De același autor
Cât de mult schimbă New Media paradigma presei actuale este întrebarea pe care și-au pus-o jurnaliști și experți media din România, Slovacia, Malta și Bulgaria într-un seminar organizat la Timișoara, în perioada 5-7 septembrie 2013, în programul european „Leonardo da Vinci“.
Dacă veți avea curiozitatea ușor morbidă de a vă căuta un prieten decedat pe Facebook, îl veți găsi. Puteți să postați în continuare fotografii și texte pe wall-ul său, prieteni ai lui vor reacționa cu like-uri. Atât doar că el nu vă va răspunde. În multe cazuri, și adresa de e-mail va fi activă vreme îndelungată după dispariția sa. În mediul virtual totul e posibil: se pot imagina nelimitat identități noi, moartea e un accident minor și fără consecințe, accesul și multiplicarea sunt infinite. Paradoxal, deplina libertate a Internetului nedomesticită de niciun document de reglementare – vezi ACTA – vine în contradicție cu sentimentul că există ascuns în Internet un Big Brother care ne urmărește pas cu pas. Agentul CIA Edward Snowden susține, în declarațiile oferite acum câteva luni publicațiilor Washington Post și The Guardian, că FBI și Agenția Națională de Securitate au acces la serverele Microsoft, Yahoo!, Google, Facebook, AOL, YouTube, Skype, Apple și PalTalk pentru a supraveghea activități din străinătate. Programul secret PRISM ar permite astfel o supraveghere a oricărui cetățean, fără ordin judecătoresc.
Deși scandalul Snowden pare să confirme suspiciunile de control secret, oamenii nu se lasă descurajați în a folosi facilitățile magice ale noilor tehnologii care fac posibilă comunicarea fără limite. Dar schimbă radical și mersul lumii. Protestele împotriva proiectului Roșia Montană, extinse în mai multe orașe ale României și ale Europei, s-au organizat pe Facebook și au adunat cetățeni diverși, de la ecologiști la hipsteri, de la intelectuali de notorietate la ultrași, de la studenți la pensionari naționaliști. La fel, protestele împotriva administrației inerte și corupte a Bucureștiului, în frunte cu primarul Oprescu, după ce un copil de 4 ani a fost sfâșiat de câinii vagabonzi. Generația tânără, familiarizată cu mijloacele, se mobilizează rapid pe Facebook și pe Twitter, evitând imixtiuni politice și agende ascunse. „Roșia Montană este doar un pretext pentru a le spune guvernanților că nu pot ignora voința oamenilor și că nu pot confisca țara în favoarea propriilor interese de partid și de gașcă“, argumenta un protestatar ieșirea masivă în stradă zile în șir a peste 10.000 de bucureșteni și a altor câteva mii în mai multe orașe.
Un banner imens a însoțit demonstrațiile tot mai radicalizate: „Presa română plină de minciună“. Reporteri de televiziune aflați pe teren s-au plâns de ostilitatea unor protestatari care le-au reproșat obediența față de politicienii puterii și atitudinea favorabilă față de compania Gold Corporation, care a investit imens în reclama TV și în coruperea presei. Pe Facebook sunt postate sute de opinii care condamnă acceptarea de către jurnaliști a unor călătorii de „documentare“ la fața locului sau în Noua Zeelandă, sponsorizate generos de compania canadiană, în schimbul trecerii sub tăcere a riscurilor exploatării cu cianuri a metalelor. Mediile de socializare devin, iată, un tribunal liber unde nu se poate da șpagă.
Cât de mult schimbă New Media paradigma presei actuale este întrebarea pe care și-au pus-o jurnaliști și experți media din România, Slovacia, Malta și Bulgaria într-un seminar organizat la Timișoara, în perioada 5-7 septembrie 2013, în programul european „Leonardo da Vinci“. Un Manifest al Internetului, conceput în Germania în 2009, spune că „Web-ul creează o nouă ordine în sistemul mediatic, depășind limitele și oligopolurile acestuia. Publicarea și difuzarea conținutului mediatic nu se mai face cu investiţii mari. Doar calitatea jurnalistică mai diferențiază jurnalismul de simpla publicare de conținut“. Ștergerea limitelor între jurnalist, blogger sau simplu forumist, scăderea credibilității jurnalistului mulțumit adesea să ronțăie informații găsite în grabă pe Internet, dar și obligația de a educa publicul în cernerea informațiilor de care e asaltat face necesară reflecția asupra statutului mass-media și a reglementărilor în mediul virtual. „Sub presiunea Internetului și a comunicației mobile, jurnaliștii au devenit din vânători de informație simpli fermieri de conținut... Astfel, ziarele sunt adesea un mozaic de știri și informații reciclate“, arată raportul Mapping Digital Media, publicat de Open Society Institute în 2010. Participanții la seminarul de la Timișoara au identificat câteva măsuri menite să conserve distanța între profesioniștii și amatorii jurnalismului, precum și puterea legitimă a presei, fiindcă „rezistă doar cine oferă jurnalism credibil și deosebit“, conform Manifestului Internetului: îndoiește-te, verifică informația, sapă adânc pentru a afla informații noi și utile oamenilor, nu politiza, concentrează-te pe fapte, investighează cu orice risc, nu manipula, respectă valorile fundamentale ale meseriei de jurnalist, nu uita că justificarea existenței tale profesionale este dreptul cetățeanului de a fi informat. //