De același autor
Fără intenții politice camuflate în „interes public”, fără rețele sociale libere de reguli clare și de etică, precum și fără presa neglijentă care nu respectă norme profesionale minimale, ca verificarea informației, tevatura nu există.
Povestea merită relatată ca studiu de caz pentru cum se poate manipula publicul. Iată faptele:
La începutul lui aprilie, interpretul de manele cu numele de scenă Jadore a depus o solicitare la Filarmonica din Timișoara pentru a susține un concert împreună cu Aza&Band, în turneul prin țară sub genericul „Dau Moda”. Procedura prevede un interval de 30 de zile de răspuns instituțional către petent. Manelistul nu a așteptat aprobarea, ci a început vânzarea biletelor.
De aici, intră în joc interesele politice. O membră de la Pro România din Consiliul Local a prins ocazia „să facă opoziție” în stil provincial și a ieșit pe Facebook: „Jale, LIVE, la Filarmonica Banatul Timișoara! Dragii mei, în cazul în care nu ați aflat încă, vă anunț că în luna mai vom avea concert de manele la Filarmonică – Jador și Aza Dau Moda! Mai aveți timp suficient să cumpărați bilete, dat fiind faptul că data concertului este 17 mai 2022…! Să-l felicităm cu această ocazie pe directorul interimar numit de Fritz, Ovidiu Andriș!... Cu perspectiva unor astfel de evenimente la Filarmonica Banatul, cu atât mai mult acum, în pragul proiectului Timișoara Capitală Europeană a Culturii, putem sta liniștiți că useriștii vor «salva» inclusiv cultura timișoreană!”, s-a lamentat Roxana Iliescu. Cum Filarmonica este o instituție subordonată Consiliului Local Timișoara, consiliera l-ar fi putut întreba pe director sau pe primar dacă s-a dat aprobarea și dacă se va ține concertul.
Presa locală, cu unele excepții, a preluat văicăreala doamnei consilier fără să mai verifice ce e adevărat și ce nu. Unele publicații și televiziuni practică acest mod de a face „știri” citând-o frecvent pe Roxana Iliescu, foarte vocală în difuzarea de zgomote.
Conducerea Filarmonicii a anunțat oficial că nu a dat nicio aprobare și a calificat ca falsă informația organizării unui concert de manele: „Filarmonica Banatul Timișoara organizează și găzduiește doar concerte comunicate în mod oficial. Avem încredere că publicul și locuitorii Timișoarei, îndeosebi aflându-ne la ceas de sărbătoare prin aniversarea celor 75 de ani de la înființarea instituției, știu că agenda propusă vizează concerte de o înaltă ținută artistică, cu artiști de talie internațională”, a transmis Ovidiu Andriș, directorul Filarmonicii Banatul.
După ce a încasat deja bani de la iubitorii de manele, cântărețul Jadore, pe numele său din buletin Dumitrache Remus Ionuț, s-a victimizat într-un video pe TikTok pe coarda discriminării, a antițigănismului timișorean și a rasismului de care dă dovadă primarul german, generând o dispută cu audiență masivă pe rețelele sociale. „Poate am părul prea negru şi îi deranjează, pentru că muzica pe care o fac nu găsiţi dezacorduri, greşeli gramaticale, ritmul vă deranjează?”, a declarat cu dezacorduri manelistul, adăugând că nu va mai veni niciodată la Timișoara să cânte.
Primarul Timișoarei a răspuns acuzelor de abuz și discriminare etnică: „Filarmonica Banatul, deşi în subordinea Consiliului Local Timişoara, are personalitate juridică proprie şi directorul este perfect capabil să ia decizii. Din câte am înţeles din presă, domnul a început să vândă bilete pentru un spaţiu pentru care nu avea contract. Poate şi eu îmi doresc să joc fotbal în Arena Naţională, dar asta nu înseamnă că încep să vând bilete pentru un meci de acolo şi să mă plâng de discriminare când acest lucru nu este posibil“, a replicat Dominic Fritz. Titlurile au explodat în presa tabloidă cu mesajul „Fritz vrea să fie fotbalist”.
O cerere similară a fost refuzată la Iași, unde Jadore voia spectacol în iunie la Teatrul Luceafărul. Ca la Timișoara, au fost puse în vânzare bilete de 150 de lei bucata, prin firma Ticketing Național SRL București, fără să existe aprobarea teatrului. Mircea Anghel, organizatorul turneului, a recunoscut că a început promovarea fără să aibă contract semnat, iar scandalul s-a stins. Diferența o fac la Timișoara amestecul politic și presa fie afiliată unor interese de partid, fie ahtiată după audiență facilă. Precum și influența rețelelor sociale, care pot împacheta orice adevăr în staniolul minciunii. //