De același autor
Aflată într-o perpetuă relație de ostilitate și vrajă cu mass-media, candidata Frontului Național la prezidențialele din Franța a reușit să spargă orice convenție și să intre în turul 2. Paradoxal, Marine Le Pen își datorează performanța unuia dintre cei trei inamici declarați în campanie: presa (ceilalți doi fiind justiția și, evident, Emmanuel Macron). Prezența sa impetuoasă de „mare blondă“ și moștenirea politică paternă au menținut-o în atenția publică încă din adolescență, dar ascensiunea sa ca imagine publică a început din 2002, când a decis să ia în serios nu doar politica, dar și contactele cu presa, renunțând o vreme la persiflările cu care îi întâmpina pe jurnaliști. Nu pentru multă vreme, însă. Instinctul politic și instruirea profesionistă de PR și marketing politic au orientat-o spre un profil ofensiv, în căutarea unui inamic pentru a se pune în valoare. O soluție eficientă contra banalizării. Alegerile prezidențiale au fost scena ideală pentru a-și desfășura arsenalul, pe fondul schimbărilor din politica globală care au permis ascensiunea populismului, a extremismelor și a mișcărilor „anti“. Atacul la publicațiile, televiziunile, emisiunile sau, mai ales, atacul la persoană țintit pe jurnaliștii cu autoritate sau pe patronii lor a constituit o strategie permanentă de campanie pentru Madame Le Pen. I-a numit pe ziariștii de la Le Monde, Le Nouvel Observateur, BFM TV „bobo gauchos“, adică burghezi stângiști, evident, o stângă de caviar, uitând, atunci când deplânge situația celor mulți și se proclamă „candidata poporului“, că ea însăși a crescut în cartierul elitelor. La primul mare miting de campanie organizat la Nantes, califica prestația presei, arătând cu indexul către L’Express, Libération, NextRadio TV (BFM TV, RMC), ca „isterică“, în beneficiul patronilor, dușmanii ei: „Vorbesc despre morală, pretind că fac analiză factuală și clamează libertatea presei când sunt criticați. Apoi se plâng că au pierdut încrederea publicului care se întoarce în mod legitim către Internet, pentru a se informa“. Disprețul coboară până la a nega rolul de contraputere al presei, jurnaliștii ajungând niște „mărunți slujitori ai sistemului“. A mers până la a interzice reporterilor de la Le Petit Journal și Mediapart să relateze de la convențiile partidului său. Frecvent, discursurile fac loc amenințărilor la adresa instituțiilor franceze și europene, pe care promite să le dinamiteze: justiția, administrația, Parlamentul European, a cărui membră este, Comisia Europeană etc. Amenința la Nantes să revizuiască formarea magistraților pentru a contracara „guvernarea judecătorilor“.
Din 2002, când mass-media au început să dea atenție mesajelor și prezenței doamnei Le Pen, imaginea sa a primit consistență, construită inițial pe stereotipul de femeie-politician, care este, înainte de toate, fiică, soție și mamă. Avea toate elementele pentru a se victimiza, făcând din viața personală subiect mediatic: suferința alături de un tată notoriu și stigmatizat, divorțul părinților, propriile eșecuri în căsnicie, la care se adaugă speciala sa „virilitate“ în a depăși obstacolele. „Politizarea intimității“, cum o numește într-un studiu Julie Boudillon de la Universitatea Paris, nu este singura explicație a ascensiunii sale, ci mai ales legătura paradoxală între ideologia populistă emanată de un partid antifeminist, idealul politic masculin și gramatica suferinței pe care Marine Le Pen a învățat-o și a utilizat-o ca argument. Mass-media nu au putut ocoli prezența energică, disponibilitatea și accesibilitatea „la minut“ a politicienei, care a boicotat adesea emisiunile TV obținând o audiență uriașă. Întrebată, neagă vehement că ar fi extremistă de dreapta. „Sunt patrioată“, i-a replicat iritată jurnalistei Digi 24, Alice Iacobescu, acuzată că pune întrebări de „tribunal“. Presa n-a iertat-o pe Marine Le Pen, iar portretele livrate publicului sunt dintre cele mai inclemente, de la „nici femeie, nici bărbat“ (Huffington Post), la „agenta rusă a Frontului Național“ (Mediapart), conținând însă și o doză de admirație, cum este descrierea lui Yann Barthès, prezentator Canal+ și TF 1: „Impozantă, gură mare, râs de 6 grade pe Scara Richter“.