Propagandă fără simbolul P

Plimbarea lui Călin Georgescu prin televiziuni sună a operațiune de propagandă prin acumulare.

Brindusa Armanca 08.02.2022

De același autor

Așa cum publicitatea, inclusiv cea electorală, trebuie marcată în presa de orice fel, și propaganda ar trebui marcată cu un P mare și roșu. Nu există o reglementare în acest sens, însă opacitatea finanțării presei de către partide stimulează forme toxice de manipulare politică.

Remarcăm în ultimele săptămâni prezența copleșitoare la televiziuni a unui personaj obscur, distribuitor neobosit de teorii apocaliptice ale conspirației. Presa nu a lămurit încă în ce împrejurări a ajuns acest protocronist cu prestații emfatice să se plimbe în funcții prin Ministerul Mediului și MAE sau la ONU. Mai trebuie investigat.

Plimbarea lui Călin Georgescu prin studiouri a început anterior propunerii AUR de a-l face președinte de onoare și potențial candidat la președinție, deci nu este motivată exclusiv prin acest anunț. Antena 3, RTV, Canal 33, A7TV, TVR și Realitatea TV i-au acordat timp de antenă generos, uneori ore întregi. Realitatea TV i-a dedicat recent trei ore pentru a-și debita discursul plin de platitudini paseiste, într-un delir patriotard greu de oprit. Chiar dacă invitații emisiunii „Culisele Statului paralel” au fost aleși mai curând pentru a-l susține pe Călin Georgescu, în cele din urmă afirmațiile sale care insultă inteligența i-au făcut să se disocieze din când în când de șuvoiul de inepții. Degeaba i-a ridicat mingea la fileu moderatoarea Anca Alexandrescu, versată în a susține și cele mai compromise figuri politice, invitatul a continuat în frenezia sa tulbure, repetând formule stereotipe ca „valorile sacre”, „eroii neamului”, „trezirea spirituală”, „glia strămoșească” etc. Degeaba i-au fost puse întrebări salvatoare de genul „nu-i așa că...?”, din manualul de repetenți al lui Marius Chicoș Rostogan, Călin Georgescu nu a putut ieși din admirația sa nemărginită pentru legionari, Putin și Rusia, Viktor Orbán și Ungaria, China.

S-au putut auzi și întrebări normale în emisiunea amintită. La enormități ca reîmproprietărirea țăranilor, resuveranizarea monedei naționale, invitatul a fost întrebat, „bine, dar cum faceți asta?”. Răspunsurile au fost ridicole, dar categorice: „Simplu. Prin iubire de țară”. În restul explicațiilor a fost mereu prolix, culminând cu soluția magică pentru criza energetică din România: „Preț-reglementare-instant!”. Iar ideea sa ca familia – „nucleul societății” – să trăiască dintr-un singur salariu, astfel ca femeia să stea acasă să crească pruncii, arată cât de desprins este personajul de realitatea secolului al XXI-lea.

Nu analizăm la Media culpa gândirea filozofică a unor invitați ai presei, ci conduita jurnaliștilor față de inși a căror popularitate trebuie tratată cu atenție. Publicul mare, divizat și confuz din cauza circulației fără precedent a știrilor false, a teoriilor conspirației, poate fi ușor indus în eroare prin ridicarea unui soclu mediatic pentru personaje suspecte. S-a întâmplat de mai multe ori în istoria postdecembristă a României, iar fenomenul s-a datorat și disponibilității presei de a suspenda analiza critică. Pe fondul renunțării la etica profesiei, uneori au vorbit banii, alteori instrumentalizarea politică a mass-media.

Plimbarea lui Călin Georgescu prin televiziuni sună a operațiune de propagandă prin acumulare. CNA ar avea destule motive să analizeze difuzarea diverselor teorii ale conspirației în toate discursurile mediatizate ale lui Georgescu. Una dintre afirmațiile lui Călin Georgescu, repetate în mai multe interviuri cu suficiența și emfaza caracteristice, se poate aplica acțiunii propagandistice din ultima vreme: „Manipularea omului de către om”. Parafraza formulei marxiste „exploatarea omului de către om”, rostită grav, își are ridicolul ei, însă gândirea critică funcționează deficient în perioada ascensiunii unui partid extremist ca AUR. Revirimentul propagandei extremiste în televiziunile românești are o țintă politică nu fără legătură cu mișcările de dezinformare ale Moscovei. Presa ar trebui să fie prudentă. Editorialistul Dan Tăpălagă amintea atitudinea entuziastă din trecut a jurnalistului Rareș Bogdan, azi politician, față de George Simion. Încurajat, liderul AUR a trecut la atacul instituțiilor, cu fapta, cu asaltul, „cu bâta”. Iar mass-media îi este, direct sau indirect, complice. //

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22