De același autor
Silit să depindă de agregatorii de știri, să recicleze, să facă pe „fermierul” de informație, încolțit de bloggeri, jurnalistul se resemnează, pierde stima de sine, reflexele bune și demnitatea meseriei. Consecințele se văd: calitate proastă a producției mediatice și pierderea credibilității.
În lumea largă există o preocupare pentru viitorul presei. The Huffington Post, celebrul portal american, a deschis încă din 2013 o dezbatere despre viitorul mass-media, la fel Nieman Journalism Lab, un proiect al Universității Harvard. Universitari și experți, jurnaliști și consumatori își bat capul cu schimbarea de paradigmă a mass-media și încearcă să prevadă cum va arăta industria media pe termen mediu. Paradoxal, crizele de tot felul au lovit în două direcții principale: a avut de suferit presa din țările foarte avansate, ca SUA sau Marea Britanie, precum și mass-media din țările sărace. În primul caz, lovitura au dat-o accesul la noile tehnologii și asimilarea lor de către publicul larg, ceea ce a afectat audiența și veniturile presei tradiționale, iar, în cazul țărilor parțial dezvoltate, subfinanțarea și piețele de publicitate în scădere au creat premise pentru declinul presei tipărite, monopol, mogulizare, politizare și pauperizarea presei critice independente. Europa de Est postcomunistă este un laborator viu pentru acest experiment nimicitor.
Cine e stăpânul: publicul...?
Studiile americane și occidentale recunosc că jurnalismul clasic a ratat de o vreme relația cu segmente de public. Mai ales cu publicul tânăr. În România, subiectele „la zi” sunt selectate din politica de cartier, „nenorocirile” meteo, sportul tabloid și infotainment-ul ieftin. Intuind că noul jurnalism este fatalmente vizual, presa de la noi s-a adaptat repede, combinând cu oarecare iscusință textul, fotografia, galeria de imagini, clipul video și audio, designul șocant pe formatele online ale ziarelor. Randy Bennett de la Florida University spune că viitorul aparține outlet-urilor media cu departamente de documentare serioase, care vor scotoci Internetul, rețelele de socializare pentru a ghici preferințele publicului. Amy Webb, fondatoarea Webbmedia Group, plusează: anticiparea este cheia succesului, iar Google Now și MindMeld sunt indicatori pentru această cale. Pablo Boczkowski de la Northwestern University constată o divergență între ce cred mass-media și ce crede publicul că e important. O analiză pe 50.000 de știri din șapte țări din 2013 arată că publicul vrea informații curate, povești simple, de viață, fără interpretări sofisticate, dar inteligibile și cu sens. Mai vrea distracție cotidiană. Vrea onestitate în relatări, atitudini clare și critice față de autorități și decidenți. Firește, sondajele știu că nu poate fi vorba despre un singur public. Să zicem că rețeta anticipării e bună. Dacă cercetăm statisticile trafic.ro sau audiențele TV, ceea ce aflăm despre preferințele publicului rămâne confuz: în ultima săptămână a anului 2014, peste 10 milioane de vizitatori au văzut ocazii.ro, 7 milioane au căutat cinemagia.ro, iar între 2 și 4,5 milioane s-au uitat pe edițiile online adevărul.ro, evz.ro, hotnews.ro, antena3.ro, ziare.com și bzi.ro. În ierarhia blogurilor, pufosenia.ro (blog cu animale pufoase!) este pe locul 1, iar pe următoarele 6 locuri stau blogurile de rețete, bucătărie etc. Politica este urmărită mai ales pe stiripesurse.ro și paginadepolitica.ro. Puțini vizitatori caută locuri de muncă (poate și din cauza perioadei de sărbători) pe myjob.ro, care ocupă locul 184 în clasamentul general. Iar instituțiile publice cele mai căutate pe net sunt drpciv.ro pentru înmatriculări auto, poliția, MAE, președinția. Like-urile rețelelor de socializare sunt și mai greu de descifrat. Uneori ele gratifică o imagine, un titlu, un panseu și rar calitatea autentică a unui articol. Jurnaliștii cu notorietate știu că primesc like de simpatie înainte ca articolul să fie citit.
... Sau patronul?
Cum se împacă schimbările produse de NewMedia și context virtual cu mâna de fier a patronului care, bine înfipt în politică și afaceri cu statul, cere propagandă, susținere netransparentă pentru actori politici, lovituri sub centură date competitorilor? Nicicum, dar merge. Noile tehnologii sunt binevenite pentru manipulare. După retragerea investitorilor străini din presa românească și „mogulizarea” mass-media după modelul italian al „berlusconizării”, concubinajul dintre politică și media a luat o amploare nerușinată: s-au înmulțit televiziunile de știri propagandistice, televiziunea și radioul public stau în genunchi, presa scrisă și online s-a așezat pe tabere, presa locală s-a dat învinsă de voința baronatului politico-financiar. Bătălia politică, și ea nerușinată, a pus la pământ inclusiv credibilitatea presei devenită un instrument. Dispariția câtorva dintre marii moguli – Patriciu, Voiculescu, Vântu, Adamescu ș.a. – ar putea da speranțe în renașterea presei ca business și reașezarea competiției după reguli mai civilizate decât jungla de acum. Michael Bird, un optimist, vede o oportunitate tocmai în slăbiciunea și lipsa de proiect a presei românești. Infrastructura excelentă a Internetului, jurnaliști compromiși, dar școliți și vorbitori de limbi străine, pluralismul mass-media (cam jigărit și adesea fals, zic eu) sunt premise bune de însănătoșire a industriei media, crede Bird. Relansarea ProTV și dezvoltarea mediatică a companiei Digi îl pot confirma, dar scepticismul moderat nu strică: dacă Burci va fi finanțatorul unor companii scoase la vânzare, nu e deloc sigur că acestea vor merge spre business.
Jurnalistul și sindromul imposturii
O întrebare obsedantă rămâne ce mai este jurnalistul astăzi, când el nu mai controlează mesajul, iar „breaking news s-a catapultat în cyberspace prin intermediul Twitter și Facebook”, cum notează Elisabeth Filippouli de la Global Thinkers? Concurat de jurnalismul cetățenesc sau comunitar, de implicarea directă a publicului care devine în lumea jurnalismului 2.0 autor, producător, distribuitor de news, când conceptul de media publice se schimbă, iar vechii cititori de ziar s-au transformat în „vizitatori”, „utilizatori”, „consumatori”, „navigatori”, jurnalistul se poate confrunta cu un acut sentiment de impostură. Poate nici denumirea de jurnalist/ziarist nu se mai potrivește, din moment ce ziarele, în accepțiunea lor inițială, dispar. Silit să depindă de agregatorii de știri, să recicleze, să facă pe „fermierul” de informație, încolțit de bloggeri, jurnalistul se resemnează, pierde stima de sine, reflexele bune și demnitatea meseriei. Consecințele se văd: calitate proastă a producției mediatice și pierderea credibilității. Pe de altă parte, oamenii din presă se adaptează, învățând să utilizeze în beneficiul profesiei noile tehnologii, să împacheteze și să difuzeze altfel produsul jurnalistic, să folosească platformele noi și să obțină empatie. Și totuși, alegerea subiectelor tari, susținerea lor, explicarea și analiza ar trebui să rămână apanajul jurnalistului profesionist, capabil să aducă sens și coerență, selectând din lumea atrăgătoare și despletită a Internetului, în conjuncție cu știința vieții și a realității. Găsești și pe teritoriul pestriț al jurnalismului românesc exemple pentru impostură, profesionalism și inovație. Coexistă jurnaliștii „vechi”, care fac editorial și comentarii pe la televiziuni, cu vedete recente cu merite vizibile, cu noi veniți - reporteri de teren blocați în gramatică sau nu, cu falși formatori de opinie din studiouri de propagandă, cu capete limpezi și tineri pricepuți activi pe blog sau în inițiative jurnalistice noi. Care va fi viitorul lor? Va fi unul mai bun când rolurile se vor cerne, când separația dintre finanțatori, editori și jurnaliști va fi limpede, când arbitrariul industriei media va fi înlocuit cu proiecte editoriale pe termen lung, creatoare de branduri, iar încrederea în utilitatea și corectitudinea demersului jurnalistic se va fi restabilit. Secolul următor?
Etica, finanțele și credibilitatea
Cele cinci mituri despre viitorul sumbru al jurnalismului, punctate de Tom Rosentiel de la Washington Post, sunt discutabile. Deși pare să piardă din audiență, presa tradițională trecută online, machiată modern cu design vizual nou, rămâne azi principala sursă de informație. Presa tipărită nu va dispărea cu totul, dar va deveni un lux pe care și-l vor permite cei care au timp și gust pentru analize ample, interviuri serioase, sinteze. Deși se vorbește despre succesul online-ului, cifrele nu sunt așa de optimiste nici la noi, nici în lume, atât timp cât peste 50% din banii de publicitate merg la platformă (Google, Facebook etc.), și nu la creatorii de conținut. Abonamentele digitale pentru presa electronică sunt o soluție experimentală. Axel Springer, în Germania, semnala cu satisfacție că are 150.000 de abonați digitali la Bild și 47.000 la Die Welt. În România, experimentul abonaților la ediția online a revistei Dilema veche a fost parțial reușit: câștigă minimal, dar nu pierd. Autonomia pierdută a presei, din cauza compromisului cu mogulii, în special în cazul televiziunilor, a dus la scăderea credibiltății mass-media și a jurnalistului. Printre miturile salvării jurnalismului analizate de Rosentiel apare și jurnalismul „hyperlocal”, nici el, nici realitatea industriei noastre nu arată cine ar fi dispus să finanțeze micile audiențe locale. Instrumentalizarea, lipsa de solidaritate și organizare a breslei, dispariția reflexelor etice se văd în sondajele despre încrederea în mass-media. Doar unul din 5 români cred că presa este independentă, arată studiul publicat în februarie 2014 de KAS și CJI. Credibilitatea ei a scăzut constant. Dacă, în 2006, încrederea în presă se ridica la 60%, în 2014 doar 32% dintre repondenții sondajului INSCOP îi acordau încredere ridicată. Viitor falnic fără proiect, brand, credibilitate și libertate nu există în industria media, cad de acord experții. De unde se procură acestea nu s-a precizat.