Revista 22 la Arad. Întâlniri necesare

Brîndușa Armanca 09.06.2015

De același autor

Contactul viu cu oamenii a fost util de ambele părți: echipa revistei 22 a luat cunoștință de proiectul ambițios al Aradului în competiția pentru titlul de „Capitală culturală europeană“, s-a întâlnit cu un oraș decent și tandru, iar arădenii i-au avut oaspeți pe câțiva dintre publiciștii de seamă ai revistei.

 

De ce s-ar porni o redacție de revistă, cu șefi redacționali foști și actuali, cu editori și colaboratori, într-o caravană prin țară, așa cum a făcut-o recent revista 22 la Arad? Pen­tru că e necesar, din când în când, contactul direct cu oa­menii, relația nemijlocită cu potențiali susținători și ci­ti­tori, pentru a pompa sânge nou în literele publicației. A făcut-o Dilema veche în ur­mă cu doi-trei ani sub forma unui festival înfășurat în jurul revistei, iar acum revista 22, la invitația Asociației Arad - Ca­pitală Europeană a Culturii 2021.

Dezvoltarea incompletă și neconvențională a presei tipărite din România a permis per­petuarea pe piața săptămânalelor de opinie și dezbatere cultural-politică a numai două ti­tluri de rezistență: revista 22, cea mai lon­ge­vivă, de-o vârstă cu postrevoluția, aniversând o jumătate de veac anul acesta, și Dilema, fondată în 1993, rebotezată Dilema veche în 2004. Li s-a adăugat, cu profil preponderent cultural, Observator Cultural în 2000. Re­vis­tele literare au supraviețuit în măsura în care au fost susținute de Uniunea Scriitorilor. Nu este o epocă fericită pentru presa sofisticată, cum nu este nici pentru carte. În România nu a putut exista o revistă gen Time sau Le Point, unde investigația, in­terviul citabil, analiza expertă să se întâlnească în condiții grafice atrăgătoare. Revista Privirea a dorit să fie așa ce­va în anii 1995-1999, dar edi­ția tipărită s-a dovedit prea costisitoare și n-a rezistat pe piață. Asta în timp ce Ungaria are cel puțin cinci săp­tă­mâ­nale în tipar, ca Élet es Iro­da­lom (És), Magyar narancs, HVG sau 168 óra, influente în dezbaterea politică și de idei.

Revista 22 are un semn distinctiv din naștere: ea s-a născut din combinația neobișnuită din­tre prima asociație civică postrevoluționară re­levantă, Grupul pentru Dialog Social - GDS, și o publicație de atitudine care n-a abdicat de la valorile afirmate în primele zile. Linia au imprimat-o redactorii-șefi succesivi, de la Stelian Tănase la Gabriela Adameșteanu, Ro­dica Palade, până la Armand Goșu sau, acum, echipa Alexandru Lăzescu și Andreea Pora, dar și selecția semnăturilor de calibru de-a lun­gul celor 25 de ani.

Masa rotundă de la Arad despre conviețuirea presei cu orașul a relevat avantajul egidei ne­patronale a revistei, care a garantat deplina li­bertate a dezbaterii de idei. N-a existat un patron care să plătească muzica, deci nici con­strângeri de exprimare. Presa locală n-a fost la fel de norocoasă, autonomia jur­na­lis­tului este sub asediu, cum se vede în studiul CJI, Starea presei din România 2014: Ne­go­cierea agendei editoriale este, probabil, cel mai frecvent compromis la care recurg re­dacțiile de tot felul. Agenda mediatică ajunge astfel să reflecte cu preponderență interesele unor grupuri de interese – politice sau eco­no­mice, și nu neapărat ilegitime – în detri­mentul interesului public, la care mass-me­dia sunt obligate prin însăși natura lor“. Fi­nanțarea presei tipărite este însă o problemă comună în provincie și la București, iar pau­perizarea jurnalistului o realitate: „Profe­sio­nalizarea este cea mai importantă problemă la noi“, puncta Andrei Ando, jurnalist și cadru universitar, inițiatorul „caravanei“”, dar, „da­că îi întrebi pe jurnaliști, e mai importantă sa­larizarea. E foarte greu să găsești oameni formați, dar și mai greu să îi plătești la va­loare“.

Arădenii au primit cu bucurie „caravana“, cu o sală plină-ochi la Universitatea de Stat „Aurel Vlaicu“, cu intervenții consistente la dialogul cultural dintre regizorul Stere Gulea și scriitoarea Gabriela Adameșteanu, moderați de Sever Voinescu, precum și la dialogul po­litic dintre jurnalista Andreea Pora și po­lito­logul Sebastian Lăzăroiu. Zidul de știri ridicat de Dan Perjovschi, într-un happening la Teatrul Clasic „Ion Slavici“, a generat de departe cele mai inspirate imagini fotografice și video. Vizionarea documentarului Doi pen­tru România: Klaus Iohannis și Victor Ponta, o producție Digi TV în regia lui Florin Iepan, a sti­mulat o discuție vie despre profilul pre­zi­dențial pe care intelectualii și politicienii ară­deni îl agreează. Contactul viu cu oamenii a fost util de ambele părți: echipa revistei a luat cunoștință de proiectul ambițios al Ara­dului în competiția pentru titlul de „Capitală culturală europeană“, s-a întâlnit cu un oraș de­cent și tandru, iar arădenii i-au avut oas­peți pe câțiva dintre publiciștii de seamă ai revistei. „Caravana“ e la început, așadar, va merge mai departe.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22