O istorie in istorie

Adrian Niculescu 12.05.2005

De același autor

De multa vreme cunosteam lucrarile profesorului Carol Iancu de la Universitatea Paul Valery din Montpellier, care si-a indreptat cu precadere cercetarile asupra istoriei comunitatilor evreiesti din Romania. Emanciparea evreilor, drepturile lor civice, persecutiile antisemite ale regimurilor totalitare pronaziste sau comuniste au constituit tot atatea teme dezbatute in compacte volume incepand din 1978 si pana astazi (prin anii 1985-1988 s-a ocupat si de evreii din sudul Frantei - locul sau de adoptie - si de cei din Africa de Nord, de unde este originara sotia sa, cunoscuta medievista). Personalitati insemnate ale comunitatilor evreiesti din Europa (Bleichroder, Cremieux, Armand Lunel, dr. W. Filderman si altii) si-au regasit amintirea in paginile scrise de profesorul Carol Iancu, care s-a nascut si a facut o parte din liceu in tara noastra.
Volumul pe care il prezentam in aceste randuri are o semnificatie si mai explicita: el include o serie de contributii privind istoria evreilor din Romania in secolele XIX-XX - tinute in cadrul unui congres international care s-a desfasurat la Montpellier in septembrie 2000 - si care, amanunt important, a beneficiat de presedintia de onoare a d-lui dr. Alexandru Safran - chiar daca, din cauza sanatatii, nu a mai putut fi de fata - Marele Rabin al Genevei, fost Mare Rabin al Romaniei pana la instaurarea comunismului sovietic in tara noastra. Dr. Alexandru Safran, ales Rabin al Romaniei la varsta de 29 de ani, a fost pus in situatia de a-si parasi tara la 22 decembrie 1947, iar peste 8 zile era detronat si silit sa se exileze si Regele Romaniei, Mihai I.
Am putea spune, fara a exagera prea mult, ca prezentarea vietii si a operei d-lui Mare Rabin Alexandru Safran - caruia, de altfel, la aniversarea de 90 de ani, i-au fost inchinate lucrarile congresului - este partea cea mai interesanta a volumului Permanences et ruptures dans l'histoire des Juifs de Roumanie (XIXe-XXe siecle), Montpellier, 2004, publicat sub directia profesorului Carol Iancu. Iar studiul sau (Les combats du grand rabbin Alexandre Safran avant son expulsion de Roumanie) este deosebit de interesant. Aflam astfel ca Alexandru Safran, descendent al unei valoroase familii de rabini, a fost obligat de istoria greu incercata a tarii noastre sa lupte cu antisemitismul declarat al unor partide politice (mai ales cu cel al lui A.C. Cuza), uneori chiar cu tendintele de acelasi fel ale Bisericii Ortodoxe si greco-catolice si, in sfarsit, cu guvernele din 1938-1940. Si mai grava a fost perioada anilor 1940-1944 (teroarea legionara, regimul Antonescu), cand chiar sotia sa a fost arestata. Alaturi de marele rabin, activa in acelasi sens, pentru salvarea evreilor, eminentul om politic liberal (membru in Parlamentul interbelic al Romaniei) dr. W. Filderman (1882-1963) - cu care, impreuna, au putut evita in cea mai mare parte a Romaniei portul discriminant al stelei galbene. Stradaniile si luptele politice ale celor doua eminente personalitati ale evreilor din Romania au continuat si dupa 23 august 1944. De data aceasta, cu un regim si cu persoane infeudate comunismului si Uniunii Sovietice si cu autoritati care nu voiau sa retrocedeze bunurile evreiesti confiscate in timpul dictaturii antonesciene. W. Filderman a fost chiar arestat si silit sa fuga din Romania in martie 1948 (pe cand i se pregatea o noua arestare) nu prin emigrare, ci clandestin, ca cei mai umili dintre romani. Dr. Alexandru Safran si dr. W. Filderman - aceste doua personalitati polare ale iudaismului romanesc - s-au reintalnit si au ramas definitiv in Lumea libera… Dr. W. Filderman s-a stins in exil, la Paris, in 1963. Volumul de fata are un principal merit: acela de a pune in lumina personalitati romanesti de etnie ebraica, mari si semnificativi evrei care au contributii fundamentale in istoria si cultura Romaniei. Sunt evocati Lazar Saineanu (Alexandru Barnea), Jacques Byck (Florica Dimitrescu), Filip Lazar (Carmen Stoianov) si, indeosebi, dr. W. Filderman (Teodor Wexler, de curand disparut). O mentiune speciala merita evocarea legendarului Cilibi Moise (Ticu Goldstein). Fara indoiala, seria nu ar trebui sa se opreasca aici: H. Tiktin, I.A. Candrea si altii ar fi meritat, de asemenea, sa fie evocati.
Deosebit de interesante pentru istoria tarii noastre in acest volum care se ocupa de "permanente", dar si de "rupturi" in istoria evreilor din Romania, sunt asezarile minoritatii evreiesti pe teritoriul Romaniei. Dan Berindei, Paul Stahl, Mihai Razvan Ungureanu urmaresc prezenta si problemele evreilor din Iasi si din targurile (stetle) din Moldova, Mircea Sergiu Moldovan, pe evreii din Oradea, iar David Schaary, pe cei din Bucovina. (v. unele articole din prima si a doua parte din volum).
Oricine isi poate da seama, din aceasta simpla - si incompleta - enumerare a unor titluri de varietatea punctelor de vedere din care s-au cercetat unele aspecte specifice. Dar aceasta nu poate da, din pacate, nici macar o idee despre calitatea studiilor intreprinse, despre informatia avuta la dispozitie, despre bogatia aparatului critic, ca si despre pasiunea cu care au fost urmarite problemele comunitatilor evreiesti din Romania: in 1939, Romania era, numeric vorbind, a treia tara din Europa si a patra din lume in ceea ce priveste populatia de etnie evreiasca.
Trebuie sa relevam de asemenea tinuta grafica eleganta a volumului si, mai ales, coperta - opera a unei talentate pictorite evreice de origine romana, Maria Rodna, prematur disparuta (1954-2001).
Constituit pe baza lucrarilor Congresului de la Montpellier tinut in ultimul an al secolului recent incheiat, volumul de fata reprezinta o contributie importanta la cunoasterea obiectiva, "dinauntru", a situatiei evreilor din Romania de-a lungul ultimelor secole. Alaturi de alte opere aparute relativ recent cu o tematica similara, dar care, in mod firesc, se opresc la cate un singur aspect concret, volumul Permanente si rupturi in istoria evreilor din Romania ramane un izvor de cunoastere si de inspiratie pentru studii viitoare. Profesorul Carol Iancu din Montpellier - si centrul sau de cercetare (evrei, armeni si crestini orientali) - a adus in lumina fragmente semnificative dintr-o istorie agitata si dureroasa a comunitatilor israelite romanesti si pro facto a Romaniei.
O istorie in istorie. Amandoua involburate si zbuciumate.
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22