Pe Internet suntem tari și nemuritori

Brîndușa Armanca 10.09.2013
SHARE 2

Cât de mult schimbă New Media paradigma presei actuale este întrebarea pe care și-au pus-o jurnaliști și experți media din România, Slovacia, Malta și Bulgaria într-un seminar organizat la Timișoara, în perioada 5-7 septembrie 2013, în programul european „Leonardo da Vinci“.

Dacă veți avea curiozitatea ușor morbidă de a vă căuta un prieten decedat pe Facebook, îl veți găsi. Puteți să postați în continuare fotografii și texte pe wall-ul său, prieteni ai lui vor reacționa cu like-uri. Atât doar că el nu vă va răs­punde. În multe cazuri, și adre­sa de e-mail va fi activă vre­me îndelungată după dis­pa­riția sa. În mediul virtual totul e posibil: se pot imagina ne­li­mitat identități noi, moar­tea e un accident minor și fă­ră con­secințe, accesul și mul­tiplicarea sunt infinite. Pa­ra­doxal, deplina libertate a Internetului ne­do­mesticită de niciun document de regle­men­tare – vezi ACTA – vine în contradicție cu sen­timentul că există ascuns în Internet un Big Brother care ne urmărește pas cu pas. Agen­tul CIA Edward Snowden susține, în de­cla­ra­ți­i­le oferite acum câteva luni publicațiilor Wa­shing­ton Post și The Guardian, că FBI și Agen­ția Națională de Securitate au acces la ser­ve­rele Microsoft, Yahoo!, Google, Face­book, AOL, YouTube, Skype, Apple și PalTalk pentru a su­pra­veghea activități din străi­nă­tate. Pro­gra­mul secret PRISM ar permite ast­fel o su­pra­veghere a oricărui cetățean, fără ordin judecătoresc.

Deși scandalul Snowden pare să confirme sus­piciunile de control secret, oamenii nu se lasă descurajați în a folosi facilitățile magice ale noilor tehnologii care fac posibilă co­mu­ni­ca­rea fără li­mite. Dar schimbă radical și mersul lumii. Pro­tes­tele îm­po­triva proiectului Ro­șia Mon­tană, extinse în mai multe orașe ale României și ale Eu­ropei, s-au organizat pe Face­book și au adunat ce­tățeni di­verși, de la ecologiști la hip­steri, de la intelectuali de no­torietate la ultrași, de la studenți la pensionari na­țio­naliști. La fel, protestele împotriva ad­mi­nis­tra­ției inerte și corupte a Bucureștiului, în frun­te cu primarul Oprescu, după ce un copil de 4 ani a fost sfâșiat de câinii vagabonzi. Ge­ne­rația tânără, familiarizată cu mijloacele, se mo­bilizează rapid pe Facebook și pe Twitter, evitând imixtiuni politice și agende ascunse. „Roșia Montană este doar un pretext pentru a le spune guvernanților că nu pot ignora vo­ința oamenilor și că nu pot confisca țara în fa­voarea propriilor interese de partid și de gaș­că“, argumenta un protestatar ieșirea ma­sivă în stradă zile în șir a peste 10.000 de bu­cu­reșteni și a altor câteva mii în mai multe orașe.

Un banner imens a însoțit demonstrațiile tot mai radicalizate: „Presa română plină de min­ciună“. Reporteri de televiziune aflați pe teren s-au plâns de ostilitatea unor protestatari ca­re le-au reproșat obediența față de politicienii puterii și atitudinea favorabilă față de com­pa­nia Gold Corporation, care a investit imens în reclama TV și în coruperea presei. Pe Face­book sunt postate sute de opinii care con­damnă acceptarea de către jurnaliști a unor călătorii de „documentare“ la fața locului sau în Noua Zeelandă, sponsorizate generos de compania canadiană, în schimbul trecerii sub tăcere a riscurilor exploatării cu cianuri a me­talelor. Mediile de socializare devin, iată, un tribunal liber unde nu se poate da șpagă.

Cât de mult schimbă New Media paradigma pre­sei actuale este întrebarea pe care și-au pus-o jurnaliști și experți media din România, Slovacia, Malta și Bulgaria într-un seminar or­ganizat la Timișoara, în perioada 5-7 sep­tem­brie 2013, în programul european „Leonardo da Vinci“. Un Manifest al Internetului, con­ce­put în Germania în 2009, spune că „Web-ul creează o nouă ordine în sistemul mediatic, de­pășind limitele și oligopolurile acestuia. Pu­blicarea și difuzarea conținutului mediatic nu se mai face cu investiţii mari. Doar calitatea jur­nalistică mai diferențiază jurnalismul de simpla publicare de conținut“. Ștergerea li­mi­telor între jurnalist, blogger sau simplu fo­ru­mist, scăderea credibilității jurnalistului mul­țumit adesea să ronțăie informații găsite în grabă pe Internet, dar și obligația de a educa publicul în cernerea informațiilor de care e asal­tat face necesară reflecția asupra sta­tu­tului mass-media și a reglementărilor în me­diul virtual. „Sub presiunea Internetului și a comunicației mobile, jurnaliștii au devenit din vânători de informație simpli fermieri de con­ținut... Astfel, ziarele sunt adesea un mozaic de știri și informații reciclate“, arată raportul Mapping Digital Media, publicat de Open So­ciety Institute în 2010. Participanții la se­mi­na­rul de la Timișoara au identificat câteva mă­suri menite să conserve distanța între pro­fe­sioniștii și amatorii jurnalismului, precum și pu­terea legitimă a presei, fiindcă „rezistă doar cine oferă jurnalism credibil și deosebit“, con­form Manifestului Internetului: îndoiește-te, ve­rifică informația, sapă adânc pentru a afla informații noi și utile oamenilor, nu politiza, concentrează-te pe fapte, investighează cu orice risc, nu manipula, respectă valorile fun­damentale ale meseriei de jurnalist, nu uita că justificarea existenței tale profesionale es­te dreptul cetățeanului de a fi informat. //

TAGS:

Comentarii 2

Snowden - 09-14-2013

Articolul e f bun si deloc incilcit. Numai ca trebuie sa il citesti si sa folosesti si ce ai in tartacuta (daca ai ceva) ca sa il intelegi. Toate cel bune!

Răspunde

Gheorghe Popescu - 09-13-2013

Articol incilcit. Care-I legatura dintre Snowdon si Facebookul meu! N-am nimic de ascuns, asa ca nu ma intereseaza ce naiba vor sa vada CIA sau NSA, sau Mosad, sau KGBistul Putin pe fila mea (apropos, Snowdon era NSA, nu CIA - asta apropos de documentare). Tot ce-am retinut e ca marile puteri ale lumii, Bulgaria, Malta, Slovacia si Romania organizeaza seminarii despre spionaj electronic si informarea cetateanului. Asta imi aduce aminte de gogorita secolului trecut, cind Iliescu voia sa-I invete pe elevi internetul. Trag concluzia ca intelectualitatea cu basca din Romania n-are simtul ridicolului.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22