De același autor
Monitorizarea mass-media este la fel de importantă ca și controlul competiției electorale în sine.
Comentatori politici sau păreriști de seară sunt de acord că prezidențialele n-au strălucit până acum nici în mesaje pertinente, nici în dezbateri care să țină publicul cu sufletul la gură. Campania electorală s-a desfășurat undeva în spatele scenei, iar știri electorale au produs gafele lui Iohannis, declarațiile insolente ale lui Ponta, atacurile misogine la doamnele lansate în competiție, Monica Macovei și Elena Udrea, eventual intrarea neașteptată a șefului SIE în joc. Pe televiziuni, prime-time-ul a fost acaparat de cele mai recente evoluții ale dosarelor de corupție instrumentate de DNA, de câteva procese pe rol și de dezvăluirile aruncate pe piață de președinte despre statutul de ofițer acoperit al principalului favorit, care ar putea afecta ordinea preferințelor electorale. Mai ales speculații s-au iscat pe marginea acestor subiecte în talk-show-uri, multă zarvă sterilă. În această gălăgie, conduita mass-media joacă un rol esențial pentru a-l scoate din confuzie sau indolență pe „cetățeanul turmentat“, devenit, după caz, video-alegător, internaut sau masă de manevră, precum și în reglarea „pieței“ de candidați, prin informații corecte și relevante, profiluri verificate, comentarii responsabile. Monitorizarea mass-media este la fel de importantă ca și controlul competiției în sine. Cu o săptămână înainte de primul tur, topul derapajelor rezultat din Monitorizarea TV - Prezidențiale 2014*, proiect desfășurat de Fundația Konrad Adenauer și Hotnews este:
Locul I: Antena 3, pentru eludarea normelor deontologice ale profesiunii de jurnalist, pentru vulgaritate și părtinire, pentru comentariile lipsite de bun-simț, pentru bălăcărirea temeinică a contracandidaților lui Ponta, pentru temele false. Propagandiștii Antenei 3 s-au străduit din răsputeri, împreună cu invitații, să minimalizeze cazul Hrebenciuc-Adam-Ilie Sârbu, pentru a-l proteja pe candidatul Ponta de efectul „tata socru“. Atacurile la DNA au fost concertate în toate emisiunile. Mircea Badea declara ritos despre stenogramele incriminante că „am văzut doar ce au scos în prim-plan propagandiștii băsiști care sunt și propagandiști DNA-iști. Eu am mai citit din stenograme, am mai citit și prin ziare și nu am găsit nimic penal, dar nimic...“. Manipulatorii de serviciu au acreditat în emisiuni mesajul premierului că toată povestea nu e decât o luptă pentru șefia în PSD, fiindcă „nu ne spune DNA-ul pe cine să punem președinte la un partid“. Radu Tudor: „Se dă o luptă sângeroasă pentru preluarea șefiei PSD. Este meciul lui Traian Băsescu cu adversarii lui politici folosind ranga numită DNA“. S-a dus o campanie furibundă împotriva lui Klaus Iohannis, iar o emisiune i-a fost dedicată Elenei Udrea, luată în deriziune și descrisă în exprimări jignitoare. Alte tehnici folosite în campanie au fost eludarea subiectelor relevante și abaterea atenției prin linșajul mediatic al președintelui și familiei sale.
Locul II: România TV, pentru părtinire, pentru a se fi pus la dispoziția lui Victor Ponta ca vehicul electoral, pentru mesajele manipulatoare. RTV a difuzat clipul electoral în care Victor Ponta se promova folosind imaginea unor sportivi de performanță. S-au folosit titluri care vehiculau ideea că marile cazuri de corupție din PSD sunt opera unor conspiratori: Păpușarii de la Cotroceni și Kiseleff, arși de flacara violetă; Cum i-a încăierat Băsescu pe liderii PSD; Epoca lui Băsescu și Hrebenciuc se termină-n chinuri; Băsescu și Hrebenciuc, de la cumetrie la dușmănie, se putea citi pe burtierele RTV. Scopul manipulărilor RTV a fost să demonstreze că Victor Ponta face ordine ca un justițiar care elimină corupții din partid. Favorizarea candidatului a fost evidentă în toată perioada campaniei.
Locul III: TVR, pentru tratamentul lipsit de fair-play aplicat unor candidați, pentru carențele profesionale în conducerea dezbaterilor, pentru publicitate electorală nemarcată. De pomină a rămas emisiunea electorală în care moderatorii au întrebat-o insistent pe candidata Elena Udrea: „Sunteți iubita președintelui?“ sau „Vă deranjează atacurile pe subiectul că sunteți blondă?“, pentru a o dezavua în fața electoratului. În alte situații, dezbaterile electorale au fost prost conduse de moderatori insuficient pregătiți, iar invitarea lui Victor Ponta timp de o oră la emisiunea de agricultură de pe TVR1, timp în care s-a autopromovat din greu, a fost publicitate electorală mascată.
Locul IV: Realitatea TV și B1 TV, la egalitate, pentru preferința explicită pentru anumiți candidați, în dezavantajul altora, pe alocuri pentru absența celeilalte părți în dezbateri pe teme controversate. Invitată la Realitatea TV, Monica Macovei a avut în spate imaginea Elenei Udrea mai bine de jumătate din timpul alocat, apoi emisiunea a fost întreruptă de publicitatea acesteia. Și la B1 emisiunea cu Macovei s-a oprit 15 minute, pentru a se transmite declarația Elenei Udrea. La o emisiune critică la adresa PSD difuzată pe B1, a lipsit reprezentantul PSD. Realitatea TV nu prididește a-l promova, din toate pozițiile, pe Klaus Iohannis.
* Au fost monitorizate în principal televiziuni cu acoperire națională, generaliste sau cu profil de știri, din lista de canale care au anunțat găzduirea campaniei electorale în programele lor. Nu s-au avut în vedere televiziuni locale sau regionale.