De același autor
Piața românească de publicitate este săracă, iar pe ea se bate un număr de televiziuni nejustificat de mare, economic vorbind.
Harnic numai la ordonanțe de urgență și la dat din gură, actualul guvern a aplicat un croșeu sângeros industriei de publicitate prin OUG din 12 aprilie 2013 care modifică Legea Audiovizualului. Prin aceasta sunt drastic limitate capacitatea de negociere a agențiilor de publicitate cu radiodifuzorii și câștigurile din industria publicității. International Advertising Association (IAA) a transmis public îngrijorarea că hotărârea Executivului „este de natură să afecteze în mod negativ funcţionarea normală şi competitivă a industriei de marketing, media şi comunicare“, adică un domeniu 100% privat, și a anunțat că examinează căile legale de atac pentru a anula ordonanța. Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) a semnalat modul complet netransparent în care s-a acționat, fără consultarea industriei, și a anunțat că va sesiza Comisia Europeană, solicitând comisarului pentru justiție, Viviane Reding, un punct de vedere în legătură cu „modul abuziv în care Executivul a decis să intervină în piața serviciilor media audiovizuale“. Până și președinta CNA, Laura Georgescu, a recunoscut că pentru versiunea actuală a ordonanței Consiliul Național al Audiovizualului n-a fost consultat. Ca să nu o ia politic peste spinare, a adăugat că decizia e bună.
De ce atâta agitație? Fiindcă agențiile de publicitate, cele care negociau discounturi cu televiziunile, sunt obligate prin ordonanță să dețină împuternicirea scrisă a radiodifuzorilor, iar spațiul publicitar va fi practic plătit de beneficiar televiziunii care, la rândul ei, plătește agenția de publicitate pentru intermediere. Mai mult, orice rabat sau avantaj tarifar acordat de radiodifuzor trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicității televizate. Măsurile par a pune în ordine fiscală piața de publicitate. În fapt, micșorează veniturile agențiilor mari și trimite în faliment micile firme de publicitate. Clienții, cei care cumpără spațiu publicitar la televiziune, nu vor cheltui mai puțin, dar vor cumpăra pe aceiași bani mai puțin spațiu. Televiziunile par a fi avantajate, dar nu e sigur: piața românească de publicitate este săracă, iar pe ea se bate un număr de televiziuni nejustificat de mare, economic vorbind. Dăm în bobi, fiindcă lipsește un studiu de impact, lipsește consultarea cu specialiștii. Lipsește și „urgența“.
Dacă scormonim un pic în antologia bâlbelor guvernamentale, ne amintim că în noiembrie trecut purtătorului de cuvânt Zaharescu i-a scăpat porumbelul din gură: se punea la cale o ordonanță amplă inițiată de Ministerul Comunicațiilor care modifica o serie de prevederi privind radiodifuzorii, competențele CNA și publicitatea. Imediat a ieșit premierul Ponta să nege, cu un aer glumeț, informația. Poreclită ulterior „ordonanța Voiculescu“, fiindcă privilegia interesele trustului Intact, ordonanța a stat câteva luni la rezervă și, pac!, s-a publicat acum în Monitorul Oficial nr. 208, sub o formă subțiată. Au rămas articolele cu publicitatea și s-au adăugat două articole despre cedarea licenței doar dacă firmele în negociere nu au datorii la stat. Ca să nu vorbim doar noi, jurnaliștii – desigur câți mai avem loc de politicieni și „părerologi“ tocmiți -, să auzim și glasul „poporului“ internaut care se exprimă pe forumuri, bloguri, Facebook, Twitter sau Youtube. Acum, de pe forumul HotNews: Un cititor (sâmbătă, 13 aprilie 2013, 8:40): „Ponta și-a plătit datoria la Voiculescu. Agențiile de publicitate au mai multă grijă de interesele clienților. Nu din motiv de principii înalte, dar pentru că clienții pot migra ușor la altă agenție; în lumea impusă ieri de Ponta, în favoarea lui Voiculescu, clienții nu mai au nicio apărare: se vor duce fiecare cu bugetul lui mic la poarta marelui sultan: precum mieii la tăiere...“; Rontzăilă (sâmbătă, 13 aprilie 2013, 10:26): „Mie-mi pare că, dimpotrivă, e o măsură bună, împotriva agențiilor de media, care trăiau pe picior mare doar din tranzacționarea timpilor de publicitate pe posturi, de-aia se și sperie toți ăștia, că le-a fugit ditamai covorul de sub picioare...“; Un dac (sâmbătă, 13 aprilie 2013, 23:57): „Intermediarii există în toate achizițiile. Când ați cumpărat ultima dată apă minerală de la izvorul fabricii? Interzicerea intermediarilor într-o industrie este complet lipsită de orice logică economică...“. //
Comentarii 2
Danut - 04-24-2013
Saracele agentii mari de publicitate ... Cum luau ele rebate-ul de 30 - 40% de la furnizorii media (tv, radio, internet, presa, print, outdoor) in liniste totala si ce mai munceau din greu sa oua cate o margica ... Cum mai ramane cu mirajul publicitatii? Cine ne mai convinge pe noi ca margarina e buna, ca numai prin cola si hambugeri vom reusi in viata? Vai de noi!
RăspundeUR R A N U S - 04-17-2013
"Dam în bobi, fiindca lipseste un stuÂdiu de impact," ...cam asa se deruleaza multe lucruri in Romania, in rezonanta cu, "cum da ghiocul", pentru ca nu exista statistici credibile in nici un domeniu, acestea sunt aranjate la ordin sau chiar la cheful si sentimentele celui care are ultimul cuvant in punerea impreuna a cifrelor... Fara o statistica profesionista , realista, nimeni nu poate formula un plan de viitor care va garanta rezultate.Statistica (chiar daca era blamata de PM englez Disraeli) este un instrument de extrema importanta, insa in Romania -asa ne spun statisticile!- cu cat un lucru este mai important, cu atat mai puternic se fac opinteli pentru a-l trece in derizoriu! Dar -iar spune statistica- macar aceasta este in deplin acord cu marele paradox romanesc!
Răspunde