CNN și Euronews, parteneriat cu penalii

Fiindcă dispun de bani, unele dintre televiziunile compromise se ocupă cu spălarea propriei imagini, ceea ce înseamnă implicit spălarea imaginii patronului.

Brîndușa Armanca 10.01.2023

De același autor

În vremurile tulburi și în perioade de criză, românii caută de regulă informațiile în mediile străine, pe care le consideră mai puțin părtinitoare. Pe vremea comunismului, oamenii stăteau cu urechea la calorifer să poată asculta Radio Europa Liberă pe unde scurte, post puternic bruiat și considerat dușmănos de autorități. Se asculta și BBC, iar în zonele de graniță cu Ungaria, Iugoslavia și Bulgaria revoluțiile de catifea au putut fi urmărite grație antenelor Yagi clandestine. În perioada tranziției spre democrație, când mass-media din România a proliferat, iar posturile străine de radio au pierdut din audiență sau au dispărut, alegerea a devenit mai dificilă. Lipsit de educație media solidă, publicul român a rămas la dispoziția manipulatorilor mediatici. În 33 de ani de presă liberă, s-au estompat jaloanele etice care ajutau cititorii și telespectatorii la selecție, iar puterea de penetrare a rețelelor sociale a complicat și mai mult relația dintre public și presă. S-a văzut din plin în timpul crizei pandemice. Nu o dată ne întrebăm ce caută un politician sau un formator de opinie onorabil la televiziuni compromise ca Antena 3, RTV sau Realitatea TV. Politicienii răspund că vor „să ajungă la electorat”, ceea ce e o iluzie, fiindcă ies de obicei șifonați și umiliți. Însă, fiindcă dispun de bani, unele dintre televiziunile compromise se ocupă cu spălarea propriei imagini, ceea ce înseamnă implicit spălarea imaginii patronului. Antena 3 a organizat la sfârșitul lui septembrie 2022 un eveniment strident la Palatul Regal pentru a semna un parteneriat „exclusiv” cu CNN, după trei ani cât a fost partener „oficial”. Asocierea a adus schimbarea siglei devenită Antena 3-CNN.     S-au spus cuvinte mari ca „pas uriaș” pentru industria TV, „echipă fantastică”, „curaj, onestitate, încredere” și altele fără acoperire. O operațiune complexă de spălare a imaginii unei companii cu numeroase amenzi CNA, cu acuzații de manipulare și știri false și implicată, prin patronat, în afaceri și procese penale.

Cum a eșuat canalul american CNN prin acest parteneriat cu o companie al cărei patron din umbră, Dan Voiculescu, fost ofițer al Securității, a făcut închisoare pentru corupție? Publicația universul.net informa în 2020 că e vorba de bani, peste un milion de dolari pe an plătiți de Antena 3 pentru „parteneriatul oficial”. „Parteneriatul” Antena 3 – CNN este doar o tranzacție… CNN nu ar fi acceptat să-și vândă renumele și să întărească asocierea cu o televiziune cu o reputație execrabilă, dacă nu ar încasa mulți bani”, nota Andrei Basarab de la universul.net. Pentru exclusivitate prețul trebuie să fie pe măsură. Pe de altă parte, CNN este în declin de audiență și de venituri, uriașa companie fiind silită anul trecut să recurgă la concedieri.

Euronews România, care emite din mai 2022, a încăput tot pe mâini suspecte. Licența a obținut-o Universitatea Politehnică din București, condusă de rectorul Mihnea Costoiu, condamnat pentru corupție la trei ani cu suspendare, deocamdată în prima instanță. Euronews a vândut până acum francize în Serbia, Albania, Bulgaria, Georgia. E vorba, deci, tot de o afacere. Șeful administrativ al postului este fostul deputat pesedist, ulterior migrat la Pro România, Gabriel Petrea, și el suspectat de corupție în 2012, când era ministrul consultării publice și dialogului social. Special în această asociere este faptul că Universitatea Politehnică este o instituție de stat, bugetată generos din bani publici. Argumentul că televiziunea ar juca un rol în „practica” studenților politehniști e lipsit de credibilitate. O televiziune este o fabrică la foc continuu, nu are nimeni timp de instruit studenții. Politehnica bucureșteană este un fief PSD, cu Mihnea Costoiu la vârf susținut de Ecaterina Andronescu și de alți corifei pesediști. Cu Euronews, PSD își poate așterne pentru alegerile viitoare. Deocamdată, audiența medie din noiembrie trecut, de 2.000 de telespectatori pe minut, nu sparge piața. „După șase luni de la lansare, audiența Euronews România este departe de orizontul de așteptare creat în jurul acestui brand de televiziune încă de la obținerea licenței de la CNA. Multă publicitate, puțini telespectatori”, nota Libertatea după măsurătorile de audiență. //

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22