De același autor
În peisajul editorial românesc, sărăcit de crize și de puțina înțelegere a rostului presei, a apărut la Cluj, în decembrie 2013, un hebdomadar care trece de 200 de pagini, cu o grafică inteligentă și condiții tipografice de excepție. Doar revistele glossy străine, instalate prin franciză la noi, se mai bucură de hârtie și ilustrație atât de bune, însă la un preț mai piperat. Susținută de Asociația Română pentru Evaluare și Strategie - ARES a fondatorului Vasile Dâncu, revista își asumă ca program demonstrația că „există gândire și dincolo de ideologiile politice sau filosofiile cool“ și că „este nevoie de gândire critică și viitorul poate fi modelat, iar gândirea strategică oferă resurse pentru a preveni pericole și a reduce sau manageria riscuri, fără dictatura urgenței sau tactici pompieristice“. Proiect costisitor, în contextul actual când puținele reviste de idei, ca Dilema sau 22, deci altele decât cele literare, supraviețuiesc miraculos, iar publicația dialogului intelectual prin excelență, Idei în Dialog a lui Patapievici, s-a stins în 2009, după cinci ani, învinsă de intrarea la apă a patronatului media autohton. Până azi, au fost puse în dezbatere în Sinteza teme incitante, ca Tătucii nației ies din istorie?, Putin Propaganda, Partidele. Sfârșitul unei civilizații politice?, Facebookistan, România rămâne în familie ș.a., alăturând autori care nu apar de obicei împreună, din varii antipatii sau din cauza unor afilieri ideologice care nasc, la noi, respingere.
Chiar despre asta e vorba în numărul Republica ideilor singure, din martie 2016, despre inaptitudinea societății românești de a crea și întreține o piață a ideilor. Aflat în conexiune cu ediția începutului de an publicat sub genericul România - societate cu încredere limitată, numărul recent reunește semnături prestigioase care au antecedente pe subiect, pornind de la eseul lui Horia-Roman Patapievici, De ce nu avem o piață a ideilor, dar și de la rezultatele unui sondaj care arată imensa confuzie din societatea românească în definirea intelectualului și a mișcării ideilor în lume. Consternant: cei mai admirați „intelectuali“ români sunt Victor Ponta, C.V. Tudor, Klaus Iohannis, Andrei Pleșu, Traian Băsescu, Mihai Eminescu, Nicolae Iorga, în această ordine. Totuși, 76% dintre români se consideră persoane cu multe idei (sondaj IRES în 10-11 martie 2016, pe un eșantion de 941 subiecți, marjă de eroare 3,3%). Discuția despre „piața ideilor“ poate să pară un moft în vremile de azi, când deficitul de cultură generală, de discernământ și fundament rațional al cunoștințelor școlare sunt sporite de nemărginirea Internetului, inspectat cu sete, dar fără jaloane, de toate generațiile. Din „lipsa de educație, bigotism și complexul național de inferioritate“ rezultă credulitatea, încrederea în idei bizare (Bogdan Stanciu). Și totuși, recunoscând falia dintre elite și mase, „o ruptură simbolică, marcată de deziluzii și reproșuri și de o parte și de cealaltă“ (Vintilă Mihăilescu), intelectualii români se străduiesc să înțeleagă de ce nu există o piață de idei, și de ce „grădina paradoxală“ a culturii și a valorilor românești „lâncezește fără relief pe mâna grădinarilor autohtoni și se animă luxuriant pe mâna grădinarilor occidentali“ (Horia-Roman Patapievici). Maturizarea forțată a societății românești, mereu dispusă să preia din mers modele (franceze, germane, europene, americane), forme lăsate mereu „fără fond“, cum avertiza Maiorescu acum un secol și jumătate, instituțiile debile și instabile, veleitarismul și impostura încurajate academic (Ruxandra Hurezean), supremația culturii umaniste în definirea intelectualului, incapacitatea dialogului, eșuat în conversație, în falsă polemică sau bârfă (de unde și vacarmul dezbaterilor mediatice actuale), într-o „nouă Țiganiadă intelectuală“ (Sorin Mitu), intoleranța socială convertită în noncomunicare (Andreea Monica State, Vasile Dâncu), neîncrederea în autoritate și autorități (Alex Doppelgänger) sunt câteva dintre rezultatele diagnozei. Punctul forte al demonstrației este conceptul de adevăr, reiterat de Patapievici, adevărul pe care se fundamentează valorile culturale, verificarea, evaluarea, integrarea critică, omologarea lor, singurul care poate duce la o realitate comună în care să se recunoască membrii societății. Or, tocmai incapacitatea noastră de a fi împreună în orice proiect social, fiindcă „suntem zidiți în realități care se detestă cu patimă unele pe altele“, ne îndepărtează de drumul cel bun, „de izvoarele spirituale fără moarte ale logicei, bunului simț, bunului gust“ (Eugen Lovinescu) și fac imposibilă o piață a ideilor. Ceva se poate face: reconstrucția spațiului public prin educație (Vintilă Mihăilescu) și redescoperirea voinței de comunitate a poporului. Fără acest efort, spune Patapievici, societatea românească va rămâne aceeași „maioneză tăiată“. //