CNA la izolare, dezinformarea zburdă pe TV

CNA are suficiente resurse tehnice să poată face monitorizare și ședințe online, să urmărească ce se întâmplă pe televiziuni și la radio și să frâneze cu mijloace legale infodemia.

Brindusa Armanca 01.04.2020

De același autor

Prin definiție și conform Legii Audiovizualului nr.504/2002, Consiliul Național al Audiovizualului reprezintă „autoritatea unică de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale”, fiind garantul „interesului public în domeniul comunicării audiovizuale”. Mai mult ca oricând în zilele pandemiei se vede cât de departe se situează membrii CNA de misiunea instituției. Numiți politic, aceștia veghează mai degrabă la propria piele și poziție, bine remunerată dealtfel și aducătoare de privilegii, decât la interesul public. Lumea toată este îngrijorată de proliferarea știrilor false, a terapiilor miraculoase împotriva virusului ucigaș, a dezinformării prin mass-media care produce panică. S-a născut și un termen nou pentru acest fenomen: infodemie.

În ședința din 10 martie, când deja pandemia era la ordinea zilei, CNA analiza de zor Puterea dragostei și Teo Show de pe Kanal D, emisiunea Cu văru' nainte de pe Etno TV, Star matinal de pe Antena Stars, Românii au talent de pe Pro TV și alte emisiuni de divertisment pe care le-a sancționat, așa cum meritau. Chiar dacă monitorizările veneau din februarie, pe televiziuni, mai ales pe RTV, acest OTV resuscitat, începeau să circule informații eronate, dezinformări legate de contagiune. Abia prin 19 martie, membrii Consiliului s-au trezit la realitate și au analizat cum s-a reflectat pe unsprezece televiziuni criza coronavirus. Clementă ca întodeauna cu favoriții, autoritatea a sancționat cu somație publică România TV, Antena 3, precum și TVR 2 și a interzis spotul publicitar de la Vel Pitar. De atunci CNA a suspendat orice activitate, limitându-se la anunțul pe site că spotul Grupului de Comunicare Strategică din 27 februarie va fi înlocuit pe televiziuni cu cel din 30 martie. Și gata!

Nu există scuză pentru retragerea de pe frontul infodemiei. CNA are suficiente resurse tehnice să poată face monitorizare și ședințe online, să urmărească ce se întâmplă pe televiziuni și la radio și să frâneze cu mijloace legale infodemia. A ajuns ANCOM, la cererea Grupului de Comunicare Strategică, să scoată din circuit site-uri care inventau și distribuiau fake-news, în vreme ce membrii CNA se arată dezinteresați de ce se întâmplă în audiovizual, deși știu că românii petrec aproape 5 ore zilnic în fața televizorului pentru a se uita preponderent la știri, conform Media Factbook. Între 70 și 80% din repondenții studiului publicat în 2019 de Astra SES România afirmă că își iau știrile de la televizor. Audiențele televiziunilor de știri au crescut vertiginos în această perioadă, Digi 24 a făcut un salt spectaculos fiind creditat de publicul urban tânăr, însă rămân mari și audiențele unor talk-show-uri care vehiculează terorii ale conspirației, difuzând comentarii fanteziste și înșelătoare. Senzaționalismul aduce încă public la Antena 3, RTV sau Realitatea Plus, aceasta din urmă reșapând personaje politice din gama infracțională. Criza generată de pandemie este un revelator de adevăr pentru sistem, guvernare, instituții. Consiliul Național al Audiovizualului își arată din plin înțepenirea instituțională, malformarea politică și, în cele din urmă, inutilitatea.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22