De același autor
Oricât de matematice ar fi calculele și algoritmul rețelelor sociale, interferențele de comunicare păstrează o doză de imprevizibil, care poate răsturna lumea.
Lucian Mândruță și-a lansat în mai multe orașe volumul intitulat Share!. Cartea descrie cum s-au adunat pe pagina sa de Facebook zeci de mii de share-uri, sute de mii de like-uri și milioane de vizualizări la alegerile prezidențiale, turul II. L-am întrebat de ce a ales să scrie o carte de hârtie (formă bătrânicioasă, alungată din lumea virtuală) și să vorbească în librărie despre ceea ce pare opusul cărții, adică despre volatilul, imponderabilul, magicul intermediar de prietenii, Facebook. „Fiindcă sunt și eu un pic anacronic“, s-a alintat Mândruță, sugerând că o discretă patină aristocratică a scris-cititului clasic nu lipsește biografiei sale.
Cartea pornește de la o uimire: cum e posibil ca, în decurs de ore, cel mult zile, să se formeze comunități virtuale coerente, care să influențeze alegerile, uzând de mașinăria aparent simplă a rețelelor de socializare? I s-a întâmplat și lui Mândruță, după ce a postat video și mesaje vizuale cu îndemn de ieșire la vot. Nu în calitate de jurnalist, ci de cetățean implicat. Bilanțul zilei de 16 noiembrie 2014 pe pagina sa a fost: 54.000 shares, 140.000 likes, 2.145.000 vizualizări video. Dunbar estimează că numărul unui grup social mediu este de maximum 150 de persoane, cu care oricare dintre noi poate ține legătura. Când apar mii de „prieteni“, pagina personală devine o agendă de contacte și un mediu de persuasiune, activism etc., cum arată Brăduț Ulmanu în Cartea fețelor. Revoluția Facebook în spațiul social. Impactul social al rețelelor e tranzitoriu, solidaritatea este determinată de emoții și scopuri temporare. Comunitățile virtuale se fac și se desfac rapid. Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp ș.a., capabile să producă dependență, nu sunt decât intermediari ai mesajelor, păstrându-și caracterul tranzitiv, de facilitare a comunicării. Se propun optimizări, de exemplu, adăugarea unui buton nou, pe lângă like/dislike: sympathy, adică un buton al compasiunii. Fiindcă, nota recent Newsweek, nu vrem să dăm like unui prieten căruia tocmai i-a murit bunica.
Mobilizarea excepțională la vot a românilor din străinătate are și un temei structural. Vasile Dâncu, sociolog și politician, explică în studiul Generația Facebook, alegerile și triburile politice. Cazul României: „Jocul democratic de azi este respins pentru că a fost blocat de către partidele politice, monopolizat de instrumente media şi actori economici care vor rămânerea în logica socială şi economică a devenirii sistemului social şi politic clasic. Cetățenii sunt apatici, blocați în pesimism, neîncredere și înstrăinare, iar din această stare nu-i putea scoate decât o logică a seducţiei cu care funcţionează reţelele de socializare şi mass-media... Este o criză de sistem, creată de nevoia de a refonda sistemul politic după alte exigențe: transparență prin mediatizare continuă, fragmentare şi respectul eterogenității şi diversității“. Spectacolul nesfârșit al netului, accesul simplificat, transformarea spațiului public habermasian într-un spațiu pur emoțional, conducând la dramatizarea competiției politice, cum constată politologul spaniol Daniel Innerarity, toate fac parte din jocul amintit al seducției. Românii s-au arătat sensibili la vraja rețelelor sociale: la sfârșitul lui 2014, România avea 7,6 milioane de conturi pe Facebook, cu 8,6% creștere față de anul precedent. Există și o anxietate a dependențelor postmoderne: „Stăm pe net. Suntem singuri cu o mie de prieteni... Stăm pe net și asta ne ține în loc. De călătorii, de oameni, de tine și de mine. Când plecăm, nu mergem departe. Doar până la frigider. El încă n-a învățat să ne downloadeze niște brânză și roșii, repede“, observă nostalgic autorul cărții, singura care rămâne.
Dacă există o concluzie în experimentul lui Lucian Mândruță, ar fi că revolta de pe FB i-a adus candidatului Iohannis ceea ce îi lipsea cu desăvârșire: emoție. Campaniei plicticoase și personajului tern li s-a suprapus indignarea cetățenilor privați de dreptul de a vota. Postările oamenilor pe FB au depășit audiența cumulată a televiziunilor de știri. Mândruță a înțeles că notorietatea sa ca jurnalist de televiziune trebuie utilizată cu precauție. Cele mai credibile au fost postările autentice, sincere, stângace, fără „moderator“. Conflictul a lovit din plin în candidatul Ponta și în aroganța sa oficială. „Generația Facebook nu are modele. Nu are idoli. La un moment dat, Steve Jobbs a devenit idol, dar în scurt timp Facebook a luat o distanţă ironică şi parodică față de propriul entuziasm. Cercetările arată că această Generație Y nu crede în ordinea socială impusă și nici în mecanismele structurale ale ordinii politice, dar refuză mai ales următorul amănunt: controlul ordinii sociale care vine de sus“, notează Vasile Dâncu. Oricât de matematice ar fi calculele și algoritmul rețelelor sociale, interferențele de comunicare păstrează o doză de imprevizibil, care poate răsturna lumea.