De același autor
Cum se pot limita încălcările prea dese ale deontologiei și normelor profesionale într-o meserie așa de influentă cum e jurnalismul?
Pe FreeEx, rețeaua de dialog a jurnaliștilor, s-a iscat de curând o discuție animată despre necesitatea unei legi a presei în România. Totul a plecat de la revolta realizatorului TV Vlad Petreanu, exasperat de indecența tabloidă în abordarea morții regizorului Sergiu Nicolaescu. „E o isterie media ce nu s-a pomenit în jurul acestui eveniment, isterie în care au fost abandonate fără ezitare şi fără regret toate regulile profesionale şi de bun-simţ... Presa nu este, fireşte, un corp de academicieni, aşa cum nici talk-show-urile nu sunt proiecte de cercetare ştiinţifică, dar, de data aceasta, chiar au fost depăşite toate limitele. E nevoie să fie discutată şi adoptată o lege a presei, care să cureţe şi să salveze, până la urmă, acest domeniu care se scufundă în mizerie şi derizoriu (dacă mai e ceva de salvat). Breasla asta a jurnaliştilor are nevoie de o lege a presei, chiar dacă se împotriveşte cu înverşunare ideii, de ani de zile – o lege care să filtreze accesul în meserie, să impună sancţiuni pentru cei care-i încalcă regulile şi, în general, să reglementeze, în fine, un domeniu pe care jurnaliştii n-au reuşit să şi-l autoreglementeze de două decenii încoace“, susține jurnalistul pe blog.
Dezbaterea nu e nouă, dar nici terminată nu e. Marii susținători ai unor reglementări legislative de presă au fost în toate timpurile politicienii. Ori de câte ori li s-a urcat sângele la cap că jurnaliștii își îngăduie prea mult, că își bagă nasul în treburile, dar mai ales în afacerile lor, au ouat câte o lege fantezistă. Să ne amintim: în 1992, senatorul PRM Vasile Moiş şi senatorul PDSR Ion Plătică au depus un proiect care obliga redacțiile să trimită ziarul pentru aprobarea difuzării „prefecturii judeţene şi inspectoratului judeţean de poliţie în a căror rază teritorială îşi au sediile şi se difuzează“. Tot ei cereau ca ofensa adusă preşedintelui statului prin mass-media să se pedepsească cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. În 1998, deputatul Petre Ţurlea (FSN), sprijinit de PUNR şi Uniunea Ziariştilor Profesioniști, iniţia un proiect de lege a presei, care prevedea monopolul UZP asupra legitimizării jurnaliştilor, cu drept de excludere din profesie. În 2008, senatorul PNL Ioan Ghişe, susţinut de Gheorghe Funar (PRM), a produs unul dintre cele mai controversate proiecte, cel al „ştirilor pozitive“. Astfel, programele de ştiri ale posturilor de radio şi televiziune erau obligate să aibă, în proporţii egale, ştiri pozitive şi negative. Era definit şi „delictul de presă“, care însemna, printre altele, şi „inserarea de informaţii, reflecţii sau comentarii despre fapte care nu au implicaţii asupra societăţii şi cauzează o daună materială şi morală unei persoane“, fiind sancţionată penal inclusiv „omisiunea“. În 2010, Silviu Prigoană, pe atunci senator PDL, visa să controleze şi presa scrisă şi Internetul, extinzând puterea CNA prin dreptul de a acorda şi retrage licenţe pentru ziare tipărite şi online. Nu mai departe acum 2 ani, Tudor Ciuhodaru (UNPR), Mircia Giurgiu (independent), Aledin Amet (minorități) și Petru Movilă (PDL) voiau să marcheze cu bulină roșie publicațiile tipărite și cele online cu conținut violent sau indecent. Datorită opoziției gălăgioase pe mai multe voci a breslei jurnaliștilor, proiectele au căzut.
Bun, atunci cum se pot limita excesele, încălcările prea dese ale deontologiei și normelor profesionale într-o meserie așa de influentă cum e jurnalismul? Cum oprești prostituția media de pe OTV și Antene, de prin Click sau...? Răspunsul organizațiilor de media a fost autoreglementarea. Adică, la fel cum alte profesii liberale, ca avocatura, medicina etc. au reguli şi etică, tot așa poate funcționa și în cazul jurnaliștilor. Să se judece în interiorul breslei pe baza codurilor etice și să se elimine dinții stricați. Dar merge, se întâmplă? - se vor întreba scepticii, care au mai văzut medici sancționați pentru malpraxis sau avocați cercetați pentru mită, dar n-au văzut niciun jurnalist eliminat, nici măcar pe Bogdan Chirieac, dovedit și răsdovedit, o pată penibilă pe obrazul breslei. Adică, ce să-i faci? Simplu: să nu-l mai inviți, să-l arunci la coșul de gunoi al profesiei.
În plus, subliniază membrii organizațiilor media-fanion, ActiveWatch și Centrul pentru Jurnalism Independent, există un număr suficient de mare de legi, chiar prea multe, care pot sancționa mass-media, ca Legea audiovizualului cu CNA la pachet, Legea informațiilor clasificate, Legea 544 a accesului la informațiile de interes public, Legea de organizare și funcționare a SRTV și SRR, Codul Penal, legile antidiscriminare, ca să nu mai vorbim de noul Cod Civil, care aduce articole în avantajul vieții private, deci restrictive pentru jurnalism. Dacă întrebarea ar fi ce anume îl apără pe jurnalist de abuzul patronatului, cine îi apără drepturile de salariat amărât dacă nu are o Lege a presei, trebuie spus că în Contractul Colectiv de Muncă pe ramura mass-media există întreg fundamentul pentru drepturile sale, inclusiv „clauza de conștiință“, de care n-a uzat până acum niciun jurnalist. Cum nici de alte drepturi din CCM, fiindcă tăcerea oportunistă e de aur. //