Vrăjeli şi vrăjitoare online, live, par avion

Rătăcit în univers şi pe Internet, publicul, aflat în căutarea unei busole care să-l călăuzească într-o lume de neînţeles, ajunge să consume din greu junk-food mediatic.

Brîndușa Armanca 20.12.2011

De același autor

Rătăcit în univers şi pe Internet, publicul, aflat în căutarea unei busole care să-l călăuzească într-o lume de neînţeles, ajunge să consume din greu junk-food mediatic.

Ziarele şi programele de ştiri au dat în vileag „lista prostiei“ (aşa o numea Evenimentul zilei), a celor dispuşi să plătească zeci şi sute de mii de euro pentru servicii de vrăjitorie, listă cu nume de notorietate din show-biz şi sport, ca Oana Zăvoranu, Amalia, fosta soţie a tenismanului Ilie Năstase, Mutu, Mihaela Borcea, Bănel Nicoliţă, Moni şi Irinel Columbeanu, Corina Chiriac ş.a., care ar fi apelat la vrăjitoare pentru succes în carieră şi, uneori, în dragoste. Publicul României mereu surprinzătoare a avut parte de o nouă serie de divertisment cu Oana Zăvoranu, care a lăsat aproape jumătate de milion de euro la vrăjitoarele Vanesa şi Melisa, iar acum se poartă reciproc prin tribunale. Industria de vrăjeli a folosit momentul pentru un reviriment nesperat, iar Internetul a început să duduie de oferte înnoite. Un portal specializat promite „cele mai eficiente vrăjitoare, tămăduitoare, ghicitoare, clarvăzătoare şi prezicătoare online“. Pentru a-şi pecetlui credibilitatea, portalul se autodefineşte ca „singurul oficializat în domeniu“, fără să precizeze ce autoritate l-a oficializat. Deci, tot o vrăjeală.

Ca şi când n-ar fi fost suficientă abundenţa de publicitate online, a apărut recent în IPTV un canal de televiziune cu titlul neaoş Witch TV (witch înseamnă vrăjitoare în engleză), luând caimacul OTV-ului, care a „oficializat“ bolboroseala în direct a ţigăncilor cu ghioc, ghicitul în cafea şi datul în bobi şi în stambă. Pentru căutarea Elodiei au fost aduse tot felul de magiciene, care n-au rezolvat cazul, cum nici poliţia şi procurorii nu l-au dezlegat. Witch TV ambiţionează să eficientizeze businessul magiei introducând ghicitul la distanţă, vindecarea live a bolilor incurabile, aducerea acasă a iubitului/soţului rătăcit, victorie în alegeri, doborârea adversarilor profesionali ş.a.m.d. Orice, dar numai după ce s-a făcut plata online. Un interviu cu Morgana, experta magiei negre, şterge diferenţele dintre magia albă şi cea neagră, răspândind o ceaţă necesară.

Tentativele de legiferare a vrăjitoriei au eşuat: nici proiectul de lege al deputatului Alin Popoviciu, care prevedea impozitarea, nici cel iniţiat de deputatul Nicolae Păun, care urmărea latura ilegală – înşelătorie, şantaj, escrocherie –, n-au fost întâmpinate cu entuziasm de colegii parlamentari, unii dintre ei clienţi ai clarvăzătoarelor cu pricina. Cu toate că probele despre felul cum sunt prostiţi oamenii şi lăsaţi fără bani circulă şi pe YouTube: ex-ghicitoarea Ortanţa mărturiseşte că atât ea, cât şi surorile şi mama ei minţeau şi jucau teatru făcând pe vindecătoarele ca să câştige uşor banul. Intersecţiile dintre politică şi vrăjitorie se păstrează în memoria televiziunii. „Flacăra violet“ incriminată de Geoană şi de soţia sa pentru pierderea alegerilor prezidenţiale, prezenţa unui personaj ocult în suita preşedintelui ales, hora vrăjitoarelor la ultimul Congres PSD, publicarea de „prognoze“ clarvăzătoare despre destinul omenirii la fiecare final sau început de an contribuie la încetăţenirea ideii că practicile vrăjitoreşti pot rezolva ce nu poate nici politica, nici indivizii.

Calea a fost deschisă imediat după 1989, când ziarele româneşti au inventat prin imitarea unor modele occidentale o rubrică de horoscop, urmate de televiziuni care au impus şi o figură de prezicătoare (cu minime excepţii, au fost alese femei) pentru a fixa zilnic destinul după criteriul zodiacului. Cu periuţa între dinţi şi prosopul după cap, telespectatorul ascultă zilnic îndemnurile optimiste ale simpaticei Neti de la PRO TV sau, după-amiază, explicaţiile astrale sofisticate ale Uraniei la Pasul Fortunei, o emisiune longevivă de pe canalul B1 TV. Rătăcit în univers şi pe Internet, publicul, aflat în căutarea unei busole care să-l călăuzească într-o lume de neînţeles, ajunge să consume din greu junk-food mediatic. Apariţia benignă a lui Moş Crăciun - şi el un produs al comerţului cu mitologii cotidiene – salvează ceva din candoarea după care tânjim. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22