De același autor
2016 deschide multe oportunități politice, dar nu este clar dacă societatea românească va dori să profite de ele.
Schimbarea este produsul unui complex de factori prin definiție greu de anticipat, pentru că, dacă aceștia sunt anticipați, de cele mai multe ori energiile schimbării sunt dezamorsate sau deturnate. 2016 ar trebui să fie anul schimbării clasei politice, dar aparenta iminență a acestei schimbări permite, poate a permis deja, pregătirea și limitarea cadrului schimbării.
Pășim în 2016 anesteziați de vacanțe și mai ales de veștile bune: scad taxe, cresc salarii. Nimic mai suspect, veți spune, toată lumea își dă seama că ceva necurat se ascunde în spatele acestor vești prea bune ca să fie adevărate. Și, totuși, toată lumea vrea să profite de fereastra de prosperitate pe care o deschide anul electoral.
Dacă ne-am contempla pe noi înșine, am putea vedea că experiența care ne dă luciditatea de a privi cu suspiciune către cadourile guvernanților este de fiecare dată înfrântă de speranța irațională, de adevărata fascinație a posibilității unui „viitor mai bun“, dacă nu chiar „de aur“.
Populismul, spunea un politolog francez, este discursul utopiei implicite. Înainte de 1989, românii nu au fost niciodată cu adevărat convinși de materialismul marxist-leninist, dar promisiunile acestuia le păreau multora realizabile. Pe tărâmurile noastre așteptările utopice nu se hrănesc din ideologie, ci din lipsa de perspective. După căderea comunismului, așa se și explică tranziția subită la discursul utopiei implicite promovat de Iliescu-FSN. Iar cine își amintește condițiile primei alternanțe din 1996 știe că până și căderea regimului Iliescu s-a făcut tot cu ajutorul unui discurs populist. Dacă pentru mulți continuarea Revoluției s-a făcut prin autoexilare în masă, cei rămași, adică marea majoritate, au acceptat convențiile impuse de democrația noastră originală. În această deja lungă tradiție, politicile populiste sunt văzute ca fiind concesii ale elitei guvernante. Ele nu sunt bune sau rele, de ele trebuie profitat. Această atitudine este rezultatul direct al contractului social pervers care ne definește. Un contract social pervers, pentru că e bazat pe neîncredere reciprocă și alterează drepturile cetățenești în favoarea unor beneficii sociale. Un contract care supraviețuiește pentru că e susținut de alianța între o elită care profită de pe urma unui stat în același timp ubicuu și slab și o masă critică ținută dependentă de acest stat.
Nu au fost niciodată resurse pentru apariția unui partid care să se opună acestui ritual. Partidele guvernamentale s-au simțit, așadar, libere să perfecționeze acest joc, să calibreze populismul în funcție de context. Așa au ajuns să semene până la confuzie, să se alieze până la fuziune și, de fapt, să dispară. Dar această spectaculoasă dispariție este corelată cu alta, cel puțin la fel de importantă: aceea a liderilor politici. Nu știm dacă înainte existau, dar păreau că există. Azi avem numai diverse feluri de purtători de cuvânt. E ironic că aceștia, la rândul lor, au purtători de cuvânt, poate pentru a fi cât mai departe de public, pentru a limita riscul proximității, pentru că la cea mai mică atingere ar dispărea. Dar aceasta nu este neapărat o veste proastă, natura are oroare de vid, iar scena politică nu poate trăi din decor, din pupitre și steaguri, are nevoie de actori principali.
După 1992, alegerile prezidențiale au fost de mai multe ori câștigate printr-un discurs „antisistem“, adică un discurs care promitea să schimbe contractul social (post)comunist. Dar legitimitatea câștigată astfel a fost prea arareori utilizată pentru a pune sub semnul întrebării mecanismul drepturi sociale contra voturi, protecție de diverse tipuri contra voturi. Sau chiar libertate a cetățenilor contra confiscarea statului de către fosta și noua nomenclatură, așa cum economistul Lucian Croitoru descrie acest mecanism într-un articol recent (Simbioza, HotNews.ro).
Schimbarea azi înseamnă punerea în discuție a acestui mecanism, delegitimarea „simbiozei“ și tranziția către un alt tip de contract social. Pe fond, această schimbare nu poate avea loc fără apariția unor forțe politice care, în loc să spună electoratului numai ce vrea acesta să audă, în loc să alimenteze frustrările sociale, să pună în fața românilor o oglindă cât mai aproape de realitate. Și, mai ales, să asume soluțiile care pot face imaginea din oglindă mai suportabilă.
Renașterea partidelor, renașterea liderilor politici este deci posibilă cu această condiție atât de greu de îndeplinit. Nu numai o privire cinic-experimentată, dar și una realist-binevoitoare ne vor spune: dacă acesta este prețul schimbării, schimbarea nu va avea loc în 2016. Cel mult ne vom lua „rația“ de libertate, de bunăstare sau chiar de răzbunare. Noua scenă politică are decorul pus, rolurile sunt distribuite, personajele își cunosc replicile, rămâne numai ca cineva să ridice cortina și să înceapă spectacolul!
Dar câtă vreme anul electoral nu s-a desfășurat, privirea idealistă trebuie să-și spună și ea cuvântul. Spre exemplu, va regreta faptul că actualul Executiv încă nu dă semne că dorește să se orienteze spre calea schimbării. Dar va spera că o va face, chiar dacă putem conveni că mai are foarte puțin timp pentru a converti CV-urile consistente în guvernare consistentă.
Dar mai ales vocea idealistă ne spune că în acest an se vor afirma noi oameni politici și partide producătoare de soluții, va renaște logica binelui comun, energiile din stradă vor impune teme noi și mai ales vor naște vocații politice. România tăcută sau apolitică va simți că trebuie să-și joace șansa pe care i-o oferă momentul democratic. Așa să fie!