De același autor
Nimic nu era mai gustat şi mai aşteptat de publicul urban mediu şi superior decât această revistă ca şi, mai târziu, emisiunile Grupului Divertis la televizor. Ceea ce explică longevitatea de peste douăzeci de ani a revistei este, pe de o parte, compatibilitatea ei cu felul de a fi al românilor, iubitori de bancuri şi deprinşi a face haz de necaz, pe de alta, credibilitatea băieţilor care făceau revista: tineri, haioşi, nonconformişti, liberi în gândire şi nealiniaţi politic. S-ar putea zice că i-au ofticat pe parcursul anilor şi pe ai lui Iliescu, şi pe ai lui Constantinescu, şi pe ai lui Băsescu.
Ceva diferit s-a întâmplat, însă, în anii din urmă. Nu doar în contextul de business în media, nu doar în schimbările repetate de patroni, nu doar în declinul comercial pe care piaţa media o înregistrează cu fiecare produs uzat, ci mai mult de atât. Academia Caţavencu a început să-şi piardă credibilitatea. Cititorii fideli, care nu scăpau niciun număr, au început să vadă, odată cu modificarea statutului financiar al „caţavencilor“, care au jonglat cu brandul şi au făcut ceva bănuţi, o seamă de schimbări de ton, nuanţe partizane, evitarea unor subiecte care altădată nu scăpau vigilenţei caţavenciene etc., toate acestea subminând impresia de spontaneitate şi transformând umorul într-o grimasă prudentă. Unii dintre membrii importanţi ai redacţiei au început să joace în „liga mare“ a jurnaliştilor afiliaţi (şi îmbogăţiţi) politic. Tirajul revistei a scăzut de la peste 60.000 de exemplare în anul 2000, la nici o treime în 2011, înainte de faliment. Sigur că există şi analize economice de făcut, explicaţii contextuale de dat, rupturi în interiorul echipei şi politici greşite identificabile, dar nu putem ignora că presa trăieşte şi din credibilitate, din credinţa unui public în independenţa mass-media, din încrederea că primeşte pe banii săi ce i se promite, iar nu altceva.
Abia publicarea stenogramelor unor convorbiri dintre patronul sub care a falimentat Academia Caţavencu, Sorin Ovidiu Vântu, şi directorul revistei, Doru Buşcu, a făcut lumină în privinţa totalei pierderi de autonomie editorială, care îi adusese la început revistei credibilitate şi glorie: „S-a terminat cu glumele de genul independenţă editorială, să îmi pot face eu şmenurile“, spune apăsat patronul şi continuă: „Eu asta încerc să-ţi spun. Că dacă fixăm ca strategie că de mâine susţinem actele guvernului, de mâine trustul ăsta de presă, inclusiv Academia Caţavencu, susţine actul de guvernare… singura condiţie aici este decizia lui Vântu, asta încerc să-ţi explic, Doruleţ… Deci, construieşte organizaţia în acest sens, bătrâne! Nu mai există de-acuma, când discutăm, domnule, Vasile Ionescu este atacat la noi. Păi din momentul ăla, Vasile Ionescu s-a terminat cu el! El nu mai există în paginile Academiei Caţavencu… Tocmai de aceea, ce-ţi spun, dragul meu prieten, ea (Academia Caţavencu) trebuie să răspundă intereselor patronatului. Punct!… Ea trebuie să răspundă intereselor lui Sorin Ovidiu Vântu. Punct!“.
Orice s-ar mai întâmpla în devenirea revistei, sub orice titlu ar mai apărea, sub orice alt patronat şi în orice tiraj, compromisul etic, renunţarea la integritatea jurnalistică, relevate în umilitoarea convorbire, îi marcheză istoria. //
Citeste si despre: Academia Catavencu, Doru Buscu, independenta editoriala, credibilitatea jurnalistilor, modificarea statutului.
Comentarii 5
Lilith - 07-18-2011
care era de prin anii 90 relatia cu grupul Gelsor? Catavencu n-a mai fost o revista de umor de cand a devenit . Doru Buscu pozeaza in victima care nu este. a papat bani frumosi de la SOV si a taiat si a spanzurat cum a vrut in ultimii ani (concedieri, salarii - toate, chipurile, din exclusiva dorinta a lui SOV)...
RăspundeDoru Bushkuly !? - 07-14-2011
Tulai Domne, ce rusine, mai Dorule Buscule ! Acuma, dupa citirea acestui pasaj din stenograme, inteleg io mai bine de ce te-ai metamorfozat tu din Bushcu in .. Bushculi.. Ioi, ioi, ce rusine ! V-a jucat, schiopul de Nush, dupa cum a vrut .. conga lui ! Endependentzilor.. (macar ti-ai pus bani deoparte ?)
RăspundeImreh Istvan - 07-14-2011
Este tragic ca totul are un pret si sunt vandute si cele mai de pret lucruri, de exemplu dreptul la opinie libera, la bancuri, caricaturi. Sper din tot sufletul ca Revista 22 nu va face aceeasi greseala. Chiar daca citesc de multe ori articolele on-line cumpar revista saptamanal, lucru ce recomand tuturor ca sa nu sa se ajunga financiar la cheremul rechinilor moguli (vezi cazul Catavencu).
RăspundeEmil - 07-13-2011
Despre cum s-au "periat" stenogramele alea, ca bizonul tinichigiu sa inteleaga ceeace trebuia sa inteleaga, nimic, nimic?
RăspundeGladiatorul - 07-12-2011
Academia Catavencu a avut perioade de timp (in special in perioadele alegerilor oarbe ale FSN, PDSR) in care era interzisa in judetele conduse de "baronii" rosii. Acum insa, directiva SOV, impusa cu forta KGB-ista a terminat ziarul. De la bun inceput a avut si tare. De exemplu exista un articol despre turnatorii de la Securitate scris de un............turnator, Cornel Ivanciuc. Mi s-a parut o palma grea asezata pe obrazul cititorilor. Dar in Romania, unde exista un delator la maximum 3 persoane, nu m-a mirat deloc. Am cumparat Academia Catavencu, ca si revista Car cu Boi pana in momentul in care am remarcat intruziunea patronilor in gandirea libera, de pana la momentul respectiv, a ziaristilor. Apoi mi-am zis: "Bravos natiune, halal sa-ti fie!" Si am renuntat sa mai cumpar revistele, care numai de umor nu mi s-au mai parut.
Răspunde