Presa română s-a descurcat bine în pandemie

Tot mai mulți români folosesc smartphone-ul sau tableta pentru accesul la mass-media, iar tendința s-a accentuat în pandemie.

Brindusa Armanca 20.07.2021

De același autor

A zecea ediție a Reuters Institute Digital News Report, care a investigat 46 de piețe media, incluzând 24 de țări din Europa, și a stat de vorbă cu peste 90.000 de cetățeni, obține câteva rezultate diferite față de anii precedenți, fiindcă mass-media s-a mișcat în condiții diferite. Pandemia a grăbit un trend prefigurat deja în rapoartele anterioare, și anume trecerea în online a presei, apariția unor noi platforme și dominanța celor deja instalate, utilizarea echipamentelor digitale atât pentru producția de știri, cât și pentru consumul de media.

Dar poate cel mai relevant aspect descoperit în timpul sondajului este nevoia publicului de a primi informații bine verificate, din surse credibile. Unele branduri au putut profita de creșterea nivelului de încredere în presa mainstream, fiindcă oamenii au început, de teama știrilor false, să părăsească sursele facile și derutante, mai ales despre coronavirus, oferite de rețelele sociale. Cum era de așteptat, cele mai numeroase căutări înregistrate de motoarele de căutare cunoscute sunt cele legate de pandemie, coronavirus, sănătate, urmate de interesul pentru informațiile locale în administrație, politică, afaceri etc.

„Rar, în cele trei decenii de la căderea comunismului, au fost românii atât de însetați să primească informație la zi care să îi ajute să ia decizii corecte, și tot rar jurnaliști atât de echipați să furnizeze informație exactă, contextualizată și explicată. Mai mult, în perioada unui an devastat de COVID-19, de fapt încrederea în media a crescut puțin”, este descrierea de la începutul analizei dedicate României. Încrederea în știri crește în general cu 4% față de ediția precedentă, până la nivelul de 42%. Concluzia pozitivă este că în România se înregistrează prima schimbare structurală în mass-media din ultimii cinci ani.

Românii continuă să își ia informațiile în primul rând de la televiziune, în proporție de aproape 80%, în scădere totuși față de anul 2017, când era cu 4-5 procente mai mare, în timp ce procentul consumului de știri online (incluzând rețelele sociale) este staționar: 84% în 2021. Presa tipărită scade de mai mulți ani, ajungând la 17% ca interes pentru public, cu cinci procente sub anul 2017. Rețelele sociale pierd încet încrederea publicului din România, cu un trend descrescător spre 58%, față de 65% în 2017. Este sancțiunea pentru dezinformare, pentru manipulare și senzaționalism, practicate din abundență pe Facebook, Instagram sau TikTok.

Pro TV rămâne pe primul loc în topul încrederii publicului, urmat de Digi 24 și de Radio Europa FM. „Când e vorba de un breaking news sau o situație de criză, jurnaliștii de la Pro TV înțeleg și au un ton echilibrat, și asta contează mult pentru public. Nu în ultimul rând e un brand care e dinamic și pare tineresc, și atrage public de toate vârstele”, explică Raluca Radu, profesor de media la FJSC și autoarea raportului de țară pentru România.

Educația consumatorului de televiziune este departe de a fi desăvârșită, dacă vedem că Antena 3 și România TV devansează televiziunea publică, cu destule păcate, dar greu de comparat cu cele două „tomberoane” de știri.

Top 5 al consumului online de știri arată astfel: Digi24 online, Pro TV News online, ziare.com, Adevărul online, Libertatea online. Cum era de așteptat, raportul Reuters Institute constată că tot mai mulți români folosesc smartphone sau tableta pentru accesul la mass-media, iar tendința s-a accentuat în pandemie. //

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2022 Revista 22