De același autor
În 2009, CNA dădea semnale periodice despre conduita posturilor de radio și TV pe întreg parcursul procesului electoral. În 2014, CNA a luat poziția mutului.
Vă amintiți cu ce a început anul 2014 actuala conducere a Consiliului Național al Audiovizualului? Cu o petiție online intitulată Interesul public mai presus de gustul publicului, unde se asuma programatic că „Valul din ce în ce mai mare de mizerie propagat prin televiziuni poate zdrobi valorile națiunii“ și că „Drumul de la domnia bunului plac la cea a bunului simţ trece şi pe la CNA“. Nu trece, este concluzia celor doi ani de când instituția este condusă de nominalizata guvernului, Laura Georgescu. Dacă „valorile națiunii“ s-au ținut bine, dovadă și rezultatul alegerilor prezidențiale de duminică, în schimb Legea audiovizualului și Decizia 528/2014 privind reglementările electorale în audiovizual au fost zdrobite. Mediile protejate și-au făcut de cap nesancționate, sfidând nu doar bunul simț, ci și legea. O spun cel puțin doi membri ai Consiliului, opunând din interior o rezistență fără speranță. Narcisa Iorga: „CNA a fost, în anul 2014, doar un instrument de protecție a propagandei politice derulate pe televiziuni. Piața audiovizuală nu poate fi altfel decât este autoritatea care o reglementează și controlează. Nu televiziunile sunt principalele vinovate pentru derapajele inadmisibile, ci autoritatea care le permite“. Valentin Jucan: „Manipularea, intoxicarea cu subiecte false, lipsa de dezbateri pe temele cu adevărat importante într-o campanie electorală prezidențială, denigrarea constantă a unor candidați, divizarea românilor în tabere pro sau contra unui candidat au ca efecte fraudarea în audiovizual a alegerilor. Toate aceste grave prejudicii care sunt aduse publicului nu s-au manifestat doar în această perioadă, ci de cel puțin doi ani, ceea ce se constituie într-un act premeditat. În acest context, CNA este condus de o majoritate solidară cu actuala putere politică, majoritate care, prin deciziile pe care le-a luat în decursul a doi ani, a favorizat înșelarea românilor și manipularea acestora. În complicitate, Parlamentul României a preferat să accepte blocarea CNA în campania electorală, lăsând nefuncțional Consiliul“.
Concret, iată cum a acționat CNA în perioada campaniei electorale: în septembrie a elaborat reglementările de campanie pentru serviciile de televiziune și radio, a întocmit lista companiilor înscrise pentru reflectarea alegerilor și le-a dat publicității. De aici încolo, așteptarea publicului a fost să fie stopate încălcările legii, așa încât campania să se desfășoare civilizat, fără lovituri sub centură, bălăcăreli, manipulare etc. În 2009, CNA dădea semnale periodice despre conduita posturilor de radio și TV pe întreg parcursul procesului electoral. În 2014, CNA a luat poziția mutului. S-a întrunit de două ori, profitând de situația creată de Parlament, care a lăsat Consiliul fără cvorumul minim de opt membri, și a tolerat cea mai grosolană campanie prezidențială din istoria alegerilor românești. În ședințele din 28 octombrie și 11 noiembrie au fost somate public Nașul TV, Money Channel, Realitatea TV, RTV, Europa FM, RFI și alte câteva posturi pentru încălcarea echidistanței. Practic, a fost analizată numai prima săptămână a campaniei, nerelevantă. Au fost postate pe site extrase din somații și gata. CNA a luat în considerație doar Decizia 528, ca și cum legislația audiovizuală și Codul audiovizual ar fi fost suspendate. Antena 3 și România TV, care au sfidat legea propagând zilnic minciuni, insulte, denigrări la adresa contracandidaților lui Ponta, au scăpat astfel ieftin, cu câte o singură amendă de 20.000 lei, respectiv 40.000 lei. Spre comparație, în 2009 s-au împărțit amenzi de 315.000 lei.
CNA anunță pe site că monitorizează întreaga piață audiovizuală 24 de ore din 24, totuși publicului nu i s-au oferit statistici cantitative despre respectarea principiilor enunțate în reglementări, ca echilibru, echidistanță, echitate, atingerea adusă demnității candidaților, atacul la persoană, acuzațiile nefondate ș.a. Ce s-a putut afla a fost din monitorizările proiectului KAS făcute de echipa HotNews pe un număr limitat de televiziuni, de pe blogul Narcisei Iorga, din semnalele presei și ale portalului România Curată, care au arătat cât de mizerabilă a fost actuala campanie electorală pe televiziuni. Jurnalistul Cristi Citre face observații exacte pe activitatea autorității de reglementare: „CNA nu a făcut mai nimic legat de procesul electoral la TV și radio nici în cele câteva săptămâni de campanie. A avut activitate, dar membrii au preferat să recupereze din subiectele pe care n-a putut să le analizeze în vară, perioadă când activitatea sa a fost blocată de scandalul iscat în jurul președintei Laura Georgescu. În pofida derapajelor grave și evidente de la majoritatea posturilor de știri, arondate politic, forul a analizat foarte puțin subiecte legate de desfășurarea campaniei“. Dezolantă, prezența CNA ca garant al interesului public indică o maladie gravă a unei instituții infectate politic care trebuie tratată fără întârziere.
Revista 22 a solicitat CNA statisticile cantitative pe dezbateri, știri și promovare din timpul campaniei electorale 2014 pentru alegerile prezidențiale, conform Legii 544/2001 a accesului la informația de interes public.