De același autor
Redefinirea PSD și construirea noului PNL ne aduc în postura, după 25 de ani, de a intra într-o nouă etapă politică. De felul în care politicienii cu viziune și decizie înțeleg să se redefinească depinde viitorul partidelor lor. Iar faptul că au existat candidaturi independente luate în seamă arată că oamenii sunt atenți la alternative.
Anul politic pe care-l încheiem a consacrat cele mai importante schimbări care s-au inventariat în 25 de ani de construcție democratică în România. Nimic din ce se anunța la 1 ianuarie 2014 nu mai este valabil astăzi din perspectiva poziționărilor, a structurilor de putere și a figurilor care ocupă demnități importante în stat.
Încheiem anul cu o reconfigurare a alianțelor politice, cu o nouă garnitură de lideri în punctele cheie și, mai ales, cu cel mai mare număr de politicieni cu greutate care plătesc cu închisoarea faptele lor de corupție. Este, să recunoaștem, o premieră! Dan Voiculescu, Viorel Hrebenciuc și Relu Fenechiu făceau agenda politică la început de an.
În ianuarie, clasa politică părea să pregătească relansarea USL în perspectiva alegerilor prezidențiale, deși existau tensiuni în interiorul alianței, iar dreapta destrămată și inactivă în opoziție aștepta de la Traian Băsescu coagularea numelor credibile, dar mai ales un moștenitor pe măsura leadership-ului pe care l-a demonstrat fostul președinte. Puțini sunt cei care afirmau, la începutul anului, că ștafeta de la Cotroceni va fi preluată de Klaus Iohannis.
Am asistat la momentul în care acțiunea politică a reprezentat un răspuns la solicitările corpului electoral, iar acei lideri și partide care au ignorat că vârsta, aspirațiile și mai ales răbdarea oamenilor care votează s-au schimbat au plătit la alegeri. Catalizatorul schimbărilor a fost DNA, iar scena politică are acum alte ierarhii, nu neapărat prin reformă sau voință politică, ci pentru că oamenii de rând s-au mobilizat și și-au spus cuvântul.
USL sau coaliția împotriva naturii
În primăvara lui 2014 s-a destrămat alianța dintre PSD și PNL, erodată de o guvernare care nu a adus nici milionul de locuri de muncă promis, nici bunăstarea, nicidecum noua Constituție sau regionalizarea țării. O guvernare cu taxe noi și cu o singură direcție politică – atacarea lui Traian Băsescu - nu avea cum să avantajeze un candidat la prezidențiale, care nu mai părea foarte clar că ar fi liderul de atunci al PNL, Crin Antonescu. Pretențiile prezidențiale ale lui Victor Ponta se întrezăriseră deja din declarațiile acestuia și ale PSD, doar că nu era asumată candidatura. În aceste condiții, mișcarea PNL de a propune o participare liberală mai consistentă în guvern, prin venirea lui Klaus Iohannis ca vicepremier, a marcat testul de loialitate la care a fost supus PSD. Respingerea lui Iohannis a fost motivul despărțirii. Dincolo însă de declarații, un element din această dispută a ieșit în evidență. Este vorba despre Legea amnistiei, care a plutit deasupra argumentelor, despre acuzațiile reciproce că oameni sau grupuri de interese din PSD și PNL ar dori-o în vigoare. După o lună întreagă de dispute, după calcule în procente electorale, cele două partide s-au separat. Cu adevărat, Legea amnistiei avea să fie respinsă abia după alegerile prezidențiale, după ce a atârnat ca o piatră de moară de piciorul PSD și când valul de simpatie creat în jurul lui Iohannis la scrutinul din decembrie i-a dat autoritatea de a impune scoaterea sa de pe agendă. Pentru cât timp - trebuie urmărit.
PSD, lupii tineri şi moștenirea comunistă
După dezintegrarea USL, partidul condus de Victor Ponta și Liviu Dragnea a parcurs întregul an electoral cu primul punct pe ordinea de zi, în fiecare zi – atacarea lui Traian Băsescu.
Câștigarea alegerilor europarlamentare i-a condus greșit pe cei de la PSD la ideea că ar fi câștigătoare sancționarea perpetuă, inclusiv amenințarea cu a treia suspendare, a unui politician la final de etapă. Poate că în analizele consultanților social-democrați erau convingătoare zvonurile că Traian Băsescu pregătește unificarea dreptei și propulsarea unui politician care l-ar învinge în turul al doilea pe Victor Ponta. Astfel s-ar putea explica obsesia PSD de a reînnoda USL în prima jumătate a anului, dar fără Antonescu, și apoi de a sfârși prin a frauda, în timpul alegerilor prezidențiale, ideea de alianță electorală. După pierderea prezidențialelor, o mare problemă pentru PSD este că nu poate guverna alături de actualii săi aliați pe termen lung. PC, UNPR, PPDD sunt formațiuni în mare derivă de proiecte și, mai ales, de bazin electoral stabil. În parlament, acestea, alături de UDMR, pot funcționa ca mașini de vot, însă în perspectiva viitoarelor alegeri parlamentare toate au probleme de supraviețuire.
PSD mai are alte două probleme - proiectul concret de guvernare și elita politică în rol de promotor al acestuia. Noua generație venită la putere în 2010 în PSD, odată cu Victor Ponta și consolidată prin preluarea guvernării în 2012, nu a arătat o schimbare. Curajul lupilor tineri s-a manifestat exclusiv prin comunicare necontenită polemică, adesea ireverențioasă, în locul unor măsuri de guvernare. Solidaritatea acestora cu oamenii din PSD cercetați de DNA, înverșunarea în a-i apăra pe baronii locali și pe parlamentarii cu probleme au arătat că oamenii de 40 de ani de la PSD nu condamnă corupția. În campania electorală, când strategia amintind de anii ’90 – naționalistă de prost-gust -, culminând cu cenzurarea votului din diaspora, nu a fost condamnată nicidecum de tinerii lideri, reprezentanți ai unei stângi proclamate ca fiind modernă și europeană. Astfel, tinerii din PSD s-au arătat obedienți față de practicile nomenclaturii comuniste.
Victor Ponta anunța, după pierderea alegerilor prezidențiale, declanșarea reformei în PSD, însă primele măsuri - excluderea criticilor Geoană, Vanghelie, Șova – indică mai degrabă o luptă pentru putere. Dacă Ponta și Dragnea intră ei înșiși în conflict în pregătirea congresului anunțat în 2015, atunci PSD ar putea ajunge în pragul sciziunii. Eșecul reformării PSD ar putea duce la opoziție îndelungată. Succesul său ar însemna o metamorfoză în care o stângă autentică și-ar găsi legitimarea.
Dreapta unificată și copleșită de așteptări
Avatarurile PNL și ale PDL au dus la victoria în alegerile prezidențiale, nesperată decât teoretic de cea mai mare parte a simpatizanților lor. Tatonările timide de la începutul anului au configurat abia la finele verii o alianță electorală. PDL este partidul care a trecut peste resentimentele legate de trădările de-a lungul timpului ale liberalilor. Fără să se manifeste ca un partid care ar fi putut aduna voturile nemulțumiților de guvernarea USL, fără critici demolatoare la adresa PSD, așa cum o făcuse sub protectoratul lui Traian Băsescu, s-a îndreptat către o alianță în care știa că nu poate impune un prezidențiabil.
Se poate spune că PNL și PDL s-au gândit să adune scorurile electorale de la europarlamentarele din 25 mai (gravitând în jurul lui 20%), pentru a atinge procentele PSD. Vasile Blaga, organizatorul, dar nu și candidatul, a ținut în umbră PDL pentru a pregăti alegerile din noiembrie.
Liberalii au avut un parcurs surprinzător prin dinamism. Au schimbat trei președinți de partid, au pierdut prin ieșirea din USL 10 procente în sondaje și l-au dat la finalul anului pe președintele țării, la o diferență de 10% în fața lui Victor Ponta. Între aceste episoade, PNL construiește alături de PDL un partid care ar putea însemna reunificarea dreptei și trecerea de la Crin Antonescu la Klaus Iohannis fără convulsii. Retragerea lui Crin Antonescu din viața publică în campanie sună a răzbunare, dezamăgire poate, însă i-a făcut bine PNL-ului. Plecarea lui Călin Popescu-Tăriceanu alături de parlamentarii care-i sunt fideli este mai degrabă așezarea unor orgolii politice și amenajarea unor înțelegeri care l-au ținut pe Tăriceanu la guvernare în perioada 2005-2008.
Ceea ce are însă marele PNL în față este o imensă așteptare din partea electoratului care l-a adus la Cotroceni pe Klaus Iohannis. Cu atribuțiile pe care i le acordă Constituția, teoretic Iohannis nu are cum să onoreze solicitările votanților. Iohannis abia de aici înainte își va contura un profil național, iar de el depinde în mare măsură dacă marele PNL se va putea configura ca partid puternic și modern. Numai contopit, fără scandaluri și dornic de reformă poate câștiga guvernarea până la alegeri. Iar asta nu este posibil decât prin configurarea unei noi majorități parlamentare. Trecutul recent al PNL și PDL nu prea lasă loc optimismului, însă orice schimbare a clasei politice, orice lucru bine făcut de Iohannis nu se poate așeza decât pe o platformă politică ea însăși exemplară și credibilă. De aceea, întârzierea delimitării noului PNL de liderii locali sau de la centru acuzați de corupție duce la pierderea startului.
Redefinirea PSD și construirea noului PNL ne aduc în postura, după 25 de ani, de a intra într-o nouă etapă politică. De felul în care politicienii cu viziune și decizie înțeleg să se redefinească depinde viitorul partidelor lor.
Faptul că au existat candidaturi independente luate în seamă, cum este cazul Monicăi Macovei, arată că oamenii sunt atenți la alternative. Atenți și selectivi, pentru că plasarea, de pildă, a Elenei Udrea în fruntea PMP a aruncat pentru moment în aer proiectul lui Traian Băsescu de a gira modernizarea clasei politice. Votanții le-au dat semnale politicienilor despre evoluția mentalității în România postcomunistă, politicienilor le rămâne doar să se maturizeze.