De același autor
De prea multe ori însăilată, ziua de sărbătoare la TV va urmări o rețetă expirată: filme vechi, dezbateri în fum de lumânare, înregistrări și multă, multă muzică populară.
Adevărul este că televiziunile nu au prea multă fantezie când alcătuiesc programele de sărbători. Ideea de divertisment sau de relaxare la televizor a rămas pe loc, poate din anii ‘90. Nici canalele de știri nu excelează în căutarea unor întâmplări interesante sau, cel puțin, a unor unghiuri diferite. De Crăciun ni se servesc aceleași știri despre tăierea porcului, despre dospitul cozonacului și, eventual, despre pensiunile maramureșene în pregătiri pentru oaspeți. Colindele răsună pe toate canalele. Că e Paști sau e Crăciun, știriștii vin mereu cu arhicunoscuta placă despre scumpirea alimentelor, cu sondajele obișnuite prin piețe, unde sunt mereu întrebați aceiași pensionari care se plâng că nu le ajung banii pentru o masă decentă. Nu că n-ar fi veridic, dar subiectul stă la mâna jurnalistului: el alege informația considerată de interes public, el alege unghiul, el selectează persoanele resursă, precum și întrebările pe care le pune. Inerția sau comanda redacțională pentru un discurs populist pot produce derapaje grave, cum ar fi înscenarea unor situații inventate. Să ne amintim de cazul „Mirela bugetara“, o vânzătoare de tarabă care apărea în știrile Antenei 1 în rolul unei bugetare sărmane silite de penurie să cumpere roșii la bucată. Nici de Paști n-am scăpat de jelaniile de sezon pe tema prețurilor, acoperite doar de gălăgia în jurul unor personaje politice acuzate de corupție, cărora le-a venit sorocul la DNA. Mai avem, de sezon, controalele drastice prin piețe ale autorităților, care se dinamizează brusc, ieșind din lejeritate, spre revigorarea emisiunilor de știri. Ciorchinii de jurnaliști din poarta DNA sau de pe treptele Înaltei Curți de Casație și Justiție au dispărut totuși în aceste zile, odată cu politicienii, demnitarii județeni sau locali, refugiați și ei la vinul și mielul pascal, într-un armistițiu tacit. Dar revin, ca în toți anii trecuți, aceleași știri despre tradițiile pascale și se schimbă invitații: reapar preoții, teologii, folcloriștii. Pentru că informația în general nu se află la mare preț în mass-media de la noi - și nu numai la noi – detronată fiind de infotainment, de imaginea senzațională, de împachetarea emoțională pusă pe muzici dramatizante, singurele informații din lumea reală rămân cele despre vreme și despre cum se circulă pe drumurile naționale sau prin vămi. Dar... bine și atât. Știe și telespectatorul că au drept la sărbătoare și știriștii, ale căror legiuni se subțiază în aceste zile.
În rest, unele programe generaliste vin cu filme obosite despre viața lui Iisus sau comedioare categorie B sau C. Dacă dispun de o finanțare mai consistentă, se poate vedea și câte un film bun, de obicei mai puțin sângeros decât în restul anului. Abundă înregistrările de emisiuni, ceea ce este de înțeles, mai ales ediții ale emisiunilor de divertisment cu audiență: TVR dă O dată-n viață, Antenele vin cu Super Bingo sau România dansează, PRO TV cu Apropo TV (ceea ce nu-i rău deloc), iar Prima cu Vrei să fii milionar?. Peste tot s-a auzit muzică populară din plin, televiziunile locale s-au întrecut în a afișa vedetele populariste locale în straie de sărbătoare. Canalele declarate de entertainment n-au ezitat, nici în aceste zile, să aducă pe ecran starletele izbite în biografie de câte un divorț, de câte o părăsire sau de găsirea, în sfârșit, a marii iubiri. Cu cât mai nefericite, cu atât mai dezbrăcate! Acompaniate de vedete masculine la fel de preocupate de misterele vieții, starurile tabloidelor autohtone continuă să umple cu senzații sexy plictisul cotidian, transgresând pioșenia momentului. Și, evident, bârfoteca include neapărat o știre de rupt inimi despre suferințele lui Gigi Becali sau Borcea din pușcărie. Să fie, oare, voința Domnului?
Cum doar cercetările de piață se bucură de o necesară obiectivitate, fiindcă firmele plătitoare de reclamă vor să știe ce public atinge publicitatea, e greu de stabilit cui se adresează plicticoasele programe de Paști. Publicul citadin, sătul de betoanele orașului, ar prefera să iasă undeva, la plimbare, la țară sau în lumea largă, tinerii vor rămâne agățați de tabletă, sătenii ar mai ieși în poartă la vorbă cu vecinii. Alcătuirea programelor de televiziune este cel mai adesea dictată în zilele speciale de sărbătoare de logistica internă, de obligația companiei TV să dea liber oamenilor, de personalul restrâns care asigură permanența pe știri, cu atenția îndreptată spre personajele politice de la vârf, urmărite pe la biserici și mănăstiri unde acestea profită să coboare la popor. De prea multe ori însăilată, ziua de sărbătoare la TV va urmări o rețetă expirată: filme vechi, dezbateri în fum de lumânare, înregistrări și multă, multă muzică populară. //