Tirania tabletei, copiii și educația ministrului

Dacă educatorii veghează asupra conținutului potrivit și asupra folosirii cu moderație a tabletei, nu există nicio primejdie pentru copii.

Brîndușa Armanca 12.09.2017
SHARE 1

De același autor

 

London School of Economics dedică de câțiva ani resurse pentru cercetarea utilizării com­puterului în orice format – PC, tabletă, smar­t­phone – în educație. Nevoia unor studii se­rioase vine din datele incerte care circulă în lume și mai ales pentru a combate știrile negative de pe Internet, care, fără nicio bază științifică, se jură că folosirea tabletei de către școlari îi îmbolnăvește și îi omoară cu zile. Sonia Li­vingstone, profesor de psi­ho­logie socială la Departamentul de Media și Comunicare al LSE, a investigat sute de fa­milii în toată Europa în proiectul Parenting for a Digital Future, cu focus pe elevii de vârstă mică. Primele constatări au stabilit predilecția pentru tabletă, în special pentru cea cu touchscreen, a elevilor din clasele primare, care o folosesc cu mare dexteritate pentru divertisment: jocuri, filme, muzică. În Marea Britanie, peste 85% dintre școlarii mici au acasă o tabletă. Sonia Livingstone notează că „totalitarismul tabletei“ apa­re acolo unde părinții aban­donează copilul în grija aces­tui „babysitter digital“. Din discuțiile cu familia se poa­te trage concluzia că exact pă­rinții au nevoie de îndrumare pentru a ști cum să îi fe­reas­că pe copii de exces și de pe­ricolul unui tip de alienare încă insuficient cunoscut, fi­indcă „device“-ul care azi um­ple viața tuturor nu e mai vechi de 7-8 ani, așadar n-a fost prea mult timp de re­flecție. Unii părinți decid să interzică uzul tabletei, simțind că diminuează comunicarea sau pentru că e „periculos“. Alții se simt ușurați că au liniște și pentru a-și putea face netulburați treburile. În numeroase țări eu­ropene, tableta se folosește în clasă. Este ne­voie de un ghid pentru ca adultul, părinte sau educator, să știe că tableta trebuie să devină un dispozitiv interactiv, care facilitează ac­ti­vitatea și creativitatea, iar nu privitul pasiv, ca la televizor. Magicele dispozitive, care per­mit comunicarea oricând și oriunde, trebuie utilizate ca forme complementare altor ac­ti­vități şcolare sau extrașcolare – sport, plim­bare, teatru, concert, concursuri etc. - , iar nu ca înlocuitor, ca recompensă sau pedeap­să. Cercetarea inițiată de London School of Economics subliniază că un copil nu va în­țe­lege de ce i se interzice tableta, acasă sau la școală, din moment ce adulții nu se dezlipesc nicio clipă de telefoanele lor inteligente.

 

Dacă educatorii veghează asupra conținutului potrivit și asupra folosirii cu moderație a tabletei, nu există nicio primejdie. Pe lângă responsabilitatea educatorilor, este im­por­tantă și responsbilitatea furnizorilor de in­for­mație, a marilor platforme ca Google, Face­book, YouTube etc. de a proteja copiii, dez­vol­tând și perfecționând formule de filtrare la în­demâna părinților în accesul la Internet. Teh­nologia face parte din rutina zilnică, gene­rațiile tinere vor trăi într-o lume tot mai so­fisticată, deci accesul lor e firesc, cu condiția să se facă diferența între beneficiile tehno­lo­giei și riscurile utilizării sale inadecvate. Se poate învăța alfabetul, aritmetica, desenul etc. cu ajutorul tabletei, astfel încât încă din clas­ele mici elevii să știe când se scrie corect „copii“ și „copiii“, ceea ce îi dorim și ac­tua­lului ministru al Educației, Liviu Pop. În vreme ce universitățile Europei se ocupă de viitorul educației, la noi parcă niciodată n-a fost mai actuală butada „Nu mi-e frică de ministrul Educației, ci de educația ministrului“.

Comentarii 1

louise delmont - 09-14-2017

România este una dintre ţările partenere în cercetările LSE/Sonia Livingstone axate pe copii şi noile tehnologii ale comunicării. Pe site-ului Institutului de Sociologie al Academiei Române veţi găsi raportul ce detaliază cea mai recentă cercetare în această formulă internaţională.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22