Corul disperării. Un concert marca Antena 3

Brindusa Armanca 01.10.2013

De același autor

Pe cât de devotate se dovedesc mediile publice puterii politice, indiferent de culoarea ei, pe atât de oportuniste, supuse poruncilor stăpânului finanțator sunt mediile private.

Ziua de 26 septembrie 2013 a fost năprasnică pentru „Varanul“ Voiculescu. Deși horoscopul Uraniei îl prevenise că „Scorpion nu este lu­crul cel mai bun care se poate petrece în via­ța unei Fecioare“, că se arată conflicte și pierderi de bani, mogulul s-a îndreptat în­cre­zător spre Tribunalul Bucu­rești, care l-a condamnat în primă instanță la cinci ani în­chisoare cu executare în do­sarul ICA. Cu un curaj nebun, a declarat pentru televiziunile propriului trust că „e o rușine pentru România! Cu mine nu se termină așa ușor! Eu sunt un bărbat pu­ternic!“. Acesta a fost semnalul de mobilizare a trupelor Intact în apărarea mogulului, cu un devotament înduioșător. Ore în șir, Antenele au scuipat, au bocit, au înfierat, au bocit iar, în­tr-un cor al disperării. Recitalul gâtuit al lui Gâ­dea a început cu un adevăr cutremurător: „An­tena 3 nu e o televiziune“. Ce-i drept, nu e. Cel puțin nu după regulile jurnalismului, clasic sau modern, care cere un strop de distanță, ceva deontologie, integritate, responsbilitate, echi­libru. Ar fi plictisitor de reluat panseurile in­dignate ale lui Ciuvică, Ursu, Grecu etc. în­căr­cate de „spiritul Varanului“. Fotografia stă­pânului înconjurat de Gâdea, Badea, Ursu în chiloți, dar purtând ochelari într-o lentilă, ex­primă îndeajuns acest „spirit“. Dar nu se poa­te trece peste pledoaria curat europeană a Re­natei Weber, euro­parla­men­tar, care a elogiat „gândirea li­be­ră“ a anteniștilor și „mo­delul de transparență“ al trus­tului. Punctul de maxim in­te­res a fost o manipulare uzu­ală, unde re­chizitoriul pro­cu­rorilor a fost forfecat și ri­di­culizat prin scoa­tere din con­text. Gogonata a fost de­mon­tată imediat pe Fa­cebook de Vlad Petreanu, ur­mat și de televiziuni și presă on­line: „Procesul este poreclit, batjocoritor, «Do­sarul Tele­pa­tia» de organele de presă ale trustului Intact, care transmit ca «do­va­dă», insistent, un aşa-zis «citat» din re­chi­zi­to­riu… Dar nu este un citat, ci o frază scoa­să din context, trun­chiată pentru a-şi schim­ba sen­sul original. Pa­ragraful acesta, care nu începe cu literă ma­re în textul original, pen­tru că es­te doar sfâr­şitul unei fraze foarte lungi, are o lungă ar­gumentaţie înainte, prin care se afir­mă exact contrariul a ceea ce sus­ţin d-l Voi­cu­lescu şi apă­rătorii săi. Logica pa­ragrafului scris de pro­curori, aşa cum apare în re­chi­zi­toriu, este următoarea: iată, onorată ins­tan­ţă, meca­nis­mul în 8 paşi pe care l-au folosit inculpaţii ca să comită infracţiunea; da­că ins­tanţa nu ac­cep­tă ca valabil acest me­canism, rămân ca explicaţie doar telepatia sau pro­stia. Dacă nu aceasta, atunci aceea“. Con­cer­tul a fost reușit.

Dincolo de ironie, consolidarea jurnalismului în România sub aspectul profesionalismului, al in­dependenței, al responsabilității este frâ­na­tă de piedici obiective și subiective ana­li­zate în fiecare an în rapoarte interne și inter­na­țio­nale. Cel mai recent raport IREX. Media Sus­tai­na­bility Index-MSI arată că „așa cum stă acum, România dispune de mai mult plu­ra­lism în mass-media, dar de mai puțină du­ra­bilitate, mai puțin profesionalism și mai pu­ți­nă obiec­tivitate. Noua majoritate formată du­pă ale­ge­rile din 2012 ridică îndoieli privind vii­torul apro­piat al independenței industriei me­dia“. Sco­rurile MSI obținute de România au scă­zut la cel puțin cinci indicatori, printre ca­re și ma­na­gementul media, vinovată fiind și cri­za care a dus la căderea pieței de pu­bli­ci­tate cu 80% în­tre 2008 și 2012. În rest, e ches­tiune de eti­că, de tărie morală. Raportul MSI din 2011 con­semna că unii jurnaliști con­sideră onestitatea un lux într-o țară săracă și înfometată. Deci nu se miră că, pe cât de de­votate se dovedesc mediile publice puterii po­li­tice, indiferent de culoarea ei, pe atât de opor­tuniste, supuse poruncilor stăpânului fi­nan­țator sunt mediile private, evoluând spre un jurnalism cor­po­ra­tist, cu patroni orientați spre profit imoral sau chiar penal și privilegii politice indecente. Ei aleg mercenari plătiți re­gește, îi plasează în prime-time, îi condi­țio­nează pentru a fixa agen­da în­tr-un joc toxic. O realitate con­sem­nată și de al­te studii, cum este MediaAct, cercetare eu­ropeană la care a participat și Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din Uni­ver­sitatea București. Fe­nomenul nu este absolut, dar el s-a ac­cen­tuat în ultimii patru-cinci ani. Există diferențe mari și mici între trusturi me­dia private, între canale de televiziune sau pu­blicații trecute prin experiențele crizei finan­ciare sau ale schim­bării politice. Un alt exem­plu sensibil, în afa­ra celui de manual al An­tenelor, unde ma­nipularea și șantajul iau lo­cul instrumentelor jurnalistice, este Realitatea TV. După cu­tre­murul din management ge­ne­rat de intrarea în pușcărie a lui Sorin Ovidiu Vântu, dușmanul de moarte al președintelui Bă­sescu, năpastă ur­mată de scindarea trus­tu­lui în două te­le­viziuni rivale și de altele ca in­solvența, pro­cesele cu pesedistul Ghiță etc., a schimbat vi­zibil macazul în comentariul vieții po­litice interne, când a trecut sub mâna lui Cozmin Gușă. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22