Infarctul PRO TV și declinul televiziunii în România

Brîndușa Armanca 13.05.2014

De același autor

Gloriei de altădată a PRO TV îi ia locul neliniștea unui viitor incert.

Previzibilă de câțiva ani, restructurarea com­paniilor multiplicate în cei aproape 20 de ani de management de Adrian Sârbu (din 2009 ca președinte și CEO, la cârma Central Eu­ro­pean Media Enterprises Ltd., pe scurt CME) s-a declanșat în 2013, an la sfârșitul căruia „dictatorul vizionar“, cum îl nu­mea ziarul Adevărul, a spus „Good bye!“ companiei. N-a plecat cu mâna goală, ci cu 5,4 milioane de dolari com­pensație și, de asemenea, cu mai multe firme în domeniul me­dia, ca agenția de presă Me­diafax, publicații precum Business Ma­ga­zin, Ce se întâmplă doctore?, Ziarul Financiar și Playboy. Mediafax Group operează și câ­teva zeci de site-uri, printre care gandul.info, zf.ro, prosport.ro, descopera.ro etc. Din vara anului trecut, unele titluri din print au dis­pă­rut, ca PRO TV Magazin sau InStyle, altele au devenit suplimente, ca ProSport, pe fondul trans­formărilor masive de pe piața media. Strălucitor, lider de piață pe divertisment și știri, beneficiarul celor mai mari încasări din publicitate pe piața românească, PRO TV și su­ratele mai mici - PRO TV Internațional, Acasă, Acasă Gold, PRO Cinema, Sport.ro, MTV Ro­mâ­nia și cele din Moldova, PRO TV Chișinău și Aca­să Moldova –, scot la iveală boli cronice le­gate de pierderile CME, care se ridică la pes­te 26 de milioane de dolari, conform co­ma­nescu.ro. Mai rău, în Ro­mâ­nia, un val de anchete s-a abătut asupra companiei du­pă plecarea lui Adrian Sârbu. Surse judiciare au dezvăluit presei că ancheta pleacă de la plângerile noii conduceri a PRO TV, în frunte cu di­rec­torul general lituanian, Alek­sander Cesnavicius, în le­gă­tură cu operațiunile financiare derulate în perioada manageriatului lui Sârbu. Au fost controlate și firmele acestuia, aflate în relații comerciale cu CME: Mediafax Group S.A., Mediafax S.A., Fundația pentru Educație și Dezvoltare Media Pro, Apropo de Ecom­merce S.R.L., Alleria Management Company S.R.L., Publione Media S.R.L., Media Sat S.R.L., sub suspiciunea de evaziune fiscală și spălare de bani, cu un prejudiciu estimat la 5 mi­li­oa­ne de euro, conform Evenimentului zilei. În timp ce IGPR trimitea peste o sută de polițiști în 28 de acțiuni de percheziție în București și în Ilfov, PRO TV își proteja imaginea în co­mu­nicate care negau că sediul din Pache Pro­to­po­pescu ar fi obiectul vreunei percheziții.

Dincolo de rezultatele investigațiilor care vor dura mult și bine, plecarea lui Adrian Sârbu de la cârmă a declanșat demisii în lanț, con­ce­dieri spectaculoase și imaginea unui castel în surpare. Au plecat oamenii de bază, ca Mona Segall, directoarea divertismentului și „mo­to­rul PRO TV“, cum o numea Șerban Huidu, An­ca Budinschi, director de programe, Ciprian Stan­cu, director de vânzări, Elena Petre, di­rec­tor economic, dar și vedete pe picior de fugă, ca Horia Brenciu, Loredana, Pavel Bartoş, Smi­ley, Ştefan Bănică jr., mama telenovelelor, Ru­xandra Ion și alții. Cei mai mulți au bătut pal­ma sau sunt în negocieri cu Trustul Intact.

Luna mai a lui 2014 a fost poate cea mai dureroasă pentru echipa de succes a PRO TV. Zeci de angajați au fost dați afară fără ex­pli­ca­ții suplimentare, iar evacuarea din birouri s-a făcut cu poliția. Gloriei de altădată, justificată de audiențe record și de cotă de piață de 31% din volumul total de audiență livrată cli­enților publicitari în 2013, conform Forbes, adi­că 180-190 milioane de euro câștigați anu­al, îi ia locul neliniștea unui viitor incert. Deși ne­gate, se vorbește de întâlniri secrete pen­tru vânzarea companiei, atât cea din Ro­mâ­nia, cât și părți din afacerea derulată în Cehia, Slovacia, Slovenia, Bulgaria, Croația. Bloom­berg/BusinessWeek a relatat că reprezentanți ai patronului Time Warner au avut întâlniri re­petate cu oameni de afaceri cehi, ca Petr Kel­lner, Pavel Tykac şi Jan Dienstl, care doresc să preia, împreună, CME. Pentru divizia ro­mâ­nească și cea din Republica Moldova se bă­nu­iește un interes major al Gazprom. Nu-i de bi­ne. „2014 va fi un an în care business-urile se­rioase de media vor continua să aibă dif­i­cultăți, iar cele neserioase vor zburda. Aus­teritatea dată de cele 280-300 de milioane de euro cheltuieli publicitate disponibile pe pia­ța vizibilă va continua să-și pună am­pren­ta asupra brandurilor media mari, în timp ce zona gri, finanțată de politic, va fi cuprinsă brusc de o veselie activă“, este previziunea lui Iulian Comănescu pe blog. Analistul adau­gă un regret, la care subscriem: „Partea proas­tă, pentru întreaga piață media, e că PRO TV-ul a fost, de la apariția în 1995, trend­setter-ul ei, deci Antena 1 și Kanal D vor in­vesti la rândul lor mai puțin în calitate“. De aici încolo, discuția despre viitorul televiziunii în România trece prin schimbările pa­ra­dig­matice aduse de Internet și de noile teh­nologii, dar cu un ochi la implicarea vinovată a intereselor politice în patronatul te­le­vi­ziu­nilor autohtone. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22