Trompetele lui Trump

Jurnaliștii americani și-au luat înapoi teritoriul și sunt hotărâți să conlucreze în fața amenințării de abuz și încălcare a libertății presei de către o președinție atipică.

Brîndușa Armanca 11.04.2017
SHARE 6

 

Cariera de președinte a lui Donald Trump a debutat cu un conflict deschis al unei mari părți a presei americane și a continuat așa, deschizând front și împotriva presei inter­na­ționale. Recenta vizită a can­celarului Merkel a fost punc­tată de confruntarea cu zia­riștii germani, care n-au ră­mas impasibili la ironiile pre­ședintelui american și l-au în­colțit cu întrebări ofensive.

 

Conducătorii autoritari au cre­zut întotdeauna că pu­terea lor se poate extinde și asupra mass-media, ceea ce se con­firmă în regimurile totalitare, când presa își pierde funcțiile firești și se transformă în ins­trument de propagandă. Țările din Europa Centrală și de Est au cunoscut de-a lungul câtor­va decenii mecanismele care ucid liber­ta­tea de exprimare, așa cum o resimt azi țări din America de Sud sau din Asia, situație pen­tru care Coreea de Nord este ilustrarea cea mai înjositoare. Nu e cazul Statelor Unite ale Americii. Fanion al libertăților și al demo­cra­ției, SUA uimesc azi prin mesajele corozive și reacțiile impredictibile ale noului președinte. Casa Albă părăsește periodic comunicarea insti­tuțională, lăsând scena pentru un preșe­dinte-vedetă media, care a pornit în cam­pa­nie cu o notorietate de aproape 90% în rân­dul electoratului, așa cum arată o analiză publicată de The Washington Post. După victoria, neașteptată pentru mulți analiști, a candidatului republican, jurnaliștii s-au în­trebat cum se va face presă în America lui Trump. Michael Massing de la The Nation a în­cercat un răspuns pornind de la câteva ipoteze: se va con­centra presa pe administrație, pe perfor­manțele cabinetului său de familie, pe etica politică în condițiile suspiciunilor deja exis­tente de conflict de interese, cu alte cuvinte, vor păstra jurnaliștii intact spiritul critic cerut, în general, de public? Sau vor lăsa garda jos, urmărind pasiunea cu care o majoritate con­tinuă să își susțină președintele și respinge ca fake-news informațiile critice la adresa lui? Mai există ipoteza că mediile americane riscă să se divizeze suplimentar față de perioada alegerilor. Analiza arată că mediile dominante, cele care stabileau agenda, sunt îngrijorate, pe de o parte, de posibilitatea pierderii influ­enței lor, pe de alta, de efectul asupra busi­ness-ului care le susține. S-au luat măsuri pen­tru a detecta știrile false care au con­ti­nuat să curgă și după prezidențiale, se inves­teș­te în jurnalismul de investigație atent la de­rapajele Administrației Trump și la subiectul fierbinte al influenței Rusiei în alegeri, s-a dublat numărul de corespondențe de la Casa Albă și s-au căutat căi creative pentru rea­pro­pierea de public. De exemplu, The New York Times și-a propus să cerceteze pe teren in­flu­ența factorului religios ignorat de jur­naliștii săi în campanie, după ce s-a constatat că 80% dintre evanghelici l-au votat pe Trump.

 

Mass-media și-a regăsit însă repede glasul, valorile de apărat și solidaritatea, după ce pre­ședintele a numit The New York Times, ABC, CBS, NBC News și CNNFake News Media“ și „dușmani ai poporului american“ și a carac­terizat presa actuală ca „murdară și necin­stită“. O scrisoare transmisă lui Donald Trump în numele Press Corps, una dintre cele mai ample organizații americane de jurnaliști, i-a așezat în față președintelui o oglindă în care nu-i place să se uite. „Ați interzis unor organizații media să transmită, ați zeflemisit și ați amenințat jurnaliști pe Twitter și v-ați încurajat suporterii să îi facă de rușine. Ați evitat presa când ați putut și v-ați bătut joc de normele comune și de regulile con­fe­rințelor de presă. Ați ridiculizat un reporter cu dizabilități fiindcă a scris ceva care nu v-a plăcut“, i-au reproșat jurnaliștii pre­șe­din­telui Trump și i-au pus în vedere câteva condiții de conviețuire: noi decidem cât timp acordăm purtătorilor de cuvânt și când vrem să acceptăm discuții off the record, noi iden­tificăm care este adevărul și nu preluăm ce ne impuneți, noi știm care sunt standardele jur­nalismului și ne-am propus o ștachetă înaltă. Așadar, jurnaliștii și-au luat înapoi te­ritoriul și sunt hotărâți să conlucreze în fața amenințării de abuz și încălcare a libertății presei de către o președinție atipică. Func­țio­nând după reguli de piață, companiile media n-au încetat competiția, iar îngrijorarea „main­stream media“ n-a scăzut după lo­vi­tura din alegeri, care a dus la pierderea tem­po­rară a credibilității sale. O imagine eloc­ventă o dă Salonul de briefing din aripa de Vest, cu 49 de locuri, unde stau de mulți ani membrii Asociației corespondenților de la Casa Albă, un fel de „conclav papal“ al jur­na­liștilor, cum îl numește Andrew Marantz de la The New Yorker, jurnaliști importanți, care își dispută anvergura și întâietatea. Prestigioșii de altădată de la Associated Press, Reuters, BBC ș.a. se simt azi dizlocați de noii veniți, trom­pete nedisimulate ale lui Trump, ca Breitbart News, One America News sau tabloide ca LifeZette

Comentarii 6

Mircea Ordean - 04-18-2017

Oare jurnalismul, în America, e subiectiv precum cel al doamnei Armanca? Căreia președintele Trump îi e negru, iar gazetarii albi.

Răspunde

Ioan Vlad Nicolau - 04-15-2017

Ciudat ca dupa atita vreme, parte din lumea jurnalistica mondiala incepind cu cea americana trecind prin presa europeana si terminind cu cea rusesca, inca nu s-a obisnuit cu un fapt absolut real, de necontestat, de neinlaturat: Statele Unite au un nou Presedinte! Basta! Si presedintele asta se numeste Trump! Intr-adevar pare sa fie altfel decit ceilalti Presedinti o da d-a dreptul, se da mai putin pe dupa bat, este un om mai putin politic si mai mult presedinte, promitind lumii si concetatenilor lui niste lucruri, care pentru scena politica a lumii noastre, pina astazi erau tabu, nu se discutau si toata lumea intr-un consens absolut, pastra o tacere suspecta, cu toate ca nenorocitele astea de lucruri erau prezente, se petreceau astazi si acum, erau stiute, le simteam cu totii de la mic la mare pe pielea noastra, dar politica, presa inspecial, ca si celelalte mijloace de comunicare in masa intr-un consens absolut, nu se atingeau de ele, cu toate ca acestea erau fenomene in evolutie care mai devreme sau mai tirziu, fara doar si poate aveau sa atinga punctul de explozie, iar pentru planeta pamint, punctul de explozie, putea insemna punctul final de la care nu se mai putea spera o revenire. Ei bine Trump a intrerupt tacerea stigind in gura mare adevarul, punind tabuurile pe tapet la vedere si cu o franchete totalment neobisnuita pentru un om politic, dezvaluluind lumii situatia reala, aratindu-ne ca ne aflam pe buza prapastiei si promitind ca va face totul ca sa minimalizeze macar partial situatia dezastruoasa in care ne aflam, datorita unor politicieni incapabili si a unor dementi care vor neaparat sa-nghita lumea-ntreaga dintr-un hap, a dezvaluit opiniei publice mondiale, situatia absolut reala in care ne aflam cu totii si cea ce ar fi de facut pentru a stopa eventual finalul. Trump, in ciuda unei prese ostile, a fost ales presedinte. Ca vrea lumea sau ca nu vrea, ca ne place sau nu ne place! Acuma face exact cea ce a promis in campania electorala, iar noua nu ne ramine decit sa ne alaturam Americii imtr-o incercare disperata de a readuce lumea din nou pe o cale pe cit mai normal posibila si asta cu orice risc! Nu exista alta cale de a evita dezastrul total, decit incercarea de al opri acum cit ar mai exista o sansa de a opri mersul lucrurilor cu un razboi local. Mai tirziu un local nu va mai putea fi oprit sa se transforme intr-unul general! Asta ar trebui sa fie clar pentru cei care gindesc cit de cit! Ar fi o incercare, nu neaparat cu un sfirsit fericit, dar unica posibila de a evita marele final!

Răspunde

Marius Nicolescu - 04-11-2017

Da, doamna Armanca dar cati jurnalisti americani au turnat la CIA? Cati au fost Ofiteri acoperiti? Nu exista grade de comparatie cu jurnalistii vanduti de pe la noi. Alta lume, doamna! Alte personaje. Nu dam nume caci lista e prea lunga. N'asa?

Răspunde

profesoru - 04-11-2017

Împotriva lui Trump s-a dus, înainte şi după alegeri, poate cea mai murdară campanie media care s-a văzut vreodată în America. Toate afirmaţiile i-au fost răstălmăcite, i s-au adus cele mai incredibile acuzaţii (de ex. că ar fi incitat la asasinarea lui Hillary - făcuse apel la cei care susţineau portul armelor s-o oprească, în sensul să vină să voteze cu el). Această campanie n-a avut nimic de-a face cu critica obiectivă, nici măcar cu cea partizană, a fost (şi este) pur şi simplu un linşaj mediatic. De aici provine conflictul lui Trump cu majoritatea mass-media. Te înjură cineva zi de zi, iar tu să îi zâmbeşti şi să îi întinzi mâna?

Răspunde

Amerolcu - 04-11-2017

Până una alta media mainstream anti Trump e în pierdere masivă de audiență și credibilitate. Se taie cheltuieli și se concediază angajați la greu. Prea multe minciuni evidente de dragul corectitudinii politice. Asta poate că ținea acum 40-50 de ani când câteva mari trusturi de presă aveau monopoul informației și politicienii ce nu-și comunicau mesajul prin ele erau terminați. Azi există posibilitaea adresării directe. S-a ajuns în situația ridicolă în care postările cu stil școlăresc și cu mesaj infantil ale lui Trump au mai multă audiență decât toată media anti-Trump la un loc. Între timp unicul canal media important ce-l susține pe Trump, Foxnews, a devenit cea mai credibilă și mai populară susrsă de știri de pe piața americană. De mai bine de un an e singurul canal afișat prin cârciumile populare (gen Buffalo Wild Wings, Red Lobster, Faumous Dave, Olive Garden, Perkins, Applebee's etc.) unde marea majoritate a americanior își iau prănzul. N-am mai văzut așa ceva niciodată în cei peste 12 ani de când sunt în țara asta. Media mainstream a trecut la contraatac prin toate metodele posibile, evitând însă singurele elemente ce i-ar putea restabili credibilitatea: adevărul și renunțarea la partizanatul politic isteric. Deci toate au eșuat. Un singur exemplu de partizanat penibil: După luni de promovare a calomniei cu „Trump marioneta Moscovei”, zilele trecute când cu lansarea rachetelor Tomahawk asupra aerodromului lui Bașar CNN schimbă brusc direcția în câteva minute și începe să se tânguie ore în șir că: „Ce ne facem fetelor, că nebunu' a data cu bombardeau și l-a enervat pe batiușka Putin... Păi se poate?! Adică dacă au zgâriat cumva warmonger-ii căciula cu clape a vreo-unui pașnic lucrător sovietic din Siria?! Îngrozitor!” Și dă-i să sune: interviuri gârlă direct de la Moskva cu tot soiul de țârcovnici kremlinezi cu accente haioase și de care n-a auzit nimeni ce au devenit însă peste noapte titani ai analizei politice. Puhoaie de spin-doctori ce mai ieri făceau crize de isterie cerând cu ochii ieșiți din cap ca Trump să trăznească Moskva imediat cu nuculara ca să dovededească că nu e pudelul lui Putin, explică azi clipind timorați din ochșorii porcini că: „Stai să vezi nene că politica agresivă, imperialistă & militaristă a lui Trump ne duce pe un curs de coliziune cu pașnica maică Rusie. Că Mr. Putin (până ieri doar „the former KGB agent Putin”) oricât de calm, calculat, inteligent și echilibrat ar fi (azi vorbesc despre Putin cu reverență de parcă ar fi un coktail de Dalai Lama & Papa Francisc cu un strop de Bob Dylan & Stephen Hawking) are totuși mii de rachete atomice”. Bla, bla, bla. bla...

Răspunde

alex - 04-11-2017

inca de la nixon trompetele lui trump reprezinta mass-media conservatoare, republicana, iar wash post, new york times si alte bazaconii reprezinta mass-media comunista, marxista, progresista, care viseaza la moartea capitalismului american.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22