De același autor
Puține cuvinte sunt mai abuzate în comentariul politic decât sintagma „clasa politică“. Invariabil, „clasa politică“ trebuie înnoită, schimbată, primenită, aruncată la gunoiul Istoriei, salvată de ea însăși. Desigur, clasa politică trebuie reformată. Membrii ei sunt penali, ticăloși și, în general, nedemni pentru a ne reprezenta. Poate, după o reformă din temelii a clasei politice, vom avea dreptul să sperăm la o „resetare“ a politicii, o reașezare pe noi temelii a edificiului democratic. Consensul primar al dialogului nostru pe teme publice este că „clasa politică pute“.
Dacă ar fi să conturăm o scurtă arheologie conceptuală, probabil am fi surprinși să descoperim că originea sintagmei „clasă politică“ nu coboară mult înspre începutul secolului XX. Termenul a fost inovația conceptuală a lui Gaetano Mosca, unul dintre autorii timpurii ai teoriei elitelor, alături de Vilfredo Pareto și Roberto Michels. Teoria clasică a elitelor susține că, în orice societate, o minoritate redusă numeric se află la conducere, deține puterea sau controlează deciziile politice și economice. Sau, în formularea des citată a lui Gaetano Mosca: „În orice societate (...) apar două clase, una care conduce și alta care este condusă. Prima clasă, mai puțin numeroasă întotdeauna, îndeplinește toate funcțiile politice, monopolizează puterea și se bucură de toate privilegiile puterii, în vreme ce a doua, o clasă mult mai numeroasă, este condusă și controlată de prima într-un mod mai mult sau mai puțin legal“.
Mosca folosește și definește termenii „clasă conducătoare“ și „clasă politică“ ca fiind echivalenți, într-o sinonimie perfectă. În original, classe dirigente și classe politica par a avea mai puține conotații autoritare decât titlul în engleză al traducerii cărții sale, The Ruling Class. Ceea ce diferențiază „clasa conducătoare“ de restul societății sunt anumite aptitudini personale, cum ar fi curajul și virtutea militară, statutul religios în societățile tradiționale, bogăția sau, în etape avansate ale istoriei, cunoașterea specializată și științifică. Potrivit lui Mosca, classe dirigente („clasa conducătoare“) își justifică dominația folosind o bază legală și morală numită „formulă politică“ (sau principiul suveranității), un al doilea concept conservat în teoria politică de la gânditorul italian. De exemplu, dreptul divin al regelui este o astfel de „formulă politică“, la fel cum, pentru alte societăți arhaice sau antice, credințele religioase întemeiază alte formule politice.
Teoreticienii timpurii ai elitei sunt, într-un dublu sens, moștenitorii realismului politic al lui Machiavelli. Clasicul florentin, scos de la indexul cărților interzise abia la jumătatea secolului XIX, recomanda Principelui însușirea celor două virtuți ce îi pot asigura supunerea adversarilor, „forța leului“ și „viclenia vulpii“, o distincție între două tipuri de conducători politici. Vilfredo Pareto va prelua ulterior distincția lui Machiavelli pentru a discerne între două tipare de elite guvernamentale, statornicind astfel sensul termenului „elită“: cei mai buni dintr-o profesie, indiferent de domeniul de activitate, respectiv „clasa oamenilor care dețin cel mai mare calificativ în domeniul lor de activitate și acea clasă se numește elită“. În al doilea rând, teoreticienii timpurii ai elitei îl revendică ei înșiși pe Machiavelli, pornind de la observația sa, marginală în contextul operei, că „orice oraș nu este condus de mai mult de 40 sau 50 de persoane“, o primă intuiție a Modernității asupra minorităților organizate care dețin și exercită puterea într-o comunitate politică.
Faptul că termenii clasă politică și elită politică au intrat în vocabularul curent al politicii se datorează, așadar, lui Gaetano Mosca și Vilfredo Pareto. Al treilea teoretician al elitelor, nu mai puțin celebru, Roberto Michels, s-a conservat doar în programele de sociologie și științe politice cu „legea de fier a oligarhiei“, moștenirea sa în curentul teoriei elitelor.
Gaetano Mosca |
Extinderea treptată a dreptului de vot și liberalizarea pieței politice în Europa spre finele secolului XIX a generat un val imens de entuziasm și așteptări. Valorile libertății, egalității, democrației intrau pe scena istoriei pentru prima dată de la Revoluția Franceză. Oligarhiile închise și neconcurențiale ale secolului XIX s-au metamorfozat, cu pași mici, în democrații firave și statele Europei apusene au trăit primele convulsii generate de tensiunea dintre realitatea politică și ideal.
Această tensiune nu a fost străină de pervertirea a două sensuri asociate sistemului democratic. Democrația a fost echivalată cu semnificația ei naiv-populistă, respectiv o comunitate politică în care puterea (kratos) aparține, de drept și de fapt, poporului (demos). Alimentarea acestei ficțiuni instituționale nu s-a petrecut peste noapte. Teoria contractualistă a lui J.J. Rousseau pusese pe soclul ideilor democratice conceptul „Voinței Generale“, un argument constrângător în favoarea supunerii cetățenilor față de legiuitor, de vreme ce Voința Generală era expresia cumulată a voințelor individuale.
Atât versiunea naiv-populistă a democrației, cât și idealul rousseauist au contribuit la deturnarea sensului și, pe cale de consecință, la subminarea mecanismelor de reprezentare existente. Democrația ca ordine politică părea un mit. Nu poporul conduce, ci o minoritate, o oligarhie sau clasa burgheză, așa cum au afirmat marxiștii. Nu există o Voință Generală unică, ci câteva personalități charismatice care domină scena democrației. După ce marxism-leninismul a inventat nonsensul redundant al „democrației populare“, opus „democrației burgheze“, acesta s-a transformat, în anii 1920, în coșmarul leninist al sovietelor. Fascismele italian și german au fagocitat, de asemenea, partidele închistate ale democrației incipiente din cele două țări. Alte țări est-europene și central-europene s-au contaminat curând de mitul izbăvirii și al mesianismului politic.
În multe țări ale bătrânului continent, mecanismul reprezentativ al democrației și pluralismul din perioada interbelică au colapsat sub povara crizei economice, naționalismelor iliberale, corupției endemice și ideilor politice resentimentare. Distrugerea capitalismului și a democrației a confirmat profețiile întunecate ale teoreticienilor elitelor, care au anticipat criza reprezentării și legitimării.
Gaetano Mosca, după ce își încheie pledoaria amară în care anunță pripit decesul libertății, egalității și fraternității, rămâne destul de lucid pentru a anticipa fie disoluția integrală a democrației, fie schimbarea ei treptată. Simțurile sale politice nu îl înșală. Vede marxismul ca fiind ceea ce este, un regim al urii, dizolvant, lipsit de scrupule și amoral. Scrisoarea lui Karl Marx către Ferdinand Lassalle, pe care o citează, nu lasă loc niciunei interpretări de inspirație așa-zis germană, adică pașnică, a socialismului: „Ceea ce trebuie să facem acum este să diseminăm otravă oriunde este posibil“. La fel de periculoasă pentru salvgardarea libertății europene îi pare a fi întoarcerea la absolutismul vechilor regimuri sau avântul sindicalismului.
Membru el însuși al classse dirigente, fiind membru al Parlamentului italian din 1919 până în 1926, Gaetano Mosca concepe termenul „clasă politică“ strict pentru a desemna o minoritate, strict pentru funcția sa referențială. În ambițioasa sa sinteză istorică, „clasa politică“ se regăsește în regimurile din Orient, din Europa, în antichitate sau în modernitate. Clasa politică exercită puterea în diverse comunități politice fără ca autorul să îi atașeze vreun balast peiorativ sau o conotație valoric negativă.
Gaetano Mosca a fost un gânditor inegal cu sine. Uneori l-am numi reacționar (se opune, de pildă, votului universal), alteori are intuiții de o remarcabilă actualitate. Naivitatea sa se oglindește, mai ales, în credința oarbă că apelul la civilitate, la patriotism, la un „examen al conștiinței“ adresat clasei politice poate salva, prin sine însuși, impasul regimului italian, prin extensie, și al regimurilor democratice europene.
Cât de amăgitoare a fost această iluzie s-a dovedit tardiv, odată cu semnătura sa pe lista apelului intelectualilor italieni împotriva fascismului din 1925, când Mussolini cucerise deja puterea. Ideea venerabilă că anumite însușiri personale ale liderilor politici pot asigura libertatea și egalitatea politică a fost abandonată relativ târziu, abia după al doilea război mondial. Nu o „clasă politică“ cu anumite virtuți personale poate propulsa societatea în direcția dezvoltării, ci un set instituțional de reguli. Nu înzestrarea naturală sau ghinionul istoric selectează societățile cu o evoluție accelerată, ci ideile.
Fiecare regim cu metehnele sale, s-ar putea spune. Dacă ne-am uita puțin în urmă, ne-am aminti cât am urât nomenklatura partidului comunist. În regimul democrației constituționale, aceeași pasiune a detestării se revarsă acum asupra „clasei politice“. Folosim termenul „clasa politică“, urmându-l pe Gaetano Mosca, întrucât suntem încredințați că suma individualităților care iau decizii politice și economice cu greu poate fi numită, după Vilfreo Pareto, „elita politică“.
Poate că problema nu ține, în primul rând, de „reforma“ clasei politice. Estul ex-comunist nu a avut de înfruntat numai privatizarea vechii nomenklaturi, reciclați ca adepți ai capitalismului, ci și vegetarea instinctelor democratice, amorțite de jumătate de secol sub democrațiile populare comuniste. Poate că, mai stringentă decât o „reformă“ a clasei politice, este nevoie de o reformă autentică a cetățeniei, a implicării civice, a angajării în problemele cetății. Poate că noi trebuie să ne reformăm mai întâi de toate.