TVR-Cosmetice s.r.l.

Meteahnă veche, luxul pe bani publici a reușit să conducă TVR spre faliment.

Brîndușa Armanca 26.07.2016

De același autor

 

Turmentați de evenimentele explozive care au năpădit Europa, de la atacul terorist să­vâr­șit la Nisa la puciul din Turcia, urmat de gra­ve în­călcări ale drepturilor omului de către re­gi­mul Erdoğan și până la asa­si­natele absurde de la Mün­chen, jurnaliștii români au pier­dut din vedere tele­vi­ziu­nea pu­bli­că, peste care s-a lăsat o tă­cere suspectă. Ar fi nevoie de puțină liniște pen­tru ela­bo­ra­rea unei strategii de ieșire din impas, însă doar în condiții de transparență și vigilență pu­blică. Prea s-au întâmplat mul­te și prea s-au încălcat politic toate regulile pen­tru preluarea controlului TVR, ca să nu fim cu ochii în patru. Zilele trecute, Oana Stănciu­lescu, membră a Consiliului de Administrație, a trimis către angajați o scrisoare de in­for­ma­re la patru luni de când TVR are un nou CA. N-au fost prea multe vești bune. Semnatara s-a plâns că nu i-au fost furnizate decât cu greu și parțial informațiile cerute, iar din ce a primit reiese că plan de redresare financiară serios încă nu există, însă fosta-actuală con­du­ce­re manifestă aceeași neîncredere în an­ga­jați, preferând să externalizeze emisiunile și producția, alocând pentru colaborări peste 7 mi­lioane lei, cu 10% mai mult față de anul precedent. Spre deosebire de canalele private, falimentara televiziune pu­bli­că este generoasă cu invitații la talk-show-uri, plătindu-le ono­rarii grase. Deh, obligații fa­ță de clientelă!

 

Partea colorată a dezvăluirilor se referă la casarea unor obi­ecte bizare de inventar: cre­mă volum sâni pentru fermitate și tonifiere, 75 ml, preț 120 de lei, cremă de față Na­tu­ra­lis, 50 ml, preț 440 de lei, spumă de baie și lo­țiune după plajă Genera, creme antirid, spu­mante de baie, complex detoxifiant, pastile de protecție urinară și de protecție hepatică, ro­chii, cămăși, pantofi de 600-700 de lei pe­rechea etc. Replica oficială a fost „obiectele de inventar la care se face referire au fost achiziţionate înainte de anul 2010, prin con­tracte de sponsorizare. Acestea nu au fost în­cheiate de actualul management al TVR, care nu îşi poate asuma acţiunile fostelor con­du­ceri“. Înainte de 2010 șef peste TVR era Ale­xandru Sassu, tot de la PSD, care a plecat se­nin, cum au plecat toți președinții instituției, fă­ră să răspundă pentru ceva. Lista de casare dezvăluită acum trebuie să i se pară familiară Irinei Radu, pe vremea lui Valentin Nicolau pro­ducătoarea Festivalului „Cerbul de Aur“, fiindcă seamănă cu o listă de protocol din anii 2004-2005, când Nicolau era președinte-di­rector general. Shoppingul îl făcea, de regulă, Departamentul de comunicare și repre­zen­ta­re, care cheltuia 380 de milioane de lei vechi pe parfumuri Dior, Paco Rabbane, Elisabeth Ar­den, Carolina Herrera etc., cumpăra eșarfe fi­ne de 65 de milioane, bijuterii, ceasuri, mă­nuși, șampanie scumpă de aproape 500 de mi­­­lioane, whisky de vreo 100 de milioane, Wem­bley Dry Gin, Campari și obiecte de­co­ra­tive nedefinite, dar exorbitante. Meteahnă ve­che, luxul pe bani publici a reușit să conducă instituția spre faliment. Nicio pală de vânt nu s-a abătut asupra capetelor celor care au dus instituția cu oiștea în gard. Actuala conducere exe­cutivă e, în linii mari, aceeași din 2012, in­clu­zând și mai mulți membri ai CA, pusă acum să facă reformă și să salveze instituția.

 

Un comunicat venit urgent de la TVR după scri­soarea deschisă arată că, totuși, s-a ela­bo­rat un proiect de eficientizare a televiziunii pu­blice, votat cu majoritate de CA. Planul pre­vede creşterea sumelor dedicate programelor de televiziune de la 18% la 27% din cheltuieli, scăderea cheltuielilor salariale cu aproximativ 18%, dezvoltare tehnică, eșalonarea datoriilor pu­blice pe 10 ani și urmează să fie aplicat din 2017, dacă vor și sindicatele, dacă vrea gu­ver­nul, dacă, dacă, dacă...

 

Lovitura de pedeapsă a Oanei Stănciulescu, nominalizată în CA de PNL, poate fi con­si­de­rată și un ghiont politic în coasta Irinei Radu, instalată de PSD cu orice preț. Dar faptele sunt fapte. Conducerea acuză „prejudicii de imagine aduse televiziunii publice“, fiindcă une­le informații ar fi fost prezentate trunchiat și distorsionat. N-am auzit reacții insti­tu­țio­nale la imensele prejudicii de imagine aduse de inculparea producătorului general al TVR, Cristian Zgabercea, judecat în procesul de frau­dă fiscală al lui Nicușor Constantinescu, sau la scandalurile din jurul șefului de la Știri, Claudiu Lucaci, acuzat de abuzuri. Dimpotrivă, după modelul mediului politic, cu cât mai prieteni cu infracțiunea, cu atât mai vrednici de funcții mari.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22