De același autor
Teorii recente definesc comunicarea informală pe rețelele sociale și jurnalismul cetățenesc ca fiind a cincea putere în stat, mereu în opoziție cu celelalte puteri. În răspăr stă și față de puterea mediatică, fiindcă Facebook, Twitter, Instagram, Snappshot sau bloggerul devenit brand au de multe ori capacitatea de a stabili agenda, susține William Dutton de la Oxford Internet Institute. O parafrază la aceste ierarhii discutate serios în conferințe de comunitatea media descalifică presa, coborând-o pe locul cinci, fiindcă, nu-i așa, puterea a patra e publicitatea, atât timp cât banii decid existența organizațiilor și companiilor de presă. Nu e chiar o glumă. Însăși presa germană, bine finanțată, cu o piață solidă, unde printul păstrează un loc respectat, chiar dacă tirajele au scăzut odată cu progresul online-ului, are îngrijorările sale.
O dezbatere cu tema Quo vadis Media?, inițiată de jurnaliști germani din presa publică și privată, cu contribuția unui grup divers de jurnaliști și experți din țări ca Belarus, Franța, Chile, România, Serbia, Malaesia, Bolivia, Ghana, Kosovo, Kârgâzstan, Moldova, Namibia, Pakistan, Arabia Saudită, Kosovo, Thailanda, Venezuela a relevat preocupări și temeri similare față de enorma fragmentare a lumii de azi, care solicită alte perspective asupra comunicării media. Forma sau conținutul, povestea sau imaginea, investigația sau divertismentul, audiența sau faptele sunt câteva dileme comune presei de oriunde. Însă există și diferențe. Jurnaliștii din Germania, care au un sistem funcțional pentru zona etică, cu un Consiliu de presă independent, cu o sindicalizare consolidată, au în prezent câteva îngrijorări legitime: cum să trateze criza creată de fenomenul „Lügenpresse“/Presa minte și ce drum să aleagă în era digitală, după scăderea popularității ziarelor în print și a televiziunii clasice (o cifră aproximativă este scăderea totală a tirajelor de la 20 milioane de exemplare în anii ’90 la 5 milioane azi). La sediul organizației germane Reporteri fără Frontiere îngrijorarea e subliniată și de căderea Germaniei de pe locul 12 pe locul 16 în Indexul mondial al libertății presei. A contribuit la scădere hărțuirea mass-media de către grupul islamofob Pegida și de partidul radical Alternativa pentru Germania, care îi agresează pe jurnaliști scandând „presa minte!“. „S-a mai auzit acest slogan în timpul celui de-al treilea Reich, când naziștii au sugrumat presa liberă“, a subliniat Maximilian Popp de la Der Spiegel, accentuând că presa va recupera încrederea, dacă nu cedează propagandei. Totuși, situația dezvăluie un conflict în interiorul societății germane, o frustrare în creștere care permite afirmarea mesajelor populiste. Nici cazul Jan Böhmermann, autor satiric german, judecat pentru insultă adusă președintelui turc Erdoğan, nu aduce vești bune pentru libertatea opiniei. În schimb, modelul mediilor publice, radio și televiziune, cu o finanțare de aproape 7 miliarde de euro anual, așa cum au fost prezentate cifrele de dr. Susane Pfab, secretar-general la ARD, pare să fie indestructibil. Taxa obligatorie colectată în proporție de 86% este de 17 euro de familie în fiecare lună. Declinul mediilor publice românești vine, desigur, din prost management, dar diferența de finanțare din taxa radio-TV își spune cuvântul. Presa privată, puternicele trusturi deținute de Axel-Springer sau Bertelsmann, se află într-o efervescență digitală care schimbă piața și lumea, dar nu și importanța sumelor venite din reclamă. Puterea a patra, deci?
Jurnaliștii germani se întâlnesc în 3 mai la Media Convention/re:publica, târgul media unde se pot vedea ultimele noutăți despre comunicare și tehnologie. O dezbatere despre competiția televiziunilor internaționale de știri a dezvoltat o polemică majoră între reprezentanții Deutsche Welle, Russia Today, CNN și Al Jazeera: cine poartă responsabilitatea obiectivității, presa sau publicul? Russia Today spune că publicul trebuie să fie sceptic, să caute singur adevărul, din mai multe surse mediatice, să se îndoiască de orice informație, din cauza diversității digitale. Etica, o condiție a libertății presei, este aceeași pentru toți jurnaliștii, ea trebuie respectată fiindcă pierderea încrederii publicului înseamnă „Adio jurnalism! Bun venit propagandă, manipulare, conspirație, spionită“, aceasta a fost concluzia lui Peter Limbourg, directorul Deutsche Welle, aplaudată de participanți.