De același autor
Presa noastră nu se poziționează profesionist în relatarea despre minorități. Continuă să bântuie stereotipurile, dublate de o sete nesățioasă de senzațional. Mai ales când este vorba despre unguri sau despre romi, apar epitete negative care dezvăluie prejudecăți uneori inconștiente, oricum nestrunite. Ungurului i se asociază atribute din zona inimiciției, țiganului cele din aria infracțiunii. Etnia este specificată și când trebuie, și când nu trebuie. Sursele folosite sunt adesea secundare, fără relevanță. Etc.
Presa din România a fost dominată în a doua jumătate a lunii august de infarctul lui Florin Cioabă, de îmmormântarea sa și de bătălia dintre urmași pentru succesiunea la coroana regală inventată de tatăl său. A predominat spectacolul gâlcevii. E drept că presa autohtonă și străină n-a avut cum să ignore momentul dublei „încoronări“ a celor doi fii ai lui Cioabă, nu doar pentru spectaculosul lui, dar și pentru a ilustra lipsa de inhibiții socio-politice a unei etnii care după 1989 a marcat prima, înaintea majorității, clivajul dintre categoria celor foarte bogați și categoria celor lipiți pământului. O bună ocazie de a relua dezbaterea publică despre situația romilor, despre relația dintre ei și români, dintre bogați și săraci, despre exodul romilor către vestul Europei. Dezbaterea mediatică pe aceste subiecte a fost în mare suferință. Invitații la televiziune n-au fost alții decât clienții permanenți care își dau cu părerea despre tot și despre toate, cu aceeași seninătate: același Condurățeanu care spune verzi și uscate după ce „pupă pe suflet“, aceiași Ciuvici, aceiași Chireaci. Penurie la experți.
Dar iată că, la vreme de vară și de vacanță, apare salvarea: Mădălin Voicu! O falsă resursă în problemele etniei rome. Deputat PSD cățărat la vârful politicii pe seama reputației de muzician al tatălui său și a tinereții petrecute cu odraslele protipendadei comuniste din cartierul Primăverii, Mădălin Voicu se folosește de etnie când îi vine lui bine. În rest, i se rupe. De data aceasta, sesizând potențialul de vizibilitate mediatică a disputei pe tronuri imperiale și regești din comunitatea romă, Mădălin Voicu apare și spune că împotriva „bazaconiilor“ rome va pune pe masa parlamentului o lege care să interzică, sub sancțiuni bănești majore, folosirea titulaturilor și însemnelor referitoare la regalitate. Fără consultare cu etnia, cu care, să fim drepți, nu are nicio comunicare. Nu e de mirare că țiganii s-au burzuluit, ajungând la vorba lui Dorin Cioabă că „nu poate parlamentul să ne ia ce nu ne-a dat“. Presa a luat de bună inițiativa lui Mădălin Voicu și i-a pus întrebări. Fără să observe ce dihonie bagă „bazaconia“ lui M.Voicu în comunitate. Dar, surpriză! Deputatul nu răspunde oricui! „Nu dau declarații decât jurnaliștilor de care sunt sigur că mă înțeleg“, a replicat la o solicitare. Așadar, jurnaliști și medii „acreditate“ pe lângă ilustra sa persoană, cum ar fi Antenele, care sunt capabile să-i înțeleagă sofisticatele reflecții despre o etnie de care puțin îi pasă. Aroganța politicianului întrece cu mult vanitatea celor două coroane ale urmașilor lui Cioabă.
Iată de ce merită căutate pesoane-resursă autentice, capabile să analizeze comunitatea romă și să o facă accesibilă majorității prin mass-media. Falsele surse dau pseudo-informații. Documentarea înseamnă cultură generală bună, iscodire, căutare, timp. Nu doar copy-paste de pe Internet și invitați de strânsură la televiziune. Dar până să ajungem la o dezbatere consistentă despre țigani, să ne amintim câteva reguli de bună practică în relatarea despre minorități, elaborate de Centrul pentru Jurnalism Independent: „1. Menționează nivelul de educaţie, vârsta sau apartenenţa etnică, religioasă, orientarea sexuală sau politică a persoanelor despre care relatezi numai atunci când acest lucru este relevant în context. 2. Întreabă-i pe cei implicaţi cum doresc să fie identificaţi şi foloseşte această denumire în relatarea ta. 3. Evită senzaţionalismul bazat pe stereotipuri şi prejudecăţi. 4. Identifică-ţi propriile stereotipuri şi prejudecăţi şi asigură-te că nu îţi afectează relatarea. 5. Fii echilibrat şi înlătură termenii discriminării negative sau pozitive. 6. Acordă în mod egal atenţie tuturor părţilor implicate în subiectul despre care relatezi. 7. Include printre sursele tale şi reprezentanţi ai minorităţilor, pentru o reflectare cât mai largă a societăţii. 8. Fii conştient că între tine şi minorităţile despre care relatezi pot exista diferenţe culturale care blochează accesul la informaţii. 9. Corectează gramatical citatele dacă pun într-o lumină nefavorabilă sursele. 10. Relatează cu dorinţa de a construi punţi de înţelegere între categorii, grupuri umane sau opţiuni individuale“. //