorală, lăsând nefuncțional Con­siliul“.

 

Concret, iată cum a acționat CNA în perioada campaniei electorale: în septembrie a elaborat reglementările de campanie pentru serviciile de televiziune și radio, a întocmit lista com­pa­niilor înscrise pentru reflectarea alegerilor și le-a dat publicității. De aici încolo, așteptarea publicului a fost să fie stopate încălcările legii, așa încât campania să se desfășoare civilizat, fără lovituri sub centură, bălăcăreli, ma­ni­pu­lare etc. În 2009, CNA dădea semnale pe­riodice despre conduita posturilor de radio și TV pe întreg parcursul procesului electoral. În 2014, CNA a luat poziția mutului. S-a întrunit de două ori, profitând de situația creată de Parlament, care a lăsat Consiliul fără cvo­ru­mul minim de opt membri, și a tolerat cea mai grosolană campanie prezidențială din is­toria alegerilor românești. În ședințele din 28 octombrie și 11 noiembrie au fost somate pu­blic Nașul TV, Money Channel, Realitatea TV, RTV, Europa FM, RFI și alte câteva posturi pentru încălcarea echidistanței. Practic, a fost analizată numai prima săptămână a cam­pa­niei, nerelevantă. Au fost postate pe site ex­trase din somații și gata. CNA a luat în con­siderație doar Decizia 528, ca și cum legislația audiovizuală și Codul audiovizual ar fi fost sus­pendate. Antena 3 și România TV, care au sfi­dat legea propagând zilnic minciuni, insulte, de­nigrări la adresa contracandidaților lui Pon­ta, au scăpat astfel ieftin, cu câte o singură amendă de 20.000 lei, respectiv 40.000 lei. Spre comparație, în 2009 s-au împărțit amenzi de 315.000 lei.

 

CNA anunță pe site că monitorizează întreaga piață audiovizuală 24 de ore din 24, totuși publicului nu i s-au oferit statistici cantitative despre respectarea principiilor enunțate în re­gle­mentări, ca echilibru, echidistanță, echi­tate, atingerea adusă demnității candidaților, atacul la persoană, acuzațiile nefondate ș.a. Ce s-a putut afla a fost din monitorizările pro­iectului KAS făcute de echipa HotNews pe un nu­măr limitat de televiziuni, de pe blogul Nar­cisei Iorga, din semnalele presei și ale por­ta­lului România Curată, care au arătat cât de mizerabilă a fost actuala campanie electorală pe televiziuni. Jurnalistul Cristi Citre face ob­servații exacte pe activitatea autorității de re­glementare: CNA nu a făcut mai nimic legat de procesul electoral la TV și radio nici în cele câteva săptămâni de campanie. A avut acti­vitate, dar membrii au preferat să recupereze din subiectele pe care n-a putut să le ana­lizeze în vară, perioadă când activitatea sa a fost blocată de scandalul iscat în jurul pre­ședintei Laura Georgescu. În pofida de­ra­pa­jelor grave și evidente de la majoritatea pos­turilor de știri, arondate politic, forul a ana­lizat foarte puțin subiecte legate de des­fă­șu­rarea campaniei“. Dezolantă, prezența CNA ca garant al interesului public indică o ma­la­die gravă a unei instituții infectate politic care trebuie tratată fără întârziere.

 

Revista 22 a solicitat CNA statisticile can­ti­tative pe dezbateri, știri și promovare din tim­pul campaniei electorale 2014 pentru alegerile prezidențiale, conform Legii 544/2001 a acce­sului la informația de interes public.

 

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22