De același autor
Cariera de președinte a lui Donald Trump a debutat cu un conflict deschis al unei mari părți a presei americane și a continuat așa, deschizând front și împotriva presei internaționale. Recenta vizită a cancelarului Merkel a fost punctată de confruntarea cu ziariștii germani, care n-au rămas impasibili la ironiile președintelui american și l-au încolțit cu întrebări ofensive.
Conducătorii autoritari au crezut întotdeauna că puterea lor se poate extinde și asupra mass-media, ceea ce se confirmă în regimurile totalitare, când presa își pierde funcțiile firești și se transformă în instrument de propagandă. Țările din Europa Centrală și de Est au cunoscut de-a lungul câtorva decenii mecanismele care ucid libertatea de exprimare, așa cum o resimt azi țări din America de Sud sau din Asia, situație pentru care Coreea de Nord este ilustrarea cea mai înjositoare. Nu e cazul Statelor Unite ale Americii. Fanion al libertăților și al democrației, SUA uimesc azi prin mesajele corozive și reacțiile impredictibile ale noului președinte. Casa Albă părăsește periodic comunicarea instituțională, lăsând scena pentru un președinte-vedetă media, care a pornit în campanie cu o notorietate de aproape 90% în rândul electoratului, așa cum arată o analiză publicată de The Washington Post. După victoria, neașteptată pentru mulți analiști, a candidatului republican, jurnaliștii s-au întrebat cum se va face presă în America lui Trump. Michael Massing de la The Nation a încercat un răspuns pornind de la câteva ipoteze: se va concentra presa pe administrație, pe performanțele cabinetului său de familie, pe etica politică în condițiile suspiciunilor deja existente de conflict de interese, cu alte cuvinte, vor păstra jurnaliștii intact spiritul critic cerut, în general, de public? Sau vor lăsa garda jos, urmărind pasiunea cu care o majoritate continuă să își susțină președintele și respinge ca fake-news informațiile critice la adresa lui? Mai există ipoteza că mediile americane riscă să se divizeze suplimentar față de perioada alegerilor. Analiza arată că mediile dominante, cele care stabileau agenda, sunt îngrijorate, pe de o parte, de posibilitatea pierderii influenței lor, pe de alta, de efectul asupra business-ului care le susține. S-au luat măsuri pentru a detecta știrile false care au continuat să curgă și după prezidențiale, se investește în jurnalismul de investigație atent la derapajele Administrației Trump și la subiectul fierbinte al influenței Rusiei în alegeri, s-a dublat numărul de corespondențe de la Casa Albă și s-au căutat căi creative pentru reapropierea de public. De exemplu, The New York Times și-a propus să cerceteze pe teren influența factorului religios ignorat de jurnaliștii săi în campanie, după ce s-a constatat că 80% dintre evanghelici l-au votat pe Trump.
Mass-media și-a regăsit însă repede glasul, valorile de apărat și solidaritatea, după ce președintele a numit The New York Times, ABC, CBS, NBC News și CNN „Fake News Media“ și „dușmani ai poporului american“ și a caracterizat presa actuală ca „murdară și necinstită“. O scrisoare transmisă lui Donald Trump în numele Press Corps, una dintre cele mai ample organizații americane de jurnaliști, i-a așezat în față președintelui o oglindă în care nu-i place să se uite. „Ați interzis unor organizații media să transmită, ați zeflemisit și ați amenințat jurnaliști pe Twitter și v-ați încurajat suporterii să îi facă de rușine. Ați evitat presa când ați putut și v-ați bătut joc de normele comune și de regulile conferințelor de presă. Ați ridiculizat un reporter cu dizabilități fiindcă a scris ceva care nu v-a plăcut“, i-au reproșat jurnaliștii președintelui Trump și i-au pus în vedere câteva condiții de conviețuire: noi decidem cât timp acordăm purtătorilor de cuvânt și când vrem să acceptăm discuții off the record, noi identificăm care este adevărul și nu preluăm ce ne impuneți, noi știm care sunt standardele jurnalismului și ne-am propus o ștachetă înaltă. Așadar, jurnaliștii și-au luat înapoi teritoriul și sunt hotărâți să conlucreze în fața amenințării de abuz și încălcare a libertății presei de către o președinție atipică. Funcționând după reguli de piață, companiile media n-au încetat competiția, iar îngrijorarea „mainstream media“ n-a scăzut după lovitura din alegeri, care a dus la pierderea temporară a credibilității sale. O imagine elocventă o dă Salonul de briefing din aripa de Vest, cu 49 de locuri, unde stau de mulți ani membrii Asociației corespondenților de la Casa Albă, un fel de „conclav papal“ al jurnaliștilor, cum îl numește Andrew Marantz de la The New Yorker, jurnaliști importanți, care își dispută anvergura și întâietatea. Prestigioșii de altădată de la Associated Press, Reuters, BBC ș.a. se simt azi dizlocați de noii veniți, trompete nedisimulate ale lui Trump, ca Breitbart News, One America News sau tabloide ca LifeZette.