Avertizor de integritate: derapaje la Radio Constanța în campanie

Cu dezinvoltura deontologică recunoscută a mediilor publice românești, Radio Constanța a schimbat macazul în campania pentru parlamentare, favorizând acum candidații partidului aflat la putere.

Brindusa Armanca 02.12.2020

De același autor

Presei i se cere în campaniile electorale o conduită atentă la mesajele care pot influența alegătorul. Pentru radio și televiziune, Consiliul Național al Audiovizualului emite, de regulă, decizii de reglementare a publicității electorale și pentru a stabili timpii de antenă în mediile publice. Mass-media private își pot stabili tarife pentru mesajele, articolele, interviurile cu politicienii aflați în campanie. Anul acesta, televiziunile au umflat prețurile, ajungând de la 3.000 de euro pe minut la Antena 3 și RTV pentru difuzarea în direct ori înregistrarea evenimentelor electorale, la 6.000 de euro spotul de 30 de secunde la Digi24. Campania din 2020 la alegerile locale a fost de trei ori mai scumpă decât cea din 2016, conform datelor obținute de Radio Europa Liberă. De la Constanța, avertizorul de integritate Bogdan Comșa, redactor la Studioul Teritorial Radio Constanța, ne-a semnalat numeroase derapaje editoriale la alegerile locale din județ. Avertismentele sale, comunicate atât conducerii studioului, cât și conducerii centrale a Societății Române de Radio, au fost „răsplătite” cu sancțiuni indirecte ca depunctarea la evaluarea anuală, schimbarea frecventă a atribuțiilor și a locului activității, asta, în ciuda Legii 571/2004 a Avertizorului Public, care reglementează măsuri pentru protecția persoanelor reclamante privitor la abuzuri din instituțiile publice, săvârșite de către persoane cu funcții de conducere sau de execuție. Radio Constanța l-a privilegiat în mai multe rânduri pe primarul din Năvodari, Nicolae Matei, un candidat cu numeroase probleme în justiție, care s-a deghizat din PSD în PNR la alegerile locale recente. El a fost prezentat în contexte favorabile, iar mesajele sale au avut prioritate. „Precizez că, de-a lungul anilor, Matei a fost, în opinia mea, beneficiarul unei protecții mediatice din partea Radio Constanța, și în perioada în care era primar”, precizează avertizorul, prin escamotarea unor informații care priveau condamnarea pentru dare de mită și alte cercetări penale, prin punerea în context exagerat a unor acțiuni irelevante ale edilului. Legăturile suspecte, legate de interese financiare ale unor oameni din radio cu primarul Năvodariului, cât și sponsorizări gene­roase din partea unor instituții publice, ca Regia de Apă Constanța, conduse de pesediști, duc la concluzia că încălcarea regulilor de echidistanță cerută presei nu era gratuită. Nicolae Matei nu a câștigat un nou mandat de primar, în schimb a primit în noiembrie 2020 o sentință de 9 ani de închisoare cu executare pentru retrocedări ilegale de terenuri.

Bogdan Comșa semnalează și alte situații în care candidații altor partide la consiliile locale și județene sau la primărie - PNL, Pro România etc.- au fost defavorizați prin omiterea punctelor de vedere sau a unor propuneri de interes pentru comunitate. Explicațiile sunt clare: conducerea editorială a studioului fie a tolerat aceste abordări incorecte, fie le-a încurajat. „Conducerea Radio Constanța, în fruntea căreia se află, de aproape 15 ani, managerul Daniel Sârbu, se implică nepermis în jocul politic, prin manipularea și, posibil, cenzurarea informației care ajunge la public, inclusiv la cel votant. Nu este prima oară când se procedează așa. Astfel de derapaje au avut loc și cu ocazia alegerilor locale din 2016”, se arată în documentul de analiză a conduitei Radio Constanța la alegerile locale. Un argument în semnalarea derapajelor etice este faptul că fiecare vot contează, iar un exemplu este câștigarea la Cobadin a primăriei la diferență de un singur vot, în alegerile locale trecute, sau diferența mică de voturi între candidații la Primăria Constanța de pe locurile 2 și 3, în alegerile de anul acesta. Cu dezinvoltura deontologică recunoscută a mediilor publice românești, Radio Constanța a schimbat macazul în campania electorală în curs pentru alegerile parlamentare, favorizând acum candidații partidului aflat la putere. Mesajul avertizorului la urechile înfundate ale radioului public este „Radio Constanța trebuie să renunțe la astfel de practici antidemocratice și să revină la rolul neutru, imparțial, impus de lege și statut”. //

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22