Cu microfonul după Columbeni

Brîndușa Armanca 24.05.2011

De același autor

Reclamaţia depusă de Irinel Columbeanu la Comisia pentru Drepturile Omului din Camera Deputaţilor l-a adus atât pe petiţionar, cât şi presa din alaiul său pe culmile ridicolului. Extinsă la nivelul parlamentului, telenovela Columbenilor continuă să excite mass-media, care îl talonează atât pe el, cât şi pe Monica, agitând microfoanele, manifestând nu doar interes, ci şi compasiune, când de o parte, când de alta. Mai mult de partea domnului Irinel, dispus să plătească tarifele aferente prezenţei nonstop pe ecrane, aşa cum a demonstrat-o ani de zile când a finanţat transmisia live a biografiei cuplului, pas cu pas, clip cu clip.

Subiectul a acaparat într-atât presa din Româ­nia, încât un jurnal de ştiri în prime-time a început cu divorţul cuplului, iar prezenţa lui Irinel la Comisie a adus mai mulţi jurnalişti decât moţiunile de cenzură, ilustrând „jurnalismul de haită“, aşa cum l-a definit recent Raportul FreeEx asupra libertăţii presei în Româ­nia. Ce anume stimulează acest interes isteric al mass-media pentru un banal divorţ, fie şi între personaje mondene, repetat de alt cuplu al mahalalei mediatice, Oana şi Pepe? Majoritatea ar răspunde la întrebare arătând cu degetul spre public, care asta vrea, asta cere. Un sondaj IRES citat de Vasile Dâncu pe blogul său ar putea justifica opinia că lumea, sătulă de politică şi de viaţă, caută un refugiu în basme şi telenovele cu staruri locale din universul monden. Sondajul efectuat în perioada 16-18 martie 2011 pe un eşantion de 1.153 de persoane arată un interes mai mare al publicului pentru ştirile mondene faţă de ştirile politice. La întrebările despre evenimentele importante ale perioadei, 90% dintre intervievaţi ştiau despre divorţul Monica-Irinel şi doar 67% despre declaraţiile preşedintelui despre modificarea Constituţiei. Dezinteresul pentru subiectele „majore“, de „interes public“ este mai ridicat la tinerii sub 35 de ani, în special la cei cu studii medii şi gimnaziale.

Dar nu poate fi publicul unicul vinovat pentru degradarea conţinutului televizual, iar pretenţia că publicul asta vrea, asta cere este nesusţinută de studii mai ample, de analize comparative pe toate dimensiunile, aşa cum fac sistematic marile canale de televiziune americane sau din Europa. Jurnalistul are răspunderea sa în pierderea standardelor jurnalistice. Jurnaliştii părăsesc cu uşurinţă valorile profesionale, aşezând în locul relevanţei informaţiei, al importanţei şi al impactului unica funcţie a distracţiei, care generează infotainment continuu, cu tensiuni dramatice false, cu „interpretări“ gestuale şi faciale din partea reporterilor de teren şi a prezentatorilor de ştiri capabili să plângă, să ironizeze, să se isterizeze în direct.

Dezinteresul canalelor TV pentru servirea interesului public, devenit o noţiune vagă pentru profesioniştii mass-media (ultima încercare de a o clarifica datează din 2004, când Convenţia Organizaţiilor de Media a formulat o definiţie în Codul său deontologic), este o altă cauză a degradării peisajului televizual. Auzim adesea că interesul public este apanajul televiziunii publice, cele comerciale n-au treabă cu asta, ele trebuie să facă profit, ceea ce este fals. Raţiunea de a exista a presei este servirea interesului public, a dreptului publicului de a fi informat, a libertăţii de exprimare. Dar nici CNA, responsabil de sancţiunile prevăzute de Legea audiovizualului, nu e în formă.

Dacă este adevărată susţinerea cercetătoarei Natalie Fenton că „ştirile sunt cum sunt jurnaliştii“, atunci schimbarea paradigmei ştirilor se explică şi prin gravele compromisuri etice şi profesionale la care jurnaliştii români sunt dispuşi: pactizarea cu interesul patronilor dominaţi de filosofia ratingului, ignorarea normelor care privesc viaţa privată, producerea de false ştiri şi publicitate pe bani, dispariţia demnităţii profesionale etc. Perdaful tras de Irinel Columbeanu jurnaliştilor din alaiul de la parlament, consideraţi incapabili să se ridice la înălţimea subiectului, este pe deplin meritat. //

Citeste si despre: Columbeanu, reclamatie, televiziune publica, cod deontologic, CNA.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22