De același autor
Ce ne facem cu calitatea jurnalismului digital? Dar cu etica profesiei de jurnalist, căreia îi dispare, sub ochii noștri, identitatea consacrată? – se întreabă analiștii media.
Într-o postare recentă pe site-ul New York Review, Michael Massing se întreabă cât de bun este jurnalismul digital, ce beneficii și ce prejudicii aduce. The New York Times tocmai a pus pe liber 100 din cei mai vechi ziariști și editorialiști ai săi, iar Washington Post, după o supremație de durată pe piața presei politice, riscă să fie depășit în audiență de Politico, o publicație online născută din spuma mării digitale. Nici televiziunile americane NBC, ABC, NPR etc. nu se mai simt sigure navigând în apele lor tradiționale. Digitalul reprezintă „o ruptură creativă, dar cu manifestări oribile pe termen scurt“, precizează analistul Ken Doctor într-un interviu. Atenția tuturor se îndreaptă spre înnoirea tehnologică și adaptarea la aceasta, businessul media face eforturi să investească în echipamente și softuri, pentru a profita de avantajele vitezei și audienței globale a informației circulate pe Internet. Simplificarea producției și distribuția instantanee a știrilor dă speranțe noului gen de business la profituri mari în viitor, mai ales că piața online se află în creștere. În Europa, de exemplu, publicitatea online a crescut cu 11,6%, la peste 30 de miliarde de euro în 2014, față de anul precedent, conform IAB Europe. Ce ne facem, totuși, cu calitatea jurnalismului digital? Dar cu etica profesiei de jurnalist, căreia îi dispare, sub ochii noștri, identitatea consacrată? – se întreabă analiștii media. Dean Starkman de la Universitatea Columbia sesizează un risc iminent: înlocuirea jurnalismului responsabil, practicat de profesioniști, cu jurnalismul accesibil, unde oricine poate produce și distribui conținut media. De ce este considerată un risc această deschidere? Fiindcă, spune profesorul Starkman, diferența de abordare a temelor jurnalistice va reduce la tăcere câinele de pază al societății, odată cu dispariția investigației și a spiritului critic care țineau standardul presei tradiționale. Cum este posibil ca mass-media să fie oarbe și surde la criza băncilor, la marile fraude de pe Wall Street, de ce câinele de pază n-a lătrat? Jurnalismul accesibil instaurat de digitalizare înseamnă produs jurnalistic rapid, scurt, cantitativ, din surse de elită, cu unghiuri convenționale, orientat spre investitor/patron și spre piață. Jurnalismul responsabil, care a instalat în conștiința publică imaginea de watchdog, își justifică existența prin interesul și binele public, propunând unghiuri neortodoxe, uneori din surse disidente, care necesită timp lung de prelucrare, dar oferă material jurnalistic de calitate, respectând principii etice, destinat publicului de masă. „Fără responsabilitate, jurnalismul este lipsit de punct, centru și finalitate“, spune Starkman.
Îngrijorările globale legate de soarta mass-media au temei. Fie și The Huffington Post, cea mai populară publicație online, cu 100 de milioane de vizitatori unici pe lună (Pew Research Center), își pune problema unei schimbări creative, după 10 ani de succes. Nu mai este suficientă agregarea de știri din surse diverse, e nevoie de conținut original, de știri neuzate, de investigație. The Huffington Post, ca și alte publicații deștepte, și-a constituit propria agenție de știri, incluzând echipe de investigație independente. Cu astfel de măsuri, jurnalismul digital are șanse să crească în calitate, dar încă nu sunt înlăturate impedimente de alt ordin. Devenit „consumator“, publicul dorește acces imediat și nelimitat. Numărul smartphone-urilor depășește azi două miliarde pe planetă, iar deținătorii unui telefon mobil conectat îl consultă în medie de o sută de ori pe zi. Conținutul preluat pe Internet circulă liber, motoarele de căutare iau în stăpânire informația, iar avantajele traficului se simt în buzunarele Google, Facebook etc. Încercările unor publicații online de a impune taxe pentru preluarea unor articole, news sau interviuri au eșuat. Concernul german VG Media a dat Google în judecată în 2014 pentru „ciupirea“ unor articole produse de cele 12 edituri deținute, încercând să impună o convenție de plată, dar a renunțat repede din cauza „forței copleșitoare de piață a Google“. Grupuri de lobby media spaniole au reușit temporar să impună prin lege plata link-urilor, dar situația financiară a publicațiilor online din Spania nu s-a ameliorat.
Semnalele au avut însă impact. Giganții Google și Facebook și-au regândit poziția și au imaginat proiecte de colaborare generos finanțate. Google a lansat Digital News Initiative pentru jurnalism online de calitate în Europa, cu un buget de 150 milioane de euro, asociindu-și opt mari publicații europene: Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), Die Zeit, Financial Times, The Guardian, Les Echos, El País, La Stampa, NRC Media, ca și asociațiile European Journalism Centre, Global Editors Network și International News Media Association. Managementul Facebook negociază cu câteva companii media ca The New York Times, BuzzFeed, National Geographic găzduirea pe platforma sa, pentru un acces mai rapid la conținutul online al acestora.