De același autor
Nieman Journalism Lab, unul dintre programele Fundației Nieman fondate în 1938 la Universitatea Harvard, a făcut tradiție din solicitarea de predicții pentru profesie, la fiecare final de an, de la experți în jurnalism. NiemanLab este binecunoscut jurnaliștilor interesați de inovație și de viitorul mass-media, alături de Nieman Reports, o publicație trimestrială reputată pentru analizele media și susținerea valorilor jurnalismului. Însă ghicitul în cafea pentru un domeniu puțin predictibil ca mass-media nu e tocmai simplu. Contextul este extrem de complex și schimbările rapide. De altfel, specialiștii în „predictologia“ economică, cum este profesorul David Dequech, vorbesc despre gradul înalt de incertitudine al unui domeniu atunci când procesul e extins, iar densitatea informației este mare. Mass-media stau pe incertitudine în epoca tehnologiilor avansate care schimbă paradigma moștenită, în epoca modificării radicale a publicului și audienței, precum și a instabilității business-ului, al cărui model tradițional nu se mai reproduce. Până și ecosistemul afectiv pare schimbat: publicul poate fi motivat emoțional mai mult ca oricând cu mijloace infinit mai sofisticate. Ce predicții se pot aștepta în aceste condiții, în afara unor supoziții convingătoare, care, conform teoriei sociologului Gary Alan Fine, creează proiecții potențial modelatoare pentru acțiunea colectivă.
Cercetătorii, jurnaliștii, managerii, designerii, editorii, marketerii, profesorii de jurnalism care au răspuns invitației NiemanLab afișează un oarecare optimism, deși unii își recunosc anxietatea privind dezvoltarea industriei media și soarta meseriei de jurnalist. Cifrele oferite de Pew Research Center arată că, global, s-a cheltuit în 2015 cu 5,3% mai puțin decât anterior pentru publicitatea în mass-media tradiționale, Europa și America fiind cele mai afectate, iar creșterea veniturilor din reclame în mediul online e încă lentă. Statutul profesiei a devenit discutabil, cu granițe contestate de intervenția publicului, care devine participant la procesul mediatic. Rețelele sociale au modificat relația dintre consumator și jurnalist, iar modelul ideal de business încă se caută. Vidul de autoritate creat de „democrația rețelelor“ s-a umplut cu rumori, bârfe, știri false, iar personajele populiste din politică au devenit vocale.
Experții media americani și europeni caută în 2017 soluții pentru restabilirea încrederii publicului în jurnaliști și în organizațiile media, o profesie care trebuie să își redefinească legitimitatea. S-a cedat prea mult în fața dominației platformelor, Google, Facebook, Twitter par să fi preluat controlul conținutului, fiindcă mass-media s-au lansat într-o vânătoare de click-uri, neglijând parte din misiunea lor. Pasivitatea a dăunat credibilității presei care a devenit secundară în acest joc, spun Julia Beizer de la Huffington Post și Michael Kunz de la USA Today. Lovitura dată de rezultatul surprinzător al alegerilor din SUA a relevat o altă problemă de rezolvat: știrile false distribuite cu viteză în mediile online, preluate de televiziune, radio etc. și propaganda rusească. „Minciunile vor curge și în 2017“, crede Bill Adair de la Duke University, dar va fi anul inovației în fact-checking: roboți de verificare, filtre care semnalează știrile suspecte, acces simplificat al publicului la motoare pentru eliminarea știrilor false. Pe de altă parte, roboții nu pot înlocui jurnaliștii în identificarea adevărului, în deliberarea etică, în analiza și înțelegerea societății. O reconsideare a profesiei este necesară, în opinia lui Dannagel G.Young – Delaware University și a cercetătoarei Claire Wardle de la Tow Center for Digital Journalism. Jurnaliștii se vor întoarce spre oameni, spre comunitate, vor colabora cu publicul, vor reveni la competențele verificării din mai multe surse, la scepticismul rezonabil față de autorități, la culegerea de informații genuine, pentru a deparazita ecosistemul dezinformării, 2017 va fi și anul dezvoltării noilor modele de business, adaptate digitalului: primul click va fi gratis, dar al doilea va însemna captarea unui abonat, căruia i se va propune un conținut personalizat, spune Anita Zielina de la NZZ Media Group Zürich. Pentru aceasta, tehnologia, care a schimbat atât de drastic media, va veni în ajutor cu programe predictive, analize anticipative și identificarea tipului de emoție a consumatorului, crede David Stork de la Toronto Star. Va fi anul creșterii calității jurnalismului și al expansiunii globale, spun mai mulți optimiști, care nu cred în nebunia viralului (Millie Tran, BuzzFeed). De altfel, se caută și alte metode de măsurare a audienței în afară de trafic, people-metter etc. Presa europeană va fi obligatoriu colaborativă, se vor crea rețele noi de lucru între jurnaliști într-o Europă cu alegeri în zece state, cu Brexit și alte provocări, opinează Adam Thomas, directorul Centrului European de Jurnalism.