De același autor
Țările democratice se găsesc într-o situație delicată, atunci când trebuie să joace la vedere cu arme manipulatoare. Totuși, o vor face. Paradoxal, pentru a salva democrația.
La o conferință despre Ucraina susținută recent la Arad, Armand Goșu a răspuns fără ezitare la întrebarea dacă România riscă un război cu învecinata Rusie: „Dar suntem deja în război“, a spus expertul în spațiul rusesc. Desigur, nu e vorba de un război clasic, cu infanterie, aviație și forțe navale (deși nici acesta nu e exclus), ci de unul „hibrid“, așa cum îl definește teoreticianul militar Gheorghi Isserson, incluzând războiul informațional. Mobilizarea Kremlinului în susținerea propagandei nu are precedent, nici ca finanțare – se vorbește de peste 400 de milioane dolari alocați de stat -, nici ca anvergură. Companii media, site-uri în numeroase limbi, jurnaliști cu notorietate racolați în diverse țări, divizii de „postaci“ sau „troli“ pe Internet, toate aceste forțe sunt aruncate în luptă, formând așa-numita „Divizie a VI-a. Mazeta Red Army“, controlată de Putin. Pregătirile s-au făcut din timp. Au fost lichidate pe rând vocile independente ca agenția RIA Novosti, Dozhd, un canal de televiziune prea îndrăzneț, Radio Ekho Moskvi, precum și portalul de știri Lenta.ru, cărora li s-a schimbat conducerea. Nici Vocea Rusiei, cunoscută în România, n-a fost considerată destul de eficientă, deci a fost desființată, în favoarea puternicei Russia Today și a colosului mediatic Sputnik, încă în pregătire, comasat cu Rossia Segodnia. Numai pentru acest proiect guvernul a alocat 170 de milioane dolari, pentru a funcționa în 34 de țări și 30 de limbi, informează The Guardian. „Divizia a VI-a“ utilizează peste 400 de „troli“, tineri, adesea studenți, masați într-o hală din suburbiile St. Petersburgului. Ei semnează cu sute de pseudonime ca pontiac, gustav, niuluc, qu, mazeta, giacalfons, clonează conturi de Facebook și Twitter și sunt plătiți mai bine decât majoritatea jurnaliștilor. Compania finanțatoare îi aparține lui Evgheni Prigozhin, supranumit „bucătarul personal al lui Putin“, dezvăluie Radio Europa Liberă.
Pentru ce această uriașă mobilizare? Pentru a disemina pe mapamod mesaje amăgitoare, manipulări, știri false, mistificări în stil mare. Publicului de limbă rusă îi este rezervată dezinformarea despre „inamic“, „anestezierea morală a populației, cultivarea amneziei și a relativismului valoric“ (Masha Gessen), discursul antioccidental și naționalist, pe tonuri de „hate speech“, menit să demonizeze lideri euro-atlantici și ucraineni sau opozanți ruși, deveniți „trădători“ și „fasciști“. Se folosesc imagini cu puternic impact emoțional din conflictele armate ale spațiului ex-iugoslav, din Afganistan ș.a. prezentate ca atrocități ale armatei Ucrainei asupra rebelilor ruși. În lumea largă, Putin acreditează, mai ales prin Russia Today, care crește în audiență, că țara sa e o mare putere lansată în recuperarea unității și gloriei sovietice. Foarte des manipularea reușește, prin demobilizarea și anxietatea socială a „inamicului“, prin compromiterea ideii de democrație, așa cum explică o întreagă bibliotecă despre războiul psihologic, informațional și dezinformare, de la Volkoff, la Cathala și Kapferer, până la Kathleen Taylor și Călin Hentea.
Ce fac ceilalți? Ucraina nu este pregătită pentru contracararea bombardamentului informațional. Studenții universităților din Kiev au apelat la mesaje video pentru a le transmite colegilor moscoviți să nu dea crezare propagandei putiniste. Vecinii Ucrainei, printre care și România, rezistă cu greu pe baricada contracarărilor. Doar Polonia are 35 de corespondenți, România numai doi, iar expertiza pe acest spațiu este minimală, inclusiv la Ministerul Afacerilor Externe, conform lui Goșu. De aici și reacțiile șovăitoare la atacul ambasadorului rus la mass-media din România sau la afirmațiile provocatoare ale unor oficiali ruși. Republica Moldova, mai pățită, l-a declarat indezirabil pe Dimitri Kiselev, directorul concernului Russia Today, propagandist-șef al Kremlinului.
„În războiul informațiilor, fiecare secundă contează“, titrează My Region, o publicație (încă) independentă din St. Petresburg, într-o analiză necruțătoare a propagandei oficiale. Deși au pierdut timp în conflictul „hibrid“, Uniunea Europeană și SUA au decis să riposteze și să finanțeze planuri de contracarare. Federica Mogherini, ministru de Externe al UE, așteaptă ca planul să fie gata în iunie, dar suma alocată e modestă față de cele aruncate în joc de Rusia. Senatorul american Ed Royce a încercat să convingă Congresul SUA că pericolul propagandei ruse nu poate fi ignorat și trebuie combătut: „Rusia și-a plantat o armată informațională în posturi TV, de radio și în publicații din toată Europa... propaganda Moscovei poate fi mai periculoasă decât orice armată, pentru că nicio artilerie nu poate opri răspândirea minciunilor ce subminează interesele de securitate ale Statelor Unite în Europa“, a declarat Royce. Țările democratice se găsesc într-o situație delicată, atunci când trebuie să joace la vedere cu arme manipulatoare. Totuși, o vor face. Paradoxal, pentru a salva democrația.
Nota redacţiei:
Am primit din partea RT următoarea precizare:
„Contrar a ceea ce scrie în acest articol («l-a declarat indezirabil pe Dimitri Kiselev, directorul concernului Russia Today, propagandist-șef al Kremlinului»), Dmitri Kiselev nu este şeful canalului TV Russia Today, ci al Rossia Segodnia (correct identificată anterior în articol ca fiind o agenţie de ştiri)."